Wat regelmatige weidegang kan doen met een paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Wat regelmatige weidegang kan doen met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 21:53

Sinds ongeveer drie maanden staat Omega bij een andere stal omdat we door omstandigheden weg moesten bij de vorige stal. Bij de vorige stal hadden ze niet teveel wei dus de paarden kwamen niet zo vaak buiten. Als ik dan wilde gaan rijden moest ik Omega altijd eerst nog longeren omdat hij zo gek was, en dan klom ik vaak nog met bibberende knieen op. Hij werd toch 5 keer in de week gereden, dus echt weinig ook nog niet.

Nu sta ik dus bij een andere stal, hij komt nu echt iedere dag naar buiten, ook als het (niet te hard) regent. Ik kan nu dus met rijden zo opstappen en ook zo een buitenrit gaan maken zonder dat hij rare fratsen uit gaat halen. Het paard is verandert van een neuroot naar een lekker nuchter en rustig ding. En dat dus alleen omdat hij nu wel iedere dag in de wei komt..
Vandaag heb ik voor het eerst sinds 4 weken weer gereden en ik kon er ook zo weer opstappen, hij heeft het geen seconde in zijn hoofd gehaald om er even lekker bokkend vandoor te gaan. Ik ben er erg blij mee. Zit er zelfs aan te denken om volgend jaar eindelijk eens een start kaart aan te vragen omdat ik het nu wel durf om hem op het concoursterrein te rijden. Schijnheilig

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:09

gek he hoe een paard daardoor kan veranderen!! Maar wel lekker dat t nu zo goed gaat, ook voor omega!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:22

hoi,

Fijn dat je paard nu eindelijk, ook eens 'echt' een paard kan zijn, sommige stalpaarden worden zoals jezelf al zei nuroten terwijl dat helemaal niet hoeft een paard hoord naar mijn mening iedere dag, ongeacht weertype buiten te kunnen lopen, dit is zeker zowel psychisch als lich. veel beter voor een paard, fijn dat jij dat nu ook door hebt met je eigen paard!

veel plezier met je paard
gr. cissie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:22

Super hoor!! Eindelijk je draai gevonden,
En die startkaart, dat moet je gewoon maar doen. Ik heb jullie 2 jaar geleden al in actie gezien en dat zag er heel netjes en beheerst uit, helemaal klaar voor de eerste start!
Succes Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 12:30

Hee Esther!

Deze winter nog aanvragen die startkaart!
Heb ik ook gedaan, vanwege de chemo wordt het november voor ik een proefje kan rijden waarschijnlijk, maar dan komen we elkaar vast gauw tegen!

Harstikke gefeliciteerd met deze super vooruitgang! Party!! Party!! Party!!

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:02

Leuk Esther om te lezen dat het met Omega zo goed gaat! Tijd om te starten dus Knipoog ....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:43

Nicole is ook zo ontzettend rustig geworden sinds ze hier staat! Echt een knuffelknollie die de stal niet meer uitrent. Hihi Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:45

Maaike schreef:
gek he hoe een paard daardoor kan veranderen!!


Nee, niet gek. Heel logisch juist! Een paard is een dier, geen machine die in een hokje kan staan de hele dag.

Fijn dat het zo goed gaat, dan ga je toch heel wat lekkerder rijden als op zo'n neuroot!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 19:27

Ik wilde altijd al wel dat hij zoveel mogelijk buiten kwam, maar de mogelijkheden waren wat minder. Daarom was ik al blij dat we toen deze stal gevonden hadden, ik sta er gewoon versteld van dat het zo'n enorme invloed heeft, dat had ik niet verwacht.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:53

Goh lekker joh , zowel voor jou als voor je paard ! Lachen
De mijne staat overdag ook altijd op de wei , maar is zelfs dan nog behoorlijk loperig en als ze 1 dag stilstaat (lees: in de wei staat Tong uitsteken ) dan is alles al eng buiten..... Moet er dus niet aan denken om haar hele dagen op stal te hebben Lachen .

Geweldig zeg , lekker 4 weken niet rijden , dat kan je met een stalpaard eigenlijk niet maken natuurlijk Lachen

Gefeliciteerd hoor !!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 16:46

zo te horen sta jij nu op een heerlijke stal!veel plezier en vooral rij-plezier met omega!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:45

Ha wat fijn Esther, dat Omega het zo goed naar zijn zin heeft op de nieuwe stal! En lekker dat het nu niet meer zo'n bommetje is! Enne, ik ga met Dorine mee: zie ik je komende winter nog op een wedstrijd? Knipoog

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 10:53

Tja ik vraag de startkaart niet aan om hem in de la te laten liggen....
Maar het zal pas na Januari worden.
Gaan we een boktcompetitie opzetten hier in de buurt?? Haha! Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:56

ik vind het helemaal niet gek. Een paard heeft veel vrijheid en frisse lucht nodig. Al die uren op stal zijn vreeselijk voor hem.
Hij moet gewoon z'n ei kwijt.
Nu die buiten staat voelt hij zsich veel fijner waarschijnlijk en wil hij een drafje dan kan hij een drafje.

Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:45

Fijn he die weidegang. Ik moet eerlijk bekennen, als ik geen beschikking had gehad tot weidegang had ik Nilson nooit gekocht. Paarden hebben zo nu en dan lekker hun vrijheid nodig, en omwille van mijn plezier zou ik een paard nooit 24 uur op stal laten staan.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:50

weidegang is nu eenmaal heel erg belangrijk voor een paard... ik ken heel veel paarden die meteen gek gaan doen als ze niet op de wei komen... meron was er daar 1 van.
maar echt fijn voor je dat het nu lekker gaat!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:51

Ik vind dit vrij logisch. ga zelf maar eens de hele dag op een kamertje zitten. Mensen moeten dat alleen als ze iets crimineels gedaan hebben. En bij paarden moet dat maar kunnen, terwijl het van nature steppedieren zijn. Het is iets om stijf van te worden, dat op stal staan, en chagrijnig! Ook voor de longen is het niet goed. Ik heb er geen goed woord voor over. Jammer dat onze stalhouders het niet willen inzien. die sluiten hun eigen paarden ook zonder een kwaad geweten de hele dag op.