KONIJN met wormen/maden????

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

KONIJN met wormen/maden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 15:49

Mijn konijn heeft sinds een paar weken al wormen (of toch maden? Misselijk ) Vandaag even heel uitgebreid zijn hok schoongemaakt... blijkt dus dat die beesten tussen de naden van het hout zijn gekropen, en na een flinke waterpartij gewoon weer omhoog kruipen!! grrr, ik heb er nu kokend water overheen gedaan maar wat zou ik nog meer kunnen doen? en heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt?



Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:20

In ieder geval heel goed het hok schoonmaken. De naden op zich is niet erg, de maden komen omdat vliegen hun eitjes in de uitwerpselen van het konijn leggen. Controlleer ook even heel goed het konijn zelf bij zijn achterwerk, misschien dat daar ook maden zitten, die kruipen namelijk overal. Zeker in de zomermaanden met veel vliegen is het belangrijk dat je het hok iedere week helemaal schoon maakt. Een weekje overslaan is er echt niet bij, want dan heb je in no time weer last van maden.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:53

Net als wat Laika zegt kijk je konijn ook na!!!
Bij ons op de dierenweide hebben ze er eentje kunnen in laten slapen omdat hij maden had....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:28

Als je konijn zelf ook maden bij zijn kont heeft is het einde zoek.
Het konijn van een vriendin had dat ook en die moest 2x daags met zijn kont in de biotex weken, mocht in de zomer minimaal op het gras en moest binnen gehouden worden vanwege de vliegen. Ook mocht hij geen mengvoeder maar alleen nog 'konijnenbix' hebben.
Die maden vreten zich namelijk een weg naar binnen en vreten je konijn van binnen op, mijn advies is dus: NAAR DE DIERENARTS!!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:59

Toevallig dat we van de week in de praktijk een zelfde geval hadden. De mevrouw in kwestie kwam bij ons binnen me een konijn dat volgens haar een nogal dikke bult op zijn buik had en hij had een "wond" bij zijn achtereinde.........volgens haar had ie dat pas sinds de dag ervoor! Bleek het konijn helemaal onder de maden te zitten, hij werdt helemaal weggevroten door de maden Frusty Dit kon niet van 1 nacht zijn maar wel van 2 of 3 nachten, bij een konijn kan dit razend snel gaan.

Zet dus je konijn gelijk apart van eventueel andere konijnen of cavia's, laat ze niet in hetzelfde hok komen en hetzelfde hooi gebruiken en kijk direct je konijn na. Eigenlijk raad ik je ook na hem gelijk naar de dierenarts te brengen en hem na te laten kijken, het kan besmettelijk zijn en de dierenarts kan hem eventueel nog behandelen als het nog niet te laat is!

Het konijn bij ons in de praktijk moest gelijk een spuitje hebben, helaas was die al zo ver heen dat hij niet meer te redden was

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:03

De maden goed uit het hok spoelen, liefst iets vlieg-dodens erin (maar na afloop wel goed uitspoelen!!!!!) en idd ook het konijn goed nakijken! Als in het hok de maden al rondkruipen, is de kans groot dat ze het konijn ook te grazen nemen!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:05

Ja, meteen naar de dierenarts, als je ziet dat hij ze heeft. Dan moet je hem waarschijnlijk elke dag schoonmaken (met biotex....).
Wij hebben het zelf gehad met een konijn en een cavia!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 22:07

Mijn konijn heeft een hok op poten (zo'n meter hoog van de grond) een dubbel hok zegmaar... en het andere konijn heeft ze sinds vandaag dus ook.. maar het eerste knijn, had ze een hele tijd geleden ook en toen gingen ze gewoon weer weg... maar zal em morgen eens nakijken op maden (tis nu donker buiten)

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:14

Naar de dierenarts ermee, dat is de enige kans op overleven die ze nog hebben! Die beesten vreten inderdaad je konijn gewoon op, erg pijnlijk dus.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:14

Je kan een konijn met kattenontwormingsmiddel ontwormen. Wel het gewicht even in de gaten houden natuurlijk. Soms kan dat best nodig zijn want konijnen kunnen wel degelijk wormen hebben.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:18

Mijn Rambo is overleden aan een madeninfectie. Hij had een klein wondje op z'n buik en daar hebben die gore groene vliegen hun eitjes in gelegd. Ik leek er nog op tijd bij te zijn, maar er zaten echt honderden van die maden, vooral daar waar de balletjes van Rambo in z'n buik zaten. Dat is nl. een extra warm plekje. Helaas is Rambootje toen toch op Hemelvaartsdag ten hemelen gevaren... Huilen

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 22:38

btw die konijn die het als eerste had, heb ik dinsdag ontwormt met een kattenontwormingsmiddel!

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:33

Volgens mij pakt een ontwormingsmiddel alleen aan wat in de darmen en de maag zit, maar geen maden die van buitenaf komen. Dat is heel wat anders, hoor. Dus laat je konijnen maar heel goed nakijken op die maden die van buitenaf komen, die vreten inderdaad je diertjes helemaal op. Succes ermee!

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 05:25

je kan je konijn ontwormen met een ontwormings middel speciaal voor knaagers dat kan je gewoon bij de dierenspeciaalzaak halen.
Maak het hok een lekker schoon met een goed ontsmettings middel (halamid) en kijk je konijn ook goed na zeker aan zijn achter werk.
succes met je konijnen.

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 07:07

pojack schreef:
je kan je konijn ontwormen met een ontwormings middel speciaal voor knaagers dat kan je gewoon bij de dierenspeciaalzaak halen.


Maar maden is iets heeeeeeeeeeeeeeeeel anders dan wormen hoor.
Vandaag meteen naar de dierenarts, liefst ochtendspreekuur, overlevingskans daalt met het uur!!!!!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 07:49

Maden ed komen door het warme weer als het hok een tijdje 2 dagen ofzo niet schoongemaakt is en het hok staat op een plaats waar het warm is en vliegen bij kunnen. Of bedoel je maden in het konijn want dan moet je erg snel naar die kleindierenarts

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 13:09

volgens mij zitten ze echt alleen maar in het hok! (en hij heeft het al een paar keer eerder gehad, en toen verdwenen ze ook gewoon weer...)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:16

Zou toch maar naar de dierenarts gaan met je konijn. Jij zou het moeten weten als je dierenmanagement studeert. Neem geen risico. En maak je hok desnoods twee keer per dag of vaker schoon met kokend water en chloor. Denk aan je konijn en hoe pijnlijk maden voor hem kan zijn. Ook wij hebben een konijn met maden gehad en was gelijk einde verhaal. Gebeurde in een nacht, heel zielig. Laat het jou niet overkomen.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:48

heeft verder dan niets met je konijn te maken wij hebben dit ook best vaak op de kinderboerderij alleen bij warm weer. Maar ik heb ook weleens gezien dat er maden of hele smalle dunnen echt mini bij een konijn uit de anus komen en dan moet je wel effe uitkijken katten hebben dit ook maar in het hok komt dus door warmte en de vliegen leggen dan heel veel eitjes die ook heel snel uitkomen

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 15:08

zou idd wel eens kunnen, er zijn nogal wat vliegen zo af en toe in dat hok! Maar ik zal het goed in de gaten houden! Vandaag heb ik nog niets gezien! En op het konijn zelf kan ik echt niets vinden! en hij eet en drinkt niet meer of minder als normaal...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:40

Jobbeltje schreef:
zou idd wel eens kunnen, er zijn nogal wat vliegen zo af en toe in dat hok! Maar ik zal het goed in de gaten houden! Vandaag heb ik nog niets gezien! En op het konijn zelf kan ik echt niets vinden! en hij eet en drinkt niet meer of minder als normaal...


Je kan het in veel gevallen ook niet zien omdat de maden er vaak uit gepoept worden en wat dus betekend dat ze al in de darmen en buikwand van je konijn kunnen zitten. Ze eten je konijn dan van binnenuit op. Ik merk dat je toch niet van plan bent om je konijn door een dierenarts te laten nakijken en gewoon gaat afwachten of ze er straks idd uitkruipen......dus wens ik je alvast succes als het zo ver mocht komen, ik hoop voor jou dat je dan je maaginhoud binnen kan houden! Echt lekker ziet het er dan namelijk niet uit en je konijn kan er verschrikkelijk pijn aan hebben

Trouwens waarom ga je niet gewoon met dat diertje naar de dierenarts Verward Die kan hem gelijk nakijken en ontwormen.............

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:51

napoleon"]
[quote="Jobbeltje schreef:
zou idd wel eens kunnen, er zijn nogal wat vliegen zo af en toe in dat hok! Maar ik zal het goed in de gaten houden! Vandaag heb ik nog niets gezien! En op het konijn zelf kan ik echt niets vinden! en hij eet en drinkt niet meer of minder als normaal...


Je kan het in veel gevallen ook niet zien omdat de maden er vaak uit gepoept worden en wat dus betekend dat ze al in de darmen en buikwand van je konijn kunnen zitten. Ze eten je konijn dan van binnenuit op. Ik merk dat je toch niet van plan bent om je konijn door een dierenarts te laten nakijken en gewoon gaat afwachten of ze er straks idd uitkruipen......dus wens ik je alvast succes als het zo ver mocht komen, ik hoop voor jou dat je dan je maaginhoud binnen kan houden! Echt lekker ziet het er dan namelijk niet uit en je konijn kan er verschrikkelijk pijn aan hebben

Trouwens waarom ga je niet gewoon met dat diertje naar de dierenarts Verward Die kan hem gelijk nakijken en ontwormen.............
[/quote]


Ik ben het met Napoleon eens, waarom ga je niet naar de dierenarts? Beter een keer te veel dan een keer te weinig, je riskeert zo een heleboel pijn voor dit beestje, ik vind dat als je een dier aanschaft en zoiets gebeurd moet je meteen naar de dierenarts en hem ook van binnnen laten onderzoeken, dat ben je aan hem verplicht, maar goed als je echt nietw il, we kunnen je niet dwingen hiervandaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:55

OP NAAR DE DIERENARTS!

Mijn knijn had 3 jaar geleden ook ineens maden in zijn hok, van de een op de andere dag...
Ze zit in een grote ren en heeft ook een hok op pootjes, en daar zit ze eigenlijk alleen in om te eten.
Heb der toen ook gecontroleerd, en ze had een wondje op der buik... en maden! Scheve mond Misselijk
Ikke naar me moeder, Da gebelt (andere Da als dat ik eiogenlijk naar toe ga, omdat die ingesprek was) en die zij dat in de biotex baden hielp.
Na 10 badjes kwamen ze nog...
Dus 's vonds na de Da, en die zei dat vliegjes eitjes leggen in een wondje, de maden vreten zich naar binnen, en komen naar buiten als ze volgevreten zijn.
Je knijn wordt dus gewoon van binnenuit opgegeten.
De Da gaf toen meteen antibiotica, pijnstillers en nog wat spuitjes.
Ik kreeg een middel mee, wat ze vaak bij schapen gebruiken, heel gemeen spul, en moest om de 4 dagen baden.
Iedere dag moest ze antibiotica en pijnstillers in der water, en der hok moest om de 4 dagen helemaal wordne schoongemaakt met dat spul.
daarna nog een keer op nacontrole

De Da zei dat we blij mochten zijn, dat we er zo snel bijwaren, anders had het er wel anders uitgezien.
Knijn is nu al 5 jaar, en kern gezond! Lovers
En ik had er niet aan moeten denken dat ik toen niet na de Da was gegaan!

In totaal heeft het iets van honderd gulden gekost
Dus je moet zelf bepalen of het je dat waard is, maar ik vind niet, dat je je knijn kunt laten opvreten door larven!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 07:18

yoho people i'm on my way! ik was het echt wel van plan hoor! maar ik wilde gewoon weten wat jullie ervaringen ermee waren!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 08:51

Je kan die maden dus niet altijd van buiten zien he. Ze kunnen ook op de anus eitjes leggen die dan naar binnen en vreten de darmen weg.

Ik hoop voor je dat je nog op tijd bent met naar de dierenarts gaan, er is nu zo vak gezegd dat je als een idioot naar de dierenarts moet, persoonlijk was ik op zaterdag naar de weekenddienst gegaan, maar ja misschien ben ik wel gek Verward

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Lipstick, Myrkvi, Redford, scoebje, SemrushBot, StonedRomy, wisja en 41 bezoekers