Paard is als de dood voor buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Paard is als de dood voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 17:25

Mijn paard is als de dood voor buitenritten, na 50 meter, telkens bij dezelfde paaltjes, wil hij zich omdraaien en terug rennen. Aan de hand gaat ie overal mee naartoe, maar als ik erop zit doet ie het niet. Ik denk dat het komt omdat ik bang ben dat ie er vandoor gaan, en dat ie dat voelt en er onzeker van wordt. Met een ander paard van stal meegaan heeft ook geen zin, dan draait ie ook om. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Ik vind buiten rijden geweldig, dus it's a real big problem! Frusty



Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:25

Je kunt de andere kant op gaan. En pas na een poos weer eens proberen.
Maar je kunt ook eerst het 1ste stukje lopen en er na die paaltjes opstappen. Persoonlijk zou ik de tweede optie kiezen, als je er te voetmakkelijk langs kan lopen heb je zelf ook minder stress. Na verloop van tijd stap je een net iets eerder op dan die paaltjes en dat bouw je verder uit tot je thuis op kan stappen. Wat jezelf al zegt, jij denkt dat ie ervandoor zal gaan en dat doet ie dan ook meteen. Probeer bij jezelf de stress te verminderen. Het samen lopen zal daarbij helpen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:32

Of anders een keer een ander er op weg laten gaan.. Iemand die niet bang is dat hij er vandoor gaat.
Dan merkt hij dat het echt niet eng is voorbij de paaltjes, en ben jij minder bang dat hij er vandoor gaat (want het ging bij de ander ook goed!)
Je zit nu namelijk in een cirkel, hij is bang omdat jij dat bent, en jij wordt banger omdat hij daar op reageert.

Bij mij helpt dat meestal heel goed, zo ben ik ook een beetje over mijn springangst heengekomen (zelfde verhaal als bij jou, alleen dan met een hindernis) maar je moet natuurlijk wel een geschikte ruiter kunnen vinden!

succes Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:44

En als er iemand anders mee loopt tot aan het paaltje?
Misschien is dat ook al genoeg.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 19:17

Jij erop en iemand anders ernaast, en als dat niet kan, dan iemand anders erop die wel durft om op haar naar buiten te gaan.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

*Femke*

Berichten: 24
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: ~~Medemblik~~

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:19

klinkt net als mijn paard deed
die was niet bang maar gewoon enorm vervelend
ging er vandoor
en draaide na de zoveel meter om om vervolgens zo snel mogenlijk naar huis te zien komen
als hij niet bang is
en het dus gewoon klieren is
dan hem een keer flink aanpakken en hem dus laten weten dat hij niet om het minste moet gaan miepen en gewoon door kan lopen.
maar als het angst is, (echt angst) dan ander paard mee (dan heeft hij een leider) of iemand ernaast.

Groetjes Margreet!!!!!

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:49

De meeste paarden zijn alleen verkeersmak als je dat zelf ook bent.
Als je buitenrijd en je ontspant gewoon dan gaat het al beter.
Ga hem niet op de rem houden maar geef hem de ruimte, probeer ook om zelf niet naar het enge ding te kijken maar concentreer je op iets leuks, dan blijf jij rustig.
Probeer ook om hem met zijn hoofd de andere kant op te laten kijken.

Ga eerst eens een paar keer met een ander braaf paard mee en probeer dan nergens op te letten waarvan jij denkt dat hij het eng zou kunnen vinden, want zodra jij iets engs ziet voelt hij jou spanning en gaat enge ding opzoeken.
Let op het verkeer en geniet verder van bloemen en vogels etc, maak je niet druk.

Ontspannen zitten, teugels losjes en je paard ontspant zo met je mee.

Succes ermee.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:07

Ah dat herken ik, die van mij deed dat eerst ook altijd zodra ze merkte dat we 'echt' verder gingen dan even droogstappen draaide ze zich om.
Ik heb gewoon steeds weer geprobeerd, maar zij liep steeds achteruit en toen heb ik haar zo achteruit laten gaan dat ze tegen een hek ging en ze niet meer achteruit kon...toen zat er maar 1 ding op en dat was vooruit te gaan Lachen
Ik denk dat jij gewoon het beste met 1 gehoorzaam rustig paard mee naae buiten kunt gaan en zodra hij weigert een tik geven en benen, een boze stem opzetten...helpt dit allemaal nix, dan stap af loop een stukje en stap weer op. Bij de meeste paarden werkt dit wel,
Veel succes

Boque | Bokai | Buka | Boksel

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:58

ok dit heb ik dus ook....alleen ik heb het niet kunnen oplossen maar ik ben er mee aan het werk. het was zaterdag zelf zo erg dat hij in de sloot liep ik heb hem er namenlijk vroeger heel erg vandoor laten gaan...(terug naar huis), toen was het over en krgen wij een binnen bak, ik ging daar in rijden heel veel en nu stopt hij dus gewoon als we naar buiten gaan...maar hij is heel sterk en al 15 dus hij kent aale truckjes. Dus toen ging mijn instructriese mee en deed hij het weer en toen heb ik gewonnnen en ik ga strenger worden en duidenlijker en het vaker doen...
hopenlijk helpt dit....dus.....Je bent zeker niet de enige die dit probleem heeft...gewoon niet opgeven, doe ik ook nieT!

keep your head up

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:00

en geloof me....doe dit NIET ALLEEN!!je kan niet weten wat er gebeurt...en wat ik vroeger gewoon kon doen....kan ik nu niet meer en het is nu zo gevaarlijk dat ik het niet alleen meer mag doen dus zorg dat er iemand bij is, dan ben jij zelf ook zekerder

keep your head up

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 21:55

Tnx voor de tips, blijf vooral reageren. Hoe meer ideeen hoe beter.

boemel

Berichten: 8348
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 08:40

Mijn paard deed dat ook en ook erg fanatiek. Steigeren en bokken als ze d'r zin niet kreeg. Ik had haar toen nog maar net en ik vond het echt doodeng.

Om te beginnen had ik buiten meer over haar te vertellen als ik haar al in de bak gereden had. Doordat ze beter aan de hulpen was en al wat moe kon ik haar wat verder rijden. Verder was het zo dat als ze eenmaal niet meer verder wilde, ik haar ook echt niet meer voorwaarts kon krijgen, want dat ging ze steigeren en bokken op mijn benen en op de zweep (en hoe!).
Ik liet haar dan omdraaien met de snoet naar huis en ik reed haar rustig achterwaarts de kant op die ze niet op wilde gaan. Ik probeerde haar weer opnieuw de goede kant op te rijden, wat ze natuurlijk niet wilde, dus ging ik weer achterwaarts. Net zo lang proberen totdat ze het zo beu was dat ze de goede richting oprende. Dan beloonde ik haar en ging ik zo'n 100m. verder als het punt waarop ze moeilijk ging doen. Dit heb ik steeds wat uitgebreid.

Nu kan ik in mijn eentje hele lange bosritten maken en vindt ze het ook erg leuk. Als ik lange tijd niet meer op de weg ben geweest, wil ze nog weleens wat proberen, maar dat is altijd snel opgelost


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 40 bezoekers