Hoe gaat het met jullie pessoatuigjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Hoe gaat het met jullie pessoatuigjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 18:44

Zijn er al mensen die hem daadwerkelijk gemaakt hebben?
Was het moeilijk?
En hoe bevalt het nu?
Hoe vaak trainen jullie en hoe reageren jullie paarden erop?

Pinky en ik proberen 1 a 2 maal per week met pessoa te longeren.
Het gaat erg goed. In het begin zat hij zichtzelf dwars tijdens de galop, hij wilde opgooien, en tja, dat voelt rot.
Nu gallopeerd hij al netjes 2 rondjes achter elkaar.

Binnenkort krijg ik mijn catrolletjes en dan gaat het touwtje ook weer iets strakker Lachen
Vordert het bij jullie al??

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 19:33

Dennis vind het (volgens mij) fijner dan met een touwtje of met bijzets.
Ik ben alleen nog op zoek naar een bontje maar die krijg ik nog van Heleen(My Dominique). Ik heb bij z'n billen ook een elastiek gemaakt(van een oude spin(om je tas op je fiets te doen, ik fiets niet/nauwelijks meer Knipoog ). Alleen heeft Den moeite met het galoperen. Maar ook met andere hulpteugels en ook zonder. Ik ben het galoperen dus eerst zonder iets aan het leren.
Binnenkort foto's.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:24

Haha, de plannen zijn er al, maar we zijn nog niet veel verder gekomen dan dat. Ik moet het allemaal nog eens goed gaan bestuderen en daarna aan de slag gaan. Spijtig dat school terug begonnen is. Maar ik heb echt veel zin om er een te maken.
Heb jij eigenlijk katrolletjes (aan het bit)?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 21:33

Nog niet.. Binnenkort wel Tong uitsteken

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:28

hoi

ik heb je beschrijving al opgeslagen. en een lijstje gemaakt wat ik moet kopen... maar dan nu het volgende......
ik heb geen tijd om hem te maken of er uberhaubt boodschappen voor te doen. ik zit de hele dag op school of ik werk de hele dag!. waardoor de winkels weer dichtzijn. Huilen Huilen Huilen en moet je nagaan wanneer ik hem in hemelsnaam in mekaar moet zetten Schijnheilig

dus voorlopig nog geen pessoatuigje voor mij en angie... maar als ik er ooit één heb zal ik meteen foto's maken...

groetjes joycje

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:36

Ik heb er ook eentje gemaakt en dat bevalt me erg goed! Zo went ze ook gelijk aan een broek van het tuig (wat ze normaal dood eng vind) Maar dit ging allemaal heel goed! Ik zal vandeweek eens een foto maken van fleur in het tuigje! En ze gaat er super door lopen! lekker ontspannen met haar rug! Heeeel erg bedankt voor de handige uitleg!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:40

ik ga het doen zodra ii me weer goed genoeg voel hihi

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:59

Ik longeer nog altijd met touwtjes, of dubbele longe. Mijn probleem is gewoon dat ik geen tijd heb om zo'n pessoatuig te maken. Ik heb nog wel een bontje liggen, en ook wel touw, maar geen tijd. Erg eigenlijk he?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:33

ik snap helemaal wat je bedoeld germie.
ik ren van school/werk naar huis om te eten. dan nog huiswerk maken, naar mijn paardje en voordat ik thuis ben kan ik of weer gaan werken of eindelijk slapen Dromen

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:19

ik heb alles gekocht, maar nou dacht ik ga ik hem even maken, past hij zijn longeersingel niet meer hij is te dik geworden Huilen Haha! dus nou moet ik nog even sparen voor een longeersingel

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:00

Ik heb er een gekocht maar MAN WAT EEN GEPIEL MET DAT DING om hem op maat te maken LOL Haha! Daar heb ik dus drie dagen over gedaan, elke dag toch weer een beetje anders. Maar nu zit hij goed en JA hij loopt er super op! Veel beter rug gebruik en hij is ook veel ontspannener en nageeflijker met rijden.

Misschien komt het omdat ik er pas 3 dagen mee longeer maar ik laat hem dus niet galopperen met dat ding? Er stond op de website en in de handleiding dat je dat in het begin beter niet kon doen en dat je paard er goed spierpijn van kon krijgen.

Hij loopt nu elke dag 10 minuten op elke hand in een goede actieve draf (dus goed z'n achterhand eronder), is dat goed, te veel, of mag ik het iets opvoeren? Daarna rijd ik ook nog even 15-20 min licht werk (hij heeft net een maand stilgestaan dus ik ben het aan het opbouwen).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:09

Als m'n verzorgknollie dit weekend weer in de longeerring gelongeerd kan worden, dan ga ik ook aan de slag. Ik moet namelijk ook nog touw voor zgn. touwtjes maken. Verder heb ik nog nylonkoord over voor een touwhalster heb ik uitgerekend (25 meter gekocht, 3 meter voor de gogue, 5 meter voor longeren met touwtjes, 10 meter voor pessoa en nogenige meters voor een touwhalster). Dus wie weet hoe creatief ik word (als ik dus tijd heb)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:08

Nee, ik ga denk ik vanavond, als mn gezondheid dat toe laat, even Olisa longeren, gewoon met touwtjes en de nieuwe longeersingel... Pling Die merrie loopt zo makkelijk over de rug, met de achterhand eronder, dat een pessoatuigje niet nodig is... Lovers (heb ook erg veel touw nodig met een knollie van 1,72...)
Misschien next year voor Verimiah of Laicka voor de keuring...

Maaaar dan geef ik wel weer een gil hoe het moet..

Off... Ik jat meteen Kim dr tuigje mee als ik Pinky kom kidnappen voordat ie op de grill komt....... }>

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:19

ik ben nu zelf 1 aan het maken.
maar het lukt me niet echt.

Boos! arme ik

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:21

Ik wacht nog. Schijnheilig
Ik heb laatst nog een keer over zitten lezen of het mij niet zou lukken maar ben dus echt niet creatief, dus gaat me echt niet lukken. Schijnheilig

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:34

waar vind ik die beschrijving?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:34

Hey, ik heb alle 'ingridiënten' gekocht (voor zo'n, euhm 18 euro) en nu ga ik straks aan de slag. Ik moet wel nog enkele extra ringen (ik heb echte D-ringen gekocht) aan mijn longeersingel bevestigen.

Achter de kont heb ik in plaats van een koord een stuk brede (7 centimeter?) elastiek. Het is wel niet zo heel elastisch (tamelijk stroef), maar wel goed voor als er verzet is of gebok. Om van het einde van de bil'band' (dus) over te gaan naar het gewone koord, heb ik ook een D-ring.
Ik moet wel nog iets verzinnen als bontje, maar ik denk dat ik in de plaats daarvan een stukje van een oud, wollen (?) babydeken (= zacht) ga gebruiken.

Hoeba hoeba, ik ga ervoor!

Binnekort misschien een foto van Rocky met zijn nieuwe pessoatuigje.
Oja, ik heb in de Brico (doe-het-zelf-zaak) ook katrolletjes gevonden! Ik heb het lichtste model genomen, zodat het niet zwaar is aan het bit en juist groot genoeg is voor mijn 5 mm (toch niet echt dik vind ik) draad. tussen de katrolletje en het bit moet wel een mini-musketonnetje, want anders kan je ze niet aan elkaar bevestigen.

Misschien ga ik ook nog iets verzinnen om de koorden die van het bit naar de singel lopen zachter te maken (zoals Kim aanraadde), maar daar moet ik nog eens over nadenken omdat een bontje of een lapje stof al gauw kan schuiven of ineen kreukelen.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 20:52


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 09:42

Hey, ik heb nog een vraagje. *LOL*

Aangezien ik het touw laat overgaan in een brede elastische band achter de kont, gebruik ik een ring tussen de twee delen.

Nu dacht ik eraan om in plaats van daar mijn touw (dat van het bit komt) af te knippen en vast te maken en dan een ander touw te bevestigen dat naar de bovenkant van de singel gaat, het touw gewoon door de ring te halen en rechtsreeks naar de singel van boven te doen.

Is dat een goed idee of bekom ik dan een heel aner tuig. Hoe zit het bij de gekochte tuigjes? Loopt het touw in een stuk door over de rug of niet? Verward

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 18:11

Volgensmij moet dat kunnen..
Al weet ik niet precies hoe ver naar achter je ringen zitten??
Mijn rugdeel bestaat idd uit 1 stuk..

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 18:27

Hallo!
Ik heb vandaag gelongeerd met mijn nieuwe pessoateugel. Maar het leek mij een beter idee om het verhaal in 'verslag-van-de-dag' te zetten. Dus... allen daarheen. (eerste keer met zelfgemaakte pessoateugel)
(sta me toe de link te zetten, als dat mag?)

[VvdD] eerste keer met zelfgemaakte pessoateugel!

oja, ik heb het touw toch maar doorgeknipt en opnieuw vastgemaakt aan de ring. Het touw dat naar de ring bovenaan is immers om de 'kontband' (wat een woord :p ) omhoog te houden. Als ik het touw door de ring zou laten doorlopen naar de singel, zou ik hem misschien in de mond storen omdat het gewicht van de kontband dan misschien vooral op de mond terecht komt.
Binnekort illustralies om te verduidelijken.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 07:39

het is goed gelukt heb ik wel gelezen. Lois loopt er ook goe op al wil hij nog wel eens bokken als hij echt aan het werk moet Haha! . Ik heb voor het gemak de bouwtekening in m'n profiel gezet voor de liefhebbers Knipoog

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 19:18

Je tekening is echt duidelijk *LOL* . Het enige grote verschil met mijn tuig is dat ik de koorden, die over de rug lopen om de band vanachteren omhoog te houden, in 2 heb gedaan. Ik heb dus 2 muketons bovenaan hangen. Ik weet eigenlijk niet echt waarom ik dat gedaan heb.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:26

Ik wil er echt heel graag 1 maken, maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor, maar in de herfstvakantie ga ik het zeker doen, ik heb het bontje al, want die heb ik van iemadn gekregen die em niet meer gebruikte Haha! Het is een begin!
In iedergeval bedankt voor jullie duidelijke uitleg, het scheelt een hoop gels en het is altijd leuk omiets zelf-gemaakts te kunnen gebruiken!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:01

Ik heb dat ding dus gewoon gekocht, en thuis liggen... Gebruik het alleen nooit, geen tijd/ zin en nut voor