knoflook en paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

knoflook en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 09:01

knoflook is goed voor de doorbloeding en de mugjes en andere beestjes maar moet de knoflook ook gedroofd worden'? kun je verse door eht eten doen? wat zijn jullie ervaringen met knoflook geven?

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:09

knoflook kun je ook vers aan je paard geven, wel even het schilletje eraf halen natuurlijk :-)

de meeste paarden vinden het nog lekker ook :9

hmmmm....foutje !! alhoewel mijn vorige paard dus zeker wel vrijwillig en met veel smaak verse teentjes knoflook wegwerkte is het dus schijnbaar helemaal neit goed.....mijn excuses voor de eerste regel !!!!
Laatst bijgewerkt door witchking op 29-04-13 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonGrr

Re: knoflook en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:13

Ik weet niet zeker of het waar is, maar ik heb ooit gehoord dat als je te veel knofloop voert het weer schadelijk wordt. Volgens mij moet je niet meer dan 0,2 gram per kg lichaamsgewicht voeren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:19

Paarden eten het helemaal niet vrijwillig, tenzij de geur weggewerkt is. Knoflook is giftig voor paarden:
Horses will voluntarily consume sufficient quantities of garlic to cause Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:36

Anya schreef:
Paarden eten het helemaal niet vrijwillig, tenzij de geur weggewerkt is. Knoflook is giftig voor paarden:
Horses will voluntarily consume sufficient quantities of garlic to cause Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.

Dank je Anya !! was me er echt niet van bewust , waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door de vrije verkoop van knoflook door de diverse paardensportwinkels. Na enig google werk mijn post maar even bijgewerkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:13

welcome :D
Het feit dat het vrij verkocht wordt, betekent helaas niet dat het goed is voor paarden.
Het zuivert bij paarden geen bloed, het breekt bloed af. Maar veel mensen weten dat niet, dus verkoopt het prima. Zeker nu ze de helft van de vliegenmiddelen in de ban hebben gedaan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:17

Oeh lekker!! Paard met knoflook! <3
Dat was wat ik dacht toen ik de titel las, maar helaas gaat het hier niet over een biefstukje.. :')

Knoflook is inderdaad niet goed voor paarden, maar kleine hoeveelheden voor een keertje zijn niet schadelijk. Voor de doorbloeding kun je beter een kruidenmelange voeren en zorgen voor voldoende beweging..

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 10:31

oh okay! ik dacht ook dat het goed was omdat het zovaak in die zakjes en proef monsters zit die je bij de winkel krijgt voor je apard dus verwachte dat het een speciale werking zou hebbben op het paard maar dit gaat dus nergens over eigelijk,
haha nee het gaat niet over een paardenbiefstuk ;)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:52

SCHOP!!!! :+ :o

Ik had eigenlijk een soort gelijke vraag maar zag dat er al een topic bestond die nog niet zo heel oud was dus dan stel ik hier inderdaad maar mn vraag.

Ik hoorde ook dat het goed tegen de vliegen is en vroeg mij af in welke vorm ik het beste knoflook kan voeren en waar haal ik dat dan vandaan? Hoe veel kan ik dan toevoegen en hoe vaak mag je het geven? Ik lees dus dat te veel ook schadelijk kan zijn, maar wie weet er echt het fijne vanaf?? Mensen met ervaringen?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:56

waarom als knoflook schadelijk is voor paarden, worden er hier wel bij ons in de ruitersportzaak knoflooklikstenen verkocht? of is dat weer gemengd?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:01

ik ken veel voerhandelaars die zeggen, wij verkopen het omdat de mensen het vragen...

paarden eten het rauw ook (zelf gezien, zelfs selder en kool, wat ik nooit zou geven maar kom)
wat ik begrepen heb is dat als je de bloedzuiverende werking van knoflook bij een paard wil, dat je zodanig veel moet geven dat het schadelijk is voor lever ed.
Ik geef het zelf niet. In het verleden wel gedaan met het oog op insecten afweren, maar gezien dit in combi met een lookspray (etherisch olie waar ikzelf nog uren van stonk) helemaal geen verschil maakte, is het volledig afgevoerd.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:03

In de Natural balance van Havens zit ook knoflook verwerkt. Waarom -als het zo slecht is- doet Havens het dan in het voer?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:05

dat zal waarschijnlijk een lage dosis zijn die eigenlijk geen nadelen heeft, maar ook geen meerwaarde naar het paard toe. Alleen voor het oog van de consument goed oogt/ruikt.

Zo kan je veel kruiden verwerken,ook in gerechten. Zijn niet schadelijk, dragen bij tot smaak, maar hebben qua gezondheid geen meerwaarde.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:11

Bedankt voor die info. Daar zal vast een kern van waarheid in zitten. Producenten doen veel om de consument tevreden te houden.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:20

Dat knoflook bloed zuivert bij paarden is onduidelijk. Ik heb net gegoogled waarin toch vaak voorkwam dat het niet goed is voor paarden. Ik heb nu wel mn bedenkingen. Misschien bij mensen wel en paarden niet? En voor de vliegjes hoef je het ook niet te doen, want ook daar zijn de ervaringen overwegend slecht. Je kunt beter een middel opspuiten die de zweetlucht die de paarden over hun lijf produceren elimineert, dit is bewezen alleen bij dazen helpt het minder(die hebben een andere aantrekkingsmechanisme). Overigens verkrijgbaar bij Equimatch.
Nu maar even bedenken wat ik met mn emmertje knoflookschilfers moet die ik laatst gekocht had bij de drogist.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:11

Ik heb nu ook mijn bedenkingen, voer het laatste beetje nog op en stop er dan mee. Het weert bij ons geen vliegen, teken of weet ik veel wat af en mijn paard probeert het ook te laten liggen :+ Als het dan ook niet goed is voor het bloed zie ik het er het nut niet van in..

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:31

knoflook is inderdaad helemaal niet goed voor je paard, het breekt inderdaad het bloed af en veel paarden krijgen hierdoor bloedarmoede en vitaminen tekort.

Ik las iets over dat het in bepaalde voeren wel zit en waarom het dan slecht is, maar als je echt goed gaat kijken wat er in veel voeren zit, dan zit er in heel veel voer veel slechte dingen voor je paard. Voerfabrikanten maken het interessant voor de eigenaren met hun bijzondere namen en lekker met allerlei toevoegingen en spulletjes voor de paarden, maar sommige voeren zijn echt niet zo goed voor je paard, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de ow zo hoge zuiker/zetmeel gehaltes.

Dit is niet om voerfabrikanten af te kraken wat er zijn genoeg goede voeren, maar omdat het veel verkocht word/aangeprezen betekent nog niet dat het goed is voor je paard;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:44

Ik heb het ooit een paar maanden in poedervorm gevoerd. Behalve dat mijn paard enorm uit zijn bek stonk wat bij het opzadelen niet zo leuk was, hielp het ook totaal niet tegen de vliegen. Ben er dus mee gestopt.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 17:56

Scum schreef:
Ik heb het ooit een paar maanden in poedervorm gevoerd. Behalve dat mijn paard enorm uit zijn bek stonk wat bij het opzadelen niet zo leuk was, hielp het ook totaal niet tegen de vliegen. Ben er dus mee gestopt.

haha ja daar kan ik me wel iets bij voor stellen! ik heb het toch maar niet gekocht naar aanleiding van dit topic, ik gebruik voor de vliegen u hästsalva is paardenzalf wekt uuuuren en is geweldig en zuinig in gebruikt! ook nog goedkoop!

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:38

Mijn verzorgpaard krijgt al jaren knoflook door haar slobber. Zij moet lijnzaadolie krijgen en zonder de knoflook vindt zij het beduidend minder lekker. Ik zie er niet in wat er zo slecht aan zou zijn. Natuurlijk moet je het met mate geven, maar dat is ook bij jezelf. Alles met mate eten en dan is het allemaal ook niet zo slecht.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:43

Mijn paard kreeg bloedarmoede door het voeren van knoflook! Hij is er bij elkaar 5 maanden ziek van geweest!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:53

yvje86 schreef:
In de Natural balance van Havens zit ook knoflook verwerkt. Waarom -als het zo slecht is- doet Havens het dan in het voer?

Omdat bedrijven inspringen op de vraag van de consument. Ze willen verkopen en geld verdienen. Als de hype is om knoflook te voeren, springen ze op die manier handig in de op de markt. Het is gewoon commercieel, zo moet je het maar zien.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:55

ik geef mijn paarden al bijna heel mijn paardenleven lang knoflooksnippers? is dat echt zo slecht?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:46

mandylfmarca schreef:
waarom als knoflook schadelijk is voor paarden, worden er hier wel bij ons in de ruitersportzaak knoflooklikstenen verkocht? of is dat weer gemengd?

Ja waarom worden er likits verkocht?

Het word verkocht omdat het geld oplevert.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:50

En Foenegriek/Fenegriek? Daar zit toch ook knoflook in?
Dit voer ik m'n paarden al jaren bij.