Hoe een paard dikker maar niet feller?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Hoe een paard dikker maar niet feller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 16:04

Mijn pony is wat dunner geworden in de zomermaanden door weinig dras enzo...en ze is nu 2 maandjes drachtig.
Ik wil haar wel wat dikker hebben maar hoe kan ik dat het beste doen? Meer voeren is niet heel goed (biks dan) en ze staat nog tot eind van de maand in het land maar wil haar wat extras geen om dikker te worden en niet sneller/drukker/feller...

Wie weet dit?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:12

Het beste middel om een paard (merrie) wat rustig te krijgen heb je al......ze is drachtig! Gef haar lekker wat meer hooi anders? Dat kan je ook buiten bijvoeren, doen wij ook als het gras op begint te raken.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:48

Als je je paard krachtvoer bijvoert wordt ze echt niet drukker hoor. Geef haar anders een muesli als extra krachtvoer erbij of wat mais. En onbeperkt hooi of kuilvoer. Denk erom dat ze in de winter meestal iets afvallen omdat ze ook veel energie stoppen in het warm blijven. Extra krachtvoer kan daarom helemaal geen kwaad.
Mijn paard was vorige winter drachtig en ik kon er niet genoeg krachtvoer geven. Ze had echt alle energie die ze uit voer kon halen nodig en op het laatst at ze dagelijks 1.5 kilo muesli, 1.5 kilo merriebrok een emmer lucerne en onbeperkt kuilgras. Nog waren er periodes in de winter dat ze afviel omdat het veulen veel opnam en ze veel energie nodig had om warm te blijven ondanks een 300 grams thermodeken.
Laatst bijgewerkt door Monnik op 08-09-02 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 16:52

Mijn pony staat op een manege. Ik mag zelf geen hooi geven en voerenook niet.
Ik moet dus zelf wat kopen ofzo....het maakt het allemaal wat lastiger

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:00

Muesli, mais en/of merriebrok kun je toch zelf kopen. Daarnaast vind ik dat als je in volpension staat het ook de verantwoording van de manegehouder is om te zorgen dat je paard op gewicht blijft en later in de dracht om te zorgen dat ze aankomt.
Een drachtige merrie heeft op het einde van haar dracht en zeker tijdens de zoogperiode nu eenmaal meer voer nodig dan een ander paard.
Als de manegehouder het goed gevonden heeft dat je je paard liet dekken, zal hij het nu ook normaal moeten vinden dat ze meer (of vaker) gevoerd wordt.
Ik heb vorig jaar iets meer stalgeld (E 25.-) betaald en de muesli zelf gekocht. Verder heeft de pensionhouder gezorgd voor merriebrok en een onbeperkte hoeveelheid kuilgras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:04

Mais voeren, worden ze snel dikker van.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:04

geplette mais op mais meel.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 17:06

De eigenaar zorgt verder zelf niet echt ergens voor.....ik zal het dus zelf moeten doen......ze krijgt brokken en eten op stal 2 keer per dag hooi...etc.
maar wil ik haar dikker hebben zal ik et zelf moeten doen!! EN dan voor 450 gulden in de maand he!!ggrr
Wil het zelf ook in de hand houden door het zelf te doen....
Dus advies van goede supplementen zou goed van pas komen etc

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:12

Tja supplementen zijn weer iets anders dan gewoon voer. Ik heb mijn merrie vorig jaar Maxx Hippo gegeven en daar heeft ze het heel goed op gedaan. In het allerlaatste stadium van haar dracht kreeg ze een voedingssupplement van de dierenarts omdat ze een drachtigheidsoedeem aan het ontwikkelen was rondom haar melkklieren. Dit supplement bevatte een hoge hoeveelheid eiwit wat ze hard nodig had om het oedeem tegen te gaan.

Erg lastig dat de staleigenaar hierin geen verantwoordelijkheid neemt. Vindt zowiezo dat de meeste staleigenaren veel te weinig verantwoordelijkheid nemen. Wel paarden in (vol)pension nemen voor een behoorlijk bedrag per maand, maar er niets extra's voor willen doen Misselijk

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:50

Mijn paardje was ook vrij mager dat wij haar net hadden. Wij hebben haar elke dag gebroken mais bijgevoerd en in no time was ze weer dikker! Ook hebben wij een tijdje muesli bijgevoerd zonder haver. Van mais worden ze totaal niet heftig, want ik heb een driekwart engels volbloed en die is dus ook heel erg heftig. Wij moesten dus ook heel erg oppassen maar ze nam het heel goed op.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:53

Mais is ook niet altijd geweldig,

ik voer jamey (omdat je in het begin haar ribben kon tellen) een mengeling van halve kg lucerne halve kg muesli met knoflook.Heel goed!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:53

Je kunt haar dan het beste mais voeren, het is erg goedkoop en het helpt behoorlijk. Ik zou haar ook vaker voeren, 2 keer per dag is vrij weinig......

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 20:36

idd mais lijkt me dan een goede optie.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 23:38

Ze krijgt 2 keer per dag bokken en 3 keer per dag hooi op stal.
maar nu staat ze buiten al een paard maandjes en het gras is bijna op....ook betalen we dus zomertarief....
Nu sinds gisteren krijgen ze wat hooi in de wei maar ze is wel aardig vermagerd....
Wanneer het eer slechter wordt gaan ze op stal en krijgen ze brokken, nu dus nog niet...
Wil haar nu tot die tijd wat extra s geven om weer dikker te worden

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 04:26

Daar zou ik dan maar zo snel mogelijk mee beginnen. Een drachtig paard mager de winter in laten gaan zou ik niet doen.
Zomertarief of niet een staleigenaar hoort toch in de gaten te houden wanneer paarden afvallen en hoort dan m.i. eerder hooi bij te gaan voeren!