Zadel voor meerdere paarden gebruiken slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Zadel voor meerdere paarden gebruiken slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 11:00

Ik heb sinds een paar maanden een nieuw dressuurzadel die goed op allebei mijn paarden past en ik dus ook op allebei gebruik.

Mijn instructrice is er niet zo'n voorstander van, naar haar mening is een zadel net als een paar schoenen voor een mens, heel persoonlijk dus en gaat zo'n zadel zich helemaal vormen naar het paard.

Wat is jullie mening/ervaring? Hebben jullie paarden wel eens rugklachten die eventueel door het zadel veroorzaakt zouden kunnen zijn?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:02

als het zadel echt goed past
kan het geen kwaad lijkt mij
past hij nu nog goed maar strax niet meer.
ja dan zou ik wel een ander zadel erbij nemen voor het paard waar het zadel niet meer goed past.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:10

Ik ben er geen voorstander van, maar mijn paard heeft dan ook zadeldwang en kan bij de minste verandering van het zadel totaal uit zijn dak gaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:11

Ik heb een kn zadel dat ik op beide paarden gebruik. Ze hebben allebei een totaal verschillende rug, de een lagere schoft en breder, ander het tegenovergestelde. En toch past het zadel prima op allebei. ik weet niet waarom het slecht zou zijn.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:12

Je instructrice heeft gelijk. Ieder paard is anders, je zadel vormt zich naar het paard. Als je blijft wisselen kan er speling in de boom komen of je kussens vervormen waardoor het op allebei de paarden slechter komt te liggen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:13

ik heb 2 paarden met weinig schoft.
ik heb er dus een kieffer lech profie.
snap dus niet waarom het niet zou kunnen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:25

Ik heb mijn Kieffer Aachen (vzh) gebruikt op een C-pony arabiertje, Issedy (KWPN tank van 1.70), Pablo (bloedpaardje van 1.67), Raimaer (KWPN minitank van 1.65) en het past bij allemaal prima. Lijkt me eigenlijk niet zo'n probleem. Mijn dressuurzadel (Passier GG) gebruik ik ook voor Pablo en Raimaer.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:49

Zolang het nog op beide goed ligt lijkt het mij geen probleem. Tegenwoordig rijden er ook nog maar weinig mensen zonder zadelondersteunende middelen, zoals shabrakken, gelpads, bontjes.
Bij mijn opa op stal hebben alleen de vaste hengsten en merrie's een eigen zadel, maar het is onmogelijk voor alles wat er in komt en er uit gaat een apart zadel aan te schaffen.
Je hebt natuurlijk wel paarden met een moeilijke rug die een aangepast zadel vereisen, maar ik neem aan dat de meeste mensen hier hun zadel gewoon uit een winkel vandaan hebben, en behalve het opvullen van kussens geen bijzonder aanpassingen hebben laten doen. Ik heb zelf niet het idee dat een zadel zich vormt naar een paardenrug, omdat het zadel niet meer direct in contact staat met de rug, maar op een zoveel mm dik shabrak ligt of allerlei andere middelen die ik hierboven heb vermeld.

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:06

Ik zou het zelf niet doen, maar ik heb dan ook totaal verschillende paarden! Ik heb wel het gevoel dat je met een gelpad heel veel mogelijke problemen op kan lossen. Maar blijf steeds goed opletten, want ergens heeft je instructrice wel gelijk!!!!! Haha! Haha! Haha!
Al heeft iemand dezelfde schoenmaat als jij, zijn schoenen zullen nooit perfekt zitten. Al trek je nog zulke dikke sokken aan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:09

Ik heb ook meerdere paarden met hetzelfde zadel gereden.
Dit zadel paste gewoon makkelijk op veel paarden.
Dus waarom zou je het dan niet doen?
Lijkt me trouwens ook zo op een stal met veel paarden dat ze echt niet voor elk paard een ander zadel hebben Lachen

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:17

Bij ijslanders wordt dat vaak gedaan. 1 zadel ligt soms wel op 10 verschillende ijslanders. Gaat prima Lachen

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:50

Wat denk je?! dat op grote stallen voor elk paard een apart zadel hebben?!
Dat kan niet uit... Zolang de zadels redelijk tot goed passen, why not!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:02

JerInTho schreef:
Al heeft iemand dezelfde schoenmaat als jij, zijn schoenen zullen nooit perfekt zitten. Al trek je nog zulke dikke sokken aan. Knipoog


Moet die eens een maatje kleinder proberen Tong uitsteken

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:28

vanda's schreef:
Wat denk je?! dat op grote stallen voor elk paard een apart zadel hebben?!
Dat kan niet uit... Zolang de zadels redelijk tot goed passen, why not!


Klopt, de man van mn werk heeft 2 zadels. 1 past alleen goed op 1 van zn eigen paarden en wordt dus alleen voor dat paard gebruikt. Het andere zadel ligt op alle andere paarden die hij rijdt. Heeft dus al op heel veel paarden gelegen, lijkt mij geen probleem maargoed. Het is wel zo dat elk paard bij ons weer andere dingen onder t zadel heeft liggen (dikker dekje, gelpad, drukverdeler ed)

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 13:41

Ja, ik weet dat op grotere stallen geen enkel paard zijn eigen zadel heeft, maar daar wordt dus ook altijd een bontje of gelpad onder het zadel gebruikt.

De aanleiding voor mijn vraag is het feit dat Toon pijn in zijn rug heeft op de plaats van het zadel (gisteravond geconstateerd door een osteopaat). Het zadel dus nogmaals eens kritisch bekeken, zo te zien en te voelen ligt hij goed. Dat is het vreemde.

Kaminka is heel erg scheef waardoor misschien het zadel toch is gaan wringen en daardoor niet helemaal lekker meer op Toon ligt.

Maar ja, misschien hebben zijn rugproblemen wel niets met het zadel te maken hoor en heeft hij gewoon mallotig gedaan in de wei of zo. Maar de osteopate raadde me aan om Toon voortaan altijd met een gelpad o.i.d. onder het zadel te rijden, wat mijn instructrice weer geen goed idee vond. Frusty

Zij raadde me aan om mijn vzh zadel voorlopig voor Kaminka te gebruiken en mijn dressuurzadel voor Toon en dan geen gelpad eronder te doen omdat zo'n ding de ruimte onder het zadel alleen maar krapper maakt, wat in principe ook mijn mening is.

Al met al ga ik hier nog even een nachtje over slapen. Verward Slapen

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:42

Tja, als je van die grote stallen uitgaat?
Die doen zoveel wat ik niet zou doen, soms wat ik ook doe of wat ik zou willen doen etc etc.

Als een ander in de put springt, spring jij er dan zo klakkeloos achter aan?

Ik ben dus ook een tegenstander ervan, zovaak lijken zadels wel goed te liggen, terwijl het niet zo is.
Het ligt aan de kamerbreedte van het paard en het zadel of het goed ligt.

Ik heb 1 paard, heb mijn zadel dus ook niet voor meerdere paarden nodig, maar als ik meerdere paarden had, zou ik ook meerdere zadels hebben gehad.
Het zadel dat ik nu heb, past perfect op mijn paard, het zadel is ook vermaakt.

Een zadel kan heel veel bepalen, door een slecht zadel krijg je soms problemen wat je eigenlijk niet eens in verband zou brengen met het zadel.
Dat ze goed lijken te liggen zegt niet altijd wat.