merrie net gescheiden van veulen... geen voer?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

merrie net gescheiden van veulen... geen voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 20:10

Een vriendin van mij heeft net een nieuwe merrie gekocht. Ze is morgen 2 weken van haar veulen af. Mijn vriendin heeft op haar staldeur geschreven dat ze 2 keer 1 1/4 biks moet hebben (op advies van vorige eigenaar).
Toen ze van de week met haar paard naar de stal liep vond ze dat er erg weinig biks in de bak lag. Maatschep erbij en jawel nog geen 3/4 kilo.
Ze is naar de staleigenaar gestapt en gevraagd waarom ze maar zo weinig had.
Volgends de staleigenaar moet een paard dat net bij haar veulen weg is bijna tot geen krachtvoer krijgen om de uiers in te laten krimpen.

Is dat waar? Ook als het paard langzaam aan weer aan het trainen gaat?
Graag jullie meningen...

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:17

wel iets minder ja, want nu hoeft ze geen melk meer aan te maken, omdat ze dr veulen niet meer erbij heeft lopen. maar als je gewoon het nromale voer geeft kan ook niet zoveel kwaad hoor, dan duurt het mischien wat langer, maar dan heftz e er mischien last van als ze erg grot uier heeft........ wij deden wel iets minder, maar ik weet niet zeer of het wel zo veel uitmaakt.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:22

Ik hoorde het laatst ook van iemand, die zei dat je ze zelfs een week bijna niks moet geven... Maareh dat heb ik nog nooit gedaan hoor ik voerde gewoon gewoon!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:22

toen Jamy vorig jaar net van haar veulen weg was, kreeg ze heel weinig krachtvoer maar wel gewoon hooi geloof ik en na een week werd het al meer, maar haar uiers waren echt ontzettend dik ze liep heel erg wijd beens

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:48

weinig eiwitrijk voer en veel beweging tot het uier klein is en niet meer warm aanvoelt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:55

Ja een paar weken heeeel weinig krachtvoer geven tot het uier goed afneemt, anders heb je veel eerder kans op uierontsteking.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:40

Afgelopen maandag zijn bij mijn merries de veulens afgespeend en de eerste dagen heb ik alleen maar hooi gegeven.
Maar vanmorgen was de da bij mij thuis en heeft alles goed gecontroleerd en volgens hem kon ik nu al beginnen om de weidegang weer een beetje op te bouwen (wel op een schrale wei) en weer een klein beetje biks voeren. Zelf vond ik dit redelijk snel, maar goed, hij is de da dus hij zal het wel weten...... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 08:39

Een tot twee weken geen biks, alleen hooi, en goed in beweging houden. Klinkt misschien raar, maar de eiwitten in de biks houden de melkproduktie langer op gang, daarom stop je daar even mee. Als de uier weer begint te slinken en niet ontsteekt, kun je weer rustig het krachtvoer opbouwen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:39

Ik heb haar nu ook niet op biks staan nu Voice eraf is. Kan helemaal geen kwaad, Jurga werkt ook gewoon.