Wanneer over sex praten met kinderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Wanneer over sex praten met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 23:28

Mijn dochter is nu acht en ze begon vragen te stellen over sex toen ze seven was. Ik ben toen ook gelijk naar de bibiotheek gegaan en heb boeken genomen die info gaven over sex. Het waren meer kinder boeken en ik heb met haar gezeten en zoveel mogelijk uitleg gegeven op de vragen die ze me vroeg. Nu heb ik er haar niet meer over horen praten want ik weet zeker dat ze nu voldoende weet.
Hou oud denken jullie dat kinderen zouden zijn eer je over sex begint te praten? En zouden jullie ook er boeken bij halen (kinder boeken)?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:35

Wij zijn wat sex betreft heel open tegen onze dochter.Op tv is er zoveel te zien.Ik weet niet hoe dat in Amerika is maar in Nederland kun je om 19.00 uur al programma's tegenkomen met sex erin.Wij hebben er geen boeken bijgehaald maar geven gewoon antwoord op al haar vragen.Onze dochter is nu 11 jaar en ik wil liever dat ze van ons hoort hoe de vork in de steel zit dan dat ze dat van een ander hoort.Sinds vorig jaar heeft ze ook sexuele voorlichting(of hoe dat op dit moment ook mag heten) op school en voor het proefwerk hierover had ze een 10!Ze was trouwens niet de enige in de klas Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:15

Ik denk dat een kind zelf wel aangeeft, wanneer het er aan toe is om over sex te praten. Je zei zelf ook al dat je dochtertje op een gegeven moment zelf met vragen kwam.
Of je er al of niet een boek bij haalt, ligt denk ik een beetje aan jezelf. De één vind het geen probleem om er "alleen maar" met het kind over te praten, de ander vind het makkelijker/prettiger om er een boek bij te pakken.
Mijn kinderen praten er trouwens met vlagen over. Mijn zoon (hij is 8) weet precies hoe een baby in - en ook uit de buik van een vrouw komt.
Laatst kwam hij opeens met de vraag,: "Mama, wat is een "Candoom" en waar is dat voor?" Het duurde even voordat ik begreep dat ´ie het over een "condoom" had *LOL* ! Ik had het hem dus allemaal uitgelegd, zegt ´ie opeens: "Ja, ik kan me nog herinneren dat ik uit de candoom (codohoooooom! Knipoog ), zó in je buik geschud werd!" (Eeehhh.... Verward ). Affijn, het thema "condoom" heeft hem blijkbaar toch wel bezig gehouden, want een paar dagen daarna, vroeg hij of er ook candomen (condoooooomen!) voor kleine piempies zijn Pling ("Die candomen passen me niet mam"). Lief hè, als ze dit soort dingen (nog Knipoog ) zo trouwhartig met je bespreken!!!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:24

Bij ons thuis werd er nooit over sex 'gesproken'...
Totdat ik (jawel.. ontzettend vroeg! ) bijna zeven en een half jaar oud was, naar de wc ging en huilend naar beneden liep om te schreeuwen dat ik dood bloedde, waarop mijn moeder antwoordde dat ik nu echt een vrouw ging worden! Gaaaap
En dat.... is ook zo'n beetje het laatste geweest wat mij 'verteld' is...

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:03

Bij mij thuis is er wel altijd openlijk over gepraat en ik denk zelfs TE openlijk. Ik wist wel hoe alles in elkaar zat maar ik vond er niks moois meer aan. Het was sex en geen liefde meer. Ik heb daar later nog behoorlijke moeite mee gehad.

Ik denk wel dat je kinderen goed moet voorlichten wanneer ze daarom vragen. En zoals het bij Honeybee is gegaan is vreselijk. Zo was t bij mijn moeder ook.

Wouter24 vertelde mij een verhaal dat in de 3 klas bij sexuele voorlichting iemand bijna flauwviel en in volledige paniek raakte, omdat diegene dacht dat kinderen uit de navel kwamen.
Jezus wat zijn dat voor ouders denk je dan??

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:19

Ik denk zelf dat er ook een andere mogelijkheid is om sexuele voorlichting te geven aan je kinderen. Het gaat dan veel makkelijker en geleidelijker (bij de ouders dan Haha! ). Op mijn 5e wist ik al waar kinderen vandaan kwamen en hoe het allemaal in z'n werk ging. Dat kwam puur omdat mijn vader toen een varkensfokbedrijf hadden. Tja... dan loop je elke dag in de stal als jochie zijnde en zie je dat er zeugen gedekt worden. Dan vraag je vanzelf aan je papa wat die dieren aan het doen zijn. Het werd toen heel eenvoudig en zonder blikken of blozen uitgelegd en weerspiegeld op mensen.

Daar kwam nog eens bij dat we vrij veel paarden hadden die regelmatig gedekt werden… Tja… dan vraag je hetzelfde weer. Ik denk dat een dergelijke uitleg gewoon het beste werkt en ik denk dat de leeftijd op zo’n moment niet echt belangrijk is.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:38

Oke ik ben dan geen moeder maargoed, ik kan me niet meer herinneren of het mij werd verteld, mijn zusje van 9 vraagt ook super veel en dan vertelt mn moeder het ook gewoon allemaal.
Toen ene vriendin van mij in groep 8 zat, werd een meisje bij haar in de klas voor het eerst ongesteld, en die had geen idee wat het was Frusty Moest mn vriendin dus aan haar uitleggen.... Dat snap ik dan eg niet van die ouders hoor, dat meisje dacht dat ze in de ketchup was gaan zitten ofzo toen haar stoel rood was.... Echt zielig.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 17:39

bij ons thuis is er ook altijd open over gepraat, haha hoewel ik wel schrok toen ik voor het eerst ongesteld werd (ik was toen 14 ofzo) maar mijn moeder zei dat het niet eng was *LOL* ja ik ben echt een watje, dacht minstens dat ik een enge ziekte had *LOL* (ja dat denk ik nogal snel)

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 17:54

Bij ons thuis werd en wordt er openlijk over sex gepraat. Ik heb een oudere halfbroer en halfzus die bij hun moeder niets te horen kregen over sex en dus bij mijn ouders met de vragen kwamen. Zodoende heb ik alle info met de paplepel binnen gekregen (gespreken over sex gebeurde vaak aan tafel Haha!). Als klein kind "las" ik altijd al de boeken "waar kom ik vandaan?" en "wat gebeurt er nu weer met me?" (laatste over de pubertijd en alles wat erbij komt kijken). Die boeken waren leuk en educatief. Als ik ooit kids heb die voorlichting nodig hebben, dan gebruik ik die boeken

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 21:46

ik ben zelf 14 en mijn ouderz zijn super open in dat soort dingen dat is voor mij wel fijn dus ik raad het ook zeker aan om meteen al heel open te zijn ( vanaf een jaar of 12 ) niet meteen alles vertellen op 8 jarige leeftijd Haha!

maar waneer jij open bent tegen over je dochter , zal die dochter ook meer vertellen over problemen enz. en ook over jongens ( dat zie ik bij mij zelf ook !! ) ik vertel nou veel sneller iets over jongens als daarvoor !!
dus dat raad ik je aan Haha!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:42

Ik laat het afhangen van wat de kinderen vragen en wij zijn thuis ook niet preuts, dus geen deuren op slot, gewoon in de blote bibs door het huis ed. Op alle vragen krijgen ze antwoord maar we letten wel op dat we niet te ver gaan. Een kind wat wil weten wat een condoom is wil vaak een kort antwoord en niet een uitgebreide versie van wat je er allemaal mee doet. Ik merk dat je als ouder vaak eerder teveel als te weinig verteld als je serieus op de vragen ingaat.

Succes ermee