Mag je instructeur bepalen welke neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Mag je instructeur bepalen welke neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 22:33

Nou ik had dus een supermooie kieffer mexico gekocht, kom ik daarmee in de les aan (ik heb een keer per week priveles, dressuur), zegt mijn instructeur, die nog van het oude duitse stempel is, dattie dat liever niet heeft en dat mijn oude gecombineerde neusriem veel beter was. Omdat die mexico te sterk in werkt als ik hem strak trek en mijn gecombineerde is natuurlijk op dezelfde strakte niet zo sterk. Maar ik had hem niet zo strak dat hij sterk inwerkt, het was echt voor mij meer voor het mooi.

Ik hou zowiezo niet van strakke nesuriemen, mijn instructeur zegt ook steeds dat mijn gecombineerde neusriem te los zat en ik moest er van hem een hele zooi gaten bijprikken omdat het volgens hem anders geen nut had, hij vond het bit te los hangen. Ik ben er zelf geen voorstander van om bij een paard z'n mond dicht te snoeren, mijn mening is dat hij dan zijn kaak niet goed kan ontspannen en niet mooi nageeflijk komt. Maar dat is natuurlijk bij ieder paard verschillend.

Ook zei hij dat het in de dressuur niet geliefd was op wedstrijden (die ik toch niet rijdt) om met een mexicaanse neusriem te rijden. Met andere woorden: dat mag ik dus niet.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik heb ook geen zin om elke keer dat supercoole hoofdstel in de kast te laten hangen of iedere keer met bitten te gaan kloten. Het is een beetje raar dat ik de hele week met die mexico rijd en dan als ik les heb moet ik in ene gaan omwisselen?!


germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 06:29

Die mexicaanse neusriemen benn ik ook geen voorstander van, die werken aardig scherp in. Ik snoer ook nooit de neusriem echt aan, gewoon losjes vastmaken.
Maar wat is er mis met het omwisselen van een neusriem voor de les? Ik ken iemand die altijd halverwege de les haar bit verwisseld omdat ze dressuur rijdt op een ongebroken bustrens, maar op een enkelgebroken watertrens springt.
Eigenlijk vind ik dat jouw instructuer er niets over te zeggen heeft, maar aan de andere kant heeft hij wel een beetje gelijk. Dus als jij dan verder erg tevreden bent met je instructeur en geen zin in argumenten geven hebt, dan zou ik het gewoon veranderen.
Ik zie dat je in Spanje woont, zijn ze daar anders? Ik bedoel heb je daar als leerling niets in te brengen of toch wel wat?
In de verenigingsles bij ons moet ik met sporen rijden, terwijl ik dat thuis nooit doe. Ik 'vergeet' ze dus 3 keer in de maand, en de 4e keer rij ik met superkorte knopsporen van 1 cm (die dus de buik niet raken en geen nut hebben). Alleen met priveles heb ik ze wel bij me, omdat ik dan het idee heb dat er tenminste goed op gelet wordt. Misschein is dit dus ene tip voor jou: af en toe 'vergeet' je je andere hoofdstel, en een enkele keer neem je het wel mee. De man waar ik dus priveles van heb vindt sporen niet nodig, die persoon van de verenigingsles dus wel. En aangezien ik af entoe behoorlijk gefrustreerd terugkom van de verenigingsles (ben op zoek naar wat anders), doe ik dus niet direct alles wat daar gezegd wordt. Die instructeur van de privelessen zegt altijd: neem de sporen mee, dan kun je ze omdoen als het nodig is.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-09-02 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 06:39

Jep tuurlijk mag je instructeur er wat van zeggen hij is daarvoor toch aangenomen? Deze neusriem werkt veel scherper in dan je oude neusriem en zo'n neusriem aanschaffen voor de mooi vind ik wel zo idioot je gaat toch ook niet als B ruiter met S&T rijden omdat het mooi is?

je instructeur zegt het dus niet voor niets.
Een instructeur zegt zoiets alleen maar in jouw belang.Ben je het er niet mee eens kun je beter een andere instructeur zoeken want ik heb wel gemerkt dat dat dus niet werkt.

De manier waar germie mee aankomt hoef je bij mij instructeur dus niet te proberen dan kun je een ander zoeken.
Wanneer je dat bij mij zou doen ook.
Ik ga niet voor jan *** in die bak staan als je toch niet luistert.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 06:46

waar heb je in hemelsnaam anders een instructrice voor? het feit alleen al dat de neusriem gebruikt voor het gezicht en dat je niet stilstaat bij de werking ervan zegt genoeg over je kennis dat je goed moet luisteren naar je instructrice. en niet alleen als je les hebt.

Amor Vincit Omnia

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 06:58

SuperPepeijn schreef:
waar heb je in hemelsnaam anders een instructrice voor? het feit alleen al dat de neusriem gebruikt voor het gezicht en dat je niet stilstaat bij de werking ervan zegt genoeg over je kennis dat je goed moet luisteren naar je instructrice. en niet alleen als je les hebt.


Precies, ben ik het helemaal mee eens. Ik vind dat ze zeker van een mexicaanse neusriem wat mag zeggen. Deze wordt vaak gebruikt bij het springen, is in de dressuur heel afwijkend, en hij werkt daarbij heel scherp in. Bij de dressuur hoort een lage of gecombineerde neusriem. Tuurlijk kan het zijn dat jij het mooi vind staan maar dat mag niet de reden zijn.....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:50

En ook ik sluit me hier bij aan. Daar betaal je je instructeur immers voor Verward
Bovendien vind ik "mooi" altijd een gruwelijk d***e reden om een flink inwerkend stuk tuig om je paard te hangen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:08

Mijn istructrice geeft altijd haar mening. Ze zal niet gauw iets verbieden, maar zegt het wel als ze het ergens niet mee eens is. Meestal heeft ze gelijk Knipoog dus als zij zegt dat ik een bepaalde neusriem zou moeten proberen doe ik dat. Ze laat me wel altijd zelf voelen of het al dan niet beter gaat!
Overigens zou ze me wel vierkant uitlachen als ik met een mexico zou rijden omdat ik het "mooi"vind...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:22

verbieden kan ze je niets. Hooguit kunnen jullie het niet eens worden. Ik rij overigens zelf met een mexicaanse neusriem, en in de dressuur. Niet omdat ik persee een neusriem wil die sterk inwerkt (hij zit heel erg los) maar omdat mijn paard door een oude wond last heeft van een sperriem van de gecombineerde neusriem. Het riempje van de mexicaanse riem mag ik wel vastmaken (die raakt de oude wondplek niet), bij die andere prottesteerde ze omdat het teveel drukte op die plek. Ik heb overigens nooit commentaar gehad op die neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:16

Anya, als het alleen om het sperriempje gaat, waarom gebruik je dan niet een gewone Engelse (hoge) neusriem? Blijft de inwerking dichter bij die van een gecombineerde.

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:39

Een instructeur is er om je dingen te leren en je te helpen met verder te komen, hij is er niet om je paard op uitrusting te beoordelen, hij mag zijn mening geven, maar niet verbieden.
Je kan adviezen over tuig aannemen, maar je mag ze ook weigeren.
Als we zouden praten over slofteugels en verkeerd gebruik van sporen, zou het een ander verhaal worden want dat belemmerd het lesgeven.
Dan mag hij een les weigeren of eisen dat de slof of de sporen verweiderd worden.
Maar in neusriemen ben je vrij !!!
In de hogere klasse is de mexicaan niet toegestaan, maar dat is prive niet van toepassing.
Als je de mexicaan niet te strak snoert dan heeft je paard er absoluut geen last van, dan zit de gecombineerde neusriem zelfs strakker en is zelfs scherper ( vandaar gecombineerd ).
Een mexicaan is eigenlijk een africhtingsneusriem, ze gebruiken de mexicaan bij erg moeilijke paarden, hoe strakker ze snoeren hoe kalmer word het paard, het werkt dan als een soort van praam.
Ik ben daar geen voorstander van want op die manier is het een vorm van dierenmishandeling.

Zelf rijd ik mijn paard ook met een mexicaan, er passen makkelijk twee vingers tussen en mijn paard is er beter van gaan lopen, ze pakt het bit niet meer vast en schud niet meer met haar hoofd.

Als jij het mooi vind en hij zit niet te strak dan is er niets aan de hand.
Als je van mij les zou krijgen mocht je hem gewoon gebruiken en zou ik er goede gebruiksadviezen over geven. Knipoog
Succes ermee.

Belangrijker is op dit moment dat er overal te wereld heel veel paarden worden gereden met niet passende zadels ( vooral op maneges ) dat is pas een probleem om je druk over te maken.
Dat is pijnlijk voor het paard en zijn rug gaat naar de kl*ten

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:24

Tja ik had al gereageerd op het topic dat ik het eerst tegenkwam, op VMR dus, maar dat is gesloten nu, dus plak ik dezelfde reactie die ik daar had gezet maar hieronder Haha!

"Het is erg belangrijk dat het klikt met je instructeur, maar hij is in deze niet helemaal correct, want een mexicaanse neusriem is normaal toegestaan voor alle klassen, ook in de dressuur (Hier in Nederland dan he). Is je instructeur wel kundig genoeg? Als je verder tevreden met hem bent moet je er toch nog eens overleg over plegen, maar ik krijg uit jouw verhaal het idee dat dat niet echt een optie is daar

Batje voor het inrijden van een jong paard lijkt me dat je instructeur toch wel gelijk heeft. Je paard heeft minder moeite met het leren aannemen van het bit als het rustig opgesloten ligt in de mond. Zonder sperriem kunnen ze zich teveel onttrekken aan de werking van het bit, en leer je het vanaf het begin al verkeerd aan.
Trouwens wat dat gapen betreft: waarom zou je dat gedrag accepteren? Je paard heeft nog 23 uur per dag over om volop te gapen. Het lijkt mij een beetje aangewend gedrag, dat je niet zou moeten belonen op deze manier."

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:32

Een instructeur kan je niet dwingen een andere neusriem te nemen, maar wel zijn mening geven over wat hij het beste vind...ik denk dat hij misschien wel gelijk heeft maar tog; Als jij met jou mexicaanse neusriem wilt rijden moet je dat doen..en als je hem tog niet heel erg aansnoert kan dat toch geen kwaad.
Sommige mensen gebruiken een sperriempje ook als singel hoe vaster hoe beter Frusty , dat vind ik ook niet kunnen bij mij zit hij net goed, genoeg ruimte om niet te knellen maar toch om te zorgen dat heb bit goed ligt

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 19:49

Je was bij mij de les niet ingekomen, echt niet normaal, als je de kennis van je instructeur niet vertrouwd moet je bij een ander gaan lessen. Maar een mexicaanse neusriem is zoveel scherper. Wat overigens niet het punt is, het gaat erom, dat jij niet veel aantrekt van je instructeur. Moeilijk lesgeven is dat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:17

Sanja schreef:
Als we zouden praten over slofteugels en verkeerd gebruik van sporen, zou het een ander verhaal worden want dat belemmerd het lesgeven.
Dan mag hij een les weigeren of eisen dat de slof of de sporen verweiderd worden.

Persoonlijk vind ik instructeurs die een slof verbieden erg kortzichtig,
dat ding wordt thuis toch wel gebruikt dus kan je je leerlingen er beter mee leren omgaan.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:30

'Mooi staan'vind ik absoluut geen reden om een bepaald soort harnachement te kiezen.
Voor de rest sluit ik me bij de bovenste reacties aan: je instructeur zegt dit niet om jou te pesten maar hij vindt dat deze neusriem onnodig scherp inwerkt. Als ik jouw instructeur was had ik hetzelfde gezegd. Aan jou de keus om bij hem verder te lessen, je hebt blijkbaar weinig vertrouwen in de beste man.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:42

Sonja schreef:
Anya, als het alleen om het sperriempje gaat, waarom gebruik je dan niet een gewone Engelse (hoge) neusriem? Blijft de inwerking dichter bij die van een gecombineerde.


Een gewone hoge neusriem heeft geen mogelijkheid om het bit wat rustiger in de mond te leggen (deels functie sperriempje). Voor lanna geldt dat de neusriem heel erg los zit, en nauwelijks inwerkt, ze is inmiddels gelukkig lekker licht te rijden. Voor zover ik heb begrepen uit navraag (ook bij mijn instructrice) werkt een mexicaanse neusriem alleen extra scherp in bij een paard dat de neiging heeft de mond steeds open te doen. En dat doet B'elanna absoluut niet. Dus ik hou het voorlopig bij mijn Mexicaan Knipoog

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 20:44

Ik vind het onnodig er een mexicaanse neusriem aan te hangen, voor nix,.. Alleen maar voor het mooie moet je het niet doen.. Verder vind ik dat als jij vind dat je instructeur er nix over te zeggen heeft, je niet bij hem moet gaan lessen. Hij heeft toch het zeggen over hoe jij rijd, tuulijk, je mag meepraten, maar je neemt het tovch van hem aan. Als hij een goede argumentatie bij de neusriem heeft, vin ik dat je in dat geval toch naar hem moet luisteren.. Zou ik wel doen, want ik sta 100% achetr mijn instructeur, dus dan het maar gewoon uitproberen of het idd niet nodig is..

Haha!


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:21

Idd, je instructeur mag het net verbieden.
Maar als jij geen adviezen van hem aanneemt en dus blijkbaar zijn kundigheid in twijfel trekt, waarom ga je dan nog naar les?
En de manier van Germie vind i overigens al helemaal 3 x niets. (mijn mening)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 15:41

Heeft iemand misschien een foto van zo'n neusriem, waar we het hier over hebben, ik kan het niet helemaal voor me zien.

Verder vind ik (net als vele) dat mooi staat absoluut geen reden mag zjin!! En dat je instructeur dingen mag zeggen, maar als het jouw paard is mag hij het je niet verbieden!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 15:51

Afbeelding
Dit is ie, alleen hoort de neusriem hoger te zitten.

Verder vind ik het heel normaal als je instructeur er wat van zegt.
het is geen neusriem die je er ff voor de show aanhangt.
Hij werkt heel hard in, dus gooi maar lekker terug in de kast dat ding.

Meteen een goede les dat je eerst kijkt wat goed is en dan pas kijkt of ze in die goede ook mooie hebben.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 16:16

en nog even offtopic: hoezo werkt de mexicaanse neusriem scherper in dan bv. een gecombineerde?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 16:34

JL: vanwege de 2 gekruiste riempjes die over de neus lopen ontstaat er druk op een klein punt.

Amor Vincit Omnia

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 17:51

Waarom les je uberhaupt bij die instructeur? Zo te horen heb je totaal geen respect voor zijn mening.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 18:41

Wat ik lees in je eerste post :

Je reed altijd met een vrij loszittende gecombineerde neusriem , en nu ga je over op een eveneens vrij loszittende Mexicaanse neusriem.

Tja als je 'm toch niet dichttrekt dan is die hele klemmende , scherpe werking ook niet aanwezig , dus dan zie ik het probleem niet.

Om het voor het mooi te doen is op zich niet de beste reden natuurlijk Knipoog ,
maar als her paard er verder geen nadeel van ondervindt doordat hij de scherpere inwerking toch niet meekrijgt.....

Je instructeur kan het natuurlijk niet verbieden , jij bent altijd nog de baas.
Het zou wel kunnen dat hij het niet accepteert en als je zijn advies niet volgt geen nut meer ziet in het geven van les aan je.
Dus dat zou je een instructeur kunnen kosten ....

Overigens vind ik wel dat bijna iedereen heel makkelijk zegt dat je het advies van je instructeur op dient te volgen !

Natuurlijk is dat zo , je hebt je instructeur om van te leren , maar dat wil niet zeggen dat hij/zij altijd gelijk heeft , of altijd de juiste oplossing aandraagt voor jou en je paard. Domweg alles aannemen wat je instructeur zegt vind ik persoonlijk heel erg fout.
Wie weet van watvoor mafkees je les krijgt , altijd je eigen gevoel blijven volgen en je gezond verstand ingeschakeld houden.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 22:56

Voor de mensen die meteen gaan lopen roepen dat zo'n mexicaan zo sterk inwerkt: jullie doen net alsof het een martelwerktuig is. En zoals je hebt kunnen lezen niet alleen in mijn posting maar ook van die van andere mensen: de scherpte hangt af van hoe strak je hem trekt en bij mij (zoals er ook in de posting stond!) zit hij niet strak, er passen makkelijk nog twee vingers tussen. Maar dit heb ik ook bij mijn gecombineerde neusriem als ik geen les heb. Als ik wel les heb zit hij strakker dan mijn mexicaan dus werkt dan ook scherper in als de mexicaan.

Over het blindelings opvolgen van het advies van je instructeur en dat hij er is om je te helpen: is deels waar maar niet alle instructeurs zijn even kundig. De mijne is dat zeker wel maar zoals ik al zei: hij is van het oude stempel. Hij longeert bijvoorbeeld alleen met bijzet en keurde de pessoateugel bij voorbaad al af terwijl hij nog nooit van zo'n teugel gehoord heeft, ermee gewerkt heeft of de resultaten ervan heeft gezien. Alles moet op de traditionele manier van hem. Nieuw kan ook wel eens beter zijn.

Ten derde: ik zou graag een andere instructeur hebben en ik weet niet wat er met mijn andere posting en de antwoorden daarop is gebeurd maar daarin gaf ik ook al aan dat dit de enige engelse dressuur instructeur is in de hele omgeving. Verder wordt hier allemaal spaans gereden en als jullie het gebruik van een mexicaanse neusriem al zielig vinden dan vinden jullie her pure marteling hoe er Spaans gereden en getraind wordt. IK ga daar iig mijn paard niet aan verstinkmodderen. Hij is een hengst van nu 4 en een half en les is dus belangrijk.

Ten vierde: ik heb het hier helemaal niet naar mijn zin en ben het met veel dingen niet eens zoals ze hier aan toe gaan (met de spanjaarden). Ook klikt het niet goed tussen mijn instructeur en mij omdat hij heel stug is, heel streng, hij loopt eigenlijk de hele tijd op mij en het paard te vitten. Hij zegt ook nooit wat ik goed doe, alleen maar wat ik fout doe. Hij kan ook echt z'n geduld verliezen om nix en beginnen met schreeuwen, dan issie echt heel kwaad. Er zijn nog meer mensen bij mij op stal die daar les hebben en die zeggen allemaal dat hij het zo niet bedoeld, dat hij gewoon zo is en dat je er nix van aan moet trekken. Dat is ook wel waar want het is echt wel een lieve en kundige man. Maar ik wordt hier dus heel onzeker van, soms tot aan huilens of opgevens toe.

Maar ik kan geen kant op, gelukkig ga ik over een jaar terug naar NL als alles goed gaat. Ik vond wel dat sommige mensen meteen mij aan begonnen te vallen terwijl ze de situatie niet kennen en dat gebeurt hier op bokt naar mijn mening veel te vaak. Mensen die wel goede tips gaven of gewoon hun mening gaven: dankjwel. In die andere post had Batje ook al geschreven dat mijn instructeur dat gewoon voor mijn en voor mijn paard's bestwil zegt en zo had ik het gewoon nog niet bekeken omdat het, dacht ik, niet zo heel veel uitmaakte welke neusriem ik nou pakte en ik dacht dat het hem alleen om het gezicht ging, aangezien die neusriem toch niet strak zat.

Maar ik ben ook weer wat wijzer, bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 11 bezoekers