Longeren met pessoa eindigt in drama

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Longeren met pessoa eindigt in drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 20:11

Ben nog steeds niet helemaal over schok heen, maar ik heb zojuist een doodenge gebeurtenis achter de rug. Ik was bij mijn paard vandaag, en ik wilde hem eindelijk eens longeren met de pessoa. Toevallig genoeg kwam er iemand langs die al jaren longeert met dat ding, dus hup hup en ze had hem om bij mijn paard (hoe het nu moet weet ik nog niet). We liepen naar het weilandje en klipte alles netjes vast. Ik had van internet een blaadje uitgeprint waarop stond hoe je de pessoa moest vastmaken als een paard er nog nooit eerder mee had gelopen, zodat die niet gedwongen werd in een bepaalde houding te lopen. Dit hadden we ook zo voor elkaar, hij liep heel braaf en vrolijk en kon zich nog makkelijk bewegen. Op een gegeven moment had ik hem in de draf gezet. Ging prima, totdat die opeens wat sneller ging en dus uitgleed..Hij plofte neer op het gras en ik weet niet eens meer wat hij deed, behalve heel wild met zijn benen maaien. Hij stond weer op, maar hij zat met zijn voorbeen vast in één van de touwen, omdat de touwen vrij hoog zaten, zat zijn voorbeen tegen zijn schouder aangedrukt. Zijn achterbeen zat ook in het touw verwikkeld. Hij probeerde dus te lopen en maakte rare sprongen en sloeg over de kop..Het was zo eng en raar, ik zag het allemaal gebeuren, ik stond erbij en ik keek ernaar, maar het was alsof ik totaal verlamd was. Om mij heen was het rumoerig, maar het leek allemaal heel ver weg. Ik zag hem liggen, wild maaien met zijn benen, zijn hoofd richting mij gedraaid, angstige ogen die mij aanstaarden, en ik kon mij niet bewegen. Opeens kreeg ik weer wat gevoel en liep op hem af, ik schreeuwde dat iemand een schaar moest gaan halen om de touwen door te knippen. Ik ging op zijn hoofd zitten en aaide hem en probeerde hem gerust te stellen. Hij werd wat rustiger en nu konden de mensen (die Godzijndank er ook bij waren) de touwen losmaken. Toen alles los was moest die staan, en ik was zo bang dat die ernstig gewond zou zijn. Hij liep wel wat kreupel, maar eenmaal op gang ging dat wel weer. Ik ben nog een stuk met hem gaan lopen, om te voorkomen dat hij in shock zou raken, want hij was heel stil na de val. Gelukkig ging het toen weer redelijk en ging zelfs even lekker rollen. Op stal zijn benen gekoeld en ingesmeerd en hem wat gemasseerd. Ik wilde hem toch op het land zetten om de stijfheid zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Hij loopt bij de eerste passen telkens onregelmatig, eenmaal op gang gaat het dan wel weer. Op het land was het wel heel zielig, normaal gaat die in draf naar zijn vriendjes toe, maar nu leek het wel een opa, heel houterig en langzaam. Ik hoop dat het alleen de spieren zijn en er geen ernstiger letsel achter schuilt. Jeetje ik vind het toch zo erg, voel mij ontzettend schuldig, mijn arme wummel. Ik had nog speciaal het gras gecontroleerd, of het niet te glad zou zijn. Maar het weiland leek droog, veel droger dan de bak. En hij heeft geen ijzers, dus ik had dit niet voorzien. Wat zo gek was, was dat het achteraf helemaal niet zo lang duurde vooradt ik naar mijn paard liep, maar in mijn beleving leken het wel minuten.
Het was dus een roteinde van de maandag, ik ga dus ook snel verdwijnen onder de dekens, hopelijk is morgen alles nog o.k. met hem.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:14

Wat naar joh! hoop ook dat ie morgen oke is.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:14

Bah wat een rotervaring. Zowel voor jou als je paard.
Hopenlijk houdt hij er niks aan over en is hij snel weer de oude.
Sterkte!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:18

Bah bah zo zie je maar dat zelfs een onschuldig touwtje gevaar met zich mee brengt....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:30

he bah, het zit je op dit moment ook niet mee. Hopelij is het idd alleen stijvigheid van de val, en loopt hij morgen al weer wat beter. Sterkte ermee, en ook met je rug trouwens.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:31

hey
ik heb hetzelfde zaterdag meegemaakt!! Ik ging ook longeren in de wei met de pessoa. De hond vanop de stal (een rottweiler) komt altijd de paarden opjagen tijdens het longeren, heel irritant, maar die luistert dus naar niks, dus ik kan er niks aan doen. Plots ging hij weer achter Gigi aan die aangaloppeerde en uitgleed op het gras. Hij lag gewoon op zijn buik neer. Hij keek even raar rond en zette zich opnieuw recht. Gelukkig zat er geen enkel touw verkeerd en dus ook niks vast rond zijn benen. Ik was toch ook wel geschrokken. Ik ga niet meer longeren op de wei hoor! Ik was ook blij dat ik hem bandages en springschoenen had aangedaan.
Ik hoop dat je paard er niks ergs aan overhoudt!
xxx

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:56

jeetje meid dat is schrikken!
begrijp volkomen hoe je je voelt en hoe je je vanmiddag voelde!
maar je moet jezelf niet schuldig voelen hier kon je echt niets aan doen.ik longeer ook al jaren met zo'n pessoa maar gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt,maar het is niet jouw schuld want je paard gleed uit.al kan ik me heel goed voorstellen dat je je wel schuldig voelt hoor.
hopelijk komt het allemaal snel goed en is er geen ernstig letsel.beterschap he?

soms is het beter om te zwijgen

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:03

Bang wat eng zeg ... Verdrietig
Hopen dat er niks met je paardje is morgen Lachen
Succes!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:27

ogh vreselijk zeg!!
meid je moet je niet schuldig gaan voelen!!
succes en sterkte!!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 23:05

das inderdaad een beetje een enge ervaring ja!!
nou rust maar lekker uit...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 23:48

Het is alsof de tijd stil staat als zoiets gebeurt en lijkt alles heel lang te duren. Heel veel sterkte voor jou en je paard, ik hoop dat hij zich niet blijvend heeft bezeerd. Daarbij hoop ik dat jij je ook niet hebt bezeerd.

Op zulke momenten hoop je maar dat het tuig breekt of iets dergelijks. Allemaal leuk die slijtvaste touwtjes, maar het gaat ook niet stuk wanneer het wel moet. Dit vind ik dus een van de grote nadelen van deze teugel en is een van de voornaamste redenen waarom ik m niet gebruik. Bij ons ging er laatst ook een paard mee aan de haal, gelukkig liep het goed af.

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 07:52

Het is ook heel gevaarlijk om te longeren in de wei, of je dat nou met pessoa doet of met iets anders. Dit ligt niet aan de pesooateugel maar aan de plek van longeren. Hij kan ook als hij uitglijdt met zn been in een bijzetteugel of slof blijven hangen...

Dit was bij mij les 1 in het longeren, zorg voor een goede ondergrond en dan zeker geen gras ivm gladheid....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 09:14

Suzanne F. schreef:
Het is ook heel gevaarlijk om te longeren in de wei, of je dat nou met pessoa doet of met iets anders. Dit ligt niet aan de pesooateugel maar aan de plek van longeren. Hij kan ook als hij uitglijdt met zn been in een bijzetteugel of slof blijven hangen...


Je hebt helemaal gelijk. Ik liep gisteren nog langs de bak, maar zag her en der van die halfopgedroogde plassen liggen, met zo'n zwart glibberig laagje erin. Op het gras zie je deze plekken minder goed, ondanks dat er meer zand ligt dan gras. En de bodem van dat land is super om in te werken. Ik baal er gewoon van, ik had beter moeten opletten.

Ik ga zometeen mijn paard checken, kijken hoe het gaat met hem. Ik zelf ben vanochtend zo stijf als een hark, dus ik hoop dat hij wat soepeler loopt.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:59

Ach meis, het zit je ook helemaal niet mee zeg! Hopen dat je paardje snel weer goed loopt en jij over de schrik heen bent.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:50

Jeetje wat een afschuwelijke gebeurtenis.... Arme Flame... Ik kan me voorstellen dat je je rotgeschrokken bent!

Maar verwijt jezelf niets, als je ziet hoe paarden af en toe in de wei tekeergaan en dan ook gewoon op hun benen blijven staan, is dit gewoon echt een geval van pure pech.

Ik hoop dat jullie er allebei niet al teveel de zenuwen van hebben gekregen en ik hoop ook dat Flame alleen maar een paar spiertjes verrekt heeft en na een paar dagen weer helemaal goed loopt.

Kaminka (ja die...! Knipoog ) heeft zichzelf eens met haar hoofd onder het touw waar ze mee vastgebonden stond door gewurmd, waar ze ontzettend van schrok en haar hoofd omhoog gooide. Hierdoor werd ze min of meer gewurgd door het halster en ze raakte helemaal in paniek. Ik stond er toen ook als verlamd bij, gelukkig kwam de stalhoudster snel in actie en sneed het touw door. De veiligheidsknoop zat door de ruk zo strak dat die niet los te krijgen was. Sindsdien staat ze altijd tussen twee touwen vast, ik neem het risico niet meer....

Sterkte ermee!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:58

Sterkte, hopen dat hij alleen wat stijf is van de schrik.
Ik weet hoe je je op zo'n moment voelt. Ik had het laatst met Den ook. Maar dan voor een sulky. Hij ging ook over de kop en lag helemaal in de knoop. En ik kon helemaal niets doen omdat helemaal stijf stond van spanning en angst dat hij iets zou hebben. Hij was enkel een beetje stijf.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:25

Ik heb zelf ook ooit zoiets meegemaakt, mar dat was nog iets erger dan dit!
Een meisje bij ons op stal was bezig met longeren met die passoa, maar ik had tegen haar gezegd, niet doen zolang ik er niet bij ben (dat ding was namelijk van mij), toch doen, het ging allemaal goed totdat ze terug liep naar de stal. Pony schrikt ergens van en begint een beetje te draaien en zij probeerd hem met rukken in z'n mond rustig te houden (dit heb ik van de boer die daar de eigenaar is, die heeft het allemaal gezien), en begint ook nog tegen hem te schreeuwen, dit heeft een averechts effect n pony rukt zich lost en breekt door het draad en schiet de weg op!
Ondertussen waren mn vriendin en ik net thuis gekomen van school, en mijn moeder begint te schreeuwen dat die pony langs rent!!
Wij naar buiten gerent en zien nog net dat hij aan het einde van de straat onderuit gaat, weer opstaat en verder rent!!

Dat meisje kwam overstuur naar me toe op de fiets en ik zeg tegen haar ga van die fiets af ik ag er achter aan.. Nou ik heb echt nog nooit zo hard gefietst.. Ik kwam ondertussen allemaal mensen tegen die me aanwijzijngen gaven over welke richting die was opgerent!!
Op een gegeven moment was ik zo overstuur dat ik ook nog eens begon te hyperventileren, maar ging (achteraf stom) gewoon door, en vond bijna 10 kilometer verderop z'n dekje en het bontje voor achter z'n kont..

Ik begon gelijk al het ergste te denken, maar vondt hem gelukkig een kilometer verderop helemaal in shock!! Hij herkende me nog wel, dat vond ik al heel wat, en de meisjes die haden gevonden liepen mee naar en stal in de buurt waar we gelijk de dierenarts belden en inmiddels kwamen m'n vriendin en dat meisje eraan op de scooter.

Nou die pony leeft nog wel, maar is nog steeds om de haverklap kreupel en heeft rare dingen! Hij is hier heel erg door aangetast en is onderweg drie keer onderuit gegaan! Hij zat compleet onder de wonden en schaafplekken. Er is nooit goed naar gekeken, er zijn ook geen foto's gemaakt van z'n bekkens ofzo!! POny loopt nu bijna M2 maar het gaat niet echt fantastisch (qua gezondheid).
Ze weet nu wel dat ze eg fout is geweest, mar daar heeft de pony nu niks meer aan. Ze heeft er wel van geleerd, en ik heb een nieuwe passoa gekregen Knipoog
Maargoed dat was mijn verhaal eventjes.

Ik hoop dat jou pony er niks aan overgehouden heeft, en je hebt in iedergeval geleerd dat je niet op gras moet longeren, je kan beter in een iets nattere bak gaan rijden of longeren!!
Veel succes met je pony en veel sterkte!!

groetjes marielle

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:11

jakkes, wat een verhalen allemaal... Ik had het al niet op die Pessoa, juist vanwege allerlei spookbeelden die in mijn hoofd opkwamen als ik dacht aan zo´n compleet ingesnoerd paard en wat er zou kunnen gebeuren... Om die reden gebruik ik altijd de dubbele longe. Heb jij niets aan nu, maar ik hoop in ieder geval dat het meevalt allemaal. Sterkte in ieder geval!!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:39

Ja dat is nou weer het mooie van al die houtjes en touwtjes aan een paard.
Als er een keer wat gebeurd ......
Mijn paard is eens in de bak uitgegeleden(op mijn vorige stal waar de bak heel slecht was) met bijzetjes. Ik heb ze daarna ook nooit meer gebruikt daar. Nu weer wel omdat de bak goed is.
Ik ben me ook lam geschrokken maar was blij dat ze nog heel los zaten waardoor hij zijn hoofd omhoog kon doen.

gelukkig dat het nu goed afgelopen is.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:51

wat een verhaal..... gelukkig is het nog goed afgelopen.... hoe is het nu met je paardje?

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 19:39

is alles al wat beter met je paard?(en off topic)heb je al uitslag van de scan?
Beterschap voor jullie beiden.

leef je droom, droom niet je leven.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 23:09

Jeetje ik lees hier ook de meest enge verhalen met bijgezet longeren...Toch weerhoud het mij er niet van om te gaan longeren met pessoa, vooral omdat ik weet dat mijn paard (mits die op 4 benen blijft staan) er beter van wordt. En ook met rijden kunnen er nare dingen gebeuren. In het vervolg controleer ik wel zeer goed de bodem, en met nat weer mag ik hem rijden/longeren in de bak van een melkboer hier in de buurt, zijn zand is wat muller.
Gelukkig gaat alles goed met mijn dapper paardje, hij is ietwat stijf vanuit de schouder, maar de meeste stijfheid is redelijk verholpen door lekker in beweging te blijven op het land. Voor de zekerheid geef ik hem wel een paar dagen rust, zodat zijn spieren goed kunnen herstellen.
Bedankt iig voor jullie steun, het is altijd fijn om de gebeurtenissen te kunnen delen met mensen die het het beste begrijpen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boeflover, Cjuan, Freyr, marit34, Stelvio en 137 bezoekers