Welk kippenras past bij ons?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 10:05

Hopelijk kunnen jullie ons vertellen wat een goede keuze is.
Ik heb een groot kippenhok met een royale ren eraan en een heel grote tuin, bovendien wonen we in het bos dus veel vrije ruimte, het is de bedoeling dat de kippen ook los kunnen lopen rond het huis. We hebben honden en katten.
Een probleem van het wonen in het bos is dat we hier dus ook wild hebben, hoe het zit met vossen en marters weet ik niet maar bekend is wel dat hier buizerd en haviken nestelen en de vorige bewoners zijn daar kippen aan kwijt geraakt (zij hadden krieltjes).

Wat een eis is is een kippenras wat groot genoeg is of weerbaar genoeg (haan?) om minder interessant te zijn voor roofvogels.
Andere eis is dat ze heel vertrouwelijk moeten zijn, makkelijk tam worden en het liefst uit hand komen eten.

Wat wenselijk is; een goede eierproductie (groot formaat) maar er komt een toompje van een stuk of 6-7 en dan kun je ook bij een slechter legras al snel 3 eieren per dag verwachten. Wel wil ik een ras wat ook in de winter goed legt, dan liever om de 3 dagen een ei en ook in de winter dan enkel de zomer elke dag een ei. Broeds hoeven ze niet te zijn maar is wel leuk, als ze zichzelf maar niet om de haverklap uithongeren.
En natuurlijk sierwaarde; een elegant, slank trots voorkomen vind ik erg mooi. Ik heb onwijs liefhebber van sabelpootkrieltjes maarja, in dat formaat kan ik er van opaan dat dat voer voor de vogels is.
En helaas is er bij mijn weten geen groot kippenras wat daarop lijkt, mn de bevederde poten en het fiere uiterlijk vind ik prachtig.

Ik ben benieuwd of jullie suggestie's hebben en ik hoor ook graag ervaringen met roofvogels en kippen!

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:08

Van rassen heb ik verder geen verstand. Ik weet alleen wel dat m'n ouders al jaren grote kippen hebben en dat daar altijd wel een roofvogel is die ze pakt, ondanks dat 't toch echt grote kippen zijn met een haan erbij.


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 10:12

Maar ook formaat Brahma bv? Kan me niet voorstellen dat een roofvogel daarmee weg kan komen.
En je hoort wel dat krielen zelfredzamer zijn, maar of dat dan echt zo is...
Bovendien heb ik katten lopen, echt kleine krieltjes zijn voor hun ws onweerstaanbaar.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:14


_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:17

Maar je zegt Brahma, die hebben toch gevederde poten? Heb verder geen verstand van kippen maar die lijken me dan nog wel geschikt. Over het karakter weet ik trouwens niet veel.

Edit: oh te schijnen erg lief te zijn :)

Seven

Berichten: 21132
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:20

Ja een roofvogel vliegt weg met een brahma, wij zijn 3 verloren aan een buizerd en hebben besloten de kippen weg te doen de arme dieren hadden gewoon geen vrede meer in de tuin want de buizerd bleef maar terug komen.

Wel zijn brahma's super fijne kippen hier waren ze super tam kwamen nog net niet p schoot als je in de tuin zat. Legde mooie grote eieren 1 van de hennen was een 3 dooier kip. Wij hadden 4 hanen en 5 kippen dat ging super samen geen problemen tussen de hanen.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:21

Voor katten hoef je in principe niet bang te zijn. Marters en vossen.. is een ander verhaal. Wij hebben Groninger meeuw krielkippen. Alle katten hebben respect voor hen, zelfs de grootste katers uit de buurt. In eerste instantie gaan ze nog wel eens achter de kippen aan maar als een kip, ja ook een krieltje, zich omdraait en op de kat afstormt, is dat gauw over. Ik heb een krieltje een kater uit de buurt zo zie opjagen dat hij zich klem rende tegen het wiel van mijn bus, en zich met een hele rare sprong omhoog wist te redden van een boze kip.
We hebben hier wel veel roofvogels; kiekendieven en buizerds, maar die hebben nog geen kippen gepakt (al 15 jaar kippen), wel een keer een duif en een keer bijna een van de katten :)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:23

anneliesdj schreef:
Maar ook formaat Brahma bv? Kan me niet voorstellen dat een roofvogel daarmee weg kan komen.
En je hoort wel dat krielen zelfredzamer zijn, maar of dat dan echt zo is...
Bovendien heb ik katten lopen, echt kleine krieltjes zijn voor hun ws onweerstaanbaar.

Weg komen hoeft ook niet. Wij vonden dan altijd een aangevreten kip in de ren.

Heb trouwens even op die link van grote kippenrassen gekeken en wij hebben iig die Noord-Hollandse blauwe gehad. Verder zijn 't wss mengelmoesjes. Maar zeker geen krielkippen. Die hebben we ooit ook gehad maar die waren ten eerste agressief en ten tweede zo opgegeten door roofvogels.

Weet je trouwens ook zeker dat je honden de kippen met rust laten? Onze teckel grijpt namelijk zo een kip als je niet uit kijkt :')

Mirjam79

Berichten: 1655
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:24

Wij hebben ook Brahma's. Ze leggen de hele winter door en zijn zeer vriendelijk. Ook de haan. Maar met je roofvogels wordt het idd wel wat moeilijk. Maakt dan volgens mij niet echt heel veel uit wat voor kippen dat je hebt... ;(

Marije fan de Nysted meer dan 10 jaar van je mogen genieten. Helaas heb ik afscheid van je moeten nemen. Rust zacht maffe merrie.
Wat is het ongelooflijk waar "je weet pas wat je mist, als het er niet meer is"...

Seven

Berichten: 21132
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:25

Vossen was inderdaad ook een probleem, maar die durven niet in de tuin te komen door de honden. De buizerd daarin tegen wel die was bijna eens gepakt door onze stafford nadat die op een kip af vloog. Onze honden zijn zeer beschermend tegen over de kippen zelfs toen er kuikens waren werden de katten weg gejaagd.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 11:14

O jeetje, een Brahma is toch dubbel formaat van een buizerd :s En op internet en kippenforums wordt overal gezegd dat een buizerd alleen aas eet en geen kippen jat, nou ik ben er niet zo zeker van.

Onze katten zijn wel brutale loeders maar niet zo groot, ze vangen wel veel vogels ed.
Onze eigen hond laat kippen iig met rust en de opvangers die we hebben moeten het leren of de kippen blijven in de ren. Daarom heb ik er een ren bij gemaakt, voor het geval dat.
Ik denk ook dat de honden vossen en marters wel op afstand zullen houden, de roofvogels zullen wel het grootste probleem zijn.
Ik heb wel het hok en ren vrij dicht bij huis, tussen ons huis en dat van de buren, de hazelaar staat strak naast de ren dus ik hoop dat die beschutting geeft. Verder weinig vrije aanvliegruimte maar ik twijfel of ik dat moet zien als positief of negatief.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:17

de new hampshire.

groot, rustig, tam en ze leggen grote eieren, elke dag.

oh, en katten? ze vegen er hun derriere mee af (serieus, bij mij gaan de katten opzij voor de kippen ipv andersom)

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:20

Grote Groninger Meeuwen zijn ook leuk. Die heb ik gehad. Het was een heel lief kipje, was verschrikkelijk tam, maar had ook als een van de eerste door als er roofvogels over vlogen en zat dan als eerste onder de struikjes.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 11:22

Brahma's lijken me erg geschikt vanwege het vertrouwelijke karakter. Maar dat is niet zoals ik een kip graag zou zien en ze leggen niet heel veel en hebben vrij kleine eieren :P Wij hebben vroeger altijd Welsumers gehad en mn die hanen zijn beeldschoon, groot, fier, enorme staart, borst vooruit. En zo is een sabelpootkrieltje nog meer, echte patsertjes en zelfs de kipjes daarvan zijn mooi vanwege die voetbevedering.

Edit; ik vind kraaikoppen ook supermooi maar die heb ik al eens gehad en waren lastig tam te krijgen, maar misschien lag dat er ook aan dat die kippen weinig in handen waren geweest toen ik ze kreeg?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:26

Ik heb ook new Hampshire en ik ben er echt weg van. Wat een gave kippen en ze leggen enorm goed.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:26

Ik ben zelf groot fan van de Australorp. Ze zijn over het algemeen vriendelijk en de hanen beschermen de hennen goed tegen indringers.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:29


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:30

bij ons op stal rende de katten ook wel voor de kippen :+
jammergenoeg zijn de kipjes ook gesneuveld, of door een roofvogel of door een vos, we weten het niet :(

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:30

Ik heb Brabanters, leuk uiterlijk,gezond en leggen goed.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:32

Ik heb orpingtons. Zijn grote kippen. Ze lopen bij mij los op erf, kunnen scharrelen tussen de bomen en lopen ook over het land. Snachts sluit ik ze op. Ze gaan zelf in het nachthok als het gaat schemeren en ik hoef alleen maar het deurtje dicht te doen.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:35

Orpington, absoluut! Te groot om (ver) te vliegen, erg aanhankelijk te maken, leuk ras!

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:38

Ik heb kippen, die mogen scharrelen. We wonen in het buitengebied. We hebben hier haviken en buizerds, maar als de kippen de roofvogels zien, slaan ze alarm en duiken ze onder de struiken. Er is wel eens een kip gepakt, maar in het algemeen letten mijn kippen goed op.
Er lopen hier ook marters, en er is er wel eens een in het nachthok gekomen. Dat hebben we dus goed gerepareerd, en nu hebben we daar geen last meer van. De kat van de buren loopt hier ook regelmatig, dus dat zijn ze gewend. dat gaat ook heel goed.
De buurman wilde wat kuikens van ons, dus we hebben nu net 16 eitjes in de broedmachine gedaan. De kuikens worden best mak bij ons, want we moeten de kloek spelen voor die kuikens. Ze zaten vorig jaar bij ons op de schouders.
Ze leggen best goed, alleen ze hebben een winterstop. Dan moeten ze zichzelf warm houden en dat kost ook energie. Bij ons is de oudste kip nu een jaar of tien. Die legt ook nog af en toe een eitje. Jonge hennen leggen het meest.
Het zijn kippen van gemiddelde grootte, dus niet heel groot, maar ook niet zo klein als krieltjes.
Het soort heet araucana.

Aan de studie.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 11:45

Misschien leuk om hier maar meteen in de groep te gooien; ik wil er ook graag een koppel kaapse eenden bij, iemand daar ervaring mee qua huisvesting ed? (en ganzen wil ik al jaren, maar ik denk dat ik daar niet genoeg ruimte voor heb)

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:00

anneliesdj schreef:
Maar ook formaat Brahma bv? Kan me niet voorstellen dat een roofvogel daarmee weg kan komen.
En je hoort wel dat krielen zelfredzamer zijn, maar of dat dan echt zo is...
Bovendien heb ik katten lopen, echt kleine krieltjes zijn voor hun ws onweerstaanbaar.

ook een Brahma is niet veilig voor een havik *hier worden ze zo van het erf geplukt als we ze 's nachts niet opsluiten*
Maar als je de boel 's nachts ophokt, heb je daar geen last van.

Seven

Berichten: 21132
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:08

Mijn ervaringen naar jaren Brahmas te hebben gehad ben ik er wel achter dat ze heel roofvogel gevoelig zijn niet heel snel en log dus makkelijke prooi maar ook waarschuwen ze niet snel genoeg dus waren ze veelal te laat om weg te komen en altijd gewoon overdag savonds sloot ik ze op.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler en 38 bezoekers