langs weidepaarden tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

langs weidepaarden tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 23:03

Ok, hier het probleem.
Ik rij buiten en moet langs diverse weides met pony's. Pony's horen het geklepper van jamaica's ijzers, en komen enthousiast naar het hek gescheurd. Gevolg, jamaica schrikt zich het apelazerus, en weet niet meer waar ze het zoeken moet.
Paard gekalmeerd, dus verder, paarden in de wei denderen er vrolijk achteraan. Gevolg, jamaica WEER over de zeik.
De pest is, ik KAN deze weilanden niet ontwijken.
Ze blijft zeer zeker controleerbaar, maar schrikt zich gewoon elke keer rot. Kan ik dit op een manier trainen???



XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:29

Als ik met Bud ga wandelen, moeten we ook langs een paar weitjes. Staan regelmatig paarden in die met een noodgang aankomen. Bud vindt het prachtig en wordt er een beetje heet van. Aan de hand is het dan misschien nog het makkelijkst te doen. De paarden kunnen er niet bij, en je kunt ze redelijk makkelijk in de hand houden aangezien je er naast staat. Maar misschien kun je het op deze manier trainen...of je gaat er wat vaker langs, dat ze eraan went.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 00:16

Ook mijn Jeddah wil daar wel opgewonden van raken en zelfs een beetje opzij springen.. Mijn oplossing is, als ik weet dat een wei met paarden eraan komt, ga ik waar mogelijk aandraven (hoe meer tempo, hoe meer controle) en vraag ik stelling naar de andere kant van waar de paarden staan.
Dus als de paardenwie rechts is, vraag ik linker stelling, linker been erbij en laat ik haar schouder-voor naar links langs de paarden lopen, waardoor ze op MIJ gericht is.
Dit heb ik langzaam afgebouwd, steed minder stelling en tempo, en nu gaat het super!!

Leuk is trouwens dat A Hint Of Te (Paint hengst) die bij mij in training staat, echt super reuk vermogen heeft en al ver vantevoren andere paarden ruikt!! Hij schrik dus nooit, maar is uiteraard wel erg geintereseerd Haha! .

Zouden Hengsten wat dat betreft toch meer instinct hebben (nieuw topic?)?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:29

Zelfde probleem met Aldira gehad, die werd er ook heel zenuwachtig van en stond echt op springen, ze voelde als een raket die ieder moment afgeschoten kon worden.
In het begin ging ik dan zigzaggend over de weg, zodat ze niet 'rechtuit' kwam te lopen want dan was ze weg. Hielp prima en ik kon haar steeds rechter zetten en op het laatst liep ze er gewoon langs.
Ook is in het begin achter de kont van een ander paard zetten die mee is op buitenrit.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:36

Jurga schrikt er niet van, maar ze haat het als andere paarden naar haar toekomen bij het hek, dan wordt ze pisnijdig. Ik probeer me er maar niets vanaan te trekken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:02

Ja ik werd afgelopen vrijdag ook voor het eerst geconfronteerd met dit probleem. Die paarden kregen Omar in de gaten omdat zijn hoefijzers over het pad tikten en kwamen met een noodgang al hinnekend de bocht om langs ons heen gestormd. Nu houdt Omar er sowieso niet van om ingehaald te worden dus wilde er keihard achteraan (over het fietspad). Gelukkig kon ik hem heel goed bij me houden dus viel het allemaal wel mee. Ik heb juist meer overwicht als ik op hem zit dan dat ik naast hem loop.

Het enige wat misschien helpt is er vaak langs te gaan en proberen haar met je stem te kalmeren en haar er naar laten kijken terwijl je halt houdt. Misschien is het wel een kwestie van gewenning Verward Het is inderdaad wel vervelend als die paarden keihard langs je heen komen stormen .

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:06

Ik denk dat je het alleen maar kan oefenen. Tammy heeft het ook. Maar dan met een weiland koeien(terwijl ze wel eens tussen de koeien op het land staat als het thuis niet leuk genoeg is). En Dennis vind het alleen maar leuk.
Tammy wou in het begin zelfs wel met kar en al de berm in springen maar dat word al beter, het blijft nu bij kijken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 11:35

Als ik naar de rijvereniging rijd, dan moet ik langs een aantal weilanden waarin de jaarling en twenter hengsten van een hengstenhouder staan (opfok). in totaal denk ik zo'n 60 stuks met veel te veel last van hun hormonen!!!! En waar zit ik op.... een MERRIE!!! Gelukkig is mijn paard vrij koel in het hoofd en blijft ze stoicijns doorlopen, maar dat is ze ook alleen geworden door het continu te bliiven oefenen.
Succes

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:15

Dit probleem had ik ook met mijn vorige bijrijdpaard. Ze werd enorm vliegerig ervan en had de neiging om ook echt weg te springen. Ik ben diezelfde route's gewoon blijven rijden, ik moest wel anders kwam ik niet bij de rijvereniging terecht, en op een gegeven moment vond ze het niet eng meer.

Ik ben bang dat er niet zoveel aan te doen is, behalve telkens weer erlangs. Ze zal er op een gegeven moment wel aan wennen, maar het duurt even!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:15

Lissie is hier denk ik wat koeler in, schrikt ook wel eens als ze loopt te suffen. Ik zeg tegen haar altijd "let op" zodat ze weet dat er iets aan komt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:46

Pinky doet precies het tegenover gestelde: SHOWEN!Voor de kar en aan de hand niet zo erg, maar langs de fiets, pppfff

Meestal ontwijk ik de weides dan ook..

Succes ermee!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:12

Odin wil meerennen als ik langs een wei kom met paarden.
Als ik jouw was zou ik gewoon er langs blijven gaan, later went het wel, dan moet ze niet meer schrikken denk ik.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 34 bezoekers