wat hebben onze dieren het toch onvoorstelbaar goed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-01 19:59

ronde buiken, 23 uur per dag lekker niksen, 1 uurtje "werken" af en toe een wedstrijdje, goed passend tuig, goed voer, goede vetarinaire zorg.

En dan zie je Pony express. "Maar" 8 uur vliegen hier vandaan. Waar alles gewoon een omgekeerde wereld lijkt.
Gratenpakhuizen met een velletje erover heen. Tuigen die niet passen, ondervoedt, over verhit, en de meest afgrijselijke wonden.

Ik kan nu een beetje begrijpen wat voor indruk het op marieke achter heeft moeten laten.
Nu (kwart voor 8) staan de beelden van de schimmel die in geslapen werd nog steeds op mijn netvlies gebrand.
Tranen stromen naar boven als ik bedenkt dat cheyenne vandaag misschien wel 10 snoepjes van mee heeft gehad, terwijl die paarden waarschijnlijk geeneens weten wat paardesnoepjes zijn.....
Woorden schieten me te kort

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 20:05

Ik moest werken.
Ik heb toen wel bij dierenmanieren ofzoiets een special gezien.
Ik ben al een behoorlijke tijd donateur

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 20:23

Het is inderdaad daar heel erg erg. Heb PE niet gezien, maar heb weleens een docu over brooke gezien.
Het is niet alleen dat die paarden het daar zo slecht hebben. Dat komt doordat de mensen het daar zo slecht hebben. Heel vaak is het paard het weinige wat die mensen hebben, waar ze hun geld aan kunnen verdienen. Zij kunnen hun paardje niet goed missen, ook al heeft ie drukkingen/dorst/honger/ issieziek.
Ik vind het altijd moeilijk om zoiets onder woorden te brengen, het is ook zo erg! Niet alleen voor die paarden, maar ook voor de mensen. Niet alleen daar, maar in heel veel arme landen.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 20:29

Hoi Stef,

Wat een lief berichtje. Ik heb mijn paarden en ezels en honden en geiten en varkens en papagaaien ook maar verteld dat ik ze voorlopig niet meer wil horen! Mij werd vroeger altijd verteld mijn bord leeg te eten, want denk eens aan die arme kinderen in die arme landen. Ik vertel mijn dieren ook maar hetzelfde, alhoewel, die uit zichzelf gek genoeg al hun bord leeg eten! Heeeeel gek!

[img]../upload/268/liggend_paard.jpg[/img]

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 20:39

oooh wat zielig Huilen

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:03

ja sref ik heb het ook gezien .
en ik heb daar ook geen worden voor .

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:13

Ik ben het er helemaal mee eens.
En nu zie ik hier die foto weer, begin bijna te snotteren.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:42

Die aflevering heeft ook heel veel indruk op mij gemaakt, er liep inderdaad een paar tranen over mijn wangen van ontzetting Verdrietig
Ik vind het werk heel goed dat ze doen en ik ga zeker nu ik dit heb gezien ook geld overmaken, Lachen

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:51

Allemaal brookes hospital steunen svp, een keer geen zakje paardensnoepjes kopen maar gewoon donateur worden!!

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:56

vrijdag herkansing voor degene die dit hebben gemist deze zondag! (zoals ik Frusty )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 10:56

Kan absoluut geen kwaad om hier eens bij stil te staan.
Overigens, als je daadwerkelijk wat wilt doen: het Brooke Hospital is blij met elke gift, al is het maar een gulden.....

Wij hebben het in Jordanie gezien, en als je daar geweest bent, weet je weer precies waar het om gaat.... Brrrrrrr!

Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 14:12

ik heb het dus ook gezien
echt zielig.
en die opmerking van Tess vind ik wel goed:
een keer geen zakje paardensnoepjes kopen maar gewoon donateur worden!!
onze paardjes hebben het gelukkig wel beter en dat ligt natuurlijk ook aan het geld wat we hebben maar nog meer aan de kennis.
zoals dat wij niet geloven in boze geesten die je verdrijft door je paard te pijnigen.
Ik hoop dat dat ook snel doordringt bij die mensen dat dat geen oplossings is.
in iedergeval brooke hospital doet geweldig goed werk.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 14:41

ik heb de aflevering gelukkig nit gezien, want ik had gewoon overgezapt naar een ander kanaal en was gewoon in tranen uitgebarsten! Nu zie ik die foto en de tranen staan gewoon in mn ogen!
Maar ik ben wel blij dat je deze dingen ziet, anders waren er helemaal geen donateurs voor deze arme paardjes!
Je leeft iedere dag automatisch. je eet normaal en gezond, je gaat naar je paard toe die normaal eet e gezond is! Dan sta je gewoon niet erbij stil dat 8u hiervandaan gewoon het tegenovergestelde gebeurt!

xxxsoxxx

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 18:42

Echt heel zielig en ik steun een paar dierengoededoelen maar binnenkort ook zeker brooke hospital!!!
Als we nou allemaal een klein beetje storten dan hebben die dieren t al veel beter!!!
groetjes monique.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 19:32

www.brooke .nl/
hier vind je meer informatie.

_________________
PONIES ARE THE BEST!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tess op 2001-06-04 19:35 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 19:37

http://www.brooke.nl
Deze kun je aanklikken Knipoog
En inderdaad: onze paardjes kunnen wel toe met een shabrak, frontriem of vitaminepoedertje minder. De meeste paardenmensen in Nederland hebben immers bijna alles dubbel.
Marieke, weet jij toevallig of ze naast geld ook belang hebben bij tuigage en dergelijke?

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 19:40

Tuigage is te duur om op te sturen. Ook is het zo dat ze daar werk verschaffen aan de mensen die tuig maken. Dus hier geldt ook, liever geld!

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 19:53

ik vind het echt knap hoe marieke het daar zo vol hield. ik zou dat nooit gekunt hebben.
het liefst zou ik al die paardjes en ezels opkopen en ze dan hier lekker op grote weilanden zetten waar ze de rest van hun leven lekker kunnen staan. maarja dat gaat helaas niet, ik heb niet eens geld om eens zoon diertje te kopen, misschien na heel lang sparen en geen snoepjes meer te kopen voor fire dat het me lukt om 1 zoon dier te kopen. maar helaas zijn dan niet alle dieren gered. Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 21:03

Heel goed al die aandacht voor Brooke, maar ik ben het niet met de stelling van Stef eens dat onze paarden het zo goed hebben.

Vandaag ben ik me rot geschrokken. Ik was op een springwedstrijd op een manege hier in Soest. Een manege die op zich niet eens slecht bekend staat. Waar ik daar allemaal heb gezien.......

Ten eerste is het een manege zonder paddocks of weiland. Op zich al een schande, maar in dit deel van NL helaas de normaalste zaak van de wereld.

Ten tweede staan de manegepaarden daar nog in stands. Waarom PVD is dat nog altijd niet verboden in Nederland Boos! Boos!

En dan die arme beestjes die daar in die stands stonden. Er stonden er 2 die zeker net zo mager waren als die paarden bij Brooke. Echt vel over been. Onbegrijpelijk dat mensen daar nog op willen rijden !!. En 1 van de paarden had ongelooflijk dikke benen. Echt 3x zo dik als normaal. Hoe kan dit nu toch allemaal ??

Ik ben zo langzamerhand in staat om hiervoor een actiecomitee te beginnen.
1. Paarden horen in de wei. Overal, altijd. Maneges zonder weiland moeten gewoon geen vergunning meer krijgen.
2. Stands moeten direct verboden worden.
3. Mensen moeten zelf gaan snappen dat dit soort toestanden en paarden in deze toestand niet geaccepteerd moeten worden.
4. een meldpunt waar we dit soort wantoestanden op maneges aan het licht kunnen brengen.

Wie doet er mee ???

groetjes
Marianne

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 21:40

Tja ik ben het met je mee behalve de stand waarom is dat zielig???
Wij hebben 3 paarden in de stand staan en das totaal niet zielig en dat zullen meer mensen met mij eens zijn het wordt pas zielig als die paarden amper hun stand uitkomen!
Die van ons lopen erg veel buiten en staan alleen 's nachts op de stand.
het zijn 3 onwijze smeerturken als je ze op een box zet kost dat zo onwijs veel geld!
dus niet meteen brullen overdingen die niet waar zijn!!!!!!!!!!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 21:46

Ja Nimber, maar dit is dus een manege zonder wei of paddocks. Als de paarden niet werken staan ze in die stand. En dat vind ik dus slecht.

Een stand is sowieso niet fijn, een paard moet zich vrij kunnen bewegen, maar zeker als ze verder ook niet los komen !

Weet je wat het probleem is: Mensen zijn in Nederland zo langzamerhand gewoon gaan vinden dat paarden (lang) op stal staan. Zelfs stands vinden we normaal. Het zijn toch geen legkippen !

Eindelijk krijgen we hier een sfeer waarin de bio indistrie niet meer gepikt wordt. Maar beesten die we voor ons plezier houden stoppen we nog steeds dag in dag uit in een klein hokje. Ik begrijp daar helemaal niks van !

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 22:03

Mijn paard staat van mei tot september 23 uur per dag buiten 5 keer in de week moet ie een uurtje onder het zadel lopen.
In de winter staat ie van 9 tot 5 in het land anders krijgt ie het koud.
Hij heeft geluk en is redelijk netjes op z'n stal anders mocht ie in een stand.
we hebben boxen van 4x5 en 4x6 die 3 die op stand staan maken er zo'n paasei van dat het meer dan een baal stro per dag per stal kost niet te doen dus.
Ik ben het voor 100% met je eens dat paarden buiten moeten lopen maar een stand is niet zielig ik vind het zieliger dat een paard 24 uur in een box van 3x3 staat omdat ie een rustdag heeft en anders mag ie daar 23 uur instaan.

Hier zijn ook wel een paar stallen/manege's met stands die doen het voor de veiligheid een paard staat vast en een jonger kind wordt dan minder snel onder de voet gelopen of krijgt de kont toegekeerd.
deze paarden lopen ook naast 2 uur in de lessen mee ook nog hele dagen buiten.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 07:55

ik heb het niet gezien, maar het lijkt me al net zo zielig als dat stukje text op Heike's site. Daar werd ik ook helemaal stil van. Ik heb toen ook besloten om een gedeelte van de opbrengst van mijn tekeningen aan Brooks te doneren. Zo kun je toch nog een beetje een positieve bijdrage leveren.