Achenbach leren met mentoestel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Achenbach leren met mentoestel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 18:33

Ik ben van plan om mij het Achenbachsysteem eigen te maken Schijnheilig maar vraag me af of je het met een mentoestel goed onder de knie krijgt. Ik vind het sneu om het meteen op mijn jonge pony uit te proberen maar met zo'n plank rommelen lijkt me ook maar zo zo Verward Wie heeft ervaring hiermee en kon je het na het oefenen ook goed bij je paard toepassen?
Ik ben dus gewend om twee-handig te mennen en wil hier echt vanaf, ben alleen bang dat ik als ik heel snel moet reageren toch weer terugval in mijn oude "systeem".


warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:09

Ik heb het Achenbach-systeem ook met het menplankje geleerd.
Het is gewoon een manier van de leidsels hanteren, niet beter of slechter dan twee-handig eigen systeem denk ik.
Als je ooit bv het koetsiersbewijs wilt halen is het wel makkelijk, en op wedstrijden moet je met 1 hand kunnen mennen.Dan is het wel een goede basis!!!!
Met Achenbach men je toch ook met twee handen hoor!
Je gaat uit ban het "blok"= uitgangshouding, maar je ment in de dressuurhouding=gewoon met twee handen.

Of het vanuit een boekje met een mentoestel te leren is weet ik niet, ik denk dat het handig is als iemand je het voor kan doen.

Op het mentoestel(met gewichtjes,in mijn geval bierflessen) kun je zien wat er bij de mond gebeurt.Da's wel handig,dan weet je wat je doet.

Ik vind het wel een handig systeem,maar het is zoals gezegd ook maar een methode!
succes met je Fell!

fryslân boppe

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 23:12

ik denk dat je het prima kunt leren met een toestel. wat warren al zegt, je kunt goed zien wat er bij de mond gebeurd.
uittrekken en instoppen komt namelijk nogal nouw.
en bij het halen van het koetsiersbewijs is achenbach dacht ik verplicht i.v.m. richting aangeven (hiervoor moet je een hand vrij hebben, en dus op een hand sturen)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 00:11

kan prima!
ik heb het mijzelf ook via zo'n toestel geleerd,nou toestel...ik had de leidsels gewoon aan een stoel geknoopt!en een paar keer geoefend met de grepen die je het meest uitvoert.mijn pony was 4 keer bij mijn instructeur in het tuig geweest toen ik haar zelf ging mennen en zij was dus groen en ik was groen,maar mijn instructeur dacht dus dat ik al heel goed achenbach kende Knipoog en heeft mij vervolgens veel les gegeven en de achenbach principes goed uitgelegd.volgens mij heeft ie zelfs nooit geweten dat ik het mezelf had aangeleerd.dus ik zou zeggen go for it!en met een goede instructeur leer je de praktijk straks vanzelf

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:31

Ik heb ook eerst drooggeoefend. Een plankje, twee oogjes, twee teugels en klaar!
Je krijgt alvast een beetje automatisme en kunt goed zien wat je in de paardemond doet.


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 19:51

Kan prima, en door die gewichtjes kun je ook goed zien of je op beide leidsels evenveel druk hebt!

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:58

Achenbach is idd een manier van mennen. Het kan even goed als met twee handen en is bij het behalen van het koetsiersbewijs enkelspan bij 'stichting recreatieruiter' niet verplicht. Maar stel dat je ooit drie- of vierspan wilt gaan rijden zal het wel ernstig moeilijk worden met enkel de 'simpele' twee handen-manier.
Wat jobbeltje al zegt; hang 2 gewichtjes aan het uiteinde van je 'leidsels', want dan kun je zien wat er in de mond gebeurt. In het theorieboek van 'stichting recreatieruiter, theorie voor het koetsiersbewijs' staan heel duidelijk de handelingen die je per bocht etc. moet doen, dus het is goed te leren uit een boek. denk er alleen niet te makkelijk over, want met een mentoestel is het wel 10 x zo makkelijk als op de bok!!
Succes!
ps. er zijn door het gehele land voldoende cursussen die je kunt volgen. De cursussen zelf zijn helemaal niet zo duur, het examengeld vaak wel.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-02 10:57

Ik ben al flink aan het oefenen mbv het boek "mennen voor het koetsiersbewijs" en het valt me niet tegen Sigaar .
Ik heb me nooit gerealiseerd dat een wending naar rechts zo totaal anders is dan een wending naar links, ook voor het paard. Zo wist ik bv niet dat een wending rechts in een lager tempo of stap gereden moet worden, gewoon nooit bij stil gestaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers