'mislukte' veulens/fokken is gokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

'mislukte' veulens/fokken is gokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 07:49

Hebben jullie ook voorbeelden van zgn. niet zulke goed gelukte kruisingen om tot een betere nakomeling te komen? Dus combinaties van merrie en hengst die niet goed passen?

een voorbeeld: de welsh B van m'n vriendin (afstamming weet ik helaas niet). Ze wilden een grotere pony fokken, dus een k-hengst erop. Dit werd Flora'shof Peter Pan. Het veulen was een leuke pony, goed bewegingen, maar helaas net zo groot als de moeder: 1.30 m
Zij hebben 2 keer met deze hengst gefokt en zijn tot de conclusie gekomen dat deze hengst niet bij de merrie past.

of deze: bonte d-pony (v. brutus van de meyershoeve, mv Alfred) Deze is gedekt door Welcome Runner (een ES-hengst). Ook de hengst is bont, dus er moest wel een bont veulen uitkomen. Helaas, er werd een donkerbruin hengstje geboren, zonder enige aftekening. Om nrps-papier bij het veulen te krijgen was er ook al gedonder (ES is niet erkend) en het veulen werd ook nog eens erg groot (als jaarling was hij al 1.55 ).


Herkennen jullie dit? En geloven jullie ook in 'fokken is gokken'?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:29

Fokken is inderdaad altijd een gok. Het fokken van een een kleurig veulen door bont met bont te kruisen is heel normaal, dit komt redelijk vaak voor. Mijn tinkerhengst heeft op 2 haflingers gezeten en dat is ook gokken. Ik ken 2 van deze kruisingen en ze zijn allebei compleet anders. Overigens ben ik zelf wel erg verzot op kruisingen tussen rassen, deze zijn vaak ook het sterkste.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:49

Wij zijn een X voor shetjes wezen kijken. En we waren bij een fokker die had een goeie merrie en d'r een top hengst op(afstamming weet ik niet meer). Het was net een worst op pootjes. Geweldig karakter, zag d'r niet uit. Leuk als gezeldschap maar wij zochten een goeie pony om mee te fokken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: 'mislukte' veulens/fokken is gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:04

germie schreef:
of deze: bonte d-pony (v. brutus van de meyershoeve, mv Alfred) Deze is gedekt door Welcome Runner (een ES-hengst). Ook de hengst is bont, dus er moest wel een bont veulen uitkomen. Helaas, er werd een donkerbruin hengstje geboren, zonder enige aftekening.
Herkennen jullie dit? En geloven jullie ook in 'fokken is gokken'?


Er Moest en bont veulen uitkomen??? Nee hoor, ze hadden 75% kans...

Ik geef in November een Kursusdag Kleuren Genetica, misschien leuk om mee te doen? Zie post op Western...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:21

Het lukt zeker niet altijd. Ook dezelfde combinatie hoeft niet perse twee keer achter elkaar te lukken. Er zijn wel gradaties van sukses. Als je een keurmerrie wil fokken en "maar" een stermerrie fokt, dan is je doel feitelijk mislukt, hoewel het resultaat niet bepaald slecht is.

Over maten: we hebben het wel eens gehad dat een merrie van 1.16m met een hengst van 1.21m een pony gaf van 1.27m. Een redelijke mislukking, als je onder de 1.22m wil blijven...

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:15

Ik wilde ook een groot veulen uit mijn 1.63m grote Appaloosa en koos een hengst van 1.67m. Vader van de moeder was 1.68m.

Het veulen is blijven steken op 1.56m. Beetje mislukt dus! Het was wel een heel leuk dier maar voor ons veel te klein.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 11:15

Citaat:
Er Moest en bont veulen uitkomen??? Nee hoor, ze hadden 75% kans...

Dit was eigenlijk de redenering van de fokker en van de hengstenhouder. Tja en het was een enorme terleurstelling toen er een bruin veulen geboren werd, ook nog eens hengst was en het met de papieren lastig zat.

De merrie was van een bonte moeder, bruine vader, dus dan heb je in geval van dominante allelen een Aa (niet x-chomosomale overerving, ook geen andere beperkingen)
Als runner ook Aa had, dan heb je 75% kans op bont. Is Runner AA, dan is het 100% kans op bont, 75% met Aa en 25% met Aa

Als bont recessief is,dan heb je aa bij de merrie en aa bij de hengst. Dit geeft 100% bont.

Als bont x-chromosomaal overerft, dan zit het nog weer anders in elkaar, maar dat is geloof ik niet het geval.

Gelukkig hoef ik mij niet bezig te houden met kleurengenitica...........de kleur van een paard maakt mij niet uit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:46

haha over hoogtes.
ik wil een klei paardje fokken tussen de 1.50 en 160mn weet nog niet of het me gaat lukken, maar sym word nu al angst vallig groot. ze is nu 4 maanden en 125cm hoog. ze groeit gemiddeld 1 a 1,5 cm per week nog steeds.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 18:32

ben bang dat ze dan wel errrrrg veel naar de 160 gaat neigen!!
Die van mij is 16 maanden en 148, maar ze groeien in de winter een stuk minder hoor!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:36

fokken is en blijft gokken, en dat ism juist het spannende eraan, kijken wat er dit jaar weer uit zal komen............
heey GERMIE, je hebt het over flora's hofs peter pan he, hier in de buurt staat een pony van mensen die ik ken, en die heet flora's hofs astrid, dat is een d pony een palomino merrie. ken je die, is ze daar ook gefokt bij je vriendin?

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:18

het si altijd wel een beetje een gok.
wij hebben uit 1 combinatie merrie met hengst 2 volle broers en een zus gefokt.
1 is goedgekeurd als dekhengst de merrie is een stermerrie en gaat op voor model.

echter het andere hengstveulen is veel te klein gebleven en had platpoten.
Hij is ook een beetje een propje.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 22:26

je hebt hengsten die groot fokken, maar ook die klein fokken.

Een kennis laat altijd zijn merries dekken door Pep (=pilot zoon) Die fokt weer groot.

Hier bij ons is een fokker (geen stemboek pony's) die zijn bonten meestal laat dekken door een voshengst, heeft altijd veel bonte veulens en zeer weinig 1-kleurige. Heb van kleurenvererving verder geen kaas gegeten.

Mijn buurvrouw heeft haar vosmerrie verschillende keren (5 X) laten dekken door een cremello en 4 X palomino's gefokt (maar 1 X konden ze de kleur van 1 veulen niet zien na een te vroeggeboren tweeling , helaas beide waren al overleden)

En tja fokken is gokken, of het nu paarden zijn, honden, kanaries of regenwormen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 00:04

Ik denk dat je toch wel kan sturen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:23

Ik denk dat het van belang is dat je enkele generaties terug kijkt hoe groot de vader cq. moederlijn is.
Wil je een beetje de maat behalen die je voor ogen staat.

Verder dien je vlgs. mij ook rekening te houden met de voeding.
Daar die nogal invloed kan hebben op de jeugdgroei.

Wanneer we naar mensen kijken, waar de voeding vroeger voor de ouders niet optimaal was en daardoor klein en niet goed ontwikkeld bleven.

En we zien de kinderen van diezelfde ouders en voor ouders qua hoogte nu,
dan is duidelijk waarneembaar dat sommige kinderen veel groter zijn dan hun voorgangers.
En dat heeft alles te maken met invloeden van buiten af. en een gedeelte op erfelijke aanleg.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:41

fokken is en blijft een gok, zo hebben wij een vosbonte merrie en daar hebben wij twee keer een zwartbonte hengst op gehad, de eerste was zwartbont en de tweede vosbont. Dus in dit geval kunnen wij zeggen dat deze merrie zeer fokzuiver voor bont is, dit jaar heeft er een zwarte hengst opgezeten, afwachten wat het word en vaak moet je ook naar de (voor)ouders kijken!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:33

Fokken is gokken!! Daarom vind ik het ook zo leuk. Ik vind het het leukste om te zien wat je krijgt als je a x b kruist en als je later dan dezelfde a x c kruist en d x b !!! *LOL* Het enige wat ik jammer vind bij het fokken met paarden, is dat je zo lang moet wachten tot je weet wat eruit komt!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:35

Donja schreef:
Het enige wat ik jammer vind bij het fokken met paarden, is dat je zo lang moet wachten tot je weet wat eruit komt!!


Probeer het dan eens met konijnen.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-02 13:43

Met konijnen is het resultaat iets voorspelbaarder. Je wilt 1 mooi konijn fokken, nou, na 4 weken heb je 8 konijnen. En daar zit vast wel een mooie bij en natuurlijk een lelijke. Met paarden moet je helaas 11 maanden wachten, dus om 8 veulens te fokken ben je minimaal 8 jaar verder.
Maar ja, fokken blijft gokken. Al is het wel zo dat F1 kruisingen vaak goed zijn en dat je vehoudingsgewijs meer 'slechte' paarden vindt in F1 X F1.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:45

Ik heb een tijd lang ratten gefokt, ook nieuwe kleurslagen en uiterlijkheden!! Dat gaat pas snel, na drie weken heb je 12 tot 16 jongen!!
Maar ik vind het bij paarden spannender *LOL*

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chelleke1981, Trendiction en 63 bezoekers