Vast met hoog instellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Vast met hoog instellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 22:08

Hallo!

Ik wil even wat kwijt. Ben sinds een tijd aan het rijden bij een nieuwe trainer. Het is echt prima allemaal. Bij hem heb ik echt leren rijden. Met los rijden rijd ik mijn pony heel diep. Dat is zijn manier van het paard los maken. Dat heeft mijn pony nu goed door. Met het laag rijden buig ik hem veel zodat ie goed los komt. Hoe hij dan loopt is echt schitterend.
Na ongeveer een half uur stel ik hem hoger in. Doe bijna niks met de teugels houd ze gewoon laag en drijf hem naar voren. Dan komt ie vanzelf omhoog met zijn hoofd. Dit gaat allemaal prima. Maar als ik dan een bocht naar links maak lijkt het net of hij daar in vast houd. Rechts gaat pima net als met laag instellen, voelt ie lekker los aan.
Ik vraag echt niet veel aan hem en doe niks geks. Wat zou dat kunnen zijn?
En als ik galop aan wil springen met hoog instellen probeert ie er vandoor te gaan. Niet iedere keer, maar het is echt vervelend. Als je hem dan onder controle hebt dan wil ie nog weleens uit de galop vallen. Terwijl ik op dat moment toch echt mijn been vast houd.......

Iemand oplossingen of is het te onduidelijk??? Ik heb dit nog niet gehad bij mijn trainer, daar ga ik volgende week heen. Dus ben benieuwd wat hij zegt....

Groetjes

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:53

hoi

ik heb het ook met mijn paard alleen is het bij haar als ik een schouderbinnenwaarts ga doen op de rechterhand naait ze er vandoor...en zet ze zich vast...ze is daar gewoon nog niet soepel genoeg.
ik denk dat dat met jouw paard ook zo is. dat ie zich gewoon vastzet in de hele linkerkant. waardoor hij met de galop ook niet goed doorspringt en er dus uitvalt. je zou het op kunnen lossen door veel voltes te rijden wel op alletwee de kanten anders zit ie zo aan de andere kant vast.
en wat ik wel eens doen om de "moeilijke kant " wat extra te rekken is
onder het rijden is de binnenhand wat extra omhoog te brengen zodat hij zijn hoofd wat meer naar binnenstelt... dan weer loslaten en verder draven of stappen of galoperen wat je wilt en dan nog een paar keer rekken.

succes groetjes joycje

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:51

Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp maar er is toch niet zo iets als hoog instellen Verward als vervolg op laag en rond, het is net alsof je zegt, ik rij mijn paard los in de lage lijn en daarna stel ik hem hoog in. Als je het zo ziet dan is je uitgangspunt naar mijn mening verkeerd. Het hoger of lager instellen van de hals doe je gedurende je gehele training, op ieder moment moet je hem hoger of lager in kunnen stellen en alle gradaties daartussen. Als je dat voor elkaar hebt dan is je probleem ook weg want dan stel je hem voor een overgang (of oefening) net zo veel lager in als nodig is om hem onder controle te houden om vervolgens wat meer naar oprichting te rijden. Succes

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:01

Ik moet Lucien bij het losrijden ook heel laag en diep rijden. Als hij zover is dat hij dat uit zichzelf blijft doen dan moet ie hoger ingesteld worden. Maar voordat ik aangaloppeer stel ik hem iets lager in, omdat hij anders in de galop moeilijker te controleren is.
Als hij niet meegeeft met het laag en diep rijden dan stel ik hem de hele tijd niet hoog in. Hij moet eerst naar beneden willen voordat hij omhoog mag. En hij moet ook altijd naar beneden gaan als ik erom vraag.
Wat betreft het vastzetten. Ik zou veel bochten gaan rijden en slangenvoltes.
En het terugvallen uit galop. Als hij dat doet zou ik hem een flinke schop geven. Je moet niet constant hoeven drijven om hem in de galop te houden. Consequent rijden, reactie vragen voor je been. Hij moet leren om op eigen kracht rond te galopperen.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 11:42

eveline_B schreef:
Ik moet Lucien bij het losrijden ook heel laag en diep rijden. Als hij zover is dat hij dat uit zichzelf blijft doen dan moet ie hoger ingesteld worden. Maar voordat ik aangaloppeer stel ik hem iets lager in, omdat hij anders in de galop moeilijker te controleren is.
Als hij niet meegeeft met het laag en diep rijden dan stel ik hem de hele tijd niet hoog in. Hij moet eerst naar beneden willen voordat hij omhoog mag. En hij moet ook altijd naar beneden gaan als ik erom vraag.
Wat betreft het vastzetten. Ik zou veel bochten gaan rijden en slangenvoltes.
En het terugvallen uit galop. Als hij dat doet zou ik hem een flinke schop geven. Je moet niet constant hoeven drijven om hem in de galop te houden. Consequent rijden, reactie vragen voor je been. Hij moet leren om op eigen kracht rond te galopperen.


Nee ik stel hem ook niet eerder hoog in dan dat ie laag soepel en los is. En als ik hem omlaag vraag doet ie dat ook ten alle tijden, dat vind ie gewoon prettig.
Ja ik ben druk bezig met die galop, maar het rare is dat ie eerst nooit uit de galop viel als ik hem terug reed in tempo. Ik ga er gewoon weer mee aan de slag.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 14:50

happy worker schreef:
Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp maar er is toch niet zo iets als hoog instellen Verward als vervolg op laag en rond, het is net alsof je zegt, ik rij mijn paard los in de lage lijn en daarna stel ik hem hoog in. Als je het zo ziet dan is je uitgangspunt naar mijn mening verkeerd. Het hoger of lager instellen van de hals doe je gedurende je gehele training, op ieder moment moet je hem hoger of lager in kunnen stellen en alle gradaties daartussen. Als je dat voor elkaar hebt dan is je probleem ook weg want dan stel je hem voor een overgang (of oefening) net zo veel lager in als nodig is om hem onder controle te houden om vervolgens wat meer naar oprichting te rijden. Succes


Hoi hoi!

Ik kan hem ook ten allen tijdenhoger of lager instellen. Maar mijn trainer heeft een manier van trainen dat we hem eerst een half uur laag en diep rijden. En de rest van de tijd meer proefgericht aan de slag gaan. En dat is dus hoger instellen, want ik kan geen proef rijden met zijn hoofd tussen zijn benen. Het zou wel kunnen maar dat is niet echt gewenst.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor... Maar met dat hoog instellen heb ik nog niet zoveel controle. Ik mag dan heel weinig doen. Dus dat word een hoop oefenen!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:54

Fabiƫnne1 schreef:
Nee ik stel hem ook niet eerder hoog in dan dat ie laag soepel en los is. En als ik hem omlaag vraag doet ie dat ook ten alle tijden, dat vind ie gewoon prettig.
Ja ik ben druk bezig met die galop, maar het rare is dat ie eerst nooit uit de galop viel als ik hem terug reed in tempo. Ik ga er gewoon weer mee aan de slag.


Misschien moet je nu een stapje terug doen om weer eenstap vooruit te kunnen maken met rijden. In ieder geval veel succes.