Jehova-getuigen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Jehova-getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 23:50

Vroeger had ik een Jehova-getuige meisje in de klas. Dat was een achterbaks monster maar volgens mijn moeder was dat niet verwonderlijk als je achteraan in de klas werd gezet met een werkje tijdens vieringen omdat je daar niet aan mee mocht doen.
Na die tijd werden Jehova-getuigen irritante figuren die je op zondagochtend uit je bed bellen en waar je bijna niet meer van afkomt.

Maar nu heeft mijn dochter een Jehova-getuige kindje in de klas. In eerste instantie had ik een mega-vooroordeel tegenover de ouders maar dat bleken hele aardige mensen te zijn.
Ondanks dat mag ook dit kindje uiteraard geen verjaardagen, kerstmis of andere feesten meevieren.

Vandaag werd ik daar mee geconfronteerd omdat ik voor het eerst als leesmoeder voor de onderbouw fungeerde. Er werd namelijk een verjaardag gevierd. Gisteren vierde mijn dochter haar verjaardag op school en toen werd het jongetje door een andere moeder meegenomen, vandaag had ik de eer.
Ik zat samen met het jongetje op de gang terwijl de festiviteiten in de klas in volle gang waren. Het jongetje (een lieverd van net vijf) werkte braaf mee totdat het gezang zo hard werd dat we het konden horen. Toen zag ik zijn gezicht betrekken en was zijn concentratie ver te zoeken. Juf kwam even de klas uit en samen met haar vertelden we het jongetje dat hij toch wel bofte met zoveel extra persoonlijke aandacht. Het jongetje dacht daar volgens mij anders over.

Ik heb daar echt moeite mee. Aan de ene kant vind ik de ouders van dit jongetje hele aardige mensen, aan de andere kant vind ik het heel moeilijk te begrijpen dat ze hun kind in zo'n uitzonderingspositie plaatsen waarbij hij heel veel leuke dingen mist.
Ik heb best respect voor andere geloven maar ik vind Jehova-getuigen meer bij een soort sekte horen dan bij een geloof.

Ik weet wel dat Moslims ook geen kerstmis vieren maar die hebben daar dan wel weer andere vieringen tegenover staan. Bovendien kunnen zij wel gewoon op verjaardagen aanwezig zijn waardoor ze veel minder in die uitzonderingspositie terecht komen.

Ik vraag me af en toe af wat dat nu echt voor zo'n kind van Jehova-getuigen betekent. Maak ik er een probleem van omdat het mij zo onrechtvaardig lijkt of is het echt onrechtvaardig?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 00:06

Misschien is onrechtvaardig niet het juiste woord, alhoewel ik zo gauw ook niks beters weet Lachen. Naar mijn mening is het nooit goed om een kind in een uitzonderingspositie te brengen. Misschien hebben haar ouders er een goed tegenwicht tegen om het te rechtvaardigen, maar eerlijk is het niet. Er zijn wel meer kinderen met speciale dingen, vaak ivm gezondheid bijvoorbeeld, maar dat lijkt me makkelijker te begrijpen voor een kind. Moslim kinderen zijn misschien niet altijd de enige in de klas en dat maakt het toch makkelijker denk ik.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:18

op de boederij waar ik sta heb ik een meisje waar ik heel veel mee omga, in het begin heeft ze me niks gezegt over dat ze jahova getuigen was. pas later met de kerst had ik haar een kaart gegeven, toen vertelde ze mij dat ze niet aan kerst deed. dus ik had zoiets van Verward waarom niet dan, toen vertelde ze het. ik zou het dus echt niet kunnen om niet van zulke feesten te vieren verjaardag enzo. ik geloof wel dat zei in de klas wel de verjaardag van andere kinderen mee mocht vieren maar niet buitenschool om. eerst dacht ik altijd dat het van die rare mensen waren met zo'n geloof, maar ik kan echt heel goed met haar opschieten, het is alleen jammer als ze bijvoorbeeld niet op mijn verjaardag komt, normaal gesproken is het juist het leukste als je vriendin komt. maarja ieder zijn geloof. vaak als ik zeg dat mijn vriendin jahova getuige is zeggen ze o dat zijn van die vage mensen en daar kan ik dan best kwaad om worden Boos! want ik weet dat het niet zo is.

maar voor het jongetje is het best zielig als hij alle kinderen feest ziet vieren en hij dat niet mag......

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:45

Het kind wordt met zulke acties alleen maar sneller door zijn leeftijdsgenootjes als raar gezien, dat kan toch voor geen enkele ouder de bedoeling zijn. In dit soort gevallen denken de ouders gewoon te veel aan zichzelf en te weinig aan het kind zijn van hun kroost.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:49

Ik respecteer ieder zijn geloof en de uitingen daarvan, maar ik heb zelf ook in de klas gezeten met een meisje waarvan haar ouders Jehova-getuige waren. Zij mocht idd niks aan feesten meevieren, geen verjaardagen, geen Sinterklaas, geen Kerst, geen Paasviering, schoolreisje, kamp etc.

Als kind voelde ik mij altijd schuldig als zij weer buiten de klas moest. Het meisje was zelf ook diep ongelukkig & natuurlijk voelt zo'n jong kind dat hij/zij al anders is op die jonge leeftijd. Althans lijkt mij? Anderen kinderen hebben het over iets leuk na afloop en zij kon nergens over mee praten. Met haar ouders viel in eerste instantie ook niet te praten.
Ik weet niet hoe en wat de ommekeer was, maar vanaf groep 5 mocht zij wel in ene bij de verjaardagvieringen in de klas. Ook met Kerst mocht zij mee doen aan de viering (toneelstukje, etc.) Met Sinterklaas bleef zij echter wel thuis.
Maar het meisje was helemaal gelukkig dat ze er eindelijk een beetje bijhoorde. Okay, aan alle vieringen deed zij thuis niet (kadootjes met Kerst, etc.) of ze beleven het op hun eigen manier. Dat is prima!
Maar ze hoefde niet meer de klas uit als er werd uitgedeeld door een klasgenootje. Hoe kan je je kind dat ook aandoen?

Verschillende geloofsovertuigingen zijn prima en die moeten ook gerespecteerd worden door iedereen. Maar ik persoonlijk beschouw het ook als een stukje algemene ontwikkeling van een kind. Je hoeft er niet aan mee te doen/vieren, maar je moet wel weten hoe en wat & dat het bestaat. Misschien een vreemde beschouwing maar 'intergratie' is belangrijk, bij welke geloofsovertuiging ook. En dat hoeft niet alleen geloofsovertuiging trouwens te zijn, vind ik.
Ik vind wel dat een kind op een of andere manier wel moet meekrijgen hoe het wel zou kunnen, zodat ze later zelf de keuze hebben om hun eigen keuzes te maken.

Ik begrijp daarbij heus wel dat dat erg moeilijk is in sommige situaties.

Het betreffende meisje is inmiddels volwassen en heeft gebroken met haar geloof en dus ook met haar ouders. Ze wordt als out-cast beschouwd door haar voormalige 'gemeenschap' en heeft het verdomd niet makkelijk gehad (om uberhaupt te breken). Maar ze heeft nog altijd wel respect voor haar ouders en hun geloofsbetuiging. Daarnaast sprak ik haar laatst een keer hierover en ze is zo blij dat ze wel de mogelijkheid heeft gehad om het e.e.a mee te krijgen aan vieringen tijdens haar schoolperiode. Ze heeft bewondering voor haar ouders, dat zij tot deze keuze zijn overgegaan vanaf groep vijf.

Ik erger mij er ook als Jehova-getuigen langs de deur komen en hun voet tussen de deur steken. Heb respect voor...
Ik vertel nu een eenzijdig verhaal, omdat ik het zelf heb meegemaakt, maar ik denkd at dit verhaal 2 kanten heeft. De andere kant van het verhaal ken ik niet, misschien iemand die iets meer hierover kan vertellen. Wel een interessant onderwerp!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:59

maar een kind mag toch wel plezier hebben?
Ik vind het maar een apart geloof. Kinderen moeten toch gewoon een feest kunnen vieren, dat mogen moslim kindjes toch ook? bij ieder geloof toch? Zo worden ze inderdaad heel snel als anders gezien.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:00

Idd een kind moet plezier hebben! Daarvoor is het toch ook nog een kind Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:04

als ik nu in die positie had gezeten als moeder zijnde, had ik mijn kind gewoon mee laten doen met de andere kinderen en later ZELF laten beslissen hoe hij verder wilde met zijn leven. Ik vind die ouders bijzonder egoistisch. Ze denken kennelijk niet goed na over wat goed is voor hun kind. Sommige mensen stellen het welzijn van het geloof boven het welzijn van hun kind of van mensen.

De hond is de betere mens

Simone20

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:16

ahum Jehova's getuigen steken hun voet niet tussen de deur hoor..dat is echt zo'n oud fabeltje, net als de ladder naar jezus in de tuin zetten ofzoiets.. Het is ook niet bepaald een sekte!

Mijn vader en broer en zus zijn namelijk Jehova's getuigen, en ik denk dat je goed moet beseffen dat er altijd extreme figuren tussen zitten..
Het is voor zo'n kind niet leuk om geen verjaardagen, kerst enz. te vieren met zijn klasgenootjes, maar het is ook de manier van het kind hoe hij/zij daar mee om gaat en ook de ouders en leraren. Wij vierden thuis dat allemaal ook niet maar ik kan nou niet zeggen dat ik daar een trauma aan over gehouden heb ofzo.. Het is ook niet dat ik nooit cadeautjes kreeg ofzo.. Het kind komt er wel overheen hoop ik Lachen

Ik heb zelf niet gekozen voor dit geloof omdat ik er gewoon niet achter sta, ook niet achter een ander geloof btw. Maar mijn zoontje gaat wel naar een RK school omdat ik vind dat godsdienst een stukje van je algemene opvoeding is.

Laat dit soort mensen a.u.b. in hun waarde (ik zeg niet dat iemand dat nu niet doet hoor), het is hun keuze en zij zullen ermee moeten leven!

Simone20

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:20

Desiree schreef:
Ik vind die ouders bijzonder egoistisch. Ze denken kennelijk niet goed na over wat goed is voor hun kind. Sommige mensen stellen het welzijn van het geloof boven het welzijn van hun kind of van mensen.


En wie ben jij dan dat jij daar zo'n oordeel over mag hebben! Ja sorry hoor laat dat lekker aan hun zelf over. Zij hebben een bepaalde geloofsovertuiging en zij denken dat dat de beste is, of dat zo is is weer een andere vraag.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:30

Goed om een verhaal te horen, hoe het dus ook kan. Ik zeg niet dat een kind er een trauma aan over zou houden. Iedereen moet voor zich weten wat hij/zij/familie wel/niet viert. Ik denk idd dat je iedereen in zijn waarde moet laten, maar ik heb ook gezien dat dat meisje ongelukkig ervan werd. Het is idd de manier van het kind, de ouders en de leraren hoe zij hiermee omgaan, maar een lastig euvel blijft het wel. Ik zeg niet dat een kind nu wel zijn/haar verjaardag zou moeten vieren in de klas zelf. Maar ... ik persoonlijk zou het niet over mij hart kunnen verkrijgen om een meisje van 5/7 de klas uit te zetten, omdat de andere kindjes iets te vieren hebben. Het meisje moest daarna weer terug naar de klas Verward Echt een oplossing voor dit probleem weet ik ook niet, het blijft lastig. Maar dit is persoonlijk, ik respecteer natuurlijk ieder zijn beslissing die zij nemen voor hun kind.

En over dat voet tussen de deur ... dat hoeft niet letterlijk opgevat te worden. Ik zeg niet dat alle Jehova getuigen zo zijn! Ik heb het persoonlijk als 13-jarige meegemaakt. Ik vond het niet echt prettig. Ach, dat is een keer geweest, dus ik kan er eigenlijk niet over oordelen. Sommige mensen zijn volhardender dan anderen. En of het nu om Jehova getuigen gaat of om andere mensen die hun geloofsovertuiging willen delen. Heb respect voor elkaar, dat is denk ik het alle belangrijkste. Laat elkaar in elkaars waarde, en accepteer dat 'nee' gewoon 'nee' is.

Verder ken ik ook Jehovagetuigen die prima mensen zijn, super sociaal en aardig. Staan altijd voor je klaar. Zij respecteren mij, ik respecteer hun! Ik kan een andere mening hebben, maar ik sta graag open voor ideeen van anderen. Laten we elkaar in onze waarde laten en respecteren. Dan valt er toch prima samen te leven Verward *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:34

Simone20"]
[quote="Desiree schreef:
Ik vind die ouders bijzonder egoistisch. Ze denken kennelijk niet goed na over wat goed is voor hun kind. Sommige mensen stellen het welzijn van het geloof boven het welzijn van hun kind of van mensen.


En wie ben jij dan dat jij daar zo'n oordeel over mag hebben! Ja sorry hoor laat dat lekker aan hun zelf over. Zij hebben een bepaalde geloofsovertuiging en zij denken dat dat de beste is, of dat zo is is weer een andere vraag.
[/quote]

WAarom mag ik daar geen oordeel of mening over hebben? Natuurlijk denken die mensen dat ze het zo goed doen, maar dat wil toch niet zeggen dat ze een foute inschatting kunnen maken? Ik denk dat dit op hun kind meer impact heeft dan ze erg in hebben, en ook niet de impact die ze in gedachten hebben.

De hond is de betere mens

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:51

Mee eens! Je mag toch voor je mening uitkomen Verward Iedereen heeft zijn/haar eigen opvattingen van normen, waarden en ideeen. Laten we die wel respecteren. Kijk ze hoeven niet correct te zijn ... maar daar valt altijd over te discussieren!

En Desiree jij bent gewoon Desiree! Daarbij is Simone20, Simone20, toch? Misschien denk ik wel te simpel, maar ik ben wel van mening dat sommige mensen te snel oordelen en vaak vooroordelen hebben. I'm guilty aswell, dat geef ik eerlijk toe.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:59

Desiree"]
[quote="Simone20"][quote="Desiree schreef:
Ik vind die ouders bijzonder egoistisch. Ze denken kennelijk niet goed na over wat goed is voor hun kind. Sommige mensen stellen het welzijn van het geloof boven het welzijn van hun kind of van mensen.


En wie ben jij dan dat jij daar zo'n oordeel over mag hebben! Ja sorry hoor laat dat lekker aan hun zelf over. Zij hebben een bepaalde geloofsovertuiging en zij denken dat dat de beste is, of dat zo is is weer een andere vraag.
[/quote]

WAarom mag ik daar geen oordeel of mening over hebben? Natuurlijk denken die mensen dat ze het zo goed doen, maar dat wil toch niet zeggen dat ze een foute inschatting kunnen maken? Ik denk dat dit op hun kind meer impact heeft dan ze erg in hebben, en ook niet de impact die ze in gedachten hebben.
[/quote]

Tuurlijk mag je daar je mening over geven maar dat je zegt dat ze kennelijk niet nadenken over wat goed is voor hun kind dat vind ik niet helemaal eerlijk. Die mensen denken wel degelijk na over wat het beste is voor hun kids alleen denken zij daar net iets anders over dan wij bijvoorbeeld.
Ik ken simone heel goed en haar ouders ook. Het zijn geen rare mensen en ze hebben heus wel nagedacht over wat voor haar het beste is. Iedereen doet dat en iedereen doet dat weer anders. Er zijn ook genoeg niet jehova getuigen waarmee ik het niet eens ben met bepaalde manieren van opvoeden.

Enne simone is best normaal hoor Tong uitsteken Ze heeft er gelukkig geen tik aan over gehouden! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:09

nou, ik vind dat mensen niet te fanatiek hun geloof of whatever moeten belijden. Als mensen dat doen gaan ze vaak namelijk te wazig denken. Dat zie je duidelijk aan de moslimextremisten, en vroeger de christenen (waardoor Marx zei "geloof is opium voor het volk" waar ik het helemaal mee eens ben), en ik zie dat ook een beetje terug bij deze ouders. Alles met mate. Je moet in staat zijn om concessies te doen als dat beter is.

De hond is de betere mens

Simone20

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:14

What ever, dus jij vergelijkt nu JG met moslimextremisten??? Het is wel erg duidelijk dat je echt niet weet waar je over praat....

Simone20

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:17

Myke schreef:
Mee eens! Je mag toch voor je mening uitkomen Verward Iedereen heeft zijn/haar eigen opvattingen van normen, waarden en ideeen. Laten we die wel respecteren. Kijk ze hoeven niet correct te zijn ... maar daar valt altijd over te discussieren!

En Desiree jij bent gewoon Desiree! Daarbij is Simone20, Simone20, toch? Misschien denk ik wel te simpel, maar ik ben wel van mening dat sommige mensen te snel oordelen en vaak vooroordelen hebben. I'm guilty aswell, dat geef ik eerlijk toe.


Je hebt helemaal gelijk!! Al ben ik vaak een beetje gevoelig op dit onderwerp, (net als over tienermoeders Pling ).. Maar ik vond het antwoord van Desiree geen mening maar meer een kant en klare conclusie, zo van ow dit dit en dit dus het is zo...maarre das mijn mening Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:17

No need om elkaar zo aan te vallen over een verschil van mening over Jehova's toch?
Het leven is te kort voor ruzies Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:27

Simone20 schreef:
What ever, dus jij vergelijkt nu JG met moslimextremisten??? Het is wel erg duidelijk dat je echt niet weet waar je over praat....


jij brengt het nu wel erg platvoers. ik gebruikte ze gewoon als voorbeeld. En dat deed ik ook met christenen maar daar hoorde ik je niet over.
Je doet net alsof ik vind dat jehova's net zo slecht zijn als moslimextremisten, terwijl ik alleen maar wilde aangeven dat als je zo bezig bent met je geloof dat je wazig gaat denken, soms realiteit een beetje uit het oog verliest. Moslimextremisten zijn daar een duidelijk voorbeeld van.
Ik denk overigens wel dat ik weet waar ik over praat. Ik heb een tante (zus van mijn vader) die jehova getuige is. Ze mocht niet bij de begrafenis zijn van haar eigen rooms katholieke moeder. DAT weet ik. En als mijn vader huizen had verkocht ergens, ging ze bij die mensen langs om de jehova's te promoten, en gebruikte ze zijn naam. Nu weet ik dat niet alle jehova's zo zijn hoor.

De hond is de betere mens

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:28

Tja… dat een kind van een Jehova-getuige niets ‘mag’ dat hoort nu eenmaal bij het geloof dat deze mensen hebben. Als je een bepaalde overtuiging hebt dan probeer je die ook over te dragen op je kinderen. Zo is dat in elk geloof. Dat een kind van een Jehova-getuige geen verjaardag in de klas mee mag vieren… so be it. Ik persoonlijk ben er niet mee eens dat een kind dit opgelegd krijgt van zijn/haar ouders, maar ik kan me er wel in vinden dat de ouders dit graag zo zien. Het is misschien wel zielig dat zo’n klein kind het niet mag vieren en nog niet begrijpt waarom hij niet gewoon mee mag doen, maar als ie wat ouder is zal hij het wel begrijpen. Dat krijgt ie van huis uit mee. Het is dan aan hem om zich ertegen af te zetten en kritieke vragen te stellen of er gewoon in meegaan en blijven geloven.

We vinden het allemaal wel zo zielig dat dat jehova-kindje niets mag vieren, maar denk eens aan al die gereformeerde kindertjes die op een bloedhete zondagmiddag niet naar het zwembad mogen omdat daar een badmeester aan het werk is. Op zondag mag er niet voor je gewerkt worden namelijk…

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:36

naar mijn mening moet een religie of levensfilosofie juist een verrijking zijn van je leven, spiritualiteit en belevenis, niet een beperking.

Amor Vincit Omnia

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 10:36

Je hebt Jehova's en je heb Jehova's Haha!

Hier heb ik het dus wel een keer meegemaakt dat er letterlijk een voet tussen de deur ging. Gelukkig schoot mijn hond me toen te hulp Extreme duivel
Extremisme is nooit goed, niet in geloof maar ook niet bij andere zaken. Bush vind ik bijvoorbeeld ook een extremist.
Bij de Jehova-getuigen zitten ook een aantal fanatiekelingen/extremisten en die kleuren het beeld vaak.

Maar even terugkomend op dat jongetje: onrechtvaardig was inderdaad niet een handig gekozen woord maar ik blijf het moeilijk vinden dat het kind zo buitengesloten wordt. Ook bij de verjaardag van de juf mocht hij niet aanwezig zijn. Omdat juf dat wel erg zielig vond heeft ze haar verjaardag op een andere manier gevierd zodat hij er wel bij kon zijn. Het woord jarig mocht niet gezegdm er mocht niet gefeliciteerd worden, niet gezongen etc. Dat betekende wel dat 25 kinderen zich moesten aanpassen aan een ander kind.
Aan de ene kant was ik het met juf eens dat het jongetje gewoon het feest mee moest maken, aan de andere kant had ik, en andere ouders ook, het er toch wel wat moeilijk mee.

Verder zal dat jongetje best een leuk leven hebben, daar twijfel ik niet aan. Zijn ouders zijn hele leuke mensen en zeker geen "slechte" ouders.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:40

Elk geloof heeft zijn rariteiten. Niet elke Christen slaat een Katholiek de hersens in (Noord-Ierland, dankzij Willem van Oranje Boos! ) en niet elke moslim is gelijk een extremist.

Nu wordt er gesproken over Jehova getuigen, maar wat te denken van mensen die op basis van geloof niet de kinderen laten enten (denk aan polio) of bloedtranfusie of orgaantransplantatie mogen krijgen. "Echte" christenen hebben geen radio / TV of kerstboom in huis. Jehova getuigen vieren geen verjaardagen of algemeen be- en erkende christelijke feestdagen.

Moslims mogen geen varkensvlees, vlees van niet halal geslachte dieren of zelfs vlees dat met een mes wordt gesneden waarmee ook varkensvlees is gesneden. Ook mogen zij geen dierlijke vetten, ze mogen niet roken en niet drinken.

Hindoes mogen weer geen rundvlees en volgens geen enkel geloof mogen voorbehoedsmiddelen als betekent het je dood.

Hierdoor komen er altijd mensen in uitzonderingsposities die niet altijd begrepen worden door andere mensen. Juist voor kinderen is dit extra moeilijk te begrijpen omdat zij er niet voor kiezen.

Het is maar net hoe iemand zijn geloof belijdt, dat respecteer ik (al begrijp het het niet) en over het algemeen respecteren zij mij ook.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:45

farichta schreef:
Nu wordt er gesproken over Jehova getuigen, maar wat te denken van mensen die op basis van geloof niet de kinderen laten enten (denk aan polio) of bloedtranfusie of orgaantransplantatie mogen krijgen. "Echte" christenen hebben geen radio / TV of kerstboom in huis. Jehova getuigen vieren geen verjaardagen of algemeen be- en erkende christelijke feestdagen.
ik vraag me af welk stuk in de bijbel deze suggesties doet of op welke manier deze bizarre interpretatie gemaakt wordt. het zijn regels die opgelegd zijn door kerkelijke leiders. er staat zelfs niet in de bijbel dat er geen sex voor het huwelijk mag gebeuren, het wordt geadviseerd, maar niet verboden.

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:47

Toch is het niet eten van een bepaald soort vlees niet zo vergaand vind ik als het niet inenten. Het niet eten van varkensvlees schijnt nog terecht te zijn ook, het is niet zo heel gezond vlees. Maar niet inenten gaat WEL een stuk verder. Die mensen hebben in mijn ogen ook een waas voor de ogen.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, BRN, ComscoreBot, Eefje_Sammy, ellen05, Enzo_Ollie, JudithGigi, Kanzi, KimD, LesleyAnne, LuCa88, M_ontana, MarJon, meggiemeg, Miran, Mrskiwi, Saaams, thom182, xBeauuu, Zoolgangster en 64 bezoekers