Mijn paard drinkt zo weinig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Mijn paard drinkt zo weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:35

Mijn paard drinkt zo weinig dat ik niet weet of ik mij er zorgen over moet maken.

Ik heb geen automatische drinkbak in de stal. Er hangen 2 van die voerbakken waar ong. 15 liter in gaat, dus 30 liter totaal. Vanmorgen weer zag ik dat hij er niets van had gedronken. Vaak is het ook maar ongeveer 5 liter per nacht. Overdag staat hij buiten en dan merk ik dat hij soms een emmer van 18 liter op de dag leegdrinkt en soms ook weer maar een litertje of 5.

Als ik dit optel op een dag drinkt hij tussen de 5 een 20 liter per dag. Vorige winter dronk hij soms maar 2 liter op een hele dag.

Ik ververs het water iedere dag. Hoe kom ik aan het gegeven dat paarden in de zomer 60 tot 80 liter water per dag drinken en die van mij met die warme dag van gisteren maar 1 emmertje op een hele dag?

Is veel drinken een gewoonte? Ik ken hem ook dat hij veelvuldig en lang aan zijn automatische drinkbak dronk. Hij kreeg toen wel kuilgras.

Net een groot zout/mineralen blok in zijn stal opgehangen, daar schuurt hij zijn hoofd aan!

Lees net over verschrompelde nieren en dan denk ik, "O, nee he"

Vannacht niets gedronken, vanmorgen bij zijn brok ook niet, daarna 2 uur in de bossen geweest en terug op stal ook geen drup. Ik snap er niets van. Daarna op de paddock gezet en een paar teugjes. Is dit nu normaal of niet?


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 14:07

Ken het helemaal, mijn D-pony drinkt niet maar ZUIPT! Die komt ruim aan de 60 liter als je het mij vraagt terwijl een andere D-pony van me van vroeger amper aan z'n emmer aan kwam (en al helemaal niet 's nachts..)
Mijn Welsh drinkt ook heel weinig (het veulen van dit jaar drinkt meer..)

Ik zou niet weten aan wat het ligt...droge lever misschien? Verward Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 14:12

Fabienne drinkt ook niet erg veel. Zolang haar huidtonus goed blijft maak ik me geen zorgen. Ze kleurt prima en ziet er gezond uit (ze is al 15 inmiddels). Je kan controleren of ze niet uitdrogen door onderaan opzij van de hals een huidplooi op te trekken. Bij een goede elasticiteit van de huid trekt deze meteen weer glad.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:52

staat de waterbak ook in haar mestplek? dat had ik een keer en toen wouden mijn haflingers ook niet meer drinkeN

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:35

Tamaartje drinkt ook zowat niets s'nachts. Die emmer lijkt altijd net zovol als de avond ervoor. Verward
Maar overdag, zie ik haar wel veel drinken. Vooral als ik haar buiten zet, rent ze gelijk naar de waterbak om te drinken.
Dan sta ik echt zo van: Verward
Ze wilt blijkbaar niet uit die emmer drinken.

Je kunt idd ook nagaan of die drinkbak niet aan zijn 'mestkant'staat, dat kan ook erg schelen.
Dronk hij wel gewoon veel uit zo'n automatische?
En hoelang moet hij nu uit die bak drinken?
Het kan ook een kwestie van wennen zijn, dat heb ik wel eens vaker meegemaakt.
Steeds een andere oplossing bedenken, als je er echt over gaat twijfelen, gewoon de veearts eens navragen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:11

De mijne dronk ook meer toen ze nog kuilgras kreeg.
Nu drinkt ze ook ontzettend weinig , vpoorheen dronk ze haar grote wateremmer (waar 3 Blokker-Curver-emmers water ingaan) in 1 dag leeg.

Nu doe ik er eens in de drie dagen ofzo een emmertje in , soms 2 , en dan moet ik het water alweer weggooien omdat het wat viezig begint te worden... Scheve mond

Ze staat echter wel op de wei , drinkt daar ook niet echt veel volgens mij ,
maar zolang die huidplooi meteen weer netjes strak trekt zal ze toch haar vocht wel binnenkrijgen Lachen .

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:42

Tos heeft er ook rare acties op na, soms drink hij op stal zijn bak leeg en gooit daarna de bak in het rond, want hij wil meer... (net een klein kind Haha! )
De andere keer drinkt hij bijna niks...
Maar ook vaak naar het rijden, komen we langs zijn bak in de wei...
dan wil ie drinken, maar hij meot van mij wachten tot bij stal, en dan drinkt ie gewoon niet...
en als ie dan terug komt in de wei drinkt ie ook niet...

Tos ziet drinken vaak ook al spelen... zit met zijn lippen allemaal gek in dat water te doen...
of laat daarna weer alles uit zijn mond lopen...

Let vooral op wat je paard eet, want veel zout zorg voor meer dorst.
En "sappig" gras is ook goed voor de dorst!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 22:59

Als het gras nat/vochtig is krijgt hij overdag ook het nodige vocht naar binnen.
Gewoon doen wat Fabiennen zegt, z´n huidtonus in de gaten houden.
Als hij vocht tekort heeft blijft de huidplooi staan of trekt erg langzaam terug.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 09:44

ik heb een emmer (meer een kuip) en daar gaat ongeveer 50 a 60 liter, in bij mij is het deze week ook al opgevallen dat er helemaal niet veel uit is. Als hij uit het land komt laat ik hem wel uit de put drinken, maar dat is maar heen even. vorige week ging hij uit de regenton drinken, of hij vind het ook wel leuk om met de slang te spelen gaat hij hem in zijn mond houden. Maar ik vind het ook wel veel dat een paard 60 liter in de zomer drinkt daar komt ie van mij never nooit aan Scheve mond

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 09:53

Ik ben het er niet mee eens dat je gaan probleem hebt zolang de huidtonus nog goed is. Die controleer je alleen om te kijken of een paard niet is uitgedroogd en acuut medische hulp nodig heeft. Om het lichaam echter te zuiveren van alle afvalstoffen die vrijkomen hebben dieren water nodig, bij onvoldoende drinken op en langere termijn kan dit een grote aanslag op de nieren geven. Probeer eens een ton i.p.v. een emmer, een andere plek of zelf ander water (grondwater i.p.v. leidingwater).

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:40

Ik kreeg vrijdagavond van de DA ook te horen dat het toch echt wel belangrijk was dat je paard genoeg drinkt.
De koliekverschijnselen van Fitz zouden daar ook veroorzaakt door kunnen zijn.
Omdat Fitz juist overdag in de wei niets drinkt en alleen op stal uit zijn automatische drinkbak, hebben wij nu een grote cementton in het land gezet om te zien of dat beter werkt dan een emmer.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 11:10

Weinig drinken kan idd op nierproblemen wijzen. Ik zou het voor de zekerheid toch eens aan de DA vragen.
Yorghos heeft als 3 jarige ook problemen gehad met zijn nieren en nu zorg ik dat hij veel drinkt door hem ook veel hooi te geven. Dat gaat nu al ruim 2 jaar goed. Geen problemen meer.
Misschien heb jij een paard dat gewoon weinig drinkt, maar ik zou hem toch even laten nakijken.

* To Belg, or not to Belg *

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 12:51

Lars drinkt de laatste tijd ook er weinig. Hij staat nu halve dagen op het land en drinkt op stal denkt ik nog geen 2 emmers. Soms zelfs niet 1. Maar hij kan in het land uit de sloot drinken en komt zo denk ik wel aan genoeg water. Op regenachtige dagen krijgen ze ook veel vocht binnen door het "natte"gras te eten

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 16:58

Des is ook een slechte drinker, dat wil zeggen: uit emmers. In het land hebben we een badkuip staan waar ze wel regelmatig uit drinkt. Onder het rijden zoekt ze liever een waterplas. Of ze gaat "stofzuigen" als we midden in het esmeer lopen (lopen en drinken tegelijk).
Vaak zie je bij haar 's ochtends ook nog gevuld in de stal staan, of omgegooid, als ze niet snel genoeg naar haar zin eten krijgt....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:54

De waterbakken hang ik op in de stal en daar mest hij niet in de buurt. Op de paddock heeft hij ook zijn eigen plek om te mesten en dat is ver van het water af.

Hij staat ook veel op het gras en dat is inderdaad s'morgens nog nat. Toen hij nog een automatische drinkbak had, dronk hij echt een lange tijd achterelkaar als hij had gegeten of op stal kwam.

Nog iets raars. Ik heb een witte en een zwarte drinkbak hangen. Hij drinkt alleen uit de witte en uit de zwarte soms het hooi even natmaken. Wel is het soms zo als de witte bak leeg is en de zwarte nog vol en ik s'morgens de witte vul, hij best wel dorst heeft.

Zo raar hoe hij met het drinken omgaat in deze stal.

Nu lees ik dat er meerdere paarden zo weinig drinken. Ik denk dat ik met slobber ga beginnen. In de winter deed ik het altijd in de ochtend met handwarm water. Dan drinkt hij echt slecht, maar dat is misschien omdat het water dan zo koud is.

Als ik een emmer in zijn stal zet, gooit hij hem om en dat doet hij bewust want hij duwt hem gewoon om met zijn koppie.

Soms denk ik wel eens dat het leuk is om uit een automatische drinkbak te drinken en dat hij daarom zo veel dronk met misschien de kombinatie van kuilgras.

Bedankt voor jullie reakties, ga het zeker in de gate houden.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:13

Als hij wel uit de witte emmer drink kan het zijn dat hij de geur van de zwarte emmer niet prettig vindt. Sommige paarden zijn daar heel erg gevoelig voor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, _N_, AhrefsBot, Aslien, batje, irene_sarah, NRJ, redbutton, RenateHidden, sevenofnine, StonedRomy, Trendiction, YandexBot en 135 bezoekers