terug naar huis = hard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

terug naar huis = hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 18:06

Vandaag weer met jamaica buiten gereden. Ze doet het echt super, kan lekker aan een los teugeltje draven, schrikt weinig, is niet bang van auto's enzo, gewoon echt super braaf.
Tot ze doorheeft dat we naar huis gaan. Ik moet haar continu inhouden, kan niet met een los teugeltje draven (dan gaat ze (hard) galoperen)

Wat doe ik hieraan of heeft dit gewoon tijd nodig (ben nu 4x met haar buiten geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:39

Dan is voortaan terug naar huis stap.
Geen draf, zeker geen galop, stap.
Als ze dat een paar keer braaf gedaan heeft kun je weer een keer draf gaan doen.
ook dan bepaal jij het tempo is het meer een gevecht, dan maar weer stap.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 14:54

Hoi Stef,

Het heeft waarschijnlijk tijd nodig (en inderdaad consequent blijven: jij bepaalt het tempo). Hou er rekening mee dat het eventueel nooit helemaal weg gaat.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:24

Kun je niet als je richting stal gaat, voor jamaica's gevoel naar huis Haha! , langs de stal rijden, dus dan gewoon de andere kant op nog een stuk doorrijden.... Zodat ze weet dat als jullie richting stal gaan, ze nog niet persee naar stal gaat Extreme duivel

Heb het net ook maar verzonnen, misschien is het wel heel dom mahja haha Clown

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:34

echt ALLEEN maar stappen.. en heel consequent zijn. Gewoon volhouden en dan gaat het vanzelf beter! Misschien kun je ook zo vaak mogelijk een andere route richting stal doen?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:22

Pfff nou dit probleem heb ik al 9 jaar en ik ga bijna iedere dag de weg op... het blijft,als ik ga draven op de terug weg dan moet ik inhouden.
Vaak blijf ik stappen,omdat ik er dan gewoon geen zin in heb,maar het is dus nog steeds zo.
Nou heeft ze het heel af en toe iets minder dan normaal,maar in de draf blijft het hetzelfde.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 23:29

stal zit aan een "doorgaande" weg.
Route 1 is: Vanaf erf rechtsaf, rondje maken (uurtje) en dan kom ik dus zeg maar aan de linkerkant terug.
Route 2 is ook rechtsaf, eind door, zelfde weg terug.
Er zijn meerdere routes, maar die vind ik nog te lang

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:07

Had ik ook. Ze wilde alleen maar hard. Dus ik stap alleen maar op de terug weg, koste me een aantal keer mijn handen en nu heeft ze het door geloof ik, teugels kan steeds losser en ze stapt wel een tikkie harder, maar is verder braaf.
Blijven oefenen dus Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:31

ik heb dit dus ook stef!

mijn paard wil graag in galop terug naar huis is gisteren ook weer gebeurt.
ik neem dus altijd een paard mee.
een shetje ofzo.
werkt altijd.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:28

ik heb het ook altijd met me vroegere verzorgpaard gehad. gewoon stappen gaat ze trekken ofwat dan ook een stukje terug of achteruit.zo heb ik er wel eens een x een half uur over gedaan i.p.v 5 minuten maar na 2 maanden hielp het al een beetje.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:49

Om te beginnen zal ik eerst eens stappend richting huis gaan. Als je draaft en ze gaat elke keer galoperen, zal je toch stappend de route naar huis maken. Zoiezo als ze toch gaat galoperen zwaar zitten in houden en los. Maar dat wist je waarschijnlijk al wel Knipoog
Het duurt misschien heel lang, maar het word vast wel minder als je het blijft proberen. Als ze gaat, laat je het gewoon niet toe want JIJ bent de baas en JIJ bepaalt waar jullie heen gaan.

Anders zou je eens kunnen proberen om er iemand naast te hebben als je richtig huis gaat. Die jamaica vasthoud..

groetjes Nina, hopelijk helpt het

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:52

Stef, een doorgaande weg: zo is de situatie bij ons ook!
Wat ik een keer gedaan heb: i.p.v. de oprit op rijden toen we thuis kwamen, gewoon doorrijden, een minuutje indien mogelijk, en dan als ze gehoorzaam is netjes omkeren en naar huis.
Zoiets dus.

Wat ook kan, hier ook al gezegd:
Richting huis, op die weg dus, een keer omdraaien en weer terug gaan als ze 'hard' wil (al wil ze alleen maar in draf terwijl jij in stap wil).
Desnoods op kleine volte in de berm zetten grinnik.
Zodra ze rustig is weer richting huis.

Eventueel iemand voor jouw pony laten fietsen, waar je dus achteraan rijdt, zodat diegene het tempo aangeeft, of dat helpt weet ik echter niet, maar het valt te proberen.
Als Cerise tegenwoordig 'braaf' het laatste stuk naar huis stapt, mag ze wel eens van mij tussendoor halthouden en een snoepje.
Dit houdt dus in: even stil moeten staan om het snoepje aan te pakken, maar wel lekker! Vingers aflikken
En het ontspant een beetje, een soort time-out... Knipoog

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:42

ha...wees blij dat ze nog met je naar buiten wil! die van mij doet het dus niet! Maar ik denk dat, als ze hard gaat lopen, je haar stil moet zetten en achteruit en dan weer doen als ze ader gaat en belonen als ze het goed doet. Of kijk eens op www.slidinghorse.nl en dan bij trainen...daar staat hoe je je paard goed kan inhouden.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:50

Ik wilde michelle aanleren om halt te houden als ik halt zei.. Nou in de bak werkte het prima,maar buiten voor geen meter,dan liet ik haar een paar passen achterwaarts,dan deed ze het op een gegeven moment wel,maar na een paar 100 meter was het weer hetzelfde verhaal en liep ze even hard door..
Heb het een aantal dagen geprobeerd,maar het werkt bij michelle dus niet Boos!