martingaal of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

martingaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 20:09

Sinds kort heb ik onze merrie weer onder het zadel. (ze is een tijdje uit de running geweest vanwege haar veulen)
Nu heb ik ook sinds drie weken weer les met haar.
De merrie is zelf altijd een vrij zenuwachtig en schrikkerig paard die het graag op een lopen zet. Dit deed ze dan vooral buiten erg graag.
Nu wil ik graag weer met haar gaan buitenrijden, maar als het kan zonder er een race van te maken.
Om dit te voorkomen heeft mijn instructrice geadviseerd haar een martingaal om te doen als ik met haar naar buiten ga, zo zou ik haar makkelijker kunnen houden als ze weer eens mocht gaan racen.
Nu komt het: zelf heb ik nog maar 1 keer met een martingaal gereden.

Hoe denken jullie hierover, want zelf twijfel ik. Zal ik het wel doen, of toch maar niet.

Ook zou ik graag de voor- en nadelen horen van een martingaal.
Misschien dat mijn twijfel dan verdwijnt? Verward

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:31

Hoi,

Zelf heb ik altijd begrippen dat een martingaal de ruiter corrigeert. Een martingaal zorgt ervoor dat als de ruiter zijn handen te hoog houdt, dat het bit dan wel normaal blijft inwerken, doordat de martingaal de teugel laag houdt. Als je een martingaal op de goede manier 'afstelt' heeft het paard er dus geen last van, maar is het een hulpmiddel om de teugelhulpen altijd goed door te laten komen. Zo heb ik het begrepen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes in ieder geval.

Groetjes,
Judith

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:36

Wij hebben ook voor buitenritten een martingaal.

Een losse martingaal werkt niet in als het paard zijn hoofd normaal houdt (let er dus op dat het goed staat afgesteld). Komt het paard met zn hoofd te hoog dan krijgt hij tegendruk van de martingaal.

Normaal gesproken zou jouw merrie dus alleen iets van de martingaal merken als ze gaat racen en haar hoofd te hoog brengt (let op: bij paarden die hun hoofd alleen naar voren brengen heeft een martingaal geen nut). Een martingaal kan voorkomen dat ze het bit vastpakt.

Zelf reden wij altijd buiten met een martingaal en springteugels. Later konden wij ook zonder martingaal rijden aangezien ze toen helemaal gewend was aan buitenrijden. Een martingaal geeft je net iets meer controle.

Ik zie weinig nadelen van een martingaal. Het is een van de vriendelijkste hulpteugels (en als je instructeur dit als tip geeft dan zou ik hem geloven). Ook hoef je niet speciaal anders te gaan rijden met een martingaal (sterker nog: 9 van de 10 keer merk je niet dat je hem hebt en de 10e keer zorgt ie ervoor dat je paard het bit niet kan vastpakken).