veulens bij elkaar, eerst beide spenen of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

veulens bij elkaar, eerst beide spenen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 20:09

Ik heb een hengstveulen van nu bijna 4 maanden wat ik over een week of 6 wil gaan afspenen.
Omdat ik meer dan genoeg ruimte heb, houd ik hem thuis en heb er zo goed als zeker een ander hengstveulen bijgekocht.
Dit veulen kan al gebracht worden, maar ik zou daar ook mee kunnen wachten tot mijn veulen zelf ook gespeend is.

Wat is nu het meest handig om te doen?
* veulen nu al laten komen zodat beide veulens elkaar al kennen
* veulen laten komen op de dag dat mijn eigen veulen gespeend word of vlak daarna

Hoe zouden jullie dat doen??

Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag zou posten, dus ik heb het maar bij vraag maar raak gedaan Knipoog


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:48

Ik zou hem eerder latwn komen.
Anders moet je veulen e van zijn moeder weg, en wennen aan een nieuw "vriendje"
Zo kunnen ze eerder kennis maken, en lijkt het me makkelijker voor je veulen!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:48

misschien beter bij fokkerij etc. omdat daar toch veel "kenners" kijken. Maar in alle jaren dat ik veulens heb opgefokt heb ik ze altijd pas bij elkaar gedaan na het afspenen. Wanneer je dat andere veulen eerder laat komen zou het eerst weer aan anderen moeten wennen want bij de nieuwe kameraad kan het niet, het zou bijna zeker door mama weggeslagen worden. Daarnaast is de pijn van het afspenen veel kleiner door het ontdekken van de nieuwe speelkameraad. Zulke veulens hechten zich geweldig aan elkaar en het beste blijven zij bij elkaar tot ze beleerd worden. Ik heb het tig keren gedaan en het is altijd goed gegaan, ook al lijken de karakters niet te kloppen ze hebben alleen elkaar, en dat is erg belangrijk. Beter even geduld te hebben tot jouw veulen bij de moeder weg kan.
veel succes en plezier met je veulens

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:53

sarabande schreef:
misschien beter bij fokkerij etc. omdat daar toch veel "kenners" kijken. Maar in alle jaren dat ik veulens heb opgefokt heb ik ze altijd pas bij elkaar gedaan na het afspenen. Wanneer je dat andere veulen eerder laat komen zou het eerst weer aan anderen moeten wennen want bij de nieuwe kameraad kan het niet, het zou bijna zeker door mama weggeslagen worden. Daarnaast is de pijn van het afspenen veel kleiner door het ontdekken van de nieuwe speelkameraad. Zulke veulens hechten zich geweldig aan elkaar en het beste blijven zij bij elkaar tot ze beleerd worden. Ik heb het tig keren gedaan en het is altijd goed gegaan, ook al lijken de karakters niet te kloppen ze hebben alleen elkaar, en dat is erg belangrijk. Beter even geduld te hebben tot jouw veulen bij de moeder weg kan.
veel succes en plezier met je veulens


Ik denk ook dat dit het verstandigste is. Mijn pony heeft vorig jaar ook een veulen gehad en die is verkocht en bij de nieuwe eigenaren in een weiland gekomen met een ander (net afgespeend) veulen en die 2 zijn nu onafscheidelijk! (Ons veulen was toen trouwens al wel een paar weken geleden afgespeend)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 20:58

Het klinkt mij ook het meest logisch in de oren moet ik zeggen.
Nu is het wel zo dat bij mij de merrie tijdelijk weggaat en het veulen achterblijft met 2 andere oudere merries en nog een jaarlingmerrie.
1 van de oudere merries is echt zijn pleegmoeder.

De wei is groot genoeg om in meedere stukken verdeeld te worden. Ik denk eigenlijk wel dat het handig is om dat te doen en dan de pony's zo te zetten dat ze niet direct naast elkaar staan, veulen en pleegmama.
Dus de 3 merries bij elkaar en de 2 hengstveulens daar apart van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, Mattice en 10 bezoekers