Trainingsovereenkomst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-13 15:43

Op diverse sites wordt er over gepraat, maar nergens vind ik de trainingsovereenkomsten op papier. Is dit een zwart / grijs gebied? Of wordt er wel degelijk gebruik gemaakt van overeenkomsten?

Hier op bokt kan ik er zo 123 ook geen voorbeelden van vinden, of welke zaken van belang zijn.

Als ik mijn dier in training geef wil ik zeker weten wat de afspraken zijn qua kosten, verantwoordelijkheden en risico's.

Wie heeft er toevallig een voorbeeld liggen wat ik naast me neer kan leggen om keuzes te maken?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.


Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:28

Ik heb door de jaren heen verschillende paarden bij verschillende trainers in training gehad maar nog nooit een overeenkomst hoeven tekenen!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Joosie200

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-04-13

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:49

Veel gaat in goed vertrouwen. Zo ook de afspraak om het paard ergens door iemand anders te laten trainen. Daarom vind je er weinig over terug. Men is nu eenmaal niet snel geneigd om voor zulke dingen te grijpen naar afspraken op papier die vastgelegd worden. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Er hoeft geen gebruik van gemaakt te worden, maar als er heibel van komt is het wel makkelijker om boven tafel te krijgen wat er nu echt afgesproken was. :)

Is als tweaker te vinden op: B&B.
Favoriet paardenras: IJslanders ftw! :j

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:08

Lijkt me erg bijzonder als niemand daarvoor iets opgesteld heeft... dat zal er vast wel zijn :j

Voor stalling is het er ook, en dan gaat training nog een stapje verder in zaken die fout kunnen gaan :=

Djonah
Berichten: 434
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:16

Ik heb er laatst wel iets over gelezen in het boek: Pleidooi voor het paard zaken uit de hippische advocatuur- Stephanie Wenting en Fabian Brockotter oid

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:18

Djonah schreef:
Stephanie Wenting


_O-

Geslachtsverandering ondergaan?

Djonah
Berichten: 434
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:43

Hoe bedoel je? Ik moest de naam van een vage foto even afleiden dus kan zijn dat die niet klopt.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-13 22:26

Als je googled, kom je op heel veel sites waar over gepraat wordt, maar er wordt verder nooit over gesproken. Ik verwacht dat er nog zo'n groot grijs gebied is, wat daarin staat.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:26

Kun je bvb. hiermee (zie voorbeeld-contracten wat verder naar beneden) niet zelf de voor jou belangrijkste punten op papier zetten...?

http://paardenzaken.blogspot.nl/

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-13 11:01

Bedankt PMarena, kwam daar ook al een trainings/verkoopovereenkomst tegen, maar dit spitste zich meer op de verkoopkant. Zal eens kijken hoever ik hiermee kom.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.


Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:29

Als ik een paard in training neem bij mij op stal dan werk ik wel met een contract waar alle rechten en plichten voor beide partijen in staan. Als je wilt kan ik wel een voorbeeld sturen.

Ik vind dit veiliger voor beide partijen maar doe dit vooral om mezelf te beschermen. Er kan dan nooit ruzie ontstaan over gemaakte afspraken en alles is duidelijk voor alle partijen en ook mocht 1 van de partijen zijn afspraken niet nakomen heb je zwart op wit wat op papier.

Ik snap niet dat niet alle bedrijven dit doen want je werkt toch met dieren en daar kan altijd wat mee gebeuren. Bvb dood gaan terwijl die in training is... Je zou daar maar geen duidelijke afspraken over hebben dan kan er een heel lang traject volgen wie wat moet betalen enz

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:36

Helderheid van te voren is beter dan gehannes achteraf. :)

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-13 11:38

Kady1 schreef:
Als ik een paard in training neem bij mij op stal dan werk ik wel met een contract waar alle rechten en plichten voor beide partijen in staan. Als je wilt kan ik wel een voorbeeld sturen.

Ik vind dit veiliger voor beide partijen maar doe dit vooral om mezelf te beschermen. Er kan dan nooit ruzie ontstaan over gemaakte afspraken en alles is duidelijk voor alle partijen en ook mocht 1 van de partijen zijn afspraken niet nakomen heb je zwart op wit wat op papier.

Ik snap niet dat niet alle bedrijven dit doen want je werkt toch met dieren en daar kan altijd wat mee gebeuren. Bvb dood gaan terwijl die in training is... Je zou daar maar geen duidelijke afspraken over hebben dan kan er een heel lang traject volgen wie wat moet betalen enz


Hoi Kady,

Als je dat wilt doen, heel graag! Alle voorbeeldjes helpen. Kom al een heel eind met de link van PMarena.

Maar inderdaad, stel dat er wat met paard gebeurd, wie is dan verantwoordelijk. Dat stukje wil ik er echt specfiek in hebben staan.
Doelen etc zijn bekend en daaraangekoppelde bedragen ook.

Maar wie betaalt bijv. voer / regulieren DA-kosten is nogal verschillend.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-13 11:39

Hoe doen de trainers onder ons dit eigenlijk? Is het altijd zo dat de eigenaar verantwoordelijk is voor het paard, ook al gebeurd er tijdens het inrijden een ongelukje waardoor het paard niet meer geschikt is bijv? Wie betaalt dat dan?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:45

HIer zijn eigenlijk geen 'standaard' overeenkomsten over, omdat het 'in training geven' in zijn vorm loop vanaf het ter beschikking stellen van je paard aan je buurmeisje tot het paard bij Anky onderbrengen. Het is dus goed om een dergelijke belangrijke overeenkomst (want de risico's zijn meestal behoorlijk en het 'goede vertrouwen' is snel weg als er iets tussen komt (zie bijvoorbeeld de procedure tussen Bartels en de eigenaren van Voice). Ik maak hiervoor regelmatig op maat gesneden overeenkomsten en meen ook dat dat noodzakelijk is.

Ik heb als eigenaar zelf afspraken vastgelegd met de trainer en de ruiter van mijn paard. Niet alleen over wie welke kosten draagt, maar ook wie waarover kan en mag, of moet beslissen, en ook over wie op welk moment onder welke omstandigheden welk (deel van het) risico draagt. Aan de hand daarvan hebben wij allemaal de kansen en risico's kunnen bezien en hebben wij ook verzekeringen kunnen afsluiten voor die risico's die op ons rusten en die wij niet zelf willen of kunnen dragen.

Whoopy: Mijn enige eigen echte grand prix-paard
http://www.mrmaat.nl

Jolet

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:49

Ik ken wel een paar van die contracten.. Maar dat is dan veelal ook meer gericht op wat krijgt degene die het paard traint voor percentage van de verkoopsprijs als het paard verkocht wordt... Beetje om jezelf in te dekken en dus achteraf niet met lege handen komen te staan...

Daarnaast is het toch wel fijn om in zulke gevallen vast te leggen hoe het zit met de kosten, risico's, beslissingen etc.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-13 12:20

Het gaat hier puur om het trainen van het paard en niet gericht op verkoop. Paard komt ná behalen van gewenst niveau weer terug. Globaal vastgelegd; paard dient winstpunt te halen op dat niveau met trainer cq. stalamazone.

Het stalgeld etc. lijkt me duidelijk, dat is iets wat je vastlegt. Beslissingen zijn ook al aardig ingedekt; ik wil ten alle tijde op de hoogte gehouden worden. Indien bijv. spoed (levensbedreigende situaties) dan wil ik dat trainer kan beslissen.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Jolet

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:21

Ah ok dan is het me iets duidelijker... Ik kan wel eens zoeken of ik ook nog ergens zo'n contract heb liggen (Was dan wel voor de verkoop, maar dan heb je een idee)

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:04

Ik ken een stal waar je een overeenkomst moet tekenen voordat je paard er in training gaat.
Ik weet niet precies meer wat er allemaal in staat, maar vooral dat bv de eigenaar verantwoordelijk blijft en dat de eigenaar toestemming geeft om bij noodgevallen een dierenarts te bellen (door de trainingsstal) enz.
Ze doen dit om problemen achteraf te voorkomen denk ik.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-13 13:27

ikkebenhier schreef:
Ik ken een stal waar je een overeenkomst moet tekenen voordat je paard er in training gaat.
Ik weet niet precies meer wat er allemaal in staat, maar vooral dat bv de eigenaar verantwoordelijk blijft en dat de eigenaar toestemming geeft om bij noodgevallen een dierenarts te bellen (door de trainingsstal) enz.
Ze doen dit om problemen achteraf te voorkomen denk ik.


Precies en dat wil ik ook. Maar stél nou, dat door toedoen van de trainer mijn paard blijvend schade heeft of zelfs overlijd. Wie is er dan aansprakelijk? Is dat het risico van het vak voor eigenaar of trainer? Of zijn daar afspraken in te maken? Paard is al bereden, dus van zadelmak maken is geen sprake. Kan me voorstellen dat dat weer meer risico's met zich meebrengt bij rare sprongen. Maar bijv. een klap op de wei van een ander paard en daardoor kliniek + kosten + blijvende schade...?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:40

dan is dat toch niet door toedoen van de trainer. Risico van paard met (onbekende) andere paarden in de wei zetten. Als je kan aantonen wat er hoe is gebeurd, heb je nog een kans op een deel van je schade vergoed, maar dan wel van de eigenaar van het andere paard. Maar je staat er zelden op te kijken en zo iets zou bij jou 'thuis' net zo goed kunnen gebeuren. Waarom zou er in dit geval dan iemand anders aansprakelijk zijn.

Whoopy: Mijn enige eigen echte grand prix-paard
http://www.mrmaat.nl

Jolet

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:41

Dat zou ik eigenlijk ook niet weten, misschien dat je daar eens een verzekering voor kunt bellen? Dat die je daar wat meer info over kunnen geven?
Ik vind dat namelijk voor een leek zoals ik echt zo'n grijs gebied...

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:45

Toen wij nog een trainingsstal hadden gebruikten we duidelijke overeenkomsten, ik zal eens aan mijn man vragen of hij die nog ergens op zijn computer heeft staan (hij deed altijd de administratie ik was meer met de paarden bezig). Ik vind het ook wel belangrijk dat alles zwart op wit staat, het is ook belangrijk om duidelijk te bespreken wat je verwacht en samen bekijkt of deze verwachting ook reëel is. En wij bespraken de voortgang ook regelmatig zodat duidelijk blijft of de planning ook gehaald gaat worden en zo nee waarom niet.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Trainingsovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:46

Paarden samen in de wei met andere paarden ging bij ons altijd in overleg met de klant. Als ze dat niet wilden inderdaad ivm risiko dan ging het paard apart de wei in.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-13 14:04

FloortjeM schreef:
dan is dat toch niet door toedoen van de trainer. Risico van paard met (onbekende) andere paarden in de wei zetten. Als je kan aantonen wat er hoe is gebeurd, heb je nog een kans op een deel van je schade vergoed, maar dan wel van de eigenaar van het andere paard. Maar je staat er zelden op te kijken en zo iets zou bij jou 'thuis' net zo goed kunnen gebeuren. Waarom zou er in dit geval dan iemand anders aansprakelijk zijn.


Ja, maar ook dit is dus zo'n "grijs gebied". Afspraken over dieren samen en wat wordt er verzekerd?

Anderzijds; als ik een pensionstal heb en ik heb paarden bij elkaar staan, maar toeval dat ze elkaar te grazen nemen en er heeft er eentje "schade", wie betaalt dan wat? Daar zijn toch ook afspraken over?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 bezoekers