deel1: travers/renvers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

deel1: travers/renvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 07:06

Ik rij dus ook nog op een 7-jarige e-pony, 1.51 groot. Deze heb ik als 3jarige zelf ingereden, ze is een fokmerrie, elk jaar een veulen en direct weer gedekt worden. Ik rij haar 2 keer in de week, het veulen loopt dan los in de bak, omdat de eigenaar het veulen niet op stal wil houden. Verder staat ze in het land. Deze merrie is erg leergierig, en af en toe vind ik het jammer dat ik haar niet uit kan brengen.
Ik heb dus een aantal probleempjes, het gaat af e ntoe wel ietsje beter, maar ik wil het graag goed doen.
Voor allle duidelijkheid: ik heb geen mogelijkheid om les te nemen met deze merrie.
Verder rij ik haar dus tot aan de geboorte va neht veulen, de laatste maand iets rustiger en een week na de geboorte van het veulen stap ik er weer op. Na 3 weken heb ik haar dan weer in fatsoenlijke conditie dat ik wat kan vragen.

Goed, het probleem: het aanleren van de travers en de renvers

Schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts wil dus prima. Ik ka nde hoek iets varieren en rij meestal op 3 hoefslagen. Toch krijg ik het paard niet in travers of renvers. Met welke raden jullie aan te beginnen?
Ik rij dus of in een bak van 12 bij 24, of in de manege met een enorme geul van een hoefslag. Verder zou ik in stap nog langs de stoeprand kunnen oefenen, maar ik wil dit niet in draf doen omdat het toch wel hard is.
Ik vermeld verder nog even dat het wijken nog niet echt bevestigd is. Soms gaat het goed, soms dus niet. Volgens de 1 is wijken een voorwaarde voor goed travers/renvers, volgens een ander is het een onbenullige oefening die je na de L nooit meer nodig hebt. Ik wijk dus wel elke keer en probeer het te fatsoeneren, maar vind ook dat het paard nu toe is aan de travers/renvers.
Verder is mij verteld dat je dezelfde hulpen moet geven als bi jhet schouderbinnen/buitenwaarts. Dit lijkt mij een beetje onlogisch, want hoe weet het paard dan het verschil? Ik geef dus wel dezelfde beenhulpen, maar werk iets meer in met de buitenteugel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:52

Het wijken voor de eenzijdige kuitdruk (zoals dat voluit heet) is geen onbenullige oefening. Nadat je een paard hebt geleerd wat de druk van 2 benen betekent, leer je hem wat het inhoudt als je met 1 been meer inwerkt. Dat is al noodzakelijk om een paard fatsoenlijk aan te laten galopperen en later voor de zijgangen. Daarom zul je een paard eerst wijs moeten maken voor de eenzijdige kuit voordat ie kan begrijpen wat een zijgang inhoudt.

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 11:02

Ja ok lovely, dat is ook mijn idee, maar nu verder, nu de stap naar de travers en renvers. Het paard is denk ik wel toe aan deze oefeningen. Als het wijken een dag goedgaat, dan wil ik dus een stapje verder. Het paard reageert dus wel op eenzijdige kuitdruk met wijken, maar neemt af en toe de achterhand niet mee. Op sommige dagen dus wel, dsu op die dagen wil ik graag richting travers of renvers. Schouderbinnenwaarts gaat eigenlijk altijd wel goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:05

germie schreef:
Het paard reageert dus wel op eenzijdige kuitdruk met wijken, maar neemt af en toe de achterhand niet mee.
oftwel hij wijkt niet (maar gaat schuin op de voorhand). eerst dat onder de knie krijgen, dan verder gaan.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:07

Als het wijken inderdaad goed gaat en hij kan dat zonder dat ie zijn achterhand op stal laat, dan kun je eens gaan kijken wat er gebeurt als je je paard leert om zich in te stellen en te buigen op je binnenbeen. Renvers, travers of appuyeren zijn niet zozeer oefeningen waarbij je paard alleen maar wegloopt voor je buitenbeen, maar meer oefeningen waar je binnenbeen een hoofdrol speelt.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:08

wat is schouderbuitenwaarts bestaat dat?

eerst het wijken goed aanleren niet het ene dagje wel en het andere dagje niet maar alle dagen moet hij goed wijken.
Vervolgens op een volte de achterhand een pasje naar binnen zetten zo kun je makkelijk de traver aanleren

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:08

Als je de gevraagde oefeningen ziet qua proefjes, waarin toch zeker een logische opbouw zou moeten zitten, wordt wijken in de L1 al gevraagd en Travers in de M. Gezien dit feit zou ik ervanuitgaan dat het wijken bevestigd moet zijn voordat je aan de M oefeningen begint. Verder wordt er in de proefjes begonnen met travers vanuit een volte 10 m zodat je je paard op de goede stelling hebt en daar kan houden.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 14:59

Nimber schreef:
Citaat:
wat is schouderbuitenwaarts bestaat dat?


Ja hoor, dat is hetzelfde als schouderbinnenwaarts, maar dan naar buitengesteld. Flauw mischien, maar een andere omschrijving kan ik er niet voor geven. Eigenlijk vergelijkbaar met een travers en renvers... een renvers is een travers maar dan tegengesteld gereden.

Ik gebruik de schouderbuitenwaarts veel bij het losrijden en om het het paard in zijn algemeenheid te vergemakkelijken als het de schouderbinnenwaarts nog niet goed beheerst. Omdat hij steun heeft aan de bakrand, kun je voorkomen dat hij naar binnenvalt, te veel of te weinig stelling en buiging neemt etc. Later kun je gewoon een schouderbinnenwaarts rijden als het paard begrijpt wat de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:58

De inzet van renvers en traver verschilt behoorlijk. Een zogenaamde schoudenbuitenwaarts kun je vanaf de tweede hoefslag rijden, maar is gewoon schouderbinnenwaarts hoor.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:42

ja dan rijd je gewoon SB naar links of naar rechts.
dat traver en renver hetzelfde is ben ik niet met je eens ik zet het totaal anders in de renver begin ik vanuit SB en dan stel ik mijn buiging en stelling om.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:57

Ik kan 'de rest' geen ongelijk geven: eerst dat wijken voor elkaar maken.
Boveendien, hoe kan het dat dat paard wel een schouderbinnenwaarts goed kan lopen teriwjl het wijken niet echt goed gaat?
Als je in die sb serieus buiging om je binnenbeen hebt, moet een travers ook zo in te zetten zijn lijkt me.

Het is net als met de galop-stap: eerst zorgen dat de voorwaarden voor elkaar zijn (dat is dus de basis, niet alleen wijken voor eenzijdige kuitdruk maar ook rechtrichten, enfin, je kent het rijtje), dan moet de oefening geen problemen zijn.

Denk je dat je dat voor elkaar hebt, dan zou ik beginnen op een volte. Daar gewoon de achterhand een stukje naar binnen vragen, eens kijken of dat gaat. Als dat lukt kun je vanuit die volte de hoefslag op een paar pas 'travers' rijden. (tussen aanhalingstekens omdat de travers nu natuurlijk nog niet 'af' is, mn qua stelling en buiging)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 07:11

germie schreef:
Ja ok lovely, dat is ook mijn idee, maar nu verder, nu de stap naar de travers en renvers. Het paard is denk ik wel toe aan deze oefeningen. Als het wijken een dag goedgaat, dan wil ik dus een stapje verder. Het paard reageert dus wel op eenzijdige kuitdruk met wijken, maar neemt af en toe de achterhand niet mee. Op sommige dagen dus wel, dsu op die dagen wil ik graag richting travers of renvers. Schouderbinnenwaarts gaat eigenlijk altijd wel goed.


Beste Germie,

Ik ben het met de meeste anderen eens, je zegt het zelf al, het wijken gaat niet altjd goed. DWZ niet goed. Je moet zo'n "basis" oefening echt te allen tijde kunnen bevestigen voordat je verder gaat.

Ook twijfel ik aan jouw logica: Het wijken gaat een dagje goed, dus meteen een stapje verder willen... Juist op zo'n dag het wijken erbij laten. Anders ben je (onbewust) het paard aan het "straffen" voor het werk dat ie neerzet...

Het blijkt ook uit wat jij zegt dat je paard van achteren niet voldoende draagt. Schouder binnen gaat goed, maar bij wijken brengt ie de achterhand (nog) niet mee. Dan is het paard, in mijn bescheiden mening, echt nog niet toe aan een Traver, waarbij het paard echt de achterhand aan het werk moet zetten.

Dus het wijken eerst ALTIJD goed, dan pas verder.
En, dan zoals Reija zei, eerst op de volte, dan 1 a 2 pasjes op de hoefslag, langzaam opbouwen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 17:00

Wijken is zeker geen onzinnige oefening en het wordt ook niet voor niets gevraagd. Bij het schouderbinnewaarts / travers 'wijkt' je paard ook voor je kuitdruk zij het met buiging door het hele lichaam. Als je je paard niet met alleen je benen in de schouderbinnenwaarts krijgt doe je het voornamelijk met de handen en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Maar nu weer ontopic, een mooie oefening ter voorbereiding van travers is het stappen op een volte ( ong 15 m) en dan met je buitenbeen de achterhand naar binnen drijven. Als dit goed gaat stel je hem weer een stukje recht etc.
Als bovenstaande helemaal goed gaat zonder verzet of te veel teugelhulpen kun je hem voorzichtig de volte laten sluiten met de achterhand naar binnen.
Als ook dit goed gaat kun je je volte tegen de bak rijden, bijvoorbeeld bij F en ga je een stukje rechtdoor met dezelfde stelling en buiging. Dit breid je dus steeds weer een stukje uit.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:19

de oefening die Piaffe hierboven beschrijft is een hele nuttige. Ik gebruik deze oefening veel ter voorbereiding van de wendingen om de achterhand. En dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe die gaan? Waarschijnlijk worden die ook erg groot.
Travers is een oefening die pas is het M2 wordt gevraagd. Daarom lijkt het me zinvoller dat je je eerst richt op het bevestigen van de oefeningen tot M1. En daarbij is het erg nuttig ombij het rijden van een SB eens te varieren in hoe scherp je die inzet. Als dat redelijk onder controle is kun je eens van een SB overgaan naar een renvers op diezelfde hoefslag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barchetta, maava, purny en 9 bezoekers