Hoeveel zand nodig voor bak 20 bij 40???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Hoeveel zand nodig voor bak 20 bij 40???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 13:35

Weet iemand dat, ongeveer???
Hoeft niet een hele berg te zijn, alvast bedankt, groetjes Monique.



germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 15:47

20 bij 40 = 800 m^2
DAn 40 cm diep, dus 800X 0,4 en je hebt een minimale schatting. In de praktijk heb je meer cuubs nodig. omdat het inzakt, verdwijnt enz.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 15:58

dank je!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:03

Wij hebben ook 40 cm maar dat is een eb en vloed bak.
Als je een zo dikke laag zand legt moet je het of altijd nat houden of een andere manier hebben om het zand te stabiliseren, bijvoorbeeld textielsnippers oid. Het ligt aan de ondergrond en of er drainage op komt?
Als je ondergrond bijvoorbeeld goed afwatert kun je volstaan met 10 a 20 cm; dus dan wordt het 0,1 x 20 x 40 of 0,2 x 20 x 40.
Een dikke laag los zand is loodzwaar voor de paarden! Denk aan het strand, droog zand is erg mul.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:43

De berekening hierboven klopt maar je moet ook kijken of je drainering gaat aanleggen en de ondergrond is heel belangrijk. Een vriendin van mij heeft de grond om laten zetten. Ze heeft de zwarte aarde laten afgraven. Daarna de gele weggehaald en de zwarte aarde teruggestort en daarboven op de gele laten storten. Ze had toen wel een hele zware bak die uiteindelijk toch houtsnippers nodig had.
Ik wilde dat eerst ook maar bij mij lag de gele te diep. Ik kon wel de afgegraven zwarte aarde omruilen voor geel zand en dan hoefde ik alleen de loonwerkerskosten te betalen. Zwarte aarde is namelijk duurder dan geel zand.
Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan. Straks als de bouw doorgaat laat ik wel wat extra zand komen om mijn bak te vullen. Ik hoop dat ik dan goedkoper uit kom.
Ik weet niet meer precies waar je gaat wonen maar inmiddels weet ik (hier in de omgeving) zo langzamerhand wel de goedkopere adressen voor geel zand, omheiningen etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S_Figo en 72 bezoekers