endurance Holterberg - mooi slot van seizoen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

endurance Holterberg - mooi slot van seizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 12:37

Hier staat Mandy's verslag al: [WD] (Geweldige) Endurance Holterberg en nu dan het mijne.

Mijn enduranceweekend begon donderdagavond al toen ik naar mijn ouders ging. De volgende ochtend zou ik Ret nog even rijden en 's middags zou ik helpen opbouwen op de locatie, de manege in Haarle. Ritje met Ret ging lekker, niet zo heel veel gedaan, wat gehoorzaamheidstraining, sprintjes en weer terugnemen. Daarna naar Haarle, waar de familie van Maarten inmiddels al aanwezig was, en Lonneke ook, die was voor dit weekend overgekomen uit het verre westen aangezien ze wel even wat afleiding kon gebruiken. Samen met Lonneke de hele locatie ingericht, tafeltjes en stoeltjes, en de cateringhoek oftewel de 'Vetkeet' (= menselijke vetgate, voor de niet-ingewijden) Haha!. 's Avonds nog ff ge-bbq'd bij wat kennisjes uit Amsterdam die met z'n vieren gingen starten en er meteen maar een lang weekend aan hadden vastgeplakt met de paarden, zij kampeerden bij 'Boer Harm'.

De volgende ochtend waren we om 8 uur op stal, samen met mijn grooms Lautje (zusje dus) en Yannick (in bezit van E-rijbewijs). Ik had in Lage Vuursche voor Yannick gegroomd en nu was ze er voor mij. Ervaren grooms, dus dat moest wel goed komen. Turgor van Ret zag er netjes uit, ik heb me deze keer dus ook niet druk gemaakt over drinken voor de wedstrijd. Richting Haarle, startnummer regelen, voorkeuring ging prima, zelfs een turgor van -1. Inmiddels ook Mandy en Navy tegengekomen, en ook Marja (op dat moment nog zonder Lipi, ze was net weer op weg naar de trailer). Grappig dat ze ons meteen herkende trouwens! Lachen

Toen naar de start. Ik had gezegd dat ik ongeveer 12 a 13 km/u ging rijden, had dus aan m'n ouders een bepaalde doorkomsttijd op de P/A doorgegeven en mijn grooms hoefden zich niet te haasten. Dachten we. Maar na een half uur zaten we op 20 km/u (sprintje getrokken langs de hei en verder flink doorgedraafd) en daar was groompost A. Zonder grooms. Bij groompost B ook geen grooms. Groompost C passeerde ik 2 x, en gelukkig stonden ze er de 2e x wel (we gingen ook zo snel!).

Ret stond als 'Dravebier' op de startlijst (grapje, had ik geregeld met de ouders van Maarten, de organisatie dus), maar inmiddels had hij bedacht dat het wel lekker was om in een relaxed galopje de route af te leggen. Hij was prima te rijden, los teugeltje, goed aan het been, dus van mij mocht het. Dravebier werd dus galopperebier. Haha!

De 37 km had een lus vlak voor de P/A die 2 x gereden moest worden. Eerste rondje ging prima, controlepost riep nog: 'Gaat lekker hè?'. Bij de 2e lus kwamen er ruiters van links op de route voor hun eerste lus, ook in een relaxed galopje. Heb nog een paar honderd meter rustig met ze meegereden, totdat we heuvelop gingen en ineens bij Ret een knop om ging, 3 km voor de P/A was dat. Het schuim stond op z'n hals en hoofd en hij werd van het een op het andere moment bijna onbestuurbaar. Tja, heuvelop ingehaald worden door vier paarden tegelijk is natuurlijk ook niet zo tof, dat laten we niet op ons zitten Haha!. Ik was van plan bij het bordje 2 km te gaan stappen en bij 1 km ernaast te lopen, maar ik ben er al bij 2 km naast gaan lopen om die controle terug te krijgen. Uiteindelijk bijna een half uur over 2 km gedaan (!), hij heeft de volle 2 km op m'n schouder lopen hangen (450 kilo) en ik moest hem voortdurend tot de orde roepen. De controlepost was ook hoogst verbaasd: 'Net kwam je hier nog zo rustig langs!'.

Afijn, op de P/A nam Lau hem van me over aangezien ik geen kracht meer in m'n arm had. M'n ouders waren daar inmiddels ook, die hebben gefilmd hoe Ret daar als een idioot stond te draaien en toch een hartslag van 56 had! Erg mooi dus, we mochten meteen door, en zodra ik in het zadel zat was het weer een compleet ander paard: kon meteen weer wegrijden in datzelfde relaxte galopje. Raaaaaaaar paard. We zaten op dat moment op 21 km van de route, met een gemiddelde van bijna 14 km/u. Heel netjes dus.

De 2e helft was hij super te rijden, bijna alleen relaxed gegaloppeerd. Halverwege kwamen we Marja nog tegen met haar Lipi, de 27 km ging een deel in tegengestelde richting dus we konden naar elkaar zwaaien Lachen. Boven op de Haarlerberg zaten Suzan (ook van Bokt) en haar vriend, de routecommissarissen. Ik dacht dat ze controlepost waren met hun oranje hesjes, dus ik riep vrolijk mijn startnummer. Roept Suzan terug: 'We hebben de auto in de greppel gereden!'. Ik kijk om en zie de Mazda van Maartens moeder met één wiel in de greppel liggen... Tja, kon toch niets doen (later is een tractor hen komen redden) en ben verder gereden. Op dat punt moesten we even stappen, aangezien er allemaal puin op de helling lag, nog van het noodweer van de laatste weken. Daarna weer een galopje tot de laatste groomplaats, 1500 m voor de finish. Ben de laatste km er nog ff naast gaan lopen, hij was toen super rustig voor zijn doen. Vlak voor de finish er weer op en uiteindelijk gefinishd met een hartslag van 58 (!) in 2 uur en 31 minuten, met een gemiddelde van 14.7 km/u! Lonneke stond daar om ons binnen te halen en ik ben mijn hors om de hals gevlogen, omdat hij had laten zien dat hij echt wel in een normaal tempo een rit kan rijden!

Bij de nakeuring had hij een hele nette hartslag van 40 en zelfs een turgor van -1 (mede dankzij de bidon die we in z'n mond hadden leeggespoten, want drinken uit de emmer wilde hij wederom niet), en bij het voordraven kregen we nog een compliment van de veterinair: 'Ik zag de eerste keer al dat het prima was' (je moet heen- en terugdraven). Wow... echt super, ik was niet eens met de intentie gestart om tegen de 15 km/u te rijden, het ging gewoon lekker dus kachel je fijn door (2e helft in 1 uur en 1 minuut, dus net geen 16 km/u).

Nog even lekker onder de slang gezet buiten (dat was ook prima geregeld) en toen zijn we teruggegaan naar stal om Ret te verzorgen, die stampend en snuivend van de trailer kwam. Hij had maar wat graag nog een rondje gewild. Lekker afgespoten en drooggestapt, Yannick uitgebreid bedankt (die ging weer naar Utrecht), zusje thuis gedropt en ik terug naar Haarle. Was net op tijd voor de uitslag en wat bleek: Ret en ik waren als 5e geëindigd (van de 33), met maar 3 minuten achterstand op de winnaar en idd een gemiddelde van 14.7 km/u! Ik was echt supertrots op mijn beest, en dit was ook een fantastische afsluiting van het wedstrijdseizoen! Cool Mandy en Navy waren 1e bij de 27 km, zonder horloge exact 15 km/u gereden, dat is pas aanvoelen! (of gewoon toeval Mandy? Knipoog ).

Daarna nog even geholpen met de locatie opruimen, nog even bij Ret langs die er fris en vrolijk bij stond, en toen terug naar paps en mams, spullen & kat halen en toen naar Utrecht alwaar ik nog een afstudeerfeest had van twee vriendinnen... Erg veel energie om te dansen had ik niet meer en de alcohol heb ik ook maar gelaten voor wat-ie was, maar ik lag toch nog om half 3 in bed. Gelukkig kon ik vanmorgen uitslapen en de enige plek waar ik nu pijn heb, is m'n nek en schouder aan de rechterkant. Tja, een half uur lang met 450 kilo in je nek is niet echt fijn... Maar die 3 km voor de P/A was dus het enige minpuntje van de hele rit, de overige 34 km heb ik genoten. Holterberg, mijn achtertuin... en dan bij de eerste 5 eindigen met een erg voldaan gevoel. Ook het weer zat mee, er was flinke regen voorspeld maar het bleef droog en we hebben zelfs zon gehad! Mijn dag kon niet meer stuk! Cool

Lau en Yannick (ik weet dat je meeleest Haha!), ontzettend bedankt voor jullie hulp en inzet! Maarten en familie, bedankt voor wederom een fantastische organisatie (en dat zeg ik niet alleen omdat ik jullie ken, dat was gisteren ook de mening van o.a. de hoofdveterinair en de vele deelnemers)! Lon, bedankt voor je morele steun bij start en finish! En natuurlijk de meeste bedankjes voor Ret, onze superknol! Cool Volgend jaar nog een of twee 'opwarmertjes' in klasse 1 en dan maar eens ons debuut in klasse 2.

Klasse 2, here we come! Lachen


[Edit] irri typo's [/edit]

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:52

Leuk zeg dat het zo lekker ging. Dat op je schouder hangen als je ernaast loopt komt me bekend voor, had je in Wittelte net zo *LOL*
Nou ja, super geëindigd dus, wees maar trots op je dravebier die ook nog lekker kan galopperen Haha! Heb je de nr. 5 in de uitslag van de 27 km gezien? Een "Hannoiets" *LOL* Ook al zo'n apart ras.

Was dit je laatste wedstrijd of rijd je Ommen ook nog?

Pfff jullie hebben altijd zulke enthousiaste verhalen. Heb eergister nog wat met Laui gePB-t over endurance en heb gister een informatiepakket van de DER aangevraagd en kan eigenlijk niet wachten om volgend jaar ook mee te rijden Haha! Als het bij de rit van Maarten bevalt kan ik namelijk een beetje in de buurt Onstwedde, Wittelte en Ommen ook rijden.
Ben benieuwd!


mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:57

Yo Karin!!
Wat goed joh! Zei toch al dat je nu vast bij de eerste 10 zou zitten... Ben stiekem wel een beetje jaloers!! (ik zat nou eenmaal sip thuis met een paard met een gaar been.... Verdrietig Been gaat nu trouwens wel weer stukken beter: volgend weekend ga ik met een stel stalgenoten het Brabantse land onveilig maken en als Moon daar goed doorheen komt schrijf ik misschien nog in voor Ommen; heb ik in ieder geval m'n geplande 5 wedstrijdjes voor dit jaar nog gehaald... Knipoog )

Maar geniet jij maar even op je roze wolk en geef Retje een dikke knuffel. Dravebier, Galopperbier, wat dacht je van "Superbier"?? Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 14:14

Idd, in die aanloop naar de P/A gaat af en toe nog wel iets niet helemaal lekker... Hoewel het gisteren totaal onverwacht was: tot 18 km ging het prima, echt heel relaxed, totdat er dus vier paarden langs kwamen en we met z'n vijven de heuvel op moesten. Alsof er een knop bij hem om ging. Gelukkig greep ik heel snel in. Was ik onder het zadel doorgegaan in draf om hem rustig te krijgen, dan was het vast nog erger geworden. Denk dat ik er goed aan heb gedaan om er meteen naast te gaan lopen, om taferelen zoals in Austerlitz ('dansend paard') te voorkomen. Dan maar 2 km met 450 kilo in je nek. De laatste 1500 m voor de finish was hij trouwens super rustig, ook toen ik ernaast liep met een Haf en een KWPN-er vlak achter ons. Hij kan het dus wel!

Marije, leuk dat je ook zo enthousiast bent over endurance! Hoop dat je er volgend jaar ook bij bent! Enne... Holten is maar een klein stukje verder naar het zuiden dan Ommen, dus wie weet? Lachen

Mandy, ik had je al gemist... Had nog gehoopt dat het toch goed zou gaan met Monica, maar helaas dus... Zou toch wel erg fijn zijn als ze volgende week weer rad is, en dan zie ik je hoogstwaarschijnlijk wel in Ommen (waar ik ga groomen of helpen of wat dan ook). Gelukkig was Rets mok helemaal over, we hebben z'n kootholtes ook nog even flink behandeld met vaseline maar geen centje pijn! Lachen

BTW vergeet ik helemaal Annalynn (Ganna) te noemen! Die heeft gisteren haar eerste klasse 2-wedstrijd gereden met haar Fjord Ilonka, en helemaal goed uitgereden, samen met een andere Fjord. Super toch? Overigens werd de klasse 2 pony's ook gewonnen door een Fjord, met ruim 15 km/u. Een ontzettend goede promotie-actie voor het ras, en dan te bedenken dat de Holterbergrit ooit is begonnen als Fjordenrit! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 15:41

hoi ka!
nogmaals gefeliciteerd, echt een geweldige tijd!
eenuh vond het erg leuk om jullie nu eens in actie te zien, ameretto zag er echt super uit toen je langs kwam bij ons zorgvuldig gekozen plekje (:D) ennuh je was niet de enige die dacht dat we een post waren dus we hebben nog best veel lol gehad daar!
ook heb ik eindelijk Lonneke gemeet die mij alleen kende van vage achtergrond geluiden aan de telefoon! het was echt geweldig!
eenuh lonneke binnenkort gaan we zeker stappen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 18:33

Ik begin nu toch mijn buikspieren wel wat te voelen... In galop zit je toch anders dan in draf. Maar blijkbaar vond Ret het prettiger om te galopperen, en als hij onder controle is, dan mag hij dat van mij. Heb nog nooit zo lekker rustig met hem gegaloppeerd, was ook prima uit te zitten maar blijkbaar gebruik je bij 2 uur galopperen je buikspieren toch anders dan bij 2 uur lichtrijden in draf. Ret zal ook wel andere spieren voelen dan anders. Ach, beetje spierpijn na gedane arbeid moet kunnen toch? Voel je tenminste dat je hebt gewerkt, we zijn geen watjes! Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:38

Ook nogmaals gefeliciteerd! Jullie hebben het echt meer dan verdient! We stonden daar maar te wcahten en te wachten bij de uitreiking, en toen bleken we allebei bij de prijzen te zitten! Geweldig, en die klasse 2 gaat jullie zeker lukken!
Je hebt nu in elk geval een fantastische wedstrijd om op terug te kijken van de winter.. Geweldig joh!!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:40

Ow, en ik voel ook behoorlijk wat stijve spiertjes.. Mijn schenen en kuiten zijn ook niet wat ze geweest zijn, en mijn rechterbilspier Knipoog laat ook wat te wensen over. Vooral ook omdat er een doorn (vraag me niet hoe die daar komt) in mijn bil heeft geprikt de laatste 11 km, en daar nu een vrij grote bult/wond zit.. Haha, een alternatieve vorm van zadelpijn Knipoog

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:50

GEFELICITEERD KA DIKKE SMAKKERD VAN MIJ VOOR JOU EN RETJE.

EN ook de anderen, Mandy, jij ook, Annalyn, iedereen. HArdstikke goed.

'Paint' it 'Black'

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:53

Onze draverbier heeft het weer goed gedaan he!
Ben echt heel trots op jullie 2! Party!!

Retje had er 's ochtends al heel veel zin in. Hij huppelde richting trailer, keek blij om zich heen op het terrein en zat gewoon goed in zijn vel!

Vandaag heb ik hem meegehad het bos in. Ff een uurtje spieren strekken en relaxen. Nou, hij voelde meteen goed. Niet stijf, geen opgetrokken liezen, gewoon net als anders.

Onze ret begint het wel te leren! Onze superknol! Lovers

En Ka, geen dank voor het groomen, het was hartstikke gezellig.
Enne...volgende week mag jij de taak weer op je nemen in Gorssel..... Knipoog

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:08

Heeeej super zeg, hij kan het wel!
Dat rustig rijden zat er in Drente nog niet geheel in Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 00:05

Tsja wat moet ik verder nog zeggen, harstikke goed! Moet vast een voldaan gevoel geven zo'n afluiting! Heb je nog foto's gemaakt? Pics van die knappe Amaretto zijn altijd welkom!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 00:11

Deze keer geen digitale camera mee, maar eentje met een ouderwets filmpje. En ik ken mezelf, zo'n filmpje gaat lang mee, dus die foto's komen wel een keer tegen kerst op Bokt Haha!. Maar er zijn dus idd wel foto's gemaakt, ben benieuwd! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:26

Goed gedaan joh!!! Met voor de afwisseling een galoperebier ipv een dravebier... hahaha!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:24

Hier dan maar even mijn verslagje van Holten.
karin je hebt het echt super gedaan, maar wat bedoel je met een normaal tempo, dat hij boven de 14 kwam?

Voor het eerst klasse II gereden met Ilonk. En het ging
hartstikke goed! Ik ging op pad met Pieter Alkema en Brigitte, en we
starten met een tempo van een minuut of 20-25 draven en toen weer
even stappen. Het ging heel lekker en na 40 minuten waren we op de 10
km. De paardjes hadden goed veel dorst en een groom was dus niet
overbodig (dankje pap).
Op een km of 15 dacht Ilonk, nu komt er een P/A en mag ik stappen,
toch? Maar die kwam niet en ze zat in een dipje, die duurde wel even
maar het ging na een poosje wel weer beter.

Op twee km voor de vetgate gaan stappen en ik maar hopen dat ze goed
zou zijn. (Bij de voorkeuring had ze 28 en ik dacht juist dat hij
hoog zou zijn omdat ze nog niet zo lang uit de trailer was)In de
vetgate afgezadeld, en even gekoeld terwijl Marion, mijn
privé "dierenarts" Ilonk even telde. Meteen maar aangeboden (na 3
minuten) en toen had ze 50. Joepie!

Heel kwiek vertrok ze weer uit de vetgate en had er echt zin in, we
mochten nog een rondje! Ze had er nu meer tempo in en dat was wel
fijn, ze had echt zin. We draafde een keer een half uur en daarna een
keer 3/4 uur. (nou niet helemaal want we hebben gegroomd onderweg).
Maar voor ons was dat heel veel, want thuis vind ze het na 20 wel
best. Wat een beetje gezelschap en groomen al niet doet!
Tot een meter of 3 a 400 voor de finish gedraaft en ze kwam binnen
met 78. Meteen lekker gekoeld en getut en ze wilde wel eten. (dat
wilde ze na mijn trainingsrit naar Deventer niet). En bij de
nakeuring had ze 48, en was ze ook op locomotie goedgekeurd!
Mijn fjordje die niet kon lopen door al dat gezeur met haar benen,
heeft haar eerste klasse II uitgelopen met 11.30 km/uur. In haar
eerste, echte, seizoen. Ik ben heel trots en blij!
Veel pony's, klasse II pony's 3 fjorden, 2 haflingers en een arabier,
heel leuk.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:05

Leuk leuk leuk!
Gefeliciteerd met de goede rit!

[naam verwijderd] wilde wel, maar moest helpen bij verbouwing...geen tijd voor training enzo, volgend jaar vroeg al een veulen, maar als het even kan ga ik het toch echt eens proberen in wittelte ofzo....

Ik geniet wel reuze van al die enthousiaste verhalen! Karin; FOTOS! Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 08:23

gefeliciteerd Karin geef retje maar dikke knuffel van mij

trotse moeder van 2 prinsesjes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-02 09:35

Ganna schreef:
Hier dan maar even mijn verslagje van Holten.
karin je hebt het echt super gedaan, maar wat bedoel je met een normaal tempo, dat hij boven de 14 kwam?


Met normaal tempo bedoel ik dat-ie voor constant liep (dus geen gekke tempowisselingen, dat ik 'm niet continu hoefde in te houden en tegen te houden) en dat-ie de hele tijd in een rustig galoptempo wilde lopen. En met die randvoorwaarden is het een leuke bijkomstigheid als hij tussen de 14 en 15 km p/u loopt. Lachen

Jullie hebben het echt super gedaan met de Fjordenbeesten! Cool

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 17:10

Oeps, ik heb de hele week over dit verslag heen gelezen, foei !

Gaaf verslag weer, Karin, het lukt jou werkelijk om iedereen enthousiast te maken voor de endurance.
Wat denk je, zou het wat zijn voor Fitz Lachen?

Super prestatie zo aan het einde van het seizoen, ben benieuwd hoe het je volgend jaar in klasse II vergaat.

Lau, veel succes met je samengestelde wedstrijden!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers