Western inrijden 3 j. hengst...wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Western inrijden 3 j. hengst...wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 08:50

Wie heeft er ervaring met het western inrijden van een groene hengst?

Ik heb al verschillende paarden omgeschoold en engels ingereden maar nog nooit een paard van 0 af aan western ingereden.......

Is er iemand die hier wel ervaring mee heeft en mij tips kan / wil geven?!?

Ik ga mijn 3 jarige (zwart panterbonte) Appaloosa hengst, western inrijden. Was het een merrie dan zou ik haar bvb met Bosal inrijden, is dit voor een hengst te doen?!? Waar moet ik starten ?!?

Wie helpt ?!?

Alle hulp en tips zijn welkom!!

Inge.


banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:24

Ik heb mijn (nu 5 jarige) paardje ook practisch van groen af aan ingereden.
Als je vragen heb: pb me maar, dan ben ik graag bereid om te helpen waar ik kan.
Klinkt trouwens als een erg leuk dier. Heb je een foto??? (ik weet het: off topic, maar dat mag toch wel héél even? Schijnheilig )

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:13


JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 14:13

Harstikke bedankt voor jullie snelle reacties.
Haha! Ik heb nu een fotootje van Suckiyas (Zwarte Sneeuw) in mijn profiel gezet. Dit is de hengst waar het om draait. Hij is heel braaf, maar is en blijft toch een hengst!
Ik zal graag gebruik maken van jullie tips en die site kan zeker heel nuttige informatie opleveren.
Hebben jullie ervaring met het inrijden met een Bosal? Het lijkt mij nogal riskant met een hengst!

Als jullie meer foto's willen, dan lees ik het wel!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:29

Een bosal heeft de naam erg zacht te zijn, maar áls je hem nodig hebt werkt hij behoorlijk pittig in op de neus. Meestal worden ze gebruikt bij paarden die aan het wisselen zijn en dus al wel een bit gewend zijn.

Wil je hem juist door druk op de neus inrijden; kijk dan eens naar een side-pull. Deze worden vaak bij jonge paarden gebruikt. Je hebt verschillende types (enkel, dubbel, met en zonder bit).

BTW er is niks mis met het gebruik van een simpel watertrensje hoor Haha! (imo).

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 15:06

Ik rij toch al jaren western, maar de term side-pull zegt me niks! Bloos

Is dit soms hetzelfde als een Hackamore? Daar rij ik namelijk mijn merrie vaak mee! Zij ontspant veel beter zonder bit!

Vandaar ook dat ik Sucki zou willen rijden zonder bit. Uiteraart zal hij wel aan een bit moeten wennen Extreme duivel , maar het liefst rij ik zonder!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 15:21

Het verschil tussen een bosal en een sidepull is dat met een bosal wordt het paard 'bestuurt' dmv één punt onder de kin, terwijl een sidepull( de naam zegt het als Knipoog ) aan 2 kanten 'besturing' heeft.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1764451948
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1857612456

Dit is dus een bosal:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1856787270

Beter te zien in gebruik:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1856874797

Het materiaal van het neusgedeelte kan behoorlijk scherp zijn en wordt vaak met een bontje omwonden.

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 21:10

Dat is nog eens een duidelijke uitleg!!!

Ik vind die sidepull wel wat hebben. Het lijkt mij heel vriendelijk, maar als de nood aan de man is zit er toch een goede rem op! *LOL*

Hartstikke bedankt, ik ga er binnenkort eens naar kijken in een of andere westernshop!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 22:58

mensen denken vaak dat bosal en side-pull vriendelijke optomingen zijn. maar ook met deze kun je het paard pijn doen. allebei kunnen ze de neus behoorlijk beschadigen en ze drukken ook de wangen van het paard tegen eventueel vorhandene haken op de kiezen. geen bijzonder prettig gevoel. in ieder geval zou ik het gebit van het dier na laten kijken voor het inrijden met wat voor optoming dan ook.

ik ben zelf een voorstander van snaffle bit en ground driving (werken met lange lijnen om het paard bitwijs te maken). het eigenlijke rijden wordt dan eenvoudiger omdat het paard al wat hulpen kent.

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 23:08

Het spijt me, maar dit is een 3 jarige hengst!!!!!!!

Als ik al naar zijn tanden kijk, dan bijt hij me in mijn donder! Lips are sealed

Ik geloof niet dat dit nu al nodig is......

Wel ben ik ook een voorstander van grondwerk. Laat hem eerst maar kennismaken met alle stemkomando's en eenvoudige hulpen.

Maar in ieder geval toch bedankt, Jackie! Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:35

JerInTho schreef:
Het spijt me, maar dit is een 3 jarige hengst!!!!!!!

Als ik al naar zijn tanden kijk, dan bijt hij me in mijn donder! Lips are sealed

Ik geloof niet dat dit nu al nodig is......


Het is zeker niet te vroeg om zijn tanden na te laten kijken.. vooral hengsten hebben de neiging om wolfstandjes te ontwikkelen, en als die gaan ontsteken heb je veel meer gedonder!! Dus.. het is maar net wat je zelf wilt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 11:15

Ja dat weet ik, en hou ik ook wel in de gaten, Knipoog maar ik kan me niet echt voorstellen dat hij nu al haken aan zijn kiezen zal hebben!

Maar goed, als iemand daar andere ervaringen mee heeft, dan hoor ik dat graag! *LOL*

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:22

Ja hoor ik ken veel jonge paarden met haken en of wolfstandjes. Voordat je begint met inrijden is een gebitscontrole door dierenarts of paardentandarts absoluut aan te raden. Het kan een hoop problemen voorkomen.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:15

Ik denk dat je hengst van 3 jaar zeker haken aan z'n kiezen kan hebben! En als hij je, zoals je zelf zegt in je donder bijt als je naar z'n tanden kijkt, dan mankeert er in mijn ogen iets aan je opvoeding! Een 3 jarige, een 10 jarige of weet ik hoeveel jarige hengst/merrie/ruin moet zich gewoon in de mond laten kijken.
Bij een driejarige loopt je buiten haken, ook nog eens het risico dat er doppen van de melktanden/kiezen zijn blijven zitten bij het wisselen en verstandig is het die te laten verwijderen.
De wolfstanden kunnen vreselijk in de weg zitten en zowel met een bit, als een bosal of een sidepull kan het paard daar vreselijk last van hebben tijdens het inrijden. En wat dacht je van een te lange hengstentand.....
Voordat je met inrijden begint lijkt het mij dus ook niet onverstandig eerst eens naar z'n gebit te laten kijken, voor welke optoming je ook kiest.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:59

deze driejarige (3 1/2 was hij toch?) is volop aan het wisselen. paarden wisselen hun snijtanden en twaalf van hun kiezen tussen de 2 1/2 en de 5 jaar en hebben dan zelfs halfjaarlijkse gebitskontrole nodig.veulenkiezen en tanden vallen namelijk niet altijd vanzelf uit en het verwijderen van de wolfstanden raad ik aan om problemen met het bit te voorkomen. de ingreep is klein en het paard heeft er weinig last van.
alle paarden, ook merries, kunnen wolfstanden hebben. scherpe kanten op de kiezen kunnen paarden van alle leeftijden hebben. zelfs jaarlingen.

door het wisselen kunnen paarden zelfs bijteriger worden. of ze proberen overal op te kluiven.

gebitskontrole is zeker geen overbodige luxe.

overigens verschijnen de hengstentanden pas met ongeveer 4 1/2 jaar en ook die kunnen problemen veroorzaken als ze niet door het tandvlees door kunnen komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers