brave paarden op bokt, of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

brave paarden op bokt, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:29

Hebben jullie nu allemaal zo’n brave paarden die nooit eens echt tegendraads zijn of snap ik het niet goed Haha!
Want dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Om enkele voorbeelden te geven zodat jullie me snappen.

Ik hoor dus dat achterwaarts, zelfs bij een aangebrand paard gewoon gaat.
Een slof bij een heet paard gaat makkelijk, loopt dan braaf naar beneden.

Hoe kan het dan dat ik veel paarden heb gereden die dat dus absoluut niet pikte?
Boven genoemde voorbeelden waren dus echt kamikaze oefeningen.
Als je graag wilde verongelukken, achterover zou willen klappen moest je b.v zoiets doen.

Heb ik nu toevallig zoveel idioten gereden bij die handelstalen?
Ik weet dat op handelstallen maffe beesten staan, maar als ik sommige hier hoor praten over hun paard hebben die ook temperament genoeg en lijken me niet minder dominant dan die paarden die ik gereden heb.

Dus leggen jullie eens uit hoe dat dan kan?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:31

De meesten vinden het wel leuk als hun paard superbraaf is willen dat ook wel graag kwijt. Als ze het niet zijn, zetten ze het niet op bokt, of althans veel minder Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:39

Ik vind tegenovergesteld ook vaak trouwens: de paarden van bokkers zijn heet, hebben een heel moeilijk karakter en kunnen ook alleen die die ene bepaalde bokker bereden worden eigenlijk Haha!

Ik denk dat het ook zo is dat vaak uitersten je aan het denken zetten of dat die je opvallen. Zo komen dus verhalen op bokt van 'superbrave' paarden of 'strontvervelende' paarden. De dagen dat het gewoon normaal z'n gangetje gaat vallen minder op of worden minder beschreven ofzo.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:43

Nee hoor, mijn Spanjaard is braaf, ook al is hij helemaal gek af en toe, dat uit zich op een andere manier dan tijdens het rijden gelukkig...die doet alles wat gevraagd wordt maar dan met iets te veel haast Haha!

Maar die KWPN'er die ik rijd, die hoef je ook niet zo makkelijk een slof of iets dergelijks om te hangen, dan staat hij maar wat makkelijk op twee benen..
Verder wil die ook nog wel eens echt aan de repeteer gaan als het hem niet zint..

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:45

Ik heb een zeer relaxte Grunninger en daar heb je eigenlijk nooit last mee. Gaaaap

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:46

Tja Barbiano is heel braaf. Ik heb er echt mee om leren gaan. Hij is gewoon een verschrikkelijk heethoofd. Maar ik kan hem nu meer en meer ontspannen rijden. En ik denk dat hij toch wel makkelijk te rijden is door anderen alleen je moet even weten hoe of wat. Maar volgens mij heeft elk paard zijn gebruiksaanwijzing. En daarbij Barbiano bokt en steigert nooit, maar dan ook echt nooit. Hij kan ooit maar dat is de laatste keer al een tijd geleden geweest slaan naar mijn been. Ach en voorderest is hij gewoon eigenwijs wat wel een grappige karaktereigenschap is. Je blijft met hem lachen. En dat moet lol hebben met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:54

Misschien een beetje vaag uitgelegd Lachen
Maar ik bedoelde het meer als, zoveel zeggen dat ze een heet lastig paard hebben.
idd door bijna niemand niet te rijden.
gewoon bijna een monster *LOL*

Maar die paarden pikken het wel als je er een slof aan gooit, achterwaarts zet in moment van verzet enz enz.

Dan zijn toch helemaal niet zo vervelend en dominant?
Die pikken dat toch niet, of wel?

dat snap ik nu net niet Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:58

Ik heb echt zo'n vreselijke goed zak.
iedereen kan erop rijden (mits je niet grof bent in je hulpen dan wil je wel eens laag gaan vliegen)
Ik heb in die 3 jaar dat ie nu onder het zadel is 2 keer over 5 min met slof gereden
nou hoef ik die van mij dus ook geen vervelende dingen aan te doen hoor want dat pikt ie dus ook niet *LOL*

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:00

Mijn Omar is een beetje vreemd maar wel lekker Haha! Lovers Hij is erg braaf maar kan ook veranderen in een klein dakduiveltje Extreme duivel maar dan moet ik gewoon hard om hem lachen want ik vind het wel schattig dat hij af en toe blijft proberen of hij het baasje kan worden Schijnheilig Hij is met rijden in de bak heel erg braaf maar kan buiten wel eens last van kuren hebben, puur uit enthousiasme, maar dat ik een kwestie van hem doorhebben en op de juiste manier opvangen. Als een echte volbloed arabier kan hij wel eens lekker gaan dribbelen i.p.v. stappen enzo maar ach als hij dat leuk vind dan doen we dat toch lekker Knipoog
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 12-09-02 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:00

Sommige van die paarden hebben geen respect voor de ruiter (al denkt die ruiter van wel), maar het is gewoon dat ze alles pikken puur uit angst voor straf. Lijkt mij. Zo van: waag het niet om omhoog te komen, want dan krijg je er genadeloos van langs. Ik heb daar een gruwelijke hekel aan, laat het dan als ruiter niet zo ver komen denk ik dan.

Ik zal niet zeggen dat Ameretto alleen door Lau en mij te rijden is, integendeel. Nienke (Naz) is ook al een keer op hem het bos in geweest en dat ging ook prima. Alleen moet je er geen beginner op zetten, omdat hij vrij heftig KAN zijn. Paar jaar geleden heeft hij er eens een meisje afgegooid in het bos omdat het voor hem voelde alsof zij kon rijden. Hij trok een sprintje en hup, daar lag ze. Was niet eens uit gemeenheid, hij is gewoon geen beginnerspaard.

Je mag best wat van een paard vragen, maar de vraag is of je daarbij tot het uiterste moet gaan. Samenwerking tussen paard en ruiter is toch iets veel mooiers om naar te streven dan dwang tot overgave?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:05

Meagan is ook al zo'n braverikje... Altijd ijverig en zin in het werk. De grote moeilijkheden die ik met haar had in het begin, liggen alweer zo'n twee jaar achter ons (en toen bestond Bokt nog niet geloof ik Haha!). Nu heb ik ook wel eens wat, maar meestal zijn dat dingen waarover al meermalen op Bokt geschreven is, of kleine dingetjes die ik de moeite niet waard vind om te noemen.

Meagan is geen heethoofd, maar wel een driftkikkertje. Ze is temperamentvol als je haar weet uit te dagen en voor je weet te winnen. Dat laatste gaat niet zonder slag of stoot, maar het uit zich niet in spectaculair Verward gebok, gesteiger of ander gestuiter. Toen ik haar net had, was ze ontzettend angstig en onzeker en lag ik er regelmatig naast als ze weer eens in paniek raakte en alles deed om mij kwijt te raken. Gelukkig is dat voorbij en als ik eerlijk ben heb ik liever een paard onder me dat 'narrig' is en daarom gaat protesteren dan een paard dat oprecht bang is, want om daar doorheen te komen en het vertrouwen te winnen is zo moeilijk (daar staat tegenover dat als je het vertrouwen hebt, dat ook onvoorwaardelijk is!).

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:08

In de basis is de mijne heel braaf, zit echt geen rottigheid in, maar het kan een echte Amulet zijn, kijkerig, dominant en (vooral) gruwelijk sterk. Een slof oid hoef ik er echt niet aan te hangen, dat is vragen om ongelukken (+dat ik er zelf absoluut niet voor ben). En mijn paard is redelijk snel het vertrouwen kwijt in de ruiter als je acties uithaalt die hij niet begrijpt (zoals dat achterwaarts zetten als straf).

Maar goed, geheel valide vraag, ik vraag het me ook wel eens af Knipoog Vraag me trouwens wel af wat je met deze vraag probeert te bereiken? Heb je zo weinig vertrouwen in de kundigheid van degenen die dat soort reacties plaatsen?
Laatst bijgewerkt door daniel79 op 12-09-02 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:15

Ik heb geen idee... Isolda kan nog niet correct achterwaarts onder het zadel en een slof heeft ze nog nooit gezien Haha!
Maar stel dat, achterwaarts als straf zou ik wel kunnen vergeten, stilstaan als "straf" is soms al een crime *LOL*
Het is toch zo dat je alleen de verhalen van superbraaf en super irritant hoort. Zo ook bij mij, beide komen voor. De verhalen dat ze "gewoon Isolda" is, vertel ik niet tenslotte.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:56

Ik heb twee goedzakken met weinig temperament. Dat maakt ze nog niet altijd makkelijk (ze hebben hun eigen problemen), maar ik kan er rustig een slof omhangen of vreselijke dingen mee uithalen als ik dat zou willen. Ze hebben in het verleden allebei veel narigheid meegemaakt en zijn zodoende behoorlijk afgestompt, waardoor ze niet zo snel in de stress schieten.

Niettemin ging Kaminka een half jaar geleden als pingpongbal door de bak met een iets te fanatieke en hardhandige stalgenote op haar rug. Vroeger had ze dat soort gein geaccepteerd, nu niet meer. En terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:02

Die van mij is absoluut geen mietje en inderdaad Cody, wenst niet door iedereen bereden te worden Haha!
Maar dat wil niet zeggen dat dat reden is om m'n paard maar in de mond te rukken bij het achterwaarts gaan, of om onverstandig met bijvoorbeeld hulpteugels om te gaan.
Ik geloof niet in strijden met het paard. Die gooit immers 500 kilo in de strijd, daar win ik toch niet van.

Jammer dat je meteen je twijfels aan andere ruiters krijgt, omdat die dingen misschien anders (misschien wel beter) oplossen. (hoewel ik ook vaak moet lachen om de trainings-verhalen, Pennydeskundigheid etc Haha! ) maar probeer een beetje door profielen heen te kijken....

Maar eh....
runningkawa schreef:
Ik hoor dus dat achterwaarts, zelfs bij een aangebrand paard gewoon gaat.
Een slof bij een heet paard gaat makkelijk, loopt dan braaf naar beneden.

Hoe kan het dan dat ik veel paarden heb gereden die dat dus absoluut niet pikte?
Boven genoemde voorbeelden waren dus echt kamikaze oefeningen.
Als je graag wilde verongelukken, achterover zou willen klappen moest je b.v zoiets doen.

Dus leggen jullie eens uit hoe dat dan kan?


Zou dat misschien ook een klein beetje aan de ruiter kunnen liggen, ipv aan die paarden? Misschien ga jij met die van mij ook wel achterover als je 'm achteruit wilt zetten, terwijl ze dat bij mij niet doet..... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:17

300 % zekerheid van niet.
Niet dat ik goed ben of zo, maar ik heb veel geduld en een zachte hand.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paard met echt veel karakter zich zomaar neerlegt bij een dwangmiddel als bv een slof.
Die paarden worden link als er dwangmatig iets moet.
En ik geef ze daar geen ongelijk in.

Bij deze paarden moet je wat anders verzinnen, een omweggetje, om naar je gewenste resultaat te komen.
Dus achterwaarts om het moment dat ze drammerig zijn is daar niet bij.
dan worden ze des duivels en dan doen wij mensje niks tegen 600 boze kg's Haha!

Dus denk ik dat veel mensen zeggen dat ze een heet, temperament vol paard hebben met veel karakter, maar dat dat toch best wel mee valt als ze zich zo slaafs aan een dwangmiddel als de slof zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:19

Maar daar zit dus de fout. Een slofteugel mag nooit of te nimmer een dwangmiddel zijn, maar slechts een hulpmiddel.....
Als je het als dwangmiddel gebruikt lijkt het me logisch dat je een reactie kunt verwachten, maar dat is met een gewoon bit etc immers ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:26

Helemaal mee eens.
Maar bij hoevele is het een echt hulp middel?
Bij de meeste is het naar mijn idee meer een dwangmiddel.

Bang dat het paard wat harder loopt in het bos, want ja hij is zo heet Lachen dus sjorren we hem maar naar beneden.

hij pieuwt er in de bak regelmatig van tussen, want ja hij heeft een moeilijk karakter, is zelfs een volbloed. Knipoog
Dus met de slof toch wat makkelijker, maar van zit hulpen hebben ze nooit gehoord enz enz.
dat is bij mij dwang.

En een echt heet paard zou dat niet pikken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:28

Een slofteugel is altijd een dwangmiddel Sonja. Als het geen dwang was, zou je hem niet nodig hebben Knipoog
Dit geldt voor alle hulpteugels overigens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:37

Daarom moet je die krengen ook uberhaupt niet gebruiken. De aanschafkosten daarvan kun je beter spenderen aan fatsoenlijke les....

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:49

Tsja...de mijne zijn ook braaf. Toevallig heb ik net les gehad en heeft mijn instructrice er op gereden. Hij staat daar ook weleens ter training. Zij zei ook weer eens dat het zo'n fijn paard is om mee te werken. Lovers
Marillion heeft een renperiode gehad, dan ging ie bij het minste geringste eng aan de kletter om 10 min stoicijns door te denderen...geen redden meer aan. Na terugzetten van sport op basisbrok was dat met een week over.
Hij geeft heus weleens een bok weg en heeft heus wel eens verzet, maar echt gevaarlijk, nee.
Mijn hengst ook niet.
En ik heb er hier wel wat op stal gehad ter correctie...dus dan niet de makkelijste en ook daar heb ik niet echt problemen mee gehad.
Niet dat het allemaal van een leien dakje gaat natuurlijk, maar gevaarlijke situaties heb ik nog niet gehad. Afkloppen dus maar! Knipoog

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:01

Sonja schreef:
Daarom moet je die krengen ook uberhaupt niet gebruiken. De aanschafkosten daarvan kun je beter spenderen aan fatsoenlijke les....


ha ha, voor 14 euro heb ik geen fatsoenlijke les }> . Een slof kan een goed hulpmiddel zijn in de hand van een kundige ruiter. Aan de andere kant heeft zo'n kundige ruiter een slofteugel niet nodig, of zou het niet nodig moeten hebben. Ik heb niet zo'n moeite met een slof die als begrenzing wordt gebruikt, wel een slof die gebruikt wordt om het hoofd naar beneden te sjorren.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:26

Cody schreef:
Ik vind tegenovergesteld ook vaak trouwens: de paarden van bokkers zijn heet, hebben een heel moeilijk karakter en kunnen ook alleen die die ene bepaalde bokker bereden worden eigenlijk Haha!

Ik denk dat het ook zo is dat vaak uitersten je aan het denken zetten of dat die je opvallen. Zo komen dus verhalen op bokt van 'superbrave' paarden of 'strontvervelende' paarden. De dagen dat het gewoon normaal z'n gangetje gaat vallen minder op of worden minder beschreven ofzo.


Dit gaat echt over wat ik post over mijn kleine palootje , de heethoofdige / etterige kantjes eraan daarover post ik.

Dat ze eigenlijk een keurig opgevoed beestje is , dat hartstikke braaf aan de hulpen staat (mits ze genoeg aan het werk gehouden wordt Knipoog ) , dat komt dan bij sommige mensen absoluut niet over.

Tja wat goed gaat , wat we samen al opgelost hebben , daarover hoef ik niet te posten natuurlijk Lachen

Kan begrijpen dat je je problemen met het peerd liever niet op bokt zet , om die reacties die ik af en toe krijg te vermijden.
Waarschijnlijk hebben de meeste bokkers ook het idee dat wij als 2 wilden door het dorp scheuren Tong uitsteken

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:03

Tja, misschien geeft dat misschien een soort aanzien ofzo, en vertelt men graag over het paard als een bijzonder lastig probleem "maar zij als geweldige ruiter kan dat aan"...

Bij mij zijn mijn paarden uiteindelijk niet meer lastig. Tegendraads, dat wel (ik heb immers merries Haha! ), maar hoofdzakelijk gewoon prettige dieren, ook op een buitenrit vertrouwd (ja, ook de Balzflug x Zeoliet).
In mijn belevings wereld valt het ook reuze mee met al die lastige draken. Ik heb als motto: de paarden mankeert het niet aan, je moet er mee om kunnen gaan.
Ik zou op bokt zo maar 1 echt hopeloos geval kunnen opnoemen (en die van Kawa is dat niet Knipoog ) en dan nog heb ik mijn twijfels of het wel werkelijk allemaal aan dat paard lag.