*Gescheurde pezen/zenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

*Gescheurde pezen/zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 19:40

We hebben Bokai ongeveer een jaar geleden gekocht, daarvoor hadden we haar al als verzorgpaard.
Na een tijd ondekte ik dat ze met het lopen haar linkervoorhoef neerzette net alsof er een soort van 'kussen' onderzat. (ze zet het neer en dan zakt het nog een beetje) Daarna hebben we de hoefsmid het laten zien en die zei dat het niet aan de hoef zelf of het beslag lag...
Het moest dus iets van binnenuit zijn, kort daarop zijn we naar de dierenarts geweest, daar zijn foto's gemaakt en daarop was te zien dat de pezen en zenuwen langs het hoefbeen gescheurd waren, dit door een valpartij of dat ze is uitgegleden, maar aan de foto was te zien dat het al oud was, dus nog voordat we haar hadden gekocht.
Dit hield in dat ze geen gevoel meer heeft in die hoef en dat we niet meer konden rijden, want rijden(extra gewicht) vergroot de kans dat ze met die hoef omklapt en kreupel kan worden. We mogen wel stappen en kleine stukjes draven.

Heeft iemand zoiets dergelijks ook meegemaakt ???
ik vraag me af of beslag niet kan helpen...want ze zet haar hoef op dit moment al een hele tijd goed neer, alleen als je echt goed oplet zie je het een beetje..en kreupel loopt ze ook niet. En ze heeft gewoon zoveel energie, en is heel dik geworden... ik vraag me af is er geen klein kansje....?

Boque | Bokai | Buka | Boksel


xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 12:59

niemand...?? Verdrietig

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:34

Hai Ireen, je zegt dat de pees langs het hoefbeen helemaal door is. Door rijden zou je je paard extra belasten wat kans geeft op verergering van het probleem. Wanneer je nu een ijzer aan die voet gaat hangen geeft dat ook extra belasting dus denk ik niet dat dat zo handig is. Om pezen die helemaal door zijn weer aan elkaar te laten groeien moet je ze eigenlijk hechten. Anders is het heel moeilijk om een goed functieherstel te krijgen omdat het snel scheef gaat. Langs het hoefbeen is het niet te hechten, en kan je alleen maar hopen dat door heel veel rust en gedoseerde beweging de pees toch weer aan elkaar komt. Maar eigenlijk denk ik dat dat niet zo goed gaat, gezien de plek van de scheur. Wat dan kan gebeuren is dat door het gewrichtskapsel en de lokale ontstekingsreactie een bruikbare verbinding ontstaat zodat je paard de hoef weer kan gebruiken. Maar dat kan heel lang duren en helpen in dat proces met beslag is eigenlijk niet mogelijk.
Wat haar energie en gewicht betreft is het misschien zinnig om wat minder te voeren nu je paard geen werk meer doet. Als ze in het land staat heeft ze aan gras voldoende bij dit bewegingsadvies. En het hebben van energie en dik zijn hangt niet samen met het hoefprobleem. Doordat de zenuwen ook door zijn voelt ze niet dat het stuk is. Daarom moet je dan als eigenaar nog meer opletten dat het niet nog verder stuk gaat, want je paard geeft het niet aan.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 13:36

Dus genezing is eigenlijk niet mogelijk ?
En de ballen van haar linkervoorhoef zijn ongelijk, als je de hoef optilt zie je dat de buitenste langer is dan de binnenste, daardoor dacht ik een ijzer met een verdikking kan de buitenkant weer wat naar boven krijgen...?

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:56

ik heb geen foto's oid maar op zich is langs het hoefbeen een heel vervelende plek, omdat je er als arts niet bij kan. Op het moment dat een pees afscheurt trekken de twee uiteinden terug (als een elastiekje dat knapt). Om een nette genezing met goed functieherstel te krijgen moeten eigenlijk de beide uiteinden aan elkaar gezet. Anders vinden ze elkaar niet zo makkelijk terug. Daarnaast Is het een hele beweegbare plek, bij iedere pas die ze zet verschuift de boel een beetje, de druk die op de hoef staat is steeds weer verschillend, het hoefmechanisme, alles speelt een rol.
Wat wel goed kan gebeuren is dat na verloop van tijd een soort kapsel vormt, een vergroeiing van het gewricht, pezen, en kapsel waardoor de voet voor jouw paard in recreatief gebruik weer goed bruikbaar is. Maar dat duurt lang en daar moet je veel geduld voor hebben. Een voordeel is dat je paard het niet voelt, en dus ook geen pijn heeft.
Dat de hoefballen scheef zijn komt waarschijnlijk door scheef belasten van de hoef, omdat ze 'm niet precies neer kan zetten en het laatste stukje van de pas ongecontroleerd gaat. Dat kan je beter door goed en op tijd bekappen in overleg met je smid helpen dan er met ijzers aan gaan sleutelen. Door een ijzer met verdikking aan 1 kant krijg je eerder problemen in het helingsproces van de voet en ook in de rest van het been. Je verandert dan de belasting weer helemaal en zet alle gewrichten een beetje scheef zodat het nog langer duurt voor ze die voet weer beter kan gebruiken. Eigenlijk denk ik dat het niet zo erg is dat die voet een beetje scheef staat, zolang je het een beetje in de gaten houdt. Het gaat erom dat zij die voet zo goed mogelijk moet kunnen gebruiken, en dat moet op haar manier want de standaard (het gemiddelde paard) geldt hier niet meer.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 14:04

oke, hey hartsikke bedankt!!!

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 14:06

het paard van mijn instructrice heeft een gescheurde peesaanhechting, 4 maanden geleden leek het tijdens het rijden op eenverzwikking, daarna liep hij niet meer goed. paar dagen rust en stappen en afspuiten. De week erna onderzoeken... conclusie gescheurde peesaanhechting. ik geloof 6 weken stappen, daarna zachtejs 40 min, stappen en heel voorzichtig proberen te draven (ondertussen regelmatig onderzoeken gedaan... ging goed.) Tot 2 weken geleden mocht hij weer rustig aan opbouwen, hij liep weer kreupel, weer terug naar kliniek, peesaanhechting weer egscheurd... en nu wordt hij morgen geopereerd, deze operatie is bij 6 paarden nog maar uitgevoerd, en nog maa reenhalf jaar bekend... de uitslagen van die paarden zijn wisselend. Dus het is afwachten hoe het gaat...

....

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 15:25

ik zal es ff bij de Da informeren, maar ze is al oud volges mij doen ze dan zoiets als een operatie minder vlug..

Boque | Bokai | Buka | Boksel


Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 20:21

dat denk ik ook ja... Prom is ehm... 5 jaar (of 6.. ik weet het niet meer) anyway.... hij is vrij jong en da theeft hij wel mee!

....

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 14:19

[quote="Jantien"]Wat wel goed kan gebeuren is dat na verloop van tijd een soort kapsel vormt, een vergroeiing van het gewricht, pezen, en kapsel waardoor de voet voor jouw paard in recreatief gebruik weer goed bruikbaar is. Maar dat duurt lang en daar moet je veel geduld voor hebben. Een voordeel is dat je paard het niet voelt, en dus ook geen pijn heeft.[quote]

Waardoor kan ik merken dat we weer echt kunnen draven en galoperen...?? Want ik wil geen overhaaste dingen doen..het enige wat we nu doen in ongeveer elke dag stappen overdag op de wei en 's nachts op stal. Ze staat nu al langer dan een jaar (vorig jaar begin zomervakantie) op rust (=stappen)

Boque | Bokai | Buka | Boksel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Maritjuh2000 en 69 bezoekers