Vrouwen-vraagje.......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Vrouwen-vraagje.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 15:55

Een beetje gek misschien om dit op Bokt te zetten, maar ik doe het toch maar omdat ik heel erg benieuwd ben naar eventuele ervaringen van anderen.

Ik ben 23 jaar, en sinds twee jaar heb ik geen menstruatie meer. Daarvoor ben ik uiteraard bij de huisarts geweest (tot een paar keer toe een zwangerschapstest gedaan, maar niet zwanger dus). Ook een inwendig onderzoek gehad bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Hieruit bleek dat er verder niets mis was met mij, maar dat ik erg weinig baarmoederslijmvlies aanmaakte. Ik maakte mezelf toch nog steeds zorgen omdat ik het niet normaal vind om geen menstruatie meer te hebben als je 23 bent, maar de gynaecoloog vertelde mij dat 25% van de vrouwen dit heeft, bij langdurig pilgebruik. Ik gebruik de pil vanaf mijn vijftiende, dus acht jaar nu. Ik heb om mij heen ook gevraagd naar de ervaringen van vriendinnen, maar niemand herkent dit. Daarnaast zou volgens de gynaecoloog in deze gevallen de menstruatie steeds minder worden en uiteindelijk stoppen, maar bij mij is het van de ene op de andere maand ineens weggebleven.

Nu dus mijn vraag aan jullie; is er iemand "in de zaal" die dit herkent? Als die 25% waar de gynaecoloog het over heeft klopt, dan moeten er onder de bokkers toch meer van dit soort gevallen bekend zijn. Uiteraard kun je ook PB'en, als je dat liever hebt!

Overigens ga ik zowiezo nogmaals terug naar mijn huisarts, want ik ben er toch niet gerust op. Aangezien mijn vriend en ik wel een kinderwens hebben (niet voor nu, maar voor in de toekomst) wil ik hier uiterst zorgvuldig mee omgaan.

Dank, alvast!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 15:59

Ja sorry dat ik mij hier als man mee bemoei, maar heb je al eens goed op internet gezocht?

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 16:06

Prima schreef:
Ja sorry dat ik mij hier als man mee bemoei, maar heb je al eens goed op internet gezocht?


Natuurlijk heb ik veel op internet gezocht, en er zijn ook wel wat mogelijkheden, maar daar zal ik nu niet teveel op ingaan. Daarnaast is op internet een legio aan enge aandoeningen/afwijkingen etc etc te vinden waarbij het mogelijk is dat je menstruatie wegblijft, maar ik wil toch even een beetje nuchter blijven.

Het gaat er mij om of er nog meer meiden zijn die ongeveer mijn leeftijd zijn en dit probleem hebben. Volgens die gynaecoloog zou dus 25% van de langdurig pilgebruiksters geen menstruatie meer moeten hebben, maar dat lijkt mij erg veel aangezien ik het zelf nog niet vaker gehoord heb.

En natuurlijk mag ook jij als man reageren, geen probleem.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:22

maar wil het zeggen, dat als iemand niet menstrueert, ze per definitie niet vruchtbaar is? ik heb eens gelezen van een gyneacoloog, dat menstruatie in de zin van pijn en bloedverlies niet nodig is. Ik zal ook eens kijken op internet.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:28

hoi,

ik stuur je een pb-tje,

groetjes marijke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:29

http://www.freya.nl/folder17.htm
http://forums.obgyn.net/vrouwengezondhe ... /0181.html

Ik heb er al 2 gevonden waar ongeveer een antwoord in staat. Je zult er uit concluderen dat nader onderzoek nodig is. er is een kans dat je in een vervroegde overgang bent geraakt. Ik zou maar eens contact opnemen met een gyneacoloog, want ik denk dat het wel zinvol is om je verder te laten onderzoeken. Jouw huisarts is alweer zo'n lamzak die te lui is en te laks om je verder te helpen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:50

Ik stuur je ook even een pb.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 10:24

Dank je wel Desiree voor het opzoeken, en de anderen voor het PB'en. Ik heb laatst ook een programma op televisie gezien over vrouwen die in de vervroegde overgang zaten. Ik had voor mezelf al besloten dat ik me daarop wil laten testen, dus dat doe ik in ieder geval.

Blijkbaar zijn er toch erg weinig vrouwen die dezelfde klachten hebben, dus die 25% (die ik toch al in twijfel trok) zal niet kloppen, denk ik.

Nogmaals bedankt allemaal!

Groeten,

Marieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:23

Ik wens je een hoop succes. Hopelijk is het niks, of iets wat simpel te verhelpen is. Maar wel verder uitzoeken, je moet toch weten wat er aan de hand is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:20

Sorry Mariek, maar nog niet van iemand in m'n omgeving over zoiets gehoord........Laat het goed uitzoeken hoor!!!