wie moet ik nou kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

wie moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 16:32

Ik heb dus 2 paarden, nou ja een pony en een paard. Maar nu 'moet' ik een verkopen, maar die keuze is heel moeilijk. Ik heb mn pony al 5 jaar en het paard nog geen 5 maanden. Dus van het paard zou ik denk ik makkelijker afstand doen. Maar misschien heb ik qua rijden en sport straks meer aan dat paard.
Mijn pony en ik kennen elkaar door en door en daaraan moet ik nog werken bij mn paard. En ik weet ook niet of wij elkaar ooit zo goed zullen aanvoelen als mijn pony en ik.
Met andere woorden van mijn pony weet ik wat ik kan verwachten van het paard niet. Ik weet alleen dat ze een schat van een paard is en ik denk ook dat ik met haar wel een goeie band zal krijgen. Maar voor haar ras is mijn pony uitzonderlijker dan mijn paard voor haar ras. Mijn pony heeft iets 'extra's' (vooral dus in beweging en exterieur) en mijn paard is gewoon gewoon voor haar ras.
En daardoor weet ik ook niet of ik in de sport (want dat wil ik zeker) meer aan haar zal hebben of aan mijn pony.
Bovendien zal op dit moment het afscheid van mijn pony zwaarder vallen dan het afscheid van mijn paard, omdat ik dus die pony al zo lang en goed ken. (was trouwens ook mijn eerste pony)
Maar ik weet dus echt niet wat ik zal doen. Iig is het zeker dat ik er een moet verkopen.
Wie heeft er advies voor mij?????

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:38

Ja ik denk dat ik toch voor het paard gekozen zou hebben deze kan nog veel leren en je hebt er denk ik meer aan stel dat je nog groeit en of zwaarder wordt kan je straks toch niet meer op die pony dus. maar ik begreip dat dit een hele moeilijke keus is

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:43

Ik zou ook voor het paard kiezen. Voor jou is het moeilijk, maar iemand anders kan weer heel veel leren van je pony en jij van het paard.
En de mooie herinneringen blijven voor altijd

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:45

Ik denk dat je moet kijken wat voor jou het belangrijkste is, de band die je met je pony hebt of dat je op een paard de sport in wilt.
Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan, ik heb mijn pony weggedaan en het paard gehouden, maar ik heb er nog steeds spijt van. Die pony was ook mijn eerste pony, en daar heb je toch denk ik altijd iets speciaals mee.... Ik heb op die pony ook gewoon tussen de paarden gereden, maar wilde toch een paard, vond dat ik te oud was en dacht dat ik met een paard misschien verder kon komen. Niet dus. En de band die ik met mijn oude pony had zal ik zeker weten nooit met mijn paard krijgen...
Je moet echt gewoon doen wat je hart je ingeeft!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:46

Voor het paard kiezen en een heel goed thuis zoeken voor je pony!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:18

De pony houden, als ik je reactie zo lees wil je dat diep in je hart ook liever. Met een pony kun je makkelijk tussen de paarden starten vind ik. Vooral omdat je zegt dat je pony extra`s heeft.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:30

Je moet kijken wat je belangrijk vindt, de band tussen je pony en jou of de sport.
In principe kun je met een pony ook wedstrijden rijden, zoals je al zegt heeft je pony uitstraling!
Ik denk toch dat ik voor de pony had gekozen, maar ik kan zelf heel erg moeilijk afstand nemen van iets vooral als je een speciale band hebt.
Succes met je keuze...

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:57

Een behoorlijk luxeprobleem! Maar daarom niet minder vervelend natuurlijk. Nuchter bekeken zou je voor je paard moeten kiezen, omdat je daar in de sport waarschijnlijk verder mee kan komen en dat is iets wat jij ook graag wilt.
Maar de band met je pony verbreken ligt natuurlijk veel moeilijker. Onthoud dat je geen enkele koper hoeft te accepteren als jij het niet eens bent met het plekje waar hij dan komt. Ga mee als je pony weggaat, zodat je zelf ziet waar hij terechtkomt. Verder kan een ander ook ontzettend veel plezier hebben van jou pony en is hij misschien dan ook nog beter af dan bij jezelf als je minder tijd hebt. En houd contact met de nieuwe eigenaren! Het is ontzettend leuk om te horen dat jou beestje het ook bij een ander goed gaat.
Succes!

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:11

Misschien kan je iemand vinden die jou pony least. dus je verhuurt hem. Dan blijf je altijd eigenaar en dan kun je de pony in de gaten houden.

Ik zou voor mezelf gaan kijken wat ik wil. dus echt de sport in en het paard houden of je paard wegdoen ende pony houden vanwege de band. Maar misschien kom je met je pony wel veel verder in de sport omdat die gewoon veel beter is. Tsja je hebt een moeilijke keuze.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:58

Ik zou de pony houden, als ik jou bericht zo lees, dan zie ik dat je dat zelf ook wel wilt.
Maar je moet ook jezelf de keuze kunnen stellen: Liever een pony waar je een hele goede band mee heb of een paard waar je goed mee in de sport kan rijden.

Succes met kiezen!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:34

Als ik je bericht lees, heb je volgens mij al gekozen. En met een pony kan je ook hoog in de sport komen hoor, zeker als zij "meer" heeft dan je paard.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 19:42

Het is idd een hele moeilijke keuze, ik weet ook niet wie van de 2 beter bij mij past of zal gaan passen. En mijn pony is vergeleken met andere ponies heel mooi om te zien, ze heeft gewoon net dat beetje extra wat haar doet laten opvallen. Voor de sport is ze heel geschikt, ik weet wat ik van haar kan verwachten. Mijn paard is net 3 en ik heb zelf geholpen met inrijden, bij haar zie je gewoon dat ze wel een mooi paard is en ook zeker wel wat kan bereiken in de sport, maar bij haar heb ik nog niet dat beetje extra gezien waardoor ze opvalt. (de bewegingen zijn goed/voldoende maar het is niet extra net zoals haar exterieur) Wel is het zo dat ik haar gekozen heb omdat ik net overstap op paarden en ik dus niet zo'n paard hoef te hebben die zeker weten veel zal presteren, ik weet niet wat ik er uit zal halen. Dit paard is bedoeld als opstapje een goeie ervaring om te leren omgaan/rijden met paarden. Het is een schat van een beest, heel koel in haar hoofd en mensgericht. Het is wel zo dat ze alle aardige mensen zal accepteren met mijn pony is dat niet zo, met haar heb ik dat speciale dat ik alleen heb, ze doet voor mij alles en voor een ander vertikt ze het. (tenminste voor de meeste onbekenden) Dan weet ik dat wij een speciale band hebben. Met mijn paard is dat (nog) niet zo (ik kan wel alles met haar doen, maar een ander kan dat ook) ok, wel logisch als je elkaar nog niet eens 5 maanden kent maar zo weet ik dus ook niet of we ooit zo'n band zullen hebben, stel dat het niet zo is, dan zal ik ook nooit iets bereiken met haar in de sport. Dan heb ik alleen maar heel veel spijt dat ik mn pony heb verkocht, wat ik toch al zal hebben, maar verkoop ik dat paard dan laat ik misschien ook wel een geweldige combinatie schieten, misschien zullen wij wel nog veel closer worden dan wat ik nu met mn pony ben, maar who knows??? Dan vind ik het nog jammer dat ik ooit dat paard heb gekocht dan had ik ook nooit hoeven kiezen...
Jammer dat geen bokker ons irl kent dan hadden jullie misschien meer advies kunnen geven...
Ik denk dat ik degene maar weer eens opbel die me heeft geholpen met beleren die kent dat paard inmiddels ook wel een beetje en die kent ook de combinatie tussen mij en mn pony...
Ik wil iig niet de verkeerde keuze maken! ....

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:47

Ik zou voor de pony gaan. Veel suc6 met je keuze.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:56

Als ik jou was ging ik voor de pony, het lijkt ook wel of ik dat tussen de regels door lees. Zelf vind ik dat pony's sowieso iets extra's hebben, meestal in positieve zin, ze zijn in ieder geval bijna altijd sterker en harder qua gezondheid, worden meestal ook een stuk ouder en in mijn optiek leren ze ook sneller dan paarden.
Veel sterkte met je keuze.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:05

ik zou als ik jou was
de voor en na delen opschrijven van beide paardjes, en dan kijken wat je wil, maar dan ook echt alle nadelen en alle voordelen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:13

Als je je eigen stukje terugleest geef je het antwoord eigenlijk zelf al....

Je pony! Daar ben je zo vol van....

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 10:14

Ja, maar mijn paard is ook een schat van een beest, maar die ken ik nog helemaal niet, dus veel heb ik niet om daar over te kunnen oordelen.
Ik heb iig een half jaar de tijd om een van de 2 te verkopen, mocht het me lukken om in de tussentijd wel genoeg tijd te hebben voor beide, dan mag ik ze beide houden van mn ouders. Dus ik hoop dat ik binnenkort van mijn bloedarmoede e.d af ben want dan heb ik iig weer wat meer energie en vast wel weer tijd om beide te rijden en verzorgen.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:33

Ik zou ook voor je pony gaan. Mijn oude pony (Demi) hebben we op 7 juni moeten laten inslapen Verdrietig dit was heel erg ik had zo'n goede band met dat beestje, we kende elkaar door en door (ik had haar ook al 8 jaar). Ik heb ook nog een paard (Knuffel) maar als ik Knuffie kon ruilen en Demi weer terug kon krijgen dan zou ik dat zo doen... helaas kan dat niet meer.

Party!! Party!! Party!! Party!! Neeltje

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:41

Ik zal voor je pony gaan!
Als je er nog goed oppast enz dan zal ik daar voor gaan!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:12

flair schreef:
De pony houden, als ik je reactie zo lees wil je dat diep in je hart ook liever. Met een pony kun je makkelijk tussen de paarden starten vind ik. Vooral omdat je zegt dat je pony extra`s heeft.


Yep !! Ik ben het helemaal met flair eens. Als ik jouw stukje lees is mijn eerste reactie "diep in haar hart wil ze veel liever haar pony houden dan haar paard houden" Lovers

Zet eens de voor- en nadelen van beide dieren op een rijtje en ga dan vergelijken.

Veel succes ermee !!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:13

Ik zou de pony houden, je vind niet vaak een paardej wat helemaa bij je past en je geeft zelf ook al aan wat je eigenlijk wilt, dus ik zou voor de pony gaan Lachen

suc6 met je keuze

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:27

Als je toch besluit om je pony te verkopen, bedenk dan dat je vast wel iemand kan vinden die ook heel gek met haar zal zijn. Maar dat geld voor je paard natuurlijk ook.
Als je altijd op haar zal passen qua lengte dan zou ik de pony houden. Als je eraf groeit kun je trouwens ook nog altijd met haar gaan mennen. Dat is ook leuk.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:30

volgens mij weet jij precies wie je wilt.
volg je hart echt dat is het beste. Mijn zou het sowieso geen verschil maken of je een paard of pony hebt. Je kunt met beide zat. Zoals ik het hoor kun je beter je pony houden dat is wat ik uit jou verhaal opmaak.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:19

Moelijke keuze.
Als je de zelfde band had met paard en pony, en het wat dat betreft niet zou uitmaken, je met beide even goed overweg kan enzo. Zou ik zeker zeggen ga voor het paard, ik las in je profiel dat bijna 18 bent, als je wedstrijden wil gaan rijden zal je bij de paarden moeten starten en zal je dus meer bereiken met je paard van 170 dan met een pony van 145 (klinkt hard, maar het is zo).
Aan de andere kant, zal je met een pony waar je een super goede band mee hebt en waar het echt mee klikt, meer bereiken en meer plezier mee hebben dan met je paard. En je moet anders dus verder met je paard, waar het misschien wel nooit mee zal klikken. Ja dan verkoop je misschien je paard straks ook (omdat het niet klikt) en heb je helemaal heel veel spijt dat je je pony weggedaan hebt. Ik weet verder niet hoe groot je bent en of je niet te groot wordt voor je pony. (want dan moet je die straks verkopen omdat je te groot wordt en heb je weer spijt dat je je paard hebt verkocht). Je moet dus zelf even kijken hoe belangrijk de wedstrijden voor je zijn, hoe lang je nog op je pony door zou kunnen rijden, hoe de band tussen jou en je paard is.
Dus idd even voor- en nadelen op een rijtje zetten en dan beslissen.

Succes met je keuze!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:29

uit je profiel las ik dat je pony nu te koop staat.. jammer dat je er 1 moest verkopen bgrijp dat dat een hele moeilijke keuze was, helveel succes en sterkte ermee