Kiezen, kopen, waar, wanneer en hoezo??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Kiezen, kopen, waar, wanneer en hoezo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 16:31

Zoals sommige al hebben kunnen lezen op Bokt ben ik dus op zoek naar een paard.

Wat ik me nu afvraag, nu ik midden in de ellende Haha! zit, is hoe jullie je paarden hebben geselecteerd. Veel verstand van afstamming heb ik niet dus wat dat betreft zal ik jullie ulp nog wel eens nodig hebben. Maar ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben.
Op internet zie je de ontzettend veel foto's met de meest mooie paarden, maar ja, om nu op het uiterlijk af te gaan. Een foto kan ook gemanipuleerd zijn Schijnheilig
Bellen of mailen jullie elke eigenaar die een paard te koop heeft staan die je wel wat lijkt? En waar selecteren jullie allemaal op? Wat weegt het zwaarste?

Heel veel vragen, maar alle tips zijn welkom. Wie weet kan ik dan wat beter door de bomen het bos zien Cool

Thanx Clown

Op zoek naar de zon!!!


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:46

*WHAM* Lovers

Dáár moet je op selecteren Lachen
Je moet verliefd zijn, meteen een maatje in dat paard zien en je kunnen voorstellen dat je daar dag in dag uit door weer en wind heen gaat.

Natuurlijk moet het paard ook gezond en geschikt zijn voor je gebruiksdoel, maar vooral de *klik* moet er zijn.. Ik zou gewoon naar zo veel mogelijk paarden gaan kijken, en als jouw paardje erbij zit merk je dat snel genoeg!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:08

Het eerste paard waar ik naar ging kijken, was al meteen raak! Lovers Lovers Lovers Love at first sight!
En je kan best iemand meenemen die dan objectief het paard even bekijkt ivm gezondheid, de toestand van benen, hoeven, ...
Wat ook een handigheidje is om te weten; kijk hoe de eigenaar reageert als jij met het paard bezig bent, is hij er gerust is, kan je er vrij zeker van zijn dat je met een "braaf" paard te doen hebt.
En vraag altijd om een proefperiode!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:10

Ik ben juist niet van "liefde op het eerste gezicht" uitgegaan. Heb juist eerst heel uitgebreid telefonisch gesproken met degene die het paard verkocht. Wij zochten namelijk vooral een lief en betrouwbaar paard. Uiterlijk stond heel laag op ons lijstje.
Sterker nog, ik vond Leo maar een lelijke knol toen we 'm kochten. Maar Dick wilde 'm per se hebben, dus vooruit dan maar.

Is toch nog leuk opgedroogd trouwens *LOL*

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:30

Bekijk er genoeg. Rijd het hele land door tot je hem gevonden heb. Laat het paard keuren. Klinische aankoopkeuring kost ong 65 euro. Vraag waarom de verkopende partij hem/haar verkoopt. Verder ga ik toch voor het maatje, het gevoel moet er zijn en ik weet het!!! Ik ga mijn eerste eigen paardje vrijdag halen (moet ong twee uur en drie kwartier rijden met trailer) Pling
Veel Succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:34

Idd, rond kijken, bellen en als iets je wat lijkt gewoon langs gaan en zelf even met het paard aan de slag gaan (als dat kan) zelf even poetsen, zadelen en rijden.
weet je gelijk ook hoe het paard in de omgang is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:45

Ik heb mijn kwpn-er "besteld" via een handelaar.
Papier leuk, maar niet belangrijk.
geslacht: nite belangrijk
kleur: niet belangrijk
Eisen: super braaf in de omgang (vooral met kinderen in de buurt) volledig stressbestendig (heb 3 kids) moest goed door gereden zijn.
Optie: beleerd voor de wagen.

Een 4 jarige ruin, leuk dier, maar werd maf als hij kids hoorde (vondt kinderen iets te schattig)
Een 10 jarige tuigerruin, braverd, maar was niet stressbestendig, beetje heethoofd.
Een 8 jarige merrie, betuigd, niet bereden, had last van zomereczeem, Mijn stal staat tussen de bomen, en dus veel last van vliegende beestjes.
Een 8 jarige merrie, bereden, stressbestendig, super braaf. Met papier: stamboek merrie van Amethist X Important (zei mij ook niets, wegens wond aan voorbeen niet meer naar de keuring geweest). Laten beleren voor de wagen, perfect paard aan gehad (wegens rugproblemen de merrie toch maar weer verkocht)

De tuiger gezien en smoor verliefd, gelukkig had manlief dat niet.

Mijn a-welshjes:
Op advies van kennisfokkers en de handelaar de eerste gekocht.
De tweede mijn dochter laten beslissen in overleg met de handelaar. Beide pony's goede koop aan gedaan

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:48

Pinky was mijn verzorgpony al dus ik was al helemaal verliefd voordat ik hem kocht.
Bij renzo was het *BOEM* Bek viel open en ging niet meer dicht tot hij in de trailer stond Lachen

Hij is dan wel van Linda maar ik zag hem als eerste Schijnheilig }>

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:51

Ik heb eerst goed op een rijtje gezet welke eisen ik had, en toen ben ik op internet gaan zoeken naar paarden die daaraan voldeden. Toen naar verschillende paarden wezen kijken. Ik vroeg elke keer van te voren een kopie van de stamboom, omdat ik iemand ken die daar best wel veel verstand van heeft en er dan voor me naar zou kijken. Maar het is heel belangrijk dat een paard je aanspreekt, ik heb wel paarden gehad die op zich wel goede eigenschappen enzo hadden maar dan op een foto best wel lelijk waren. Uiterlijk is wel niet het belangrijkste, maar een paard kopen is niet zomaar iets, je mag best wel een beetje kritisch zijn Knipoog.

boemel

Berichten: 8358
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:50

Toen ik een paard zocht, keek ik me helemaal suf op internet. Maar daar staat zoveel en ook erg veel boven mijn budget.

Ik heb toen zelf advertenties geplaatst met daarin duidelijk vermeldt wat ik zocht te denken aan leeftijd, grootte, makkelijkheid en prijs.
Ik kreeg daar best veel bruikbare reacties op.

Ik heb mijn paard uiteindelijk via een paardenfokker hier uit de buurt gekocht, maar het had net zo goed via internet kunnen lopen.

Het is wel heel belangrijk om te laten keuren (bij mij zijn er 6 afgekeurd).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:34

Vraag in je paarden-circuit of er nog wat te koop staat. De meeste paarden die geadverteerd worden zijn te duur en daarom zijn ze nog te koop. De echt goede paarden, de leuke aankopen, zijn allang in het 'warme circuit' verkocht....

Bepaal goed voor jezelf wat je wilt kopen en neem iemand mee, die jouw nuchter kan opsommen wat een goede kant van zo'n paard is en wat de minder sterke kant. Vergeet de instant-verliefdheid, dat is namelijk de beste manier om met een miskoop thuis te komen. Je wilt wel een beetje vallen voor de kleur en het koppie, maar wordt pas verliefd als hij goedgekeurd en al in jullie stal staat!

Nou, weet dus wat je wilt en ga dan kijken. Bepaal ook je budget en blijf het trouw. Probeer ook een rondje erop te rijden. Past het een beetje bij je? STap dan af en bekijk het dier nog eens. Staat het recht op de benen, is de bovenlijn mooi gevormd. Vind je het de vraagprijs waard? En sterker nog, wil je het paard wel kopen?
Is het dier dan geschikt voor wat jij ermee wilt, dan kan je er nog een nachtje over nadenken, maar zeker als je al een paar gezien hebt, dan weet je heus wel of dit de beste tot nu toe was, of juist niet. En was dit de allerbeste, dan kan je gewoon een bod uitbrengen (let op: onder voorbehoud van veterinaire goedkeuring!). Som bij je bod ook meteen je voorwaarden op, wil je het op proef (of juist niet, dan zal de verkoper eerder genegen zijn te zakken in prijs!), wil je de toebehoren ook mee kopen (zou ik niet doen tenzij het echt de moeite waard is).

Een goede verkoper zal de 'zucht en steun' techniek laten zien, dan doen ze even moeilijk over de prijs enzo...gewoon blijven afwachten, ze willen heus wel van het dier af. Onthoudt, de gene die het eerste zwicht, doet vaak het meeste water bij de wijn. Bied wel lager dan de vraagprijs, daar heeft de verkoper namelijk al op gerekend toen hij de vraagprijs maakte.

Vragen die je wel moet stellen, maar waar je meestal wel van kan bedenken hoe een verkoper ze zal beantwoorden zijn "heeft het dier gebreken?" "is het al eens eerder gekeurd en hoe ging dat" " is het dier gezond". Als de verkoper dan verteld heeft dat alles goed is, en dat lbijkt dan achteraf toch niet zo te zijn, sta je sterker als je verhaal komt halen.

En ach, als er eentje afketst door keuring of een starre verkoper, zeg dan bedankt en ga weg. Kom niet op je voorwaarden terug! Er zijn zo heel veel leuke paarden te koop, er is er echt altijd wel weer eentje die je ook aanspreekt.
MIjn goede vriendin was afgelopen zaterdag klaar om te kopen, maar op een 400 euro prijsverschil zijn ze er niet uitgekomen. Dag later ziet ze een ander paard, kwa vraagprijs hoger, maar ook leuker geschikt voor haar, ze heeft een bod gedaan (zelfde als de dag ervoor) en dit paard was verkocht... Zo snel kan het gaan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:36

Via mijn schoonzus. Door haar besmet met het NFvirus. Zij wist wat betaalbaars te staan. verder op eerste gezicht geen verkeerde indruk, maar zeker niet verliefd. heel bewust voor een 3 jarige gekozen, die nog niet ingereden was.

Fiesta, freiberger, what else?

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:54

Ik was eigenlijk op zoek naar een "gewoon" paard. Een leuk paardje om dressuur mee te rijden en mee te springen. Had eerst wel een leuk paard gezien, een mooi leerpaard, 14 jaar oud geloof ik en wel zo'n beetje in de prijsklasse waarin wij zochten. Maar heb eerst nog maar even verder gekeken. En toen kwam ik patsboem een Tinker tegen. Kende ze al wel, maar had helemaal niet nagedacht om er zelf een te kopen, aangezien ik eerst wel de sport in wou. Maar toen ik Mikado in de bak zag staan, was ik echt spontaan verliefd. Hij had ook nog eens mooie bewegingen. Dus toen hebben we maar besloten hem te kopen.

Dus i.p.v een leerpaard voor de dressuur heb ik een onbeleerde Tinker gekocht. Maar wel eentje die superbraaf is, supergraag voor je werkt, zich altijd inzet en altijd WIL! En eigenlijk ben ik daar toch wel heel erg blij mee !!!!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:29

Bij mij was het ook WHAM.. . liefde op het eerste gezicht Lovers Ik heb mijn paard op marktplaats zien staan (met beetje sullige foto Haha! en heb toen na even aarzelen de eigenaar gebeld.... hij stond nog te koop en die man vertelde zo enthousiast over zijn paard Omar dat ik ook helemaal enthousiast werd. We hebben toen een afspraak gemaakt en 2 stalgenootjes mee genomen die wat meer verstand van paarden hadden dan ik aangezien dit mijn 1e paard werd.

Omar kwam een beetje humeurig over Haha! (is hij nog steeds tegen vreemden) en tijdens het rijden was ik zo nerveus (faalangst) dat hij niet precies begreep wat ik nu bedoelde maar ik voelde gewoon dat dat helemaal goed zou komen. Het is inderdaad helemaal goed gekomen en ik zou hem nu voor geen goud meer willen missen Lovers Natuurlijk heb ik hem door mijn eigen veearts laten keuren en hij werd goedgekeurd!!

Zorg dat je kijkt terwijl de eigenaar het paard borstelt, opzadeld etc. Zorg altijd dat je ziet dat ze dit doen en probeer het zelf ook even te doen om te kijken hoe het paard daar op zal reageren. Laat de eigenaar er ook even op rijden en ga dan zelf rijden en laat eventueel ook nog iemand die je meeneemt op het paard rijden zodat je daar ook naar kunt kijken. Ga op je gevoel af en kijk of het paard ook aan al je eisen voldoet. Het beste is natuurlijk om nog een aantal keer terug te komen en te kijken en te rijden maar ik heb dat eigenlijk niet gedaan maar de eigenaar kwam echt zo betrouwbaar over en heeft in dit geval ook helemaal niets gelogen over Omar en ik kan hem nog steeds bellen voor advies Knipoog

Zet voor jezelf op een rijtje wat je wensen en eisen zijn voor je toekomstige paard en ga gewoon lekker surfen op internet en naar de prijsklasses e.d. kijken.

BTW let ook op eventuele stalgebreken (luchtzuigen, weven etc.) .. vraag hier ook naar. Ik had zelf eerder bijna een paard gekocht maar ze was een luchtzuiger en daar had ik niet veel zin in. Mijn paard heeft gelukkig geen stalgebreken.

Heel veel succes met de zoektocht naar een leuk paard Knipoog .

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:45

Eerst bedenken wat je wilt.
wil je een heel erg rustige en brave kinderpony dan kun je Shires al schrappen en de meeste volbloeden ook wel.
wil je echter een dressuurpaard dan kun je de shetjes en welsh A pony's ook wel doorstrepen op je lijstje.
Ga er maar van uit dat uiterlijk het laatste is waar je naar moet kijken.Foto's kunnen mooier zijn maar ook veel lelijker zijn als iemand het paard op de kop heeft afgedrukt etcetc.
als je een paardje hebt die aan de beschrijving voldoen ga dan eens bellen stel eens wat vragen over hoe het paard is etc.
heb je dan een goed gevoel na dat gesprek ga dan eens kijken.
Probeer het paard uit en als het mogelijk is ga nog 1 of 2 keer terug en vraag of je alles zelf mag doen.Klikt het? heb je echt zo iets van dit is 'm en zou je heel hard balen als de koop niet doro zou gaan? DOEN! keuren en kopen die handel.
twijfel je ook maar heel iets :Niet doen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 16:49

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik ga zaterdag een paard bekijken, en zoals je zult begrijpen ben ik heel erg benieuwd. Als ik het moet geloven zou dit een ideaal paard voor zowel mijn vriend (de beginner) en mijzelf zijn!!
Spannend!!

Op zoek naar de zon!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirsha en 160 bezoekers