Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:49

volgens mijn man zitten zijn collega's aangesloten bij het waarborgfonds.
Eigenlijk is dat ook een soort verzekering, maar niet zoals wij die kennen.
Zij zijn niet verzekerd, want dat mag niet volgens geloof / kerk en zitten bij zo'n waarborgfonds.


KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:50

Als je all risk verzekerd bent verhaalt je eigen verzekering de kosten bij de tegenpartij volgens mij is dat het voordeel van allrisk verzekerd zijn. zo ie zo aangifte doen want als ze niet verzekerd zijn en de verzekering wilt het claimen bij het waarborgfonds heb je wel een aangifte nodig.

Voor dit soort gevallen is het waarborgfonds juist in het leven geroepen zodat je iets minder gedupeerd bent...(alhoewel je toch eigen risico betaalt bij dat fonds)

Ik vind het wel belachelijk dat de politie niets doet met het onverzekerd rondrijden en veroorzaken van een ongeval, als je moeder letsel had gehad dan hadden ze het wel hoog opgepakt!(gelukkig geen letsel natuurlijk dat is belangrijker dan blikschade)

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:53

maar al om al staat er zoals ik begrijp niks op papier dat er een ongeluk heeft plaatsgevonden.
want alleen gegevens uitwisselen is misschien onvoldoende voor je verzekering, of niet?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:59

KimBreda schreef:
zo ie zo aangifte doen want als ze niet verzekerd zijn en de verzekering wilt het claimen bij het waarborgfonds heb je wel een aangifte nodig.

Er is niets om aangifte van te doen. Er is geen strafbaar feit gepleegd waar haar moeder aangifte van kan doen. De aanrijding is gewoon ter plekke afgehandeld op het moment dat er gegevens zijn uitgewisseld. De verzekering heeft hier ook helemaal geen aangifte voor nodig. Je vult het schadeformulier in met de gegevens die je hebt en dat stuur je op.

Ik heb zelf eens een aanrijding gehad waarbij het schadebedrag hoger was dan de dagwaarde. Auto werd total-loss verklaard, en ik zou alleen de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Via het waarborgfonds heb ik toen alsnog het hele schadebedrag kunnen krijgen om de schade te herstellen. Daar heeft geen enkele agent iets voor hoeven doen, dat gaat allemaal via de verzekering zelf en heeft helemaal niets met politie te maken.

KimBreda schreef:
Ik vind het wel belachelijk dat de politie niets doet met het onverzekerd rondrijden en veroorzaken van een ongeval, als je moeder letsel had gehad dan hadden ze het wel hoog opgepakt!(gelukkig geen letsel natuurlijk dat is belangrijker dan blikschade)

Politie doet wel degelijk iets met onverzekerd rondrijden en het veroorzaken van dit soort ongevallen is echt enkel iets voor verzekering, evenals schuld aanwijzen in dit soort gevallen.

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:04

Snadrem schreef:
KimBreda schreef:
zo ie zo aangifte doen want als ze niet verzekerd zijn en de verzekering wilt het claimen bij het waarborgfonds heb je wel een aangifte nodig.

Er is niets om aangifte van te doen. Er is geen strafbaar feit gepleegd waar haar moeder aangifte van kan doen. De aanrijding is gewoon ter plekke afgehandeld op het moment dat er gegevens zijn uitgewisseld. De verzekering heeft hier ook helemaal geen aangifte voor nodig. Je vult het schadeformulier in met de gegevens die je hebt en dat stuur je op.

Ik heb zelf eens een aanrijding gehad waarbij het schadebedrag hoger was dan de dagwaarde. Auto werd total-loss verklaard, en ik zou alleen de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Via het waarborgfonds heb ik toen alsnog het hele schadebedrag kunnen krijgen om de schade te herstellen. Daar heeft geen enkele agent iets voor hoeven doen, dat gaat allemaal via de verzekering zelf en heeft helemaal niets met politie te maken.

KimBreda schreef:
Ik vind het wel belachelijk dat de politie niets doet met het onverzekerd rondrijden en veroorzaken van een ongeval, als je moeder letsel had gehad dan hadden ze het wel hoog opgepakt!(gelukkig geen letsel natuurlijk dat is belangrijker dan blikschade)

Politie doet wel degelijk iets met onverzekerd rondrijden en het veroorzaken van dit soort ongevallen is echt enkel iets voor verzekering, evenals schuld aanwijzen in dit soort gevallen.


Politie doet hier niets mee begrijp ik uit de eerste post.
Wie geeft dit dan door aan de politie zonder aangifte? De verzekerings maatschappij niet lijkt mij?

Avelienvd

Berichten: 7218
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:06

Citaat:
Het Waarborgfonds vergoedt uw schade alleen als u op tijd iets heeft gedaan om erachter te komen wie de dader is. Aangifte doen bij de politie is één van de mogelijkheden. Als u binnen 14 dagen na het schadegeval geen actie heeft ondernomen, vergoeden wij de schade niet. Het is dus verstandig om zo snel mogelijk aangifte te doen.

Aangifte doen kan via het internet (www.politie.nl/aangifte) of door te bellen met de politie (0900-8844).

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:08

Als de gegevens van de tegenpartij bekend zijn kun je deze gewoon doorgeven aan je eigen verzekeringsmaatschappij. De verzekering van je moeder keert uit en gaat zelf de schade verhalen bij de tegenpartij. Op het moment dat deze niet verzekerd is zullen ze het op de persoon zelf gaan verhalen maar dat is een zaak voor de verzekering. Gewoon het schade formulier invullen met het verhaal van je moeder en de gegevens van de tegenpartij. Dan kan de verzekering van je moeder hiermee aan het werk.

Met betrekking tot het onverzekerd rondrijden klopt het wat Snadrem zegt. Aanrijdingen zonder letsel worden niet meer door de politie behandeld. Het rijden zonder verzekering is strafbaar en daar word tegen opgetreden als de politie het voertuig rijdend aantreft. Verder doet het RDW 3 keer per jaar een register controle en worden alle onverzekerde auto's beboet. Dit gaat om bekeuringen van bijna 400 euro per keer.

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:10

Avelienvd schreef:
Citaat:
Het Waarborgfonds vergoedt uw schade alleen als u op tijd iets heeft gedaan om erachter te komen wie de dader is. Aangifte doen bij de politie is één van de mogelijkheden. Als u binnen 14 dagen na het schadegeval geen actie heeft ondernomen, vergoeden wij de schade niet. Het is dus verstandig om zo snel mogelijk aangifte te doen.

Aangifte doen kan via het internet (http://www.politie.nl/aangifte) of door te bellen met de politie (0900-8844).


Aangifte doen is in dit geval dus niet mogelijk. Het stafbare feit wat ze hier bedoelen is het verlaten van een ongeval zonder de identiteit kenbaar te maken. Dat is niet gebeurd. Het waarborgfonds is namelijk in het leven geroepen voor gevallen waarin de tegenpartij niet bekend is geworden.

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:11

Ik heb al een stukje gevonden hier over.

Citaat:
Feit: In eerste instantie zal je altijd naar de dader zelf toe moeten gaan om de schade te verhalen. Maar in Chandra’s geval was de tegenpartij niet in staat om te betalen. Het komt vaker voor dat je geen schadevergoeding kunt krijgen omdat de dader onverzekerd of onbekend is. In sommige gevallen kun je dan een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Het moet dan wel vaststaan dat je niet zelf aansprakelijk bent voor de schade. Verder moet er ook sprake zijn van voldoende bewijs van zowel de betrokkenheid als de aansprakelijkheid van een motorrijtuig. Tevens moet je er rekening mee houden dat er een eigen risico is van 136 euro voor schade aan zaken.

Wat houdt het Waarborgfonds Motorverkeer precies in?

Feit: Het Waarborgfonds Motorverkeer is 40 jaar geleden in Nederland opgericht. Het fonds is er om mensen uit de brand te helpen, die door een onverzekerde of onbekende zijn aangereden. Het Waarborgfonds wordt met name door autoverzekeringsmaatschappijen gefinancierd. Als autobezitter betaal je dus in principe mee aan het fonds.

Wat moet je doen om aanspraak te maken op een vergoeding uit het Waarborgfonds?

Feit: In de eerste plaats is het van belang dat je kunt aantonen dat de veroorzaker zelf niet bereid is te betalen. Daarna moet je alle gegevens naar het Waarborgfonds sturen. Daarnaast moeten ook gelijk de bewijsmiddelen meegezonden worden waaruit de aansprakelijkheid van het betreffende motorvoertuig blijkt (foto's, expertiserapport, getuigenverklaringen en het bewijs van politie-aangifte). Dan krijg je te horen welke documenten er nog meer nodig zijn. Als dit allemaal in orde is, kun je je geld terugkrijgen.

Chandra had nog wel wat problemen met het bewijs. Er was namelijk geen politierapport opgesteld en er waren geen getuigen. Maar omdat de tegenpartij persoonlijk tegenover Chandra’s verzekeringsmaatschappij heeft erkend dat hij fout zat, heeft ze uiteindelijk toch nog een schadevergoeding van het Waarborgfonds gekregen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:11

KimBreda schreef:
Politie doet hier niets mee begrijp ik uit de eerste post.
Wie geeft dit dan door aan de politie zonder aangifte? De verzekerings maatschappij niet lijkt mij?

Zie post van Maaike. De politie is erg terughoudend in het bekeuren op kenteken als het gaat om een onverzekerd voertuig. Omdat het RDW hier zelf al tegen optreedt. Anders riskeer je dat iemand een dubbele boete krijgt voor hetzelfde feit en dat is niet de bedoeling. Het RDW regelt dat dus. Treffen ze echter iemand rijdend en wel aan zonder verzekering, dan wordt er wel tegen op getreden omdat dat weer een geheel ander feit is.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:03

bridgetF schreef:
volgens mijn man zitten zijn collega's aangesloten bij het waarborgfonds.
Eigenlijk is dat ook een soort verzekering, maar niet zoals wij die kennen.
Zij zijn niet verzekerd, want dat mag niet volgens geloof / kerk en zitten bij zo'n waarborgfonds.

Dat kan niet, je kan niet bij het waarborgfonds zitten. Het waarborgfonds is voor schades die niet gedekt worden omdat er bijv. is doorgereden en je niet weet wie het heeft gedaan en/of je kan niet meer achterhalen wie het heeft gedaan. Elke verzekeringsmaatschappij draagt een klein beetje bij aan het fonds. Overigs - is vast na te lezen- heb je getuigen nodig om bij het waarborgfonds te claimen.

De collega's van je man kunnen hier dus niet bij zitten. Overigs kan je best een gemoedsbezwaar hebben, maar in dit geval is het van de belastingdienst verplicht en kunnen ze bij een controle wel degelijk een boete krijgen. Elke andere verzekering is vrijwillig. Op zich niks mis mee, hoor moeten ze helemaal zelf weten. Het is alleen een beetje jammer dat juist dit soort mensen niet thuis zijn als zijzelf of hun kinderen schade maken aan eigendommen van derden (doet mijn kind niet.. nee nee sta er boven op te kijken). Daar zouden ze ook een gemoedsbezwaar voor moeten hebben.. elke zondag zelfs :D

En in een aantal gevallen is er het kerkfonds. Maar het zou mij niet verbazen als dat alleen voor 'eigen' leden is.

@ts, misschien maar eens contact opnemen met rechtsbijstand en de verzekering.

Ongelofelijk dat er nog mensen zijn die onverzekerd rond rijden.. Je zou iemand doodrijden zeg.

- Offline -


Avelienvd

Berichten: 7218
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:06

Klopt wel enigszins.
Bij mensen die wegens gemoedsbezwaren niet verzekerd zijn dient het WBF als zijnde hun "verzekering".

Het is niet direct een verzekering, zij dienen echter wel een bepaald bedrag te storten naar het WBF toe.

Citaat:
Een tweede uitzondering is voor vrijgestelde gemoedsbezwaarden. Mensen die om principiële, vaak religieuze, gronden geen verzekering willen afsluiten, zijn gemoedsbezwaarden. Onder bepaalde voorwaarden mogen zij onverzekerd zijn. Wel betalen zij jaarlijks een bijdrage aan het Waarborgfonds Motorverkeer. Als gemoedsbezwaarden schade veroorzaken, dan moeten zij die zelf betalen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:11

Ah ja, maar dan doet de 'andere' partij het aanvragen. Je kan niet bij het WBF 'zitten' en bovendien vraag ik mij af of het WBF voor zoiets is. Dat je als persoon kan storten bij het WBF waag ik te betwijfelen. Het is juist een instelling namens alle verzekeringsmaatschappijen. Misschien verschilt het per kerk hoor, maar een autoverzekering is verplicht en dus strafbaar als je hem niet hebt (bij de belastingdienst dan, bij de Wet laat ik even in het midden).

Citaat:
Het Waarborgfonds Motorverkeer is in 1965 opgericht. Het Waarborgfonds is er voor mensen die door een motorvoertuig zoals een brommer, auto of tractor schade hebben geleden en met die schade niet terecht kunnen bij een verzekeraar. Bijvoorbeeld als de veroorzaker is doorgereden of als hij niet verzekerd is. Ook schade die is veroorzaakt met een gestolen motorvoertuig kan vergoed worden.

Wij vergoeden dus alleen schade door een motorvoertuig. Schade door bijvoorbeeld vandalisme vergoeden wij niet.

Het Waarborgfonds is een stichting zonder winstoogmerk. Wij worden gefinancierd uit jaarlijks vastgestelde bijdragen van Nederlandse motorrijtuigverzekeraars. Een deel van alle WA-premies voor motorrijtuigen gaat naar het Waarborgfonds.
Dus als particulier doneren lijkt mij niet te kunnen. (geloof ook niet dat mensen dat vrijwillig zouden doen, zeker niet dát soort mensen. )

- Offline -

Avelienvd

Berichten: 7218
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:13

Citaat:
Gemoedsbezwaarden betalen mee aan het Waarborgfonds. Om vrijstelling te krijgen moeten zij per voertuig een vergoeding betalen. Voor een auto is dit jaarlijks ruim 80 euro. Dit geld wordt gestort in het Fonds middelen gemoedsbezwaarden (FMG) en doorgesluisd naar het Waarborgfonds. Bovendien probeert het FMG eventuele kosten te verhalen op gemoedsbezwaarden die schade veroorzaken.


Het is dus een schijntje maar het komt wel in het WBF voor als zij schade rijden..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarborgfonds_Motorverkeer

En om het dan maar officieel te maken:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2011.html

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:17

Ah oke! Weer wat geleerd, mensen zullen dus wel echt bezwaar moeten maken vanwege geloof e.d. anders betalen ze 'niks'. Dat laatste lijkt mij trouwens weer een wassen neus. Want bij zwaar letsel kan dat in de tonnen lopen.

Fijn dat dat er is :j

- Offline -

Mear

Berichten: 1359
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Ridderkerk/Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:29

Ik vind het 'vreemd' dat dat er is. Zou bijna zeggen ik vanwege wat ik nu lees ik ook maar uit principiële gronden geen verzekering meer wil betalen dan..

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:38

karuna schreef:
Wat vreemd, je zou toch zeggen dat verzekeren verplicht is. Je ziet vaak genoeg op tv dat politie onverzekerde auto s aanhoudt en ze een boete geeft. Daarnaast werken ze niet mee na een aanrijding, dat is toch ook strafbaar lijkt me. Kan je moeder niet een ander buro bellen ervoor? Voor hetzelfde geld heeft de agent die dit zei zitten suffen

Een autoverzekering biedt niets in dit geval, het gaat om een WA verzekering van de tegenpartij.

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:42

nikky15 schreef:
Ik studeer Sociaal Juridische Dienstverlening, en dit is eigenlijk wel een interessant onderwerp. Het is verplicht om verzekerd te zijn, omdat je anders van de belastingdienst een boete krijgt. Maar dan is het nog niet ook meteen strafbaar. Dat is wel een verschil. Je móet wel verzekerd zijn, maar hoe het precies zit weet ik niet.

Wel is hier sprake van onrechtmatige daad en kan je dus de schade altijd vorderen van de tegenpartij, verzekerd of niet verzekerd. Dat maakt eigenlijk niets uit, maar volgens mij wilde je dat ook niet weten....

Specificeer eerst eens om welke verzekering het gaat en welke je bedoelt met 'het is verplicht om verzekerd te zijn'.
Een zorgverzekering? Ja.
Een autoverzekering? Ja.
Een WA verzekering? Nee.

liedje89
Berichten: 7155
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:54

Avelienvd schreef:
Citaat:
Gemoedsbezwaarden betalen mee aan het Waarborgfonds. Om vrijstelling te krijgen moeten zij per voertuig een vergoeding betalen. Voor een auto is dit jaarlijks ruim 80 euro. Dit geld wordt gestort in het Fonds middelen gemoedsbezwaarden (FMG) en doorgesluisd naar het Waarborgfonds. Bovendien probeert het FMG eventuele kosten te verhalen op gemoedsbezwaarden die schade veroorzaken.


Het is dus een schijntje maar het komt wel in het WBF voor als zij schade rijden..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarborgfonds_Motorverkeer

En om het dan maar officieel te maken:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2011.html


Ik denk dat ik ook maar gewetensbezwaren krijg, dat is lekker goedkoop "verzekerd" zijn zeg :Y) .

EDIT: volgens mij moet je hier je verzekering gewoon achteraan sturen, die keren liever toch niet uit en proberen het toch eerst wel op de tegen partij te verhalen??

Ironically common sense is not common...

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 06:50

liedje89 schreef:
Ik denk dat ik ook maar gewetensbezwaren krijg, dat is lekker goedkoop "verzekerd" zijn zeg :Y) .

EDIT: volgens mij moet je hier je verzekering gewoon achteraan sturen, die keren liever toch niet uit en proberen het toch eerst wel op de tegen partij te verhalen??


Ja, maar ben je ziek dan kan dat al gauw oplopen tot in de duizenden euro's!
Op zich hoef je dat ook niet geheel zelf te betalen, want deze mensen en de kerk helpen elkaar en lappen zo heel veel geld bij elkaar.

even iets off-topic: Ik las ook ergens iets in de trend dat de belastingdienst daar geld misloopt, niets is minder waar, er zijn op dat bedrijf aardig wat mensen met 8 kinderen of meer, er zit er zelfs één met 11 en één met 15 !!!! En ze aanvaarden ook geen kinderbijslag.

verootjoo
Berichten: 35617
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:12

Mear schreef:
Ik vind het 'vreemd' dat dat er is. Zou bijna zeggen ik vanwege wat ik nu lees ik ook maar uit principiële gronden geen verzekering meer wil betalen dan..


Die mensen zitten vaak bij een gereformeerde gemeente (dus geen gereformeerde kerk, dat is iets anders) en die kent een zeer uitgebreide diaconie. Veel groter dan een ander soort kerk. Zo hebben deze leden ook geen zorg-, brand-, of ander soort verzekering. Maar ze betalen veel aan de kerk, een tiende van hun salaris vaak wel.

[o]

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:24

Wat is het probleem dan met de verzekering voor de gereformeerden?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

verootjoo
Berichten: 35617
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:27

Urielle schreef:
Wat is het probleem dan met de verzekering voor de gereformeerden?


Geen m.i. Maar ik legde het even uit, werd hier nogal raar over gedaan.

[o]

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:37

Nee dat bedoel ik niet, welke theorie zit er achter dat die mensen zich niet willen verzekeren? Ik kom niet uit de Biblebelt dus voor mij is zoiets heel apart.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Fantast

Berichten: 1486
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:42

Over het algemeen mogen jehova getuigen niet verzekeren. Zij geven een jaarlijkse bijdrage aan het waarborgfonds. Wanneer zij schade veroorzaken wordt dit uitgekeerd door het waarborgfonds zodat de schadelijdende partij er geen hinder aan ondervind. De veroorzaker heeft dan wel de plicht het schadebedrag volledig terug te betalen aan het waarborgfonds. Het waarborgfonds geld dus niet als verzekering!

De schade verhalen zou nog wel eens lastig kunnen worden, jou moeder moet kunnen aantonen dat de tegenpartij op haar weghelft kwam. Had de tegenpartij gewoon verzekerd geweest dan had het waarschijnlijk niet uitgekeerd geworden of in het mooiste geval 50%. Heeft je moeder al contact gehad met de tegenpartij? Het gebeurt namelijk wel eens d heefat de verzekeraar de auto niet als verzekerd heeft doorgegeven aan het rdw, terwijl hij de auto wel verzekerd heeft. Ook kan het zijn dat de tussenpersoon de aanmelding niet heeft doorgevoerd en denkt de.betreffende tegenpartij gewoon verzekerd te zijn. Ik zou dus eerst contact meer de tegenpartij opnemen enhem vragen erin hij niet verzekerd is


Sven 20/01/2013


Mirthe 13/10/2014
Benthe 10/01/2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Anne_26, AnoukS_, chocky84, Christina, ComscoreBot, Evito_06, Galaika, hedjuhhh, LaraCroft, leintje_, linoleum, Lizziewizzie, TheNovelist, Typhoon en 45 bezoekers