Paard op proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 08:52

Ik vroeg me af hoe jullie denken over het op proef meegeven van je paard voor verkoop. Dus uitgaande van de verkoper.
Ik heb deze week kijkers gehad voor Renzo en die komen vanavond nog eens kijken. Erg leuke mensen. Maar ik zie het niet zitten om Renzo op proef mee te geven. Stel dat er iets met hem gebeurt... Ze mogen van mij wel nog een paar keer langskomen, dat is geen probleem. Maar met het op proef meegeven, vrees ik alleen maar moeilijkheden.
Hoe denken jullie hierover? Keuren mag natuurlijk wel.

Graag reacties vanuit het oogpunt van de verkoper...

* To Belg, or not to Belg *


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 08:58

Ik heb zelf mijn paard een week op proef gehad, bij de verkoper!
En als ik mijn paard zou verkopen, zou ik haar ook niet op proef meegeven! Ik zou veel te veel schrik hebben dat ze haar iets zouden misdoen! Maar aan de andere kant moet je je paard dan misschien niet verkopen! Maar ik begrijp je gedachtengang volledig, hoor Linda!

Nog veel succes met de verkoop!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:05

Ik heb mijn paard niet op proef meegegeven.
Ik wil zelf ook geen paard op proef hebben (stel dat er wat gebeurd inderdaad, wie is dan de schuldige, ik zou me erg schuldig voelen wanneer ik een proefpaard heb die overkomt wat)
Bij mijn paard heb ik toenertijd de mensen gewoon gezegd, geen proef maar jullie zijn ten allertijde welkom om haar te komen rijden, bekijken etc. En dat was oke.

Bij een keuring duidelijke afspraken maken waar de pony voor gekeurd wordt (recreatiepony / sportpony etc.) dit om misverstanden te voorkomen, dat je de pony die bedoeld was voor recreatie terug krijgt omdat hij nooit op hoog nivo zou kunnen presteren, maar uitermate geschikt blijft/is voor recreatiepony.
Wie bij afkeuring/goed keuring de kosten draagt, second opinion (hij wordt door hun da afgekeurd, wat als de jouwe hem goedkeurt)
Zet het een en ander op papier. Ook wat betreft eventuele stal/weide gebreken die hij heeft of ontwikkeld.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:23

Ook ik heb nooit een paard op proef meegegeven. Ik vind dat een te groot risico. Wel bood ik alle gelegenheid om het paard hier te komen berijden.
Maar een paard meegeven vind ik echt helemaal niets. Mensen kunnen nog zo aardig overkomen, stel dat er inderdaad iets gebeurd, wat dan?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 10:28

Ja, daar denk ik dus ook aan. Of dat ze hem komen terugbrengen omdat ze ergens een mooiere/goedkopere hebben zien staan.
Deze kijkers zijn afgelopen zondag geweest en komen vanavond terug met een "kenner". Dat vind ik allemaal prima, al komen ze nog 3 keer terug. Maar als ze hem meenemen komt hij niet meer terug. Niet voor het beestje, hoor, want Renzo is echt een schat. Maar ik wil dat die mensen heel goed nadenken voordat ze hem kopen.
Keuren mag wel en mocht hij worden afgekeurd veranderd dat de zaak natuurlijk. Daarom heb ik liever dat ze het beestje bij mij laten keuren, door welke dierenarts dan ook. Scheelt voor de pony ook een boel stress.

* To Belg, or not to Belg *

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:41

Ik zit als verkoper in precies dezelfde situatie....Al drie keer geweest ,en toch nog een proefperiode willen Verward
Rede: ze willen zien hoe ze is als ze bij hun op stal staat.Ze hebben nl een slechte ervarig opgedaan met hun huidige pony Frusty .
Uiteindelijk heb ik toegezegd ,op mijn voorwaarde!! Een week max.
Dus leg alles vast op papier(vooral de voorwaarde om terug te brengen ) en laat het door beide patijen ondertekenen.
Jij blijft als eigenaar ALTIJD AANSPRAKELIJK !

Succes.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:49

Gerrie schreef:
Ik zit als verkoper in precies dezelfde situatie....Al drie keer geweest ,en toch nog een proefperiode willen Verward
Rede: ze willen zien hoe ze is als ze bij hun op stal staat.Ze hebben nl een slechte ervarig opgedaan met hun huidige pony Frusty


Wat is daar zo raar aan? Ik heb een Haflinger gekocht vorige week. Superlief beest daar op stal. Maar vinden mijn meiden haar wel aardig? En is ze wel zo sociaal op de wei naar andere pony's toe?

Nou zou ik haar kopen zonder proef en ze blijkt te weven, te luchtzuigen of -zoals een vorig paard deed- in het land continue steigeren en daarbij zijn be-ijzerde voorbenen op de rug van mijn shetten neer te laten komen!!!!! Dan ben je dus mooi de pineut als je geen proef hebt afgesproken!!

Kortom, ook als verkoper vind ik dat proef mogelijk moet zijn. Zet wel alles zwart op wit vast dat -indien er wat gebeurt in die proefperiode- zij verantwoordelijk zijn! En dat de pony -bij gebleken ongeschiktheid- terug kan op voorwaarde dat alles in dezelfde staat is als bij verkoop. Zo niet blijft de koop staan.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:57

Ik zou als verkoper zijnde niet zo graag mijn paard op proef meegeven, stel dat er iets mee gebeurd, ben je wel de pineut. Als ik het wel zou doen, zou ik iig alles goed zwart-op-wit vastleggen, foto's van paard rondom maken om evt. beschadigingen aan te kunnen tonen en zelf brengen en evt. weer halen met de trailer.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:01

Een proefperiode kan best, maar je moet gewoon keiharde afspraken maken en op papier zetten en laten ondertekenen door beide partijen.

Wat je dan zou kunnen doen is dat die mensen jouw alvast het geld geven voor Renzo. Op die manier zijn hun aansprakelijk als er in de proefperiode iets met Renzo gebeurd. Nooit geen gezeik dus. Je kan een proefperiode van 3 weken doen, mocht het echt niet klikken dat ze hem terug brengen naar jou en jij het zelfde bedrag weer aan hen terug geeft. Je moet wel duidelijk stellen dat er een aanwijsbare reden moet zijn om hem terug te brengen. (en geen flutssmoesjes natuurlijk Schijnheilig )

Ik ga zoiets zeker voorstellen als wij binnenkort een paard gaan kopen. Mijn vriend heeft verstand van zaken (jurist) en zal dus zeker een mooi contractje opstellen.

Ik kan me nl voorstellen dat jij niet wilt dat Renzo bij mensen blijft die niet blij met hem zijn of waarvan je weet dat ze hem zo weer doorverkopen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je nog meer willen weten (mijn vriendin heeft zelf zo'n contract en dat heeft super gewerkt) dan BP je maar!!

Succes!! En zoals je weet................bij twijfel niet inhalen!! Haha!

Op zoek naar de zon!!!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:09

ik geef ze nooit mee op proef hele slechte ervaringen mee, ze mogen van mij zo vaak komen rijden als ze willen, maar hij gaat pas mee als er afgerekend is

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:16

Wouter24 schreef:
hele slechte ervaringen mee,


zoals? kreupel terug ofzo?

ben het verder met je eens hoor, ben gewoon benieuwd naar je ervaringen (jij bent er beroepsmatig mee bezig, voor de meesten hier is het verkopen van een paard geen dagelijkse kost).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, GoogleAdsense, Josien_, Pony2024 en 95 bezoekers