Waar moeten we op letten als we gaan kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Waar moeten we op letten als we gaan kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 09:59

Een vriendin van mij heeft een paardje op het oog, waar we binnenkort gaan kijken. We vroegen ons af waar we precies op moeten letten als we daar zijn. Nou ben ik geen kwpn-kenner, maar ik weer wel enigzins hoe een paard eruit moet zien Haha! , maar we willen natuurlijk niets over het hoofd zien... Tips???

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:07

Lendenen..je wilt geen slappe lendenen, heel belangrijk voor het rijpaard. En dat ie dus recht op de benen staat en er recht mee loopt. en je wilt dus geen hertehals of holle rug. Lange hals is juist een plus,.
Als je achter het paard staat en het loopt van je af, wil je alle vier de hoeven aan de onderkant kunnen bekijken, dus hij moet de voeten wel optillen.
Druk met twee vingers ook eens langs de ruggegraat, hoe moet daar wel op reageren, maar ook niet al te pijnlijk.
fijn is het ook als er achter de kaak, dus tussen hals en kaak, daar waar de klieren zitten, minimaal 2 liever 3 vingers passen.
Maar bovenal, ze moet hem mooi en lief vinden, je wilt geen paard kopen wat je niet meteen op een plezierige wijze aanspreekt.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:20

hoi

ik denk dat je het beste iemand mee kan nemen die veel verstand heeft van paarden om je voor een miskoop te behoeden.
dat gebeurd zo vaak en is eigenlijk voor een groot deel te voorkomen.
dus als je zelf een leek bent vraag dan iemand anders.. en dan erbij ben je zelf ook vaak geneigt om niet kritisch genoeg te kijken omdat je bijvoorbeeld al helemaal verliefd bent op dat paardje

veel succes ermee.

groetjes joycje

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:21

Neem iemand mee die echt verstand heeft van paarden en koop in ieder geval geen paard zonder de afspraak dat hij eerst goedgekeurd moet worden.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 12:33

Dat had ik zelf ook al bedacht. Ik moet nog even kijken of mijn vader mee wil, die doet voor de onderlinge verzekeringen ook de jaarlijkse schattingen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 22:25

Let er ook op hoe hij zn staart draagt als hij gewoon loopt. Draagt hij z'n staart duidelijk naar 1 kant dan kan dit duiden op rugproblemen (of in elk geval op 1 kant die minder goed ontwikkeld is).

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 22:33

laat het paard van stal/wei afhalen, als je er bij bent, kijk hoe het reageerd, of het allert is.
Vraag of je (of je vriendin) hem mag verzorgen, controleer hem zo, kijk hoe hij reageerd.
let vooral hoe het paard overal op reageerd!
Laat het paard eerst door de eigenaar rijden, dan jij of vriendin erop, en een keer wisselen.
probeer wat hij kan, probeer achterwaarts zeker, dat zegt vaak al veel.

wat wil je met het paard... probeer dat dan ook!
Onderhandel als het je wat lijkt, over de prijs en maak afspraken.
Ga nog een keer onverwachts kijken en laten keuren door jouw geozen Da, bij de keuring proberen aanwezig te zijn.

succes!