What if...-aankoopdilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

What if...-aankoopdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 22:10

Stel, je ziet een leuk paard, is helemaal wat je zocht en je gaat met de verkoper onderhandelen. Ondanks dat je maximale bod niet ver onder de vraagprijs is, kom je er toch niet uit met de verkoper en ontstaat er een soort padstelling; verkoper zegt 'jij komt later wel terug om dat paard' jij graaft je in en zegt 'echt niet, dit is mijn uiterste bod'...
De koop gaat dus niet door.

Een dag later zie je een ander leuk paard. Misschien nog niet helemaal zo leuk als het paard van gisteren, maar toch, leuk paard. Die wil je ook wel kopen en dus ga je een gesprek aan met de verkoper. Dit gaat een stuk beter, en je komt tot een overeenkomst. Paard is onder voorbehoud van goedkeuring aan je verkocht.

Paar dagen later, nog voor de keuring van je aangekochte paard, komt toch die eerste verkoper er nog eens op terug. Bij nader inzien zit er toch nog wel wat rek op de vraagprijs, er is een hernieuwde kans om het eerste paard te kopen. Een paard dat je heel diep in je hart misschien toch wat liever hebt.

Wat doe je?
Je fatsoen houden en doorgaan met het paard dat je eigenlijk al gekocht hebt?
ZEg je het tweede paard af met een of ander smoesje en koop je die eerste?
Ben je eerlijk, biecht je op bij de verkoper van het 2e paard en laat je hem min of meer bepalen wat je opties zijn?

Zeg eens bokker, wat zou jij doen?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:16

Ik zou met de 2e verkoper gaan praten. Vertel dat je eerste keus nu ineens weer beschikbaar is en vraag of verkoper 2 en jij als even goede vrienden uit elkaar kunnen gaan..

Als dat niet mogelijk is kan je altijd nog verder praten Lachen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:16

Kon je geen moeilijkere vraag bedenken Verward Frusty Haha!

Tsja, je wilde toch liever het eerste paard. Misschien 'n kleine betaling aan de eigenaar van het tweede paard en dan toch het eerste paard kopen? Als je die toch wat liever hebt... Krijg je misschien later spijt van als je het niet hebt gedaan.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:18

moeilijk,m aar ik zou het toch eerlijk zeggen en evt onkosten (Niet te veel natuurlijk) vergoeden. Ik ben zelf er eerlijk en hou niet van 'smoesjes'

Succes ermee!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:19

Tsja een paard is geen voetbal. Dus als jij dat eerste paard wil hebben moet je dat gewoon doen. Daar moet jij mee verder. niet met de eigenaar van het andere paard. Is misschien niet leuk om zo te doen, maar anders krijg je er gewoon spijt van dat je dat eerste paard niet hebt gekocht!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:37

Ik zou voor het eerste paard gaan, eerlijk tegen de tweede eigenaar zeggen dat je een ander leuker paard op het oog hebt en daar de keuring van wil afwachten. Zoals Merilyn zegt, je moet met het paard door 1 deur, niet met de eigenaar.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:17

Ik zou voor het eerste paard gaan, dat zo weer zo. Hoe ik van het tweede paard af kom, daar moet ik nog even over nadenken. Het ligt er een beetje aan hoe ver de afspraken al gevorderd zijn.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Gekocht is gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:24

Laten we een andere vraag stellen:
Stel jij bent met de verkoper van paard 1 toch de prijs overeen gekomen.
En hij belt jou de volgende dag op: sorry, maar er was een ander die meer voor het paard bood, en die heeft hem nu gekocht.Wat zou jij dan zeggen?
Oftwel afspraak = afspraak, en gekocht = gekocht.Zeker als je gaat bieden!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:33

In principe heb je het tweede paard gekocht! Die afspraak is bindend.
Dus moet je de keurende dierenarts omkopen dat hij het paard afkeurt Haha!
Tis maar flauwekul wat mij betreft, maar zo gaat het vaak wel!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 08:55

Het is wel een moeilijke vraag, en ik denk dat je die met je eigen gevoel en hart moet oplossen.
En geen smoesjes moet gaan verzinnen. Blijf eerlijk en oprecht. Als je liegt moet je zoveel onthouden.


Stel dan verkoper 2 ziet ervan. En wat ga je doen als paard 1 afgekeurd wordt?, weer terug naar verkoper 2?

Ik zou wel in overleg gaan met verkoper 2, er van uitgaande dat hij ook het beste wil voor zijn paard. En dan van laat paard 1 keuren gaat de aankoop van paard 2 niet door, en mocht hij een andere koper vinden dan moet hij maar verkopen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:43

Ik zou hoe dan ook eerlijk blijven. Ik wil zelf ook niet met smoesjes benaderd worden, dus eerlijkheid staat voorop.
In principe heb je dat tweede paard al gekocht, dus ik denk dat het van de eigenaar af zal hangen of deze koop ongedaan kan worden gemaakt. Ik zou iig met hem/haar gaan praten om de situatie uit te leggen.
Misschien kun je de afspraak maken dat je eerst de keuring afwacht van het eerste paard en daarna een beslissing neemt.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:29

Sluit me er helemaal bij aan dat ik zowiezo de keuring van het eerste paard zou afwachten.
Komt ie er goed doorheen, eerlijk met de eigenaar van het tweede paard rond de tafel gaan zitten en de situatie uitleggen. In het meest positieve geval heeft ie al iemand anders die ook geïnteresseerd is. Wanneer dat niet het geval is, hoop ik voor je dat het een meegaand persoon is, want de afspraak tot koop, mits goedgekeurd, is gemaakt en mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend (hoewel ik me wel afvraag of een handelaar daar echt wat mee zou doen hoor).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:04

Gewoon eerlijk zijn tegen de eigenaar van het tweede paard.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:05

jeetje wat moeilijk zeg..als je eerlijk onderuit kan komen zou ik oo zeker weten voor de eertse gaan, net wat merilyn zegt.."een paard is geen voetbal!"

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:08

Het is wel een feit:ook een mondelinge afspraak is rechtsgeldig, dus je hebt het 2e paard gekocht. Als dat niet afgekeurd wordt is het van jou. Dan kan je het zelf wel doorverkopen en het 1e paard kopen, maar zorg er alsjeblieft wel voor dat dat 2e paard niet als een skippybal van hot naar her verkocht word. Maar zoals al eerder gezegd, dat 2e paard heb je gewoon gekocht. Je kan er wel over gaan praten met de eigenaar, maar als die zich aan de afspraak houdt heb je geen poot om op te staan. Dus ik hoop dat het een heeeeeeeeeele aardige man/vrouw is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:31

Ik heb een aantal maanden pension gestaan op een handelsstal. Hoe vaak kwamen paarden met vage redenen wel niet terug. Dat de koop toch niet doorging. Misschien niet fair, maar gebeurt wel vaak zat. Is paardenhandel wel fair??

Natuurlijk wil je eerlijk zijn en ga je ervan uit dat handelaar 2 ook altijd eerlijk is geweest evenals handelaar 1.

Waarom wel nu onderhandelen over de prijs? Staat hij er al zo lang? Okey jij hebt wat met het paard, klikte beter als paard nr 2 en als hij wordt goedgekeurd, heb je dan niet wat je zoekt?

Ik zou tegen nr 1 zeggen dat hij het paard keurt op zijn kosten. goedgekeurd de koop is gedaan. Tegen nr 2 zeggen dat een koper heeft laten afweten van het paard dat je 1e keus was. Als paard nr 2 al gekeurd is jij de keuringskosten betaald. Is het paard goedgekeurd heeft hij een goede op stal voor de verkoop, is het paard afgekeurd weet hij wat voor vlees hij in de kuip heeft. Zorg dat je zo snel mogelijk weet of paard nr 1 goedgekeurd is, vertel hem dat je min of meer al een ander paard hebt gekocht en hoopt dat je onder koop uit komt. Je wel kosten hierdoor hebt moeten maken en als hij dat in de prijs van dat paard laat meewegen je een deal met hem hebt (nr 1 dus)

Ja het is gewoon handel hoor en een keiharde handel. Uit fantsoen worden geen paarden gekocht, je gaat ervoor of niet. Mij zijn ook iets leukere betere paarden mijn neus voorbij gegaan, maar ben superblij met de mijne nu. Ben je ambitieus? Dan ga je voor de betere. Is dat van minder belang en je hebt geen zin in problemen, nr 2 nemen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:20

eerlijk bijven tegen de 2de verkoper.Wat heeft hij,dat paard en jij eraan als je alsmaar zit te balen op het 2de paard omdat je toch veel liever de eerste had gehad.
Ik heb iemand gehad bij mijn arabier toen die te koop stond.
Ze was al heel lang op zoek en het eerste paard kwam niet door de keuring heen.
Omdat ze nu perse een paard wou zei ze: het wordt deze dan maar...
Ik heb het paard dus niet aan haar verkocht

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:31

Ik ga dus ook met Batje en Nimber mee.
Dat 2e paard (en dus ook de verkoper) hebben er niets aan als je alsnog dat 2e paard koopt.
Dit paard voelt donders goed dat hij 'tweede keus' is, ook al hou je wel van hem...
Dat is dus al beginnen met een breuk in de relatie, ondanks dat dit kan helen is het dus een lastig begin!
Wie weet begrijpt de tweede verkoper het en komt het allemaal wel goed. Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:08

Ik zou ook voor het eerste paard gaan. Het gewoon eerlijk tegen de 2e verkoper vertellen en rustig uitleggen.
Dat paard kan beter een eigenaar hebben die wel helemaal voor hem gaat dan dat jij hem koopt en hij 2e keus is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:14

Afbeeldingeerlijk zijn, en hopen dat die verkoper begrip heeft voor je gevoel en niet al te zakelijk is. Afbeelding

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 16:41

Het eerste paard.
Anders blijf je altijd het gevoel houden 'hoe zou het zijn geweest met die andere'. Daar krijg je spijt van.
Dus tja, open kaart spelen met de tweede verkoper.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 16:55

Je hebt het tweede paard al gekocht ook la is de overeenkomst alleen mondeling. Wij laten mensen ook meestal een contract teken waar alle afspreken duidelijk in staan, ook wat betreft de keuring e.d. Op die manier voorkomen we dit soort problemen. Ik kan als ik een paard aan iemand verkoop op voorwaarde van goedkeuren toch ook niet zomaar naar een andere koper gaan omdat die meer biedt. Daaropm moet je goed nadenken voor je een paard koopt en zeker weten dat het de juiste keus is, anders liever nog wat langer zoeken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 17:45

Ik denk ook dat je er later spijt van zou kunnen krijgen dat je het eerste paard niet gekocht hebt. Dus: praten met eigenaar tweede paard en kijekn of je eronderuit kunt komen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 23:32

De beslissing is vandaag genomen. Het tweede paard was echt wel de moeite waard, het paard is immers niet zomaar gekocht. Paard is gewoon ook een leuke aankoop.
Om allerlei gedoe te voorkomen, zo groot is het verschil nu ook weer niet tussen paard 1 en paard 2, blijven we bij de aankoop van paard 2. Mocht paard 2 nu niet worden goedgekeurd, gaan we terug in onderhandeling over paard 1.
Dit is besloten na een dag flink erover nadenken. Maar, paard 2 kopen was niet een ondoordachte handeling, dat is echt ook een heel fraai paard met belofte. Paard 2 is bovendien nu 3 jaar, paard 1 is 2. Met paard nummer 2 is het dus ook meteen lol hebben. En het is nog niet vast dat de verkoper van paard 1 wil gaan zakken kwa prijs tot het uiterste bod, hij hield wat dat aanging toch nog wel een slag om de arm...
Het is, wordt en blijft dus paard 2.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 09:04

Dees schreef:
Het is, wordt en blijft dus paard 2.


Heel veel plezier ermee en wanneer wordt ie gekeurd?