Discipline....Sporen? Zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Discipline....Sporen? Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 12:22

Hoi,
Ik ben sinds kort met mijn 'tank' *LOL* aan het westernrijden. Het is een jong paard (bijna 4), wat voor de kar loopt, en dus de stem- en stuurhulpen kent.
Tijdens het buitenrijden is ze goed voorwaarts, maar ik ben met haar nu ook aan het rijden op een buiten-oefenterrein, en dan is het net of ik op een totaal ander paard zit...
Geen interesse voor de oefeningen, ze sloft maar wat rond (bij wijze dan), is tijdens een oefening ALTIJD afgeleid door een vogel of een worm ofzo.
Geen discipline dus.
Ik heb tot nu toe een paar keer daar gereden, met een aantal dagen ertussen, tussendoor nog een buitenrit enzo, dus genoeg afleiding. Ook rijd ik geen uur, maar hooguit een half uur op dat terrein.
Tijdens buitenrit lichtjes mijn been aanleggen=draven, op het terrein reageert ze zelfs niet met hard inkomen van mijn been!
Geen interesse, geen discipline, geen lol.
Nu kan ik haar gaan rijden met zweep, alleen is dat met sommige oefeningen nogal onhandig om dan ook nog eens een zweep vast te houden, of met sporen, ik rijd nu zonder.
Wat is de beste manier om haar te laten opletten (straffen?) de één zweert bij de zweep, de ander zegt dat ik haar met sporen ook kan straffen.
Ik ben bang dat ik haar met sporen ongevoelig maak voor het been.
Ik heb les (op een manegepaard), rijd daar met sporen, maar er loopt daar ook een paard rond waar je flink met de sporen in moet komen, anders luistert hij niet, en ik wil niet dat mijn paard ook zo slecht gaat reageren.
Iemand een idee wat ik het beste kan gaan doen?
Alvast bedankt!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 11:29

Eerst je paard goed aan het been maken. Hij mag best naar dat wormpje kijken maar ondertussen moet hij dan nog wel goed aan je been zijn. Sporen is niet perse nodig. Ook er op letten dat je niet constant aan het aansporen bent, dit sluipt er snel in Lachen Stel je wilt van stap naar draf en je spoort licht aan, paard reageert niet voldoende. Nog 1 keer normaal vragen en als er dan nog geen reaktie is dan even je hakken erin. Er dan wel voor zorgen dat je de voorkant loslaat zodat het paard ook echt weg kan!! Als hij nu door de schrik of wat dan ook in galop wegrent dan dit niet tegenhouden maar even doorgalopperen. Het gaat er nu eerst om dat hij reaktie geeft en jij vroeg hem naar voren en dat deed hij dus goed!! Zo kan je ook gaan werken in de draf zelf, jij bepaald het tempo, niet hij. Zelfde principe en de voorkant laat je helemaal voor wat het is. Eerst je paard maar eens leren wat beenhulpen zijn en dat leert hij het snelst als hij ook idd weg kan. Ga dan ook eens voltes rijden alleen op beenhulpen. Reageert hij na 2 x niet op afwenden bij een hulp van je buitenbeen? Even een hakje. Als je dit ook zonder teugelhulpen doet kan je in ieder geval je paard al overal heensturen en in elk tempo dat jij wilt op alleen beenhulpen en zithulpen. Je teugels kan je dan gaan gebruiken voor de afwerking. Dus kijken mag best, maar hij moet dan nog wel aan je been zijn.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 12:11

Het is idd zoals Cornelie zegt maar dit is ook ras en karakterafhankelijk.
Er zijn rassen bv Tinkers, Haffie's en Fjorden die iets meer "aanmoediging" nodig hebben om hen iets aan te leren. Zo ook mijn Quarter, als hij ergens geen zin in heeft dan moet je van goede huize komen om hem het te laten doen.

Ik denk dat je de druk moet opvoeren; eerst kuit, niet reageren, sterkere kuit, dan een spoor (lichte druk), sterkere spoor etc.
In principe doen paarden dit ook mij elkaar; eerst een blik, dan dreigen, dan bijten of trappen. Het paard kan zelf kiezen waar zijn grens ligt.

Ik heb hele goede ervaring met Parelli-methode in grondwerk, daardoor reageert hij ook beter als ik er op zit. Knipoog

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:04

Als je er zelf nog zin in hebt op deze manier Knipoog , en er echt voor wil gaan dan zal je toch moeten "straffen" , een reactie eisen.

Idd heel simpel zoals hier boven uitgelegd.
Teveel stapjes daar ben ik persoonlijk geen voorstander van , ik vraag het op een miniem hulpje waar ze op reageert , zoals het hoort.

Reageert ze niet dan kom ik meteen stevig in , en in het uitzonderlijke geval dat ik dan geen brave reactie krijg dan wordt het een hele felle hulp , direct op de reet zetten als ze blijft dreinen dat ze te hard wil , of direct een vlammende tik op haar reet / keiharde schop als ze ergens niet langs wil... (dit komt weinig voor gelukkig Tong uitsteken)

Ik vind het niet prettig om zo fel in te grijpen , maar als je het 1 of 2 keer met overtuiging , voluit doet , dan heb je er daarna geen last meer van.
Liever af en toe eens een goeie duidelijke correctie en verder heel braaf en licht aan de hulpen , dan elke keer lopen tobben en je lopen ergeren... Lachen

Ik zelf heb al geen zin om te dressuren als Rena constant loopt te wiebelen en irriteren , maar dat komt natuurlijk ook omdat ik niet elke dag een fijne bak tot m'n beschikking heb , dan zou ik hier absoluut stevig aan gaan werken namelijk....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:56

Ook ik heb het hele parelli level 1 pakket doorlopen met mijn paard. Hij is wat flegmatiek van aard en niet zo heel snel onder de indruk van een stevigere hak/tik. (nog geen dierenmishandeling maar iets steviger als je begrijpt wat ik bedoel Lachen ) De 4 fasen van druk opvoeren werken in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet. Hij wist op een gegeven moment dat hij bij de 3e fase misschien eens moest reageren omdat anders fase 4 kwam. Dit was niet bij alle oefeningen het geval hoor. Toen ik die oefeningen veranderde in vragen, vragen , .... dwingen gingen die wel goed. Daarbij moest hij dus wel gaan reageren op een vriendelijk vragen omdat daarna wel meteen 'fase 4' kwam. Ik hoop trouwens dat dit een beetje te begrijpen is Lachen Het ras speelt zeker nogal eens mee maar een fjord of een wat flegmatieker paard hoeft ook niet ineens als een speer naar voren te schieten maar er moet wel meteen een reaktie komen. Eerst reaktie en als dat bevestigd is volgt de rest wel. Net zoals bv het afwenden op druk van je buitenbeen. Het komt nogal eens voor dat je paard dan bv aangalloppeerd ipv afwendt. Dit is helemaal niet erg in het begin, hij geeft tenminste wel een reaktie!! Eerst zorgen dat je dat voor elkaar hebt en dan volgt de rest vanzelf wel.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:37

Eigenlijk zijn alle methoden goed (behalve als je gaat mishandelen natuurlijk Knipoog ). Het is gewoon sterk afhankelijk van je paard, de ene wordt al nerveus van een por en de andere hikt nog verschrikt van een spoor.
Zoals je hierboven al kunt lezen doet ieder het op zijn eigen manier om het gewenste resultaat te gebruiken.
Inprincipe pas jij Pmarena (als we volgen Parelli blijven praten) gewoon fase 1 en dan fase 4 (of 54 Haha! ) toe. Je paard weet dus dat hij moet luisteren en als hij dit niet doet dat er dan een sterke hulp komt.

Maar Dolores, je paardje is pas 4 jaar dus eigelijk nog een kind, gun hem de tijd. Maak het rijden dan interessant, veel oefeningen achter elkaar, overgangen, tempowisselingen, pionnen waar je omheen rijdt, balkjes, etc. Dan wordt het ook nog leuk voor hem en zal hij zeker meer interesse hebben. Gaaaap

Gewoon nagaan wat het beste werkt voor jou en je paardje Haha!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:03

Nou ...laten we zeggen fase 1 (heel fijn hulpje , bijna alleen stem wat ze dondersgoed begrijpt) , geen reactie dan kom ik met 2,5 (duidelijke , stevige hulp , als in "don't mess with me" Haha!) en krijg ik DAN nog geen reactie dan zet ik haar bv. op haar reet.

Als ik eerst lief vraag (geen reactie) dan nog eens lief vraag (geen reactie) , dan iets duidelijker vraag (geen reactie) en dan pas wat doe , dan is Rena ook wel weer zo sneaky dat ze ondertussen steeds drammeriger is geworden , ze heeft immers de tijd voordat er ingegrepen wordt , dat heeft ze zo door hoor Lachen

Ze moet juist leren dat ze meteen moet luisteren , en niet na 3 x vragen pas.....

Kijk , als ze iets niet begrijpt , dat is wat anders , maar je ineens negeren , daar kan ik slecht tegen.
Liever dan 1 x dat korte , felle rukje , een seconde van niet-netjes en daarna meteen weer losjes en braaf , dan de hele tijd maar blijven plukken.

Of de omgekeerde versie : beter 1 keer een vlam op z'n reet of een spoor er goed in zonder er verder een woord aan vuil te maken , en een heerlijk ritje daarna , dan de hele tijd ergernis.

Bij elk paard werkt het toch weer anders , ik werk liever met belonen , maar als het even nodig is dan corrigeer ik kort maar krachtig.
Meteen is het dan weer goed.

Klinkt harder dan het is hoor , ik begin echt niet meteen te straffen , maar als het nodig is dan liever even duidelijk voordat het zover komt dat ik bezig BLIJF met straffen elke keer ....

Als ik nu even zeg : Renaaaaaa.... Boos! dan weet ze al : "oei!! ik ga te ver)
en daar los ik heel wat situaties vredig mee op waarin anderen maar blijven mopperen en mutsen met hun paard Tong uitsteken

Sjemig wat een lang zeur-verhaal maak ik er weer van , maar het komt ook altijd zo verkeerd over hier op bokt , net als dat ik meteen naar fase 54 grijp ofzo , is wel neergezet als grapje maar ondertussen heb je wl echt dat beeld , dat dus veel te agressief is vergeleken met de werkelijkheid Lachen

Dolores , probeer het idd zo interessant mogelijk te houden , zet eens iets engs neer , doe eens iets onverwachts , dan blijft het spannend en boeiend , wordt het niet altijd saai als je op dat terrein rijdt zeg maar.
Maar volgens mij probeerde je dat al zo veel mogelijk toch ? Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:38

pmarena schreef:
Sjemig wat een lang zeur-verhaal maak ik er weer van , maar het komt ook altijd zo verkeerd over hier op bokt , net als dat ik meteen naar fase 54 grijp ofzo , is wel neergezet als grapje maar ondertussen heb je wl echt dat beeld , dat dus veel te agressief is vergeleken met de werkelijkheid Lachen


fase 54 is een term die gebruikt wordt door een Parelli trainer. Niet bedoelt als kritiek naar jou hoor. Hij zegt dat altijd als hij bedoelt dat je sterk in moet komen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:48

Ik d8 eigenlijk dat je bedoelde een fictieve fase 5 , en dat het een typfoutje was Knipoog

Maar je bedoelde dus echt 54 Lachen

Als ik mijn eigen posts teruglees krijg ik ook altijd een erg driftig beeld van mezelf , dus vandaar dat ik daar een beetje alert op ben Tong uitsteken

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 21:58

Ik begrijp heel duidelijk wat er allemaal verteld wordt hier, ik ben alleen benieuwd met WAT er gecorrigeerd wordt. Waar ik namelijk les krijg (helaas niet mijn eigen paard, is te ver weg), wordt gezegd dat in de westernles ZONDER zweep wordt gereden, moet er een paardje op z'n duvel krijgen, dan gebeurt dit met sporen.
Ik rij mijn paard zelf tijdens een buitenrit met een zweep, die ik eigenlijk niet gebruik (en die ik dan door die lus steek waar je normaal de gesp van de singel aan vastmaakt als de singel loshangt, ideaal lusje Tong uitsteken )
En vanmorgen had ik een rit van 5 uur (!!! zere zweetreet, maar dit terzijde) en na die vijf uur is het nog steeds: been lichtjes aanleggen=draven. Ze reageert buiten dus goed op het been.
Als ik op dat oefenterrein ben, met cirkels bezig enzo, heb ik mijn handen vol met paard, dus geen plek voor zweep, die ze dan wel nodig blijkt te hebben, want dan heeft ze lak aan de beenhulpen. Beetje raar paard... Dus is het een goede optie om met sporen te rijden, of grijp ik nu om de verkeerde redenen naar de sporen?
Het heeft volgens mij met pure discipline te maken, ze moet dan werken, en de omgeving is de hele tijd hetzelfde. Als ik een half uur daar rijd is het lang (ik stop op het moment dat ze iets goed gedaan heeft)
Ligt misschien ook een stukje aan mij, in het begin, toen ze net onder het zadel was, ben ik niet meteen begonnen met rijden op het oefenterrein, maar de eerste keer dat ik erop klom, ging ik meteen de bossen in.
Nu moet ze opeens gaan rondjes rijden en overgangen maken enz. op een stukkie grond waar ze een half uur op dezelfde plek blijft = dus niet interessant. Er liggen pionnen en balkjes, sjokt ze langs en over, mijn paard is bom-proof, dus het idee voor paraplu-trainingen gaat ook niet op.
Vindt het allemaal wel moeilijk hoor...
Spoortje om?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:04

Als je het belangrijk vind om daar echt mee bezig te zijn , dan moet je het ook goed doen imo Lachen

Dus dan idd spoortje om.

Kans bestaat wel dat je grote ruzie krijgt en ergernis....
Sommige paarden houden er absoluut niet van en dan wordt het een constant gevecht...

Is dus echt aan jezelf hoe belangrijk het rijden op het terrein voor je is , en of het netjes op te lossen is.

Ga je ermee door , dan spoortje om en corrigeren , niet aanmodderen.
Dat vind ik..... Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:36

Me to.....anders kun je niet echt "optreden" als het nodig is....tenzij je je zweepje van je riem haalt Tong uitsteken .....