In de winter, ijzers er af of er onder laten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

In de winter, ijzers er af of er onder laten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 15:08

Bij mijn pony vroeger en bij mn vorige paard deden we wel de ijzers er af in de winter. bij de pony op aanraden van de Hoefsmid omdat ze dan ff konden 'luchten' omdat ie vanzichzelf niet perfect sterke hoeven had.
Nu zit ik dus te twijfelen of ik ze bij mn huidige paard er onder vandaag zal halen of er onder zal laten.
Toen ik hem afgelopen maart heb gekocht toen had ie wel ijzers onder.
Ik weet niet of ie altijd op ijzers heeft gestaan ja/nee.
Aan de ene kant mogen ze er van mij best af ook met het oog op dat ie als t een beetje redelijk weer is toch wel ff in de wei of in de bak gaat.
Als er dan sneeuw ligt is dat een geglij en t klont onder de ijzers vast.

Wat doen jullie als er geen medische reden voor is?

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 15:33

Als de hoeven niet zoveel slijten dat ijzers echt nodig zijn (en je kunt ook nog voor hoefschoentjes kiezen...) dan zou ik lekker zonder ijzers.

Beter voor je paard , beter voor je portemonnee , beter voor je weiland en beter in het geval van een schop uitdelen naar een ander paard.....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:39

Bij de paarden van de stalhoudster gaan de ijzers er altijd onder vandaan in de winter, idd om een beetje te luchten.
Ze rijden dan meestal toch in een bak en wat ze dan op straat rijden gaan ze meer de berm in en dat kleine stukje dat ze over het asfalt gaan kan niet zo heel veel kwaad hoor.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 16:55

Zolang de hoeven sterk genoeg zijn (kan de hoefsmid wel beoordlen) zou ik de ijzers er af halen. Is een stuk makkelijker 's winters, idd ivm glijden en klonten.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 20:56

Hoi,

inderdaad ik ben het met de rest eens zo kunnen de hoeven weer een beetje bijtrekken.
helaas kan mijn paard niet zonder ijzers heb dit ook 2 keer geprobeerd maar gaat echt niet dan maar met s'winters.
gr. cissie

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:15

ik heb mijn pony vorige maand ook met ijzers gekocht. ik laat ze nog wel voor het winter eraf halen, omdat iok vaak buiten wil rijden en ook lopends naar de clu ga. Ben ik bang dat ze anders gaat glijden. Maar in het voorjaar doe ik ze er wel weer onder. Alleen voor dan, dat heeft ze nu ook. Alleen met de vierdaagse doe ik misschien ook achter, maar in de winter dus niets.