[MW] Psoriasis, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

[MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 13:05

Hi.

Sinds januari 2012 is bij mij psoriasis vastgesteld. Eerst alleen kleine plekjes tussen de wenkbrauwen en ellebogen later
op meerdere plekken op mijn lijf.

Eerst heb ik hormoon zalven gehad, hielpen geen ruk! Uiteindelijk doorverwezen en lichttherapie gehad, hielp redelijk, alleen
slecht vol te houden en nu is het door mijn dermatoloog stil gezet.


Nu ziet mijn huid er redelijk uit (op enkele plekken na) maar toch blijf ik me afvragen wat de mensen hier op bokt doen om het te verminderen. Op
internet lees je verschillende dieet soorten, maar helpt dit echt. Zijn er hier mensen die zich
hier aan houden?

Wat er o.a. afgeraden en aangeraden word:

Citaat:
Do's
Het regelmatig eten van vette vis en gevogelte.
Het regelmatig eten van fruit, rauwkost en rijst deze zijn namelijk erg gezond voor de huid.
Het is voor de huid bevorderend om af en toe een lepel natuurlijke olie in te nemen. Dit geeft de huid weer glans. Zelf ga ik over mijn nek van
het idee een hap olie te moeten eten, dus je kunt het ook door een salade doen bijvoorbeeld. Olie en kruiden gemengd als dressing of olie in andere
producten. Dat lijkt mij een stuk aangenamer eten.
Men mag wel geiten- of schapenkaas, kwarte leieren, amandelen en kokosnoten eten. (De eerste 3 kun je dus als vervanger van normale kaas
en eieren eten.)
Probeer zout- en vetarm te eten.

Dont's
Mensen met huidziekten of diegene die hun huid mooi willen houden dienen verzadigde vetzuren (in vlees en zuivelproducten) te vermijden.
Ook is gefrituurd of gebakken voedsel niet toegestaan omdat de vetten, bij verhitting, verzadigd raken.
Vermijd witte suiker, snoep, koffie, chocolade, producten op basis van witmeel.
Koemelk, gewone kaas, eieren, varkensvlees, citrusvruchten, vruchtenjam, noten of pinda?s, worteltjes, kool, uien, knoflook, scherpe kruiden en limonade kan men beter niet nuttigen.
Sulfiet (denk ook aan voorgesneden groenten)
Vetsin
Bij sommige psoriasis patiënten kunnen citrusvruchten de ziekte verergen!
Vermijd het in contact komen met kleurstoffen. Vaak worden hiermee kleurstoffen
in cosmetica, wasmiddel en andere producten waarmee de huid in aanraking komt bedoelt, maar ook bepaalde kleurstoffen in voedingsmiddelen kunnen een negatief effect hebben op psoriasis.
Mensen met Psoriasis kunnen beter geen alcohol drinken.

http://www.smulweb.nl/artikelen/86909/P ... en-voeding


Citaat:
Do's
Wel te consumeren voedsel:

KRUIDEN EN SPECERIJEN:
Rozemarijn, oregano, tijm, majoraan, laurier, gember, basilicum, rode peppers, kardemom, saffraan, kappertjes, uien, knoflook, peterselie, bieslook, tomatenpuree, vruchtenazijn, zelfgemaakte mayonaise.

ALCOHOL HOUDENDE DRANKEN:
Cider, vruchtenwijnen, bier, whisky, gin, rum, wodka en vruchten destillaten.

NOTEN, OLIES EN VETTEN:
Amandelen, kokosnoot, pistachenoten, cashewnoten, zonnebloemolie, olijfolie, maïsolie, sojaolie, roomboter, zonnebloemmargarine, cacaoboter.

VAST VOEDSEL ETC:
Fruit, druiven en druivensappen, verse groeten, vis, brood, yoghurt, boter en amandelcake, producten op basis van kokos, amandelnoga.

CITRUS VRUCHTEN:
Vruchtenpulp, verse vruchtensappen.

Dont's
KRUIDEN, KRUIDENMIXEN EN ANDEREN:
Peper, kruidnagel, komijn, kaneel, paprika, mosterd, kleine hete pepers, nootmuskaat, pot en tube mayonaise, ketchup, tabasco, bouillon blokjes en poeders, wijnazijn, kruidenazijn, gecandeerde citrusvruchten, citroenschil, kerrie, commerciële kruidenmixen, geur en smaakstoffen, worchestershire saus.

ALCOHOL HOUDENDE DRANKEN:
Rode en witte wijn van druiven. Mousserende (druiven) wijnen, champagnes, brandy en cognac, sherry, Cinzano, Vermouth, port, samos, alle ei en noten houdende likeuren, Grand Marnier en Cointreau.

NOTEN:
Hazelnoten, walnoten, walnootpuree, pindas, pindaolie en pindakaas.

VAST VOEDSEL:
Voorgekookte en voorgebakken vlees, gemarineerd vlees, de meeste vleeswaren en patés, kruidige pasteien, zuur producten als uien en augurken, chutneys, deegwaren met noten en chocolade houdende producten.

CITRUS VRUCHTEN:

De schil van citrusvruchten, sinaasappel marmelade, grapefruit, limoen, citroen, citroen limonade en Bitterlemon.

Medicijnen die Uw psoriasis kunnen verergeren:

Tetracyclines, captopril, chlorthalidone, gemfibrozil.

Andere medicijnen waarvan bekend is dat ze uw psoriasis kunnen verergeren zijn: Bètablokkers (hoge bloeddruk medicijn), lithium (ter behandeling van manische depressie), indomethacin (een niet-steroïde, antiontsteking medicijn vaak gebruikt bij artritis en malaria patiënten).

http://www.fonteine.com/psoriasis.html


Dit zijn slechts twee voorbeelden van site's waar op staat wat wel en niet goed is om te eten.

Laatst ben ik bij de dermatoloog geweest en heb ik gevraagd hoe hij hier over dacht. Hij vond het onzin en zei dat ik er
niet te veel aandacht aan moest besteden, hij is de arts. Maar.... hoe denken mensen erover die het uitgeprobeerd
hebben. De één is er lovend over en de ander zegt dat het niets helpt.

Zelf gebruik ik nu geen zalven of andere dingen vanuit een arts. Wel gebruik ik bodylotion van Lush (uit Utrecht) en dat helpt
behoorlijk goed al zeg ik het zelf en van Rituals een scrub zout. Dat zijn de enige producten die mij op dit moment zichtbaar resultaat
geven. Dit raad ik dus mensen ook echt aan!

Wat gebruiken jullie of laten jullie juist staan en wat zijn jullie ervaringen met een speciaal psoriasis dieet?



Brand los !!

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:12

Mijn dochtertje heeft het. Bij haar komt het alleen opzetten nadat ze ziek is geweest. Ongeveer 2 weken later zit ze helemaal onder. Ze heeft de Guttata vorm dus een heleboel ronde plekjes. Lijkt bijna waterpokken alleen dan zijn het geen blaasjes maar rode plekken met schilfers.
Zonlicht werkt goed en Zarqa dode zee zout ook. Dat doe ik dan in het bad. 's Zomers zijn er vaak geen problemen en na een vakantie aan zee is het vaak helemaal weg. Ik heb een zonnebank met speciale UVB lampen erin die ook zouden moeten helpen. Ik ben alleen wel voorzichtig met een kind onder de zonnebank doen, dat vind ik wat eng.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 13:15

Oh wat vervelend op zo'n jonge leeftijd!

Ik heb in meerdere topics over Zarqa gelezen, wat is het precies en wat houd het in?

Zomers ziet het er bij mij ook redelijk uit. Nu met de kou en mijn werk is het een stuk minder aangenaam.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:24

Mijn broer had het heel erg en zag er ook niet altijd even smakelijk uit. Op zijn hoofd, in zijn gezicht, buik en rug zaten helemaal onder.

In het begin heeft hij ook zalfjes gehad en dergelijke, dat sloeg niet aan of werd zelfs nog erger. Licht therapie hielp goed als hij geweest was, maar de hoeveelheid keren dat hij moest komen was niet goed. Uiteindelijk mee moeten stoppen.

Het kan ook veroorzaakt worden door stress en overmatig overgewicht. Hij is inmiddels 45 kg afgevallen en nu heeft hij alleen nog maar her en der een klein rood vlekje.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:31

Indomitable schreef:
Het kan ook veroorzaakt worden door stress en overmatig overgewicht. Hij is inmiddels 45 kg afgevallen en nu heeft hij alleen nog maar her en der een klein rood vlekje.


Stress wist ik maar overgewicht niet. Kan het niet zijn dat hij gewoon anders/gezonder eet nu? Dat het daarom verbeterd is? En niet door het gewicht?

Zarqa is een merk met dode zee zout ingrediënten. Je hebt er vanalles van maar gewoon de pure zak met zout werkt het beste vind ik. Lekker veel zout in het bad en dan een half uurtje weken. :') Eventueel op een washandje doen en voorzichtig inwrijven.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:33

Ik heb er al last van vanaf dat ik 13 ben.
Paardenmelk schijnt ook goed te helpen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:36

Mijn zus heeft er last van. Heeft eigenlijk overal plekken behalve op haar gezicht. Zij heeft er heel veel last van als ze in een drukke periode zit en/of stress heeft. Ze heeft nu hormoonzalf (alweer), heeft in het ZKH lichtteraphie gehad en heeft tot 2 maanden geleden zelf zo'n licht apparaat thuis gehad.
In de zomer is het minder erg, en natuurlijk in zout water (zee) zwemmen helpt ook enorm. Daarom neemt ze zo af en toe een bad met zeezout daarin.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:40

@Suzanne F hij is zoveel afgevallen met bepaalde afslankpillen (niet mijn keuze maja het is zijn lijf). Hij eet eigenlijk nog steeds dezelfde vieze/zoute zooi als daarvoor enkel sport hij nu wel dagelijks erbij. Anders vliegen de kilo's er weer aan.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:05

Ik heb het ook, van mijn vader geërfd. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar mijn vader loopt bij een natuurarts in Schijndel. Hij heeft een dieet en slikt een bepaald soort natuurlijk voedingssupplement en is vrijwel volledig van zijn pso af.
Ik heb het (nog) niet zo erg en ik vind het dieet te ingrijpend, maar het werkt dus wel!

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:16

Ik heb het ook. Bij mij zit het op m'n hoofdhuid, zoveel dat als ik kaal zou zijn het zou lijken of ik verschimmeld ben, op m'n voorhoofd en wenkbrauwen begint het nu ook. En downunder zit ik er ook helemaal onder.
Ik heb idd ook de zalf, maar ik vind nou niet echt dat het werkt. Idd wat Suzanne F. zegt, in een bad gaan zitten met zeezout geeft wel enorme verlichting wbt. jeuk. Aanrader dus :j En verder de boel vet houden, anders is het helemaal drama bij mij.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:17

Wat super goed werkt is de dode zee.
Nou kan je daar niet altijd naar toe maar ik heb gehoort dat als je een doctersverklaring hebt dat 1x per jaar word vergoed.
Ook heb je dode zee zalfjes dus probeer dat

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:21

Mijn oom ging regelmatig naar het thermale bad toe én 1 keer per jaar naar de dode zee (combi zout en hitte werkte erg goed voor hem). Daarnaast kreeg hij ook een nieuwe vorm van lichttherapie (maar hij is helaas overleden voordat duidelijk kon worden of het effect had....)

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:31

Jep ik heb er ook last van. Eerst alleen op mijn hoofd maar het is uitgebreid naar binnenkant armen/knieen en losse plekjes over mijn lijf. Voor mijn hoofd heb ik super smerige teershampoo maar het werkt wel, en voor de rest van mijn lichaam heb ik hormoon zalf.

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:33

Oja ik ben wel benieuwd hoe de plekjes er bij jullie uitzien, klinkt stom maar je hebt zoveel soorten psoriasis :P

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:36

Ik heb het helaas ook.

Vooral wanneer het kouder word.
In de winter is het echt heel erg.

Wat ik gebruik om het minder pijnlijk te laten zijn is Aloëvera lotion en slakkenslijm :)
Maar ook de zonnebank en een zoutbad. Dat werkt echt bij mij.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:41

Ik heb er ook last van. Plekjes op m'n hoofdhuid, buik en benen.
Ik heb nu hormooncremes en protopic maar het helpt niet goed.

Mij werd geadviseerd om geen suikers meer te eten. Ik heb alleen weinig zin om m'n hele eetpatroon om te gooien aangezien het maar om een paar plekjes gaat.
Zarqa heb ik een tijd gebruikt. Bij mij hielp het niet.
Bij mij zijn het ronde plekjes.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:45

Mijn broer heeft het. Hij heeft al zo veel zalfjes en cremepjes van de dokter gekregen, maar het help niet hoor.
In de zomer (zon) ziet zn huid er veel beter uit. Zoutbad inderdaad ook. Mn broer houd het altijd vet, maar dat is misschien meer voor dat het minder vervelend aanvoelt.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:42

Mijn zus heeft het. Nu verkoopt mijn moeder een speciale thee. Hierdoor is haar psoriasis super onder controle. Het is vaak helemaal weg! Stopt ze met de thee is het zo weer terug

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:09

Ik heb het sinds mijn 19e (Nu 21), het kwam eigenlijk heel onverwacht. Het begon met een vreemd plekje op mijn been, en het werden al gauw veel meer plekjes. Ik heb nu 3 varianten, waarvan degene op mijn hoofd en in mijn liezen het ergst aanwezig.
Heb een tijdje aangerommeld met hormoonzalven. Toen deze niet aansloegen kreeg ik lichttherapie i.c.m. zalven. Heb ruim 3 maanden onder UVB behandeling gestaan, 3x per week in het ziekenhuis, maar het mocht niet baten; vanwege hoog risico op huidkanker moest ik na die maanden stoppen. De plekken verergerden direct toen ik stopte, wat betekent dat het dus wel onderdrukt werd.

Ik slik nu medicijnen, dimethylfumaraat (psorinovo) om precies te zijn. Dit medicijn werkt voor mij heel goed op de plekken over het lichaam, enkel de liezen en het hoofd blijven een knelpunt. Ik gebruik naast de medicijnen ook nog steeds Xamiol en Dovobet (bethametason, hormoonzalf/gel). Moet nu om het halfjaar (voorheen om de 3 maanden) bloed laten prikken om te kijken of mijn organen (in het bijzonder lever en nieren) nog goed functioneren. Enige echte bijwerking waar ik last van heb zijn de dagelijkse krampen en bijna dagelijkse diarree. Daar is mee te leven.

Af en toe ga ik in bad met Dode zeezout van Zarqa. Is lekker dobberen en de huid wordt zacht. Maar of het werkt? Neuh.. Het haalt het niet bij de werking van een echte trip naar de Dode Zee.

Ik wacht in ieder geval met smart op die zon! :D


Overigens gelooft mijn dermatoloog ook niet in bepaalde voedingsstoffen die het mogelijk zouden verbeteren of verergeren.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 22-03-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:14

Mijn vader zit echt onder. Hij heeft ook van alles geprobeerd en het werkt allemaal tijdelijk. Hij smeert nu als hij hele dikke plakken met schilvers heeft met cacao boter van Palmers (volgens hem werkt alleen de pot en de tube niet), een dag later vallen alle schilvers eraf en heeft hij alleen nog een stuk rode huid over.

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:14

Vraagje trouwens, hoe doen jullie dat met alle smeersels op je hoofdhuid? Ik zie er zelf geen hol van en om nu steeds iemand te moeten vragen is ook weer zo wat gezien de hoeveelheid plekken.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:20

Froukje1993 schreef:
Vraagje trouwens, hoe doen jullie dat met alle smeersels op je hoofdhuid? Ik zie er zelf geen hol van en om nu steeds iemand te moeten vragen is ook weer zo wat gezien de hoeveelheid plekken.



Ik smeerde Xamiol, een vreselijk vette (op basis van vloeibare paraffine) gel. Mijn hoofd zit helemaal onder, geen wit plekje huid is zichtbaar als ik er last van heb. Ik laat mijn vriend het insmeren met latex handschoentjes, en hij masseert het ook even in. Nachtje mee slapen, en 's ochtends uitwassen. Een stuk of 7 keer wassen that is. Met Dreft. Het is namelijk zo vet, dat ik het er niet op een andere manier uit krijg. Maar eerlijk is eerlijk, het helpt heel goed om de schilfers weg te halen en de psoriasisplek te verwijderen.

Topicorte heb je anders ook, bevat een iets andere werkzame stof, maar het komt in een lotion-vorm. Is hetzelfde aanbrengen (kwestie van scheiding maken, hoofdhuid insmeren, cm ernaast scheiding maken, hoofdhuid insmeren, etc.), alleen een stuk makkelijker uitwassen.

Ik ben gezegend met een vriend die het voor mij doet. Als ik het zelf moet doen, wordt de achterkant niet voldoende ingesmeerd.

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:33

Froukje1993 schreef:
Vraagje trouwens, hoe doen jullie dat met alle smeersels op je hoofdhuid? Ik zie er zelf geen hol van en om nu steeds iemand te moeten vragen is ook weer zo wat gezien de hoeveelheid plekken.

Als ik weer eens last heb van mijn hoofd. Was ik me zelf een aantal keer per teershampoo. :)

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:51

Hier ook een soort teershampoo met menthol er doorheen. Zal eens kijken hoe deze heet, is ook op dermatoloog recept.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:57

Hier ook iemand met psoriasis. Heb er al last van sinds m'n 14, ben nu 23. Ik heb het alleen maar onder mijn haren. Al 100000 soorten zalfjes en shampoos gebruikt, alles werkt een tijdje en dan werkt het niet meer. Het is bij mij al een paar keer weg geweest na een vakantie bij de zee. Helaas heb ik niet veel geld om vaak naar een warm land met zee op vakantie te gaan. Ik word er ook helemaal gek van, ik kan mijn haren amper los laten want dan zitten constant m'n schouders onder de schilfers. Ik krijg ook vaker de vraag wat ik heb omdat wanneer ik m'n haren in een staart heb je het wel een beetje bij m'n oren ziet zitten.