Met deken de wei in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Met deken de wei in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 09:47

Wat ik me afvraag is jullie dat doen als je paard overdag het land in gaat met deken.

Hier bedoel ik mee: je weet nooit van tevoren wat voor weer het wordt en 's morgens ben ik niet in de gelegenheid nog naar mijn paard te gaan.

Zijn staldeken van 's nachts moet dus tevens de deken voor in het land zijn. Dat betekent dus in ons klimaat een waterdichte deken.
Maar die ademen weer ontzettend slecht op stal.
Wie weet raad?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 09:50

Is er niemand die er wel 's ochtends is aan wie je het kunt vragen?
Overigens vind ik mijn Rhino en Rambo dekens vrij goed ademen,
je kunt altijd nog een ongevoerde versie kopen (Rambo) die je over de staldeken heen doet 's ochtends (moet er wel iemand zijn idd).
Daar heb ik de mijne weleens voor uitgeleend, werkt ook prima.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:16

Heb hetzelfde probleem gehad en ben toen langs van Schie gegaan voor een Bucas. Echt een hele fijne deken, voor een 100% watervaste stof ademt het goed. Met vorige regendekens kreeg ik soms een plakkerig paard, maar met deze heb ik dat nog nooit gehad. Het is zeg maar een semi-permeabele regendeken Haha! Water laat die absoluut niet door, maar overtollige warmte wel. De deken is alleen niet echt super dik, door het materiaal en de water- en winddichtheid houdt het de warmte goed vast, maar ik weet niet of dat volstaat als een geschoren paard bij -5 in de winter buiten staat met deze deken. De Rambo dekens zijn ook erg prettig.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:44

Voor het buiten zetten gebruikte ik een waterdichte ongevoerde deken, die kan ook over de staldeken heen, maar ik liet de dekens altijd wisselen uit voorzorg. Als het kouder was liet ik hem ook met die deken buitenzetten, maar dan kreeg hij voor op stal zijn dikkere dek weer op. Als ze buiten staan, dan zijn ze toch wat in beweging en krijgen ze het minder snel koud. Zodra het echt vroor liet ik hem niet buiten zetten omdat de bodem van de paddock dan stijf bevroren was en dat was mij ietsjes te link.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:44

Van de winter ga ik voor een regendeken over een stal deken. Lekker makkelijk, regen deken er af/op en klaar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:15

een canvas deken is altijd erg goed tegen weer bestendig.
verder weet ik het zo niet,die van ons werden binnen gehaald met slecht weer

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:54

Ik heb ze s´winters Rambo turn-out dekens op.
Ze ademen goed en zijn 100% waterdicht.
Ze lopen er de hele dag mee buiten ongeacht het weer.
Ze gaan op zodra de temp. onder de 10c° gaat, dus nu lopen ze nog zonder.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:04

mijn stalhouder zet sochtends Tos op de wei, en die weet wat voor weer het wordt, en leg de goede deken op,... reuze-handig!

Wie zet jouw paard buiten? Kan die geen deken opleggen?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 23:09

Ik heb alle 5 met een Rambo Turnout Light opstaan...
Alleen met weer zoals vandaag kunnen ze er rond het middag uur wel eens een beetje onder gaan zweten, meestal haal ik ze dan af, maar als ik daar niet toe in de gelegenheid ben dan moeten ze opblijven.
Maar rond het avondeten zijn ze dan altijd al weer gewoon droog eronder.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 08:21

Ik ken de situatie dat je moet zorgen dat als je paard een dek op heeft dat hij er ook mee naar buiten kan omdat de stalhouder geen dekens op of af gaat doen. Dat betekent inderdaad dat je altijd een waterdichte deken moet gebruiken als je zelf 's morgens niet kunt komen om dekens te wisselen.

Ik heb een Rhino Turnout met 200 gr. vulling, je hebt ook nog de light versie, die heeft geen vulling alleen een nylon voering geloof ik.

Deze deken ademt erg goed, ik heb nog geen enkele keer gemerkt dat ze eronder gaan zweten in tegenstelling tot andere merken.

Bucas heb ik zelf nog niet gehad, een stalgenote heeft er wel één, die ook bijzonder goed bevalt. Zij heeft de zilvergrijze die tevens zonweerkaatsend is.

Trap niet in andere merken die voor 100 euro een ademende deken denken te kunnen leveren....

Ik werk nu vlak bij stal, dus zelf kan ik wel makkelijk even langsgaan om te wisselen, luxe hoor!


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 08:53

Mag ik nog even off-topic aanvulken dat als je je paard in de wei zet met deken dat ie dan goede dekensingels en BILKOORDEN moet hebben? Heb vorig jaar winter een X aantal keer paarden uit de wei geplukt met de deken onder de buik hangend, over het hoofd getrokken of stuk getrokken... gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers