a-welshjes topspringers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

a-welshjes topspringers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 16:54

Heb nu al voor de 2e keer hetzelfde probleem met een jaarling.
Ze springen zo uit de weide, over het draad (schrikdraad met daarachter schapegaas), naar de koeien van de buren.
De vorige heeft dat ongeveer een maand of 3 volgehouden en nu heb ik mijn andere jaarling vrijdag opgehaald van de jaarlingenweide, op stal gezet en zaterdag bij mijn andere 2 op pony's op de weide gezet, een poos staan kijken en ja hoor ineens, draf toen galop richting afrastering en zo met een boog op de weide van de buren (koeien van de leg, kennen deze pony niet en de nadere 2 zijn schimmel en deze zeer donker). Pony gevangen en weer naar onze weide gebracht, weide in 2en gedeeld en de jaarling op de achterste helft gezet (zover mogelijk van de koeienweide) en jawel, weer een aanloop over de schrikdraden verder in galop oortjes naar voren en hupsa weer tussen de koeien.
Bij het tuincentrum ernaast groot aplaus voor de springkwaliteiten van mijn jaarling.........
Weer de pony gevangen en terug op onze weide gebracht, mijn schoonvader in verdekte opstelling bij de hindernis gezet met de longeerzweep en toen ze weer aanstalten maakte om de weide uit te springen om de koeien een bezoekje te brengen is mijn schoonvader luid roepend en zwaaiend met de zweep uit zijn verstopplaats gesprongen, pony wende af om daarna met de staart in de vlag maar naar onze andere 2 pony's te lopen, die vol volverwondering de kapriolen van de jaarling en mijn schoonvader gade sloegen. Ze heeft het daarna niet weer geprobeerd en vandaag ook gelukkig ook niet.
Mijn omheining is ruim 1.10 m hoog en gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd.

Mijn andere jaarling jumpte regelmatig uit de weide naar de buren toe om na het buurten weer terug te springen in haar eigen weide, gelukkig ook altijd zonder ongelukken.

Zijn er meer mensen die jaarlingen hebben die hun springcapaciteiten ontwikkelen door over de omheining te springen?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:33

Mijn jaarling doet het niet nee, maar je kan wel gelijk hebben dat Welsh A'tjes topspringers zijn. De mijne sprong in zijn goede jaren ook zo over de 1.20m Haha! (ben dan ook wijselijk de wedstrijd ingegaan Tong uitsteken )

Wel verrek lastig zeg zo een pony die ni binnen wil blijven...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:00

dat deed tink o0ok toen ze veulen was,nu gelukkig niet meer

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:29

Bij ons op stal staat ook een klein welsje....naja....zij is de enige die over de omheining heen springt, alle grote paarden blijven erachter staan Haha!

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:49

Levi heeft het ook gedaan, bij de vorige eigenaren sprong hij sloten en bij mij is hij 2x uit een buitenbak gesprongen en een keer uit een weiland. Gelukkig heeft hij het nu niet meer gedaan. (afkloppen) Lips are sealed

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 02:35

Ik heb hier een jaarling welsh cob hengst lopen die het ook af en toe probeert.
We hebben de omheining met stroomdraden verhoogd tot 1.50/1.60m en nu blijft hij er aardig achter.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 08:18

Ik heb een omheining van ik denk 1.30-1.40 meter en daar gaat mijn WelshCob en Haflinger niet overheen. Maar de stroomdraad die er staat om het land in tweeën te delen wel. De Haflinger raakt vaak het touw, maar de WelshCob red het makkelijk. Allees is hij al 6 en geen jaarling meer. De meeste Welshen kunnen heel aardig springen.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:29

Onze A-welsh kon heel goed springen, maar wat ze nog liever deed is onder de draad door kruipen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:39

horsey schreef:
Onze A-welsh kon heel goed springen, maar wat ze nog liever deed is onder de draad door kruipen.


Whaha, lijkt me een echte Welsh-streek, die van mij flikte het ook non-stop vroeger.
Zo is hij eens onder de buis van de bak gekropen en zat ie in de sloot. We hebben heel de omheining kunnen afbreken om hem er uit te halen *LOL*

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 18:01

Zeer zeker weten. Pinky idem.. Nu gelukkig niet meer, maar een jaartje terug spron hij nog over 1.20 heen om bij Robin (ex-pony van Nathalie) in de wei te mogen die in de weide naast hem stond..
Maffe kleintjes