nu al geschoren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

nu al geschoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 21:23

hey
ik zag vandaag op de jumping al verschillende paarden die al geschoren zijn. Dat is toch dom? Volgens mij hebben ze nog niet eens een wintervacht....
Zijn er paarden of pony's van jullie al geschoren?
De mijne krijgt wel al een gewoon katoenen zomerdeken op in de stal, omdat hij snel een dikke vacht krijgt. Maar scheren is toch wel echt te vroeg vind ik. Tenzij er wel een goeie reden voor is? Verward
xxx

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:47

scheren zou ik zelf niet zo vroeg doen maar sommigen doen het wel. het is niet gevaarlijk of zo maar ze vinden het gewoon mooier als ze dan een deken op doen hebben ze het niet koud ofzo dus het kan wel

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:48

bij ons op stal wordt een fjord waarschijnlijk over 2 weken geschoren,omdat hij al best wel wintervacht begint te krijgen en dan krijgt hij al vrij snel minder conditie,omdat hij als veulen bronchitus heeft gehad speelt dat nu weer op.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:54

Ik heb mijn Welsh vorige maand geschoren. Maar dat was omdat hij nog in z'n dikke wintervacht zat en het leek me dierenmishandeling om hem bij 30° rond te laten lopen in z'n bontjas...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:06

Tjootje wordt de 2e week van oktober geschoren na de Centrale keuring. Dan gana ze ook weer op stal en het is nu al een beertje om te zien. Lekker die dikke vacht eraf.
Viv

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:14

Bij ons op stal staat ook een pony die zeer binnenkort weer geschoren gaat worden, die zit ook al vrij dik in haar vacht. Dus zolagn het nodig is, waarom zou je je paard dan niet nu al scheren? Je kan hem toch over een tijdje gewoon weer scheren mocht dat nodgi zijn. En kwaad kan het iig niet.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:17

Ik scheer die van mij nog niet omdat ze nog op het land staat dag en nacht, en anders is het zo'n gerotzooi met dekens. Vorig jaar ging het ook perfect, pas in oktober acheren, ze heeft er een super zomervacht voor terug gekregen.
Meerdere keren scheren is niet zo best voor de zomervacht is mijn ervaring.
Viv

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:59

ik heb zo'n 3 weken geleden een pony bij ons op stal geschoren.
dit beestje moet regelmatig, ook in de zomer, geschoren worden ivm hele lange haren.
van de week ga ik er nog een scheren met precies hetzelfde probleem Haha!
beide paardjes zijn al op leeftijd en verharen niet goed meer.
we hebben echt al vanalles geprobeert maar niks helpt.
ze staan overdag gewoon nat op stal, zo'n last hebben ze van hun dikke vacht Scheve mond
kan helemaal geen kwaad hoor, om nu al te scheren.
zeiknat op stal staan is veel ongezonder voor ze Knipoog
toedeledoki
gillian

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nu al geschoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 00:21

KimS schreef:
hey
ik zag vandaag op de jumping al verschillende paarden die al geschoren zijn. Dat is toch dom? Volgens mij hebben ze nog niet eens een wintervacht....
Zijn er paarden of pony's van jullie al geschoren?
De mijne krijgt wel al een gewoon katoenen zomerdeken op in de stal, omdat hij snel een dikke vacht krijgt. Maar scheren is toch wel echt te vroeg vind ik. Tenzij er wel een goeie reden voor is? Verward
xxx


mijn ene paardje is al zeker 6 weken geleden geschoren, maar met goede reden, nl dat ze nu nee toen al een wintervacht had (we hebben ook wel een rare zomer gehad) en aangezien ze wat problemen met haar longen heeft, was het voor haar niet lekker toen het zo warm was vandaar dat ik haar maar heb geschoren. maar op zich als het niet nodig is scheer ik ze niet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 01:15

Een kennisje van mij heeft haar paard een week of 3 geleden half geschoren. Hij begon ineens een flinke wintervacht te ontwikkelen, terwijl het die week ook ineens weer tegen de 30 graden werd. Ik heb hem afgelopen zaterdag gezien bij de endurance, en zijn vacht was idd behoorlijk dik. Maar dankzij het half scheren hebben ze een prima rit gereden, hij zweet nu tenminste niet meer zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:46

Waarom is het dom om een paard te scheren? Zeker sportpaarden moeten in optimale conditie zijn om te kunnen presteren, dus als ze last van hun vacht hebben, doordat ze dan bijvoorbeeld te snel warm worden, te veel zweten, te lang natblijven, sloom worden etc, waarom zou je het dan niet wegscheren?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:24

Ik denk dat het best wel kan, zolang je maar dekens gebruikt. Het is gewoon een kwestie van er verstandig mee omgaan. Ik denk dat het voor een paard fijner is om op stal te staan met een deken, dan heel erg zweten tijdens het rijden

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:02

Eventing paarden worden meestal ook in de zomer geschoren om ze zo dun mogelijk in het haar te laten i.v.m zweten en oververhitting. Dus waarom zou je nu je paard niet scheren als hij al een flinke vacht heeft? Is fijner voor het dier!