achterwaarts als straf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

achterwaarts als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 18:57

Soms zie ik mensen rijden en als het paard niet doet wat de ruiter wil dan wordt het paard stil gezet moet achterwaarts en dan rijden ze weer verder.

Wat is nou het nut ervan om dan achterwaarts te gaan?
Het lijkt me niet zo erg maar ben gewoon benieuwd waarom mensen dat doen.

Groetjes Roos.
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 12-09-02 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:16

Bij westernrijden doen ze dat veel, vooral na een slechte stop. Dat doen ze omdat ze met achterwaarts gaan hun achterhand onder brengen, en als je elke keer meteen achterwaarts gaat na een stop, gaan ze op een gegeven moment hun achterhand meer onder brengen. Tenminste ik dacht dat het zo zat, correct me if i'm wrong Knipoog
Ik zie het idd ook wel eens gebeuren als straf, dan een stuk ruiger zodat ze ook duidelijk weten dat het straf is. Ik weet niet waarom dat eigenlijk is, mischien is het zwaarder ofzo voor een paard Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:37

Niet mijn manier, als je het als straf gebruikt krijg je van die paarden die niet meer achteruit willen of achteruit rennen, of ze gaan stijl omhoog.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:41

Ik gebruik het indd ook als me paardje niet goed stopt, op de duur heeft ze het in de gaten en luistert ze veel beter.
Dit doe ik ook als ik ernaast loop en vraag of ze stil wil staan.
Heb er een hekel aan als paarden door me heen lopen (wie niet).
Als het tijdens het draven gebeurd(kan bijna niks verzinnen) is het volgends mij gewoon een kwestie van terug nemen (als ze te snel gaat) en de oefening opnieuw doen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:54

Ik moet dat ook wel eens doen van mijn instructeur als een soort straf. Ik zie er alleen de logica ook niet echt van in. Normaal gesproken ga je toch ook wel eens achterwaarts maar dan niet als straf bedoeld! Verward

Tandartsassistente met veel plezier!
Het ga je goed Gabber Verdrietig

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:56

Ik gebruik het als straf , als ze door me heen loopt.
Dat het even heel duidelijk is dat dat niet de bedoeling is , en dat ze dan mooi een tikkie terug kan om het nog eens normaal te proberen Lachen

Eigenlijk vind ik het niet goed om het voor andere zaken als straf te gebruiken , idd omdat het niets negatiefs moet zijn als je het gewoon eens vraagt . Precies zoals Steef zegt.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 21:11

pmarena---> Maar hoe zit dat dan als je het in de dressuurproef moet doen? Dan denkt je paard toch ook dat het als straf bedoeld is.

Tandartsassistente met veel plezier!
Het ga je goed Gabber Verdrietig

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 21:41

als je een paard in zijn natuurlijke omgeving bekijkt word er een rangorde bepaalt.
als een paard dan een stap achterwaarts doet voor een ander paard,zegt hij als het ware,oke jij bent de baas.
het paard word dan op deze manier op zijn plek gezet.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 22:55

Afbeeldingik denk dat het woord 'straf' ook niet zo ernstig gelezen moet worden. correctiemiddel is beter op zijn plaats.Afbeelding

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 06:41

Netjes achterwaarts doet het paard alleen als het goed aan de hulpen staat, ik gebruik het als controlemiddel tussendoor. Ik heb het ook wel eens als straf moeten gebruiken van mijn instructeur maar daar was ik niet zo blij mee.
En achterwaarts ertussendoor pakken is een goede training vor de achterhand, dus kan geen kwaad verder. Als het tenminste op een normale manier gebeurd.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:00

Onder het zadel ben ik daar ook geen voorstander van, aan de hand is een ander verhaal.

Ik heb het trouwens tijdens het rijden wel 1 x zelf gedaan. Toontje ging staken, echt zonder reden, en wilde absoluut niet meer voorwaarts. Nou paard, dacht ik toen, jij wil niet voorwaarts, dan gaan we wel achterwaarts en niet 3 passen, maar een stuk of 10. Staken was wel meteen over.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:06

Een paard aan de hand achterwaarts laten gaan is geen straf als je zelf moet duwen of anderzijds fysiek middelen moet gebruiken. Dan is het juist een teken van je eigen zwakte. Als je paard achterwaarts gaat zonder fysieke hulpmiddelen is het hoge mate van onderdanigheid van je paard en als zodanig dien je het niet vaak te doen. In het zadel: Om de achterhand eronder te brengen werkt het wel, maar alleen als het paard achterwaarts gaat en niet achteruit getrokken wordt.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:41

Sorry voor degenen die het wel doen, maar je bent niet goed wijs als je je paard 'naar achteren'corrigeert!!! Dat druist in tegen alle principes van de ontspanning. Ga maar eens naar een clinic van Tineke of Anky en stel die vraag maar eens. ALTIJD VOORWAARTS CORRIGEREN!!!
Zet je paard dan desnoods stil en herhaal de oefening nog eens! Achterwaarts is zowiezo al een tegenpaardse beweging en als je dit ook nog eens als straf gaat gebruiken wordt de band met je paard of de ontspanning er niet beter op.
Dus, wees voorzichtig met zoiets. Als je paard doorramt, corrigeer dan met een resolute ophouding en zet hem stil maar ga alsjeblieft nooit achterwaarts liggen drijven als straf!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:47

Jessica24 schreef:
als je een paard in zijn natuurlijke omgeving bekijkt word er een rangorde bepaalt.
als een paard dan een stap achterwaarts doet voor een ander paard,zegt hij als het ware,oke jij bent de baas.
het paard word dan op deze manier op zijn plek gezet.


Hier wil ik nog even reageren; deze stelling klopt absoluut niet. De rangorde wordt niet op die manier bepaald! Als het ene paard zich overgeeft aan het andere paard zal het dit duidelijk maken door een lage hoofd hals houding en hij zal in de meeste gevallen smakgeluiden maken.
IN de natuur zal een paard niet snel achterwaarts gaan tenzij hij in de val wordt gelokt en geen kant op kan. Maar aangezien het een vluchtdier is gaat hij maar 1 richting op -> naar voren! Welk vluchtdier is snel als hij achterwaarts loopt????

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:12

Helemaal met Zwelgje eens, paarden gaan van nature niet achteruit, ennetjes achteruit een aantal passen ter oefening, oke maar helemaal achteruit als straf ben ik ook tegen!!
Heb eens meegemaakt met westernrijders, toen het paard niet deed wat ze vroegen of niet goed genoeg (ik vond die mensen veel te streng voor hun paarden maarja) dat ze de teugels keihard naar achter trokken en het paard de hele bak door tot tegen het schot aan achterwaarts lieten gaan, Boos!

Boque | Bokai | Buka | Boksel

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:19

Ik ben het ook met Zwelgje eens. En misschien ziet niet iedereen het als straffen, maar ik zie het aan een vriendin van mij die als haar paard ergens weigert langs te gaan, haar paard omdraait en hem achterwaarts er langs stuurt. En niet een rustige achterwaartse gang, nee gewoon voluit achteruit! Ik vind dat niet de manier want een paard kan ook weigeren uit angst en dit is niet altijd verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:32

Ik vind het als straf niet echt nut hebben.
Dan krijgen ze er een pest hekel aan en dat is in de preof ook niet nuttig.
En verder zal een paard met karakter eerder omhoog gaan staan dan dat hij achterwaarts gaat, dan heb je het echt berijkt

verder als een paard bij mij dramt en ik zou zo nodig de handrem gebruiken is dat tot stilstand, nooit achterwaarts.
Maar in de meeste gevallen is ook bij een dram paard naar voren rijden de oplossing.

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:59

ik ga met Zwelgje mee.
Ben van mening dat alle problemen voorwaarts opgelost moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:01

Ik denk dat jullie je een beetje te veel blindstaren op achterwaarts, met meteen meningen als 'je bent niet goed wijs... blablabla'
Achterwaarts is hetzelfde als voorwaarts; gewoon een beweging die aan de hulpen van de ruiter op de juiste manier uitgevoerd dient te worden.

Bovendien zit er een behoorlijk verschil in rustig "back" of "terug" zeggen en je paard netjes achteruit corrigeren (dus achterhand eronder) waarna je weer rustig en netjes verderrijdt, of een geschreeuwd BACK!!! of TERUG!!!! (doorgaans aangevuld met termen als GVD etc), sporen vijf centimeter het spek in, bit tot de oren en raggen maar....

Als een paard dan niet meer achteruit wil en dat altijd als straf gaat zien, waarom kun je het dan wel in het voorwaartse oplossen? Dan gaat je paard voorwaarts rijden dus altijd als straf zien????
Beetje kortzichtig ladies...

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:53

Gabbertje schreef:
pmarena---> Maar hoe zit dat dan als je het in de dressuurproef moet doen? Dan denkt je paard toch ook dat het als straf bedoeld is.


Dat zeg ik dus , dat je moet oppassen dat het niet een naar iets wordt.
Je begrijpt me verkeerd Tong uitsteken

Ik heb een nerveuze , rennerige pony.
Als zij door me heen wenst te drammen op haar zeik-momenten , en ik heb al een paar keer rustig & duidelijk gecorrigeerd en ze blijft telkens weer enthousiast proberen en doordreinen (eigenwijs Haha!) , dan ben ik het op een gegeven moment wel zat natuurlijk.

Dus dan even concentratie , HO , paar passen achterwaarts , koppie erbij , netjes luisteren, even stilstaan , ademhalen , relaxed worden.
Even een nieuw begin , nog eens proberen of het nu normaal kan.

Maar zoals ik in m'n eerste berichtje hierboven dus al zei :
Je moet oppassen dat de oefening achterwaarts op zich geen straf wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 15:33

Sonja, weet je wat vaak het gevaar zal zijn bij veel ruiters (niet alle Lachen ) die achterwaarts wel gebruiken als straf. Net zo als de noodrem.
dat het dus wel trek en plukwerk word.
Want als een paard dramt zie ik al voor me hoe zo'n paard de achteruit in geparkeerd word.
Met voorwaarts heb je daar iets minder kans op.

verder kan ik me niet voorstellen dat een paard ineens zoveel gehoorzamer word van 5 passen achterwaarts.
het gewoon netjes stilzetten, allebei tot 10 tellen en rustig weer beginnen heeft meer effect dan die paard passen achterwaarts erbij, naar mijn idee dan.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 15:36

runningkawa schreef:
Sonja, weet je wat vaak het gevaar zal zijn bij veel ruiters (niet alle Lachen ) die achterwaarts wel gebruiken als straf. Net zo als de noodrem.
dat het dus wel trek en plukwerk word.
Want als een paard dramt zie ik al voor me hoe zo'n paard de achteruit in geparkeerd word.
Met voorwaarts heb je daar iets minder kans op.

verder kan ik me niet voorstellen dat een paard ineens zoveel gehoorzamer word van 5 passen achterwaarts.
het gewoon netjes stilzetten, allebei tot 10 tellen en rustig weer beginnen heeft meer effect dan die paard passen achterwaarts erbij, naar mijn idee dan.


Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 16:46

runningkawa schreef:
het gewoon netjes stilzetten, allebei tot 10 tellen en rustig weer beginnen heeft meer effect dan die paard passen achterwaarts erbij, naar mijn idee dan.


Nope, want door die paar passen (op de juiste manier Extreme duivel ) achterwaarts, heb je meteen de achterhand al weer eronder staan en heb je een beter vertrekpunt om verder te rijden.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:05

En in Rena haar geval , die paar passen achterwaarts doen haar weer ontspannen wegstappen van voren.

Als ze op het rennerige punt is dat ik haar echt op m'n teugels bij me aan het houden ben (wat ik dus niet wil) , dan wil ik dat ze terugkomt zonder dat ik daarbij met m'n teugels in hoef te komen.

Als ik haar dat vraag in draf , of stap , of alleen naar halt toe dan blijft ze door willen duwen , maar vraag ik haar achterwaarts dan laat ze los en kan ik haar ook weer fijn los weg laten stappen.

Zij heeft geleerd dat ze het met flink trekken kan winnen en als ze hard wil zoekt ze het gevecht dus op.
Ik geef haar dat gevecht niet maar laat haar ophouden met drammen door achterwaarts te vragen , reactie "terug" zonder dat ik hoef te plukken aan die teugels.

Daarom gebruik ik het achterwaarts , om haar weer wakker te maken voor een beweging terug ipv naar voren.

Is een paard niet aan voor het been dan maak je overgangetjes bv. , om het voorwaars gaan te oefenen.

Is een paard moeilijk met terugkomen dan kun je het achterwaarts ervoor gebruiken.

Zo zie ik het , en ik voel hoe Rena haar brave , gezonde verstand weer in haar koppie terugvloeit als ik het vraag . In ons geval heeft het bewezen effect. Lachen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:11

Ik wist eigenlijk niet dat het in het Western rijden ook bij sommige instructeurs wordt gebruikt maar ik ken wel dressuurinstructeurs die het gebruiken.
Ik zelf heb er een vreselijke hekel aan. Ik hou er absoluut niet van om je paard te straffen met een oefening. Volgens mij gaat het er bij het paardrijden juist om dat je paard de dingen met plezier uitoefend. En dat lukt dus niet wanneer je een oefeningen als straf gebruikt.
Kawa schrijft hierboven al dat achterwaarts rijden snel leidt tot geruk en gepluk. Een beetje slim paard staat dan zo op zijn achterste benen en dan is het leed neit meer te overzien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, stoer en 11 bezoekers