Vervolg karakter-erfelijk/aangeleerd: draagmoeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Vervolg karakter-erfelijk/aangeleerd: draagmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 09:27

Hier even het vervolg op het topic van karakter-erfelijk en aangeleerde trekken. Het werd namelijk een lang topic en ik wil hier het verhaal een iets andere wending geven...

Ik ben namelijk heel benieuwd hoe jullie het gedrag verklaren van veulens die uit een draagmoeder komen.
Er zijn laatst verrassende resultaten gekomen uit een onderzoekje naar het gedrag van veulens uit draagmoeders.
Ze hadden bijv. een trekpaard merrie dragend van een volbloedmerrie en volbloedhengst. Dit veulen ging het gedrag vertonen van een trekpaard, was zeer rustig, vriendelijk en gewoon in gedrag totaal geen volbloed.

Ik denk zelf gezien mijn antwoord op bovenstaand topic dat bijna alles erfelijk is maar als ik dit zo bekijk twijfel ik daar ineens weer aan....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:56

Ha das een leuk topic Suzanne!
Ik ben ervan overtuigd dat de veulens een deel van hun GEDRAG overnemen van de moeder. Het karakter is om te beginnen erfelijk bepaald. De vorming van dat karakter kan wel verschillende kanten op!
Al zal je bepaalde stereotiepe zaken in het karakter nooit kunnen uitbannen.
Het volbloedveulen zal zich best gedeeltelijk gedragen als een koudbloed onder invloed van die moeder, maar het zal nooit een echt koudbloedkarakter krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat zijn ware aard steeds weer de kop op zal steken!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:04

Adoptie-kinderen nemen ook veel karakter-eigenschappen van hun adoptief ouders over.
De vraag is dan weer of die eigenschappen van de ouders ook overgenomen zijn van hun ouders of toch in de genen van de familie liggen.
De scheidslijn tussen die twee is heel moeilijk te bepalen.

Volgens mij wordt iedereen (mensen, paarden etc.) geboren met een soort blauwdruk maar die blauwdruk verandert steeds door invloeden van buitenaf, alleen bepaalde lijnen blijven altijd hetzelfde.

Vergelijk het met een gebouw. De buitenmuren staan waar ze staan en veranderen niet maar er kan altijd een raam of deur worden geplaatst of weggehaald en binnen in het huis kan ook vrijwel de hele indeling veranderd worden. Tegen de tijd dat het gebouw gesloopt wordt weet niemand meer hoe het er oorspronkelijk uit heeft gezien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:05

hi hi spreek je uit ervaring perc

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:12

Wat betreft het huis zo langzamerhand wel Haha!

Met adoptie heb ik gelukkig geen ervaring, maar volgens mijn schoonmoeder lijkt mijn jongste qua karakter sprekend op haar oma dus dat boevengedrag heeft ze niet van mij maar zit blijkbaar toch in de genen Haha!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:24

Ik weet wel dat m'n vroegere verzorgpony Germie altijd alles en iedereen beet in de stal, graag de oren in de nek legde e.d., maar met rijden wel weer eerlijk was, ook tegen kleine kinderen.
Haar veulens waren net zo, stuk voor stuk een stel zeurpieten op stal met de oren plat. Totdat Germie door een ongeluk is overleden, een jong veulen achtergelaten heeft. Deze is met speciaal voer en door een twenter verder opgevoed tot.........................eentje zonder oren plat en vijandig gedrag in de stal. Dus de moeder zegt echt wel wat.

1 veulen van Germie heeft ook nog weer een vuelen gehad: ook oren plat.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:50

Maar deze is onverklaarbaar als iets aangeleerd is: een aangekochte merrie 19 jaar terug, een lastig paard, het is nooit iemand gelukt om er op te rijden. INmiddels is ze 22, en heeft altijd goed bruikbare veulens gefotk. Zonder problemen, dus ook niet alles wordt overgenomen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:22

ja ik weet zeker dat er veel aangeleerd is.
Ik kocht 2 jaar terug een arabier zo gek als een cent.
altijd racen en kon geen seconde stilstaan ze heeft ene half jaar in de wei gelopen tussen de groningers en was zo mak als een lammetje.

zo ook een keer een engels volbloed die was altijd aan het weven etc vreselijke neuroot een paar nachtjes naast Lodewijk op stal en ze deed het niet meer dat was heel raar daarna heeft ze het thuis ook niet meer gedaan.

Wij hebben 2 emrrie's de bekend zijn om hun vreselijk lieve veulens.
echter bij de 1 werd een veulen geboren in een tijd dat die merrie ook tijdelijk niet bij ons stond en bij de ander werd er 1 geboren tijdens de MKZ en die werd ziek, kreeg dus wegens tijdgebrek alleen aandacht als hij dagelijks een spuit moest.
beide veulens waren draken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:43

Ik heb ook de resultaten van dat onderzoek gelezen en wat ik met kan herinneren was dat ook deze paarden qua uiterlijk meer weg hadden van de draagmoeder. De volbloedveulens waren duidelijk zwaarder gebouwd dan hun soortgenoten zonder draagmoeder. Dit zet de hele genetica leer op zijn kop omdat hiermee dus gesteld kan worden dat de draagmoeder in de baarmoeder invloed heeft op het fenotype. Dit bevestigd ook de stelling dat de merrie voor meer dan 50% inbreng heeft in het veulen. Daarmee zou het karakter van de moeder dus grotendeels bepalend zijn voor het karakter van het veulen.
Ik denk dat erfelijkheid en opvoeding hand in hand met elkaar gaan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:52

Het is bekend dat eerste veulens vaak kleiner zijn dan de volgende. Als reden heb ik mij altijd laten voorhouden, wordt gegeven dat de baarmoeder dan kleiner is dan wanneer een eerste veulen geboren is. Dat zou dus ook een verklaring kunnen zijn voor die grotere veulens in de koudbloeds met hun grotere ruimte in de baarmoeder????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:57

Maar zwaarder gebouwd is natuurlijk nog niet per definietie gelijk aan groter. Bovendien is het bij mensen toch ookniet zo dat het eerst kind vaak kleiner is door de keinere baarmoeder. Waarom zou dat bij paarden afwijkend zijn?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:05

Geen idee behalve datgene dat ik zei, maar ik heb het zelf erg veel meegemaakt en als je tegen een fokker of hengstenhouder zegt over een kleintje, ja maar het is het eerste veulen knikt iedereen begrijpend. En een koudbloed is natuurlijk wel groter als een rijpaard, maar waarschijnlijk zullen er nog wel mensen met betere argumenten reageren. Ik weet het alleen uit de praktijk!!!!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 55 bezoekers