vraag afspenen veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kellym
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-01

vraag afspenen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 00:41

hoi, ik heb een veulen gekocht en hij is nu 2maanden oud.
Hij staat bij de fokker samen met nog een veulen van 4 maanden.T was t plan om ze tegelijk af te spenen zij doen dat al met 4 maanden.Maar nu hadden de kopers van t andere veulen een probleem met de opfokstal daar moesten ze eerder komen.Nu was de vraag van de fokker als volgt of ik t goed vond dat mn veulen al met 3,5 maand afgespeend zou worden.Maar ik ben t hier helemaal niet mee eens t lijkt me echt niet gezond.Vond 4 maanden al jong maar dit slaat alles.Graag jullie ideeen en ervaringen.Bedankt!!!!!


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 00:44

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me niet echt geslaagd. Ik vind 4 maanden idd ook nogal jong, misschien krijgt ie er wel een gedragsafwijking door Frusty

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 22:04

Dan is die nog veel te veel baby! Ik zou het absoluut niet doen voor 5 maanden en als ik zelf een merrie met veulen had zou ik ze zeker 6 maanden samen laten.

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 22:25

3,5 maand is idd wat vroeg maar bij mij op de manege hebben ze dat vorig jaar ook gedaan uit nood. En dat gaat nu prima met die jaarling hoor. maar het si wel zo dat die bij de andere veulens mocht blijven staan die ze al kende. Ook hadden ze nog een jonger veulen die met de merrie gewoon in de kudde bleef staan. was echt leuk om te zien, 5 veulentjes en een merrie in een wei! Die merrie deed af en toe lekker mee! hihi

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:58

Mijn veulen is ook afgespeend met de 4 maanden. het gaat prima met haar, je moet denk ik ook een beetje naar het veulen zelf kijken. Het ene paard is het andere niet. Let op dat ze goed eet en drinkt en dat ze leeftijdsgenootjes krijgt om mee op te groeien. Jonger dan 3,5 maanden is echt af te raden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 00:11

Wij spenen pas af bij 6 maanden, tegen die tijd merk ik altijd dat de merrie het veulen een beetje zat begint te worden en het spenen gaat dan ook altijd probleemloos.
Het veulen gaat de opfok in en komt dus in een kudde en Ilindra blijft met Händell achter en is alleen de eerste dag wat zoekerig.
3,5 maand vind ik persoonlijk te vroeg, ik denk dat Ilindra dan alles af zou breken.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:02

heh, dat is gewoon, ja laat ik verschrikkelijk zeggen (ik haat dat woord maar kom)
een veulen in het wild blijft een jaar bij z'n moeder, als je het z'n gang laat gaan, maar bij niet-wilde paarden mag dat korter, maar toch niet aan drie maand????? dat komt het veulen niet ten goede, misschien zie je er weinig aan als het ouder wordt, maar stel je voor... drie 'n half maand en al weg... ik zou het als ik kon zeven maand laten staan, of wanneer het zelf aangeeft dat het al meer brok eet, maar dat doet het niet aan drie (jaja 'n half) maand.
die opfokbedrijven, ik weet van sommige niet meer wat erover te denken...
gebeurt dat nou echt zo vaak????

Enya - Daya :-)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:10

Als de veulens bij ons geboren worden, laten we zeggen Juli, worden ze pas in januaria/februari gespeent, dus op een leeftijd van 7/8 maanden. Enne ze zijn allemaal super gezond! Maar ik vin 4 maanden ook erg vroeg!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:14

veulens bij mn verz pony's worden ongeveer met 6 maanden gespeend. 3,5 mnd lijkt mij ook wel erg vroeg hoor, volgens mij kan een veulen dan nooit al zn benodigdheden al uit eten halen wat ie binnenkrijgt

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:11

Wij spenen Make met 4 maanden. Omdat ze veel gevraagt heeft van Camilla, hebben we de tip gekregen om haar wat vroeger te spenen. Ik vind 7/8 maanden wel wat lang eigenlijk!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:47

Tja bij ons was het de gewoonte om het met 5 of 6 maanden te doen , maar het gebeurt nu ook al met 4 maanden.
Omdat andere belangen voorgaan helaas, persoonlijk zou ik het veulen er langer dan 4 maanden bij willen hebben, en dan als het echt niet anders kan met 5 maanden!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:40

Dan weten we tenminste zeker dat het beessie alle voedingsstoffen binnen heeft gekregen die zo belangrijk zijn en het ergste gedeelte van de winter is dan voorbij. Daarna hebben de merries ongeveer 4 tot 5 maanden de tijd om de melk afgifte te stoppen en biest te vormen. Dit is altijd goed gegaan en we hebben (ff afkloppen) nooit een ziek diertje gehad.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:29

Bij de ene merrie van ons halen we het veulen ook al met 4.5 maand weg, omdat de merrie er anders zo slecht uit gaat zien. Maar bij de andere merrie laten we ze wel eens 5.5 maand lopen. Verder is het bij ons zo als we meer dan 1 veulen hebben dan spenen we ze tergelijk tijd af dan zijn ze teminste samen. Als we maar een veulen hebben dan spenen we die meestal eind september af, als de paarden weer bijna op stal staan. Het veulen doen we dan met een radio in de stal (heeft hij/zij teminste nog wat geluid om zich heen ). De merrie gaat dan nog 2 weekjes het land in om de melk weg te lopen en dan gaat ze ook op stal.
Maar ik ben het er mee eens 3.5 maand is te vroeg om een veulen al bij de merrie weg te doen.

Neeltje
Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:32

sorry hoor, maar je bent echt gek als je het doet. het diertje heeft zijn moeder nodig. te vroeg spenen zorgt alleen maar voor problemen op later leeftijd. verlatings angst en gedrag problemen doordat hij het niet van z'n moeder heeft geleerd.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:32

Wij kijken waneer het veulen er aan toe is. Floor loopt al altijd waar Tammy niet loopt en maakt er niets van als we Tammy meenemen om te rijden. Vorig weekeind is Floor zelfs al 'alleen'(met ome Chippy). Vanacht heeft ze voor het eerst een X echt alleen gestaan(heeft al wel 1x een nachtje in de box naast mama gestaan). Dennis en Tammy moesten naar mijn huis lopen vandaag en gister is Floor alvast gebracht. Ook al om te wennen hoor. Floor mocht alleen ff de druk van Tammy d'r uier halen en verder moest Floor wegwezen. Floor is over 10 daagjes 5 maanden.
Onze andere veulens zijn er nog echt niet aan toe. En de moeders ook nog niet. Die nemen we wel eens mee om ff (hooguit 5 min) een rondje over het erf te lopen. En als de merries op stal gaan mogen de veulens eerst ff samen(maar zonder moeder) wat eten en gaan dan pas hun box in.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:08

Het scheelt natuurlijk ook per merrie en veulen. Vaak worden de merries het veulen beu, helemaal als ze meteen weer drachtig zijn na de geboorte, dus weer gedekt bij de veulenhengstigheid. Dan is het gevaar groot dat ze naar het veulen gaan slaan, dat deed de moeder van mijn veulen Velvet ook. Wat is dan wijsheid?

Als het veulen goed zelfstandig eet en drinkt en je speent goed af, denk ik dat 4 maanden geen probleem hoeft te zijn. Gebeurt tegenwoordig steeds vaker...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:06

Het hangt erg van het veulen af denk ik. De een is met 3,5 maanden al praktisch zelfstandig en de ander met 6 maanden nog niet. Ik zou eerst kijken hoe merrie en veulen met elkaar omgaan en dan beslissen, maar meestal laat ik ze langer bij de moeder, of het moet echt kunnen.
Dit jaar had ik een hengstveulen dat twee maanden te laat geboren was. Maar in zijn gedrag was hij wel twee maanden ouder dan zijn geboorte.... Met twee dagen liep hij al helemaal aan de andere kant van het weiland, vond het prima als mama gereden werd, etc.. Echt niet te geloven. Hij was ruim 3 maanden met spenen, maar hij sprong ook steeds op zijn moeder en dat geeft toch risico's.. Maar mijn andere veulens blijven langer bij de moeder, dat zijn ook merrieveulens..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:16

3,5 maanden vind ik veel te jong voor de ontwikkeling (geestelij!!) van het veulen. mijn eerste veulen heb ik met 10 maanden gespeend en het veulen van dit jaar is al verkocht maar staat nog steeds bij zijn moeder.
het is een hengstje van nu bijna 7 maanden en hij loopt met zijn moeder, zijn driejarige zus en en 17jarige ruin samen in de wei. tegen de tijd dat het "stalweer" wordt, denk ik pas erover na om hem te spenen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:24

Ik ben in de voorkeurspositie mijn veulens zo lang bij hun moeders te laten lopen als de moeders het goedvinden.Wel zet ik ze na ongeveer 7 maanden in een eigen box 's avonds, maar overdag staan ze nog heerlijk bij elkaar.Een heel apart verhaal is wel dit:Het een na laatste veulen van mijn merrie Petal heeft gedronken tot de dag dat de moeder opnieuw geinsemineerd was.De dag na de inseminatie moest de merrie niets meer van haar weten en werd ze weggetrapt als ze wilde drinken.Detail:,,veulen,,was toen 2 jaar oud!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:53

Het verschilt idd per merrie en veulen. Ik heb afgespeend met vijf maanden, omdat ze er allebei klaar voor waren. Maar 3,5 maand is in mijn ogen veel en veel te vroeg!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 18:46

Die van mij is afgespeend op 4 maand, de merrie duwde haar veulen telkens weg, weigerde haar te laten drinken bij tijd, en het veulen at al goed veulenbrok. De merrie heeft er geen kick om gegeven, dat vervelend ding van 'r vel weg - het veulen heeft wel drie dagen lopen janken en ijsberen ... ze konden elkaar wel nog zien en voelen. Met 1 maand van de moeder ze weer samen gelaten, het veulen ging meteen drinken, moeder bleef staan!!!!!!! Dus weer uitéén, een week later opnieuw gekeken, weer het zelfde. En nog's een week later keken ze niet eens meer naar elkaar om! Ze gingen dan wel na een halfuur jagen achter elkaar - maar van tuttebellen was er geen sprake meer!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers