hoelang niet rijden na inenten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

hoelang niet rijden na inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 13:40

Vanmiddag wordt [**] ingeent.
Ik vraag me af hoelang ik niet kan rijden? Ik dacht namenlijk dat je dan een paar dagen rust moest houden. Heb net de zoekfunctie gebruikt maar die laat maar 1 pagina zien waar ik niets aan heb en de rest kan ik niet bekijken. Verward Vraag het zometeen aan nog wel even aan de da maar ik wil het graag nu ook wel al weten... Schijnheilig



xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:40

Ik d8 ook een dag of 2...

Boque | Bokai | Buka | Boksel

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:43

Je hoeft in pricipe niet echt rust te houden, je moet alleen zorgen dat je ze niet in het zweet rijdt, omdat ze dan eerder ziek kunnen worden; door de injectie is de weerstand tijdelijk wat lager, dus zijn ze iets bevattelijker.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 14:44

Ik laat ze altijd de dag van de inenting op rust.
De dag erna gewoon rustig aan doen, wat basiswerk en niet te veel in t zweet. Die dag erna pak ik wel gewoon weer wat zwaardere training mee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:38

Omdat ik hier vaak verschillende dingen ver hoor. heb ik het de laatste keer even goed nagevraagd met het enten.
Je mag de zelfde dag nog rijden, alleen niet in het zweet rijden. De dag erna kan je weer normaal rijden.
Vroeger (waren er ander soort entingen) moest je ze idd wel rust geven, maar nu hoeft dat niet meer.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:35

hai, dat ligt eraan waar het paard tegen ingeent word is het aleen tetanus influenza dan hoef je tegen woordig eigenlijk niet meer voorzichtig te doen wat je altijd wel kan doen is de dag na het enten het paard niet in het zweet te rijden als je paard ook tegen rhino is gent zou ik een dag of 2 alleen een beet je stappen draven met een loang teugeltje ofzo, succes gr shaneen

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:24

5 dagen! MIJN PONY IS OOK INGEENT EN IK MAG 5 DAGEN NIET RIJDEN!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:39

Waar is ze tegen geent dan, dat je vijf dagen niet mag rijden. Heb ik eigenlijk nog niet eerder gehoord.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:27

Ik rij altijd direct weer, ook gewoon normaal trainen. ER is nooit gezegd dat het niet mag. Bij chippen moet je 1 dag wachten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:00

Mijn dierenarts zei dat je gewoon mag rijden alleen dat je de eerste twee dagen na het inenten het paard niet in het zweet moet rijden.....

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:08

Ik rij gewoon dezelfde dag nog, en normaal stevig trainen. Vroeger mocht je ze idd niet in het zweet rijden, maar tegenwoordig zijn de entstoffen wat beter aangepast aan het dier waar ze in gaan Haha!

Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:51

Meestal houd ik een dagje rust voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:03

heb het in utrecht nagevraagd, daar zeggen ze 3 dagen

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:48

Nou IK HEB HET NA GEVRAAGD EN IK MOCHT 5 Dagen NIET rijden

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 20:20

Ik doe het gewoon een paar daagjes rustig aan. Niet in het zweet rijden. Waar je wel op moet letten is dat je paard niet voor het enten al hoesterig is of wat snotterig. Vaak controleert een dierenarts dat wel. Maar het is een aantal weken bij ons op de boerderij mis gegaan. Een paard wat al hoestte is na zijn tetanus/influenza injectie hoefbevangen geraakt. Let daar dus ook heel goed op

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 10:20

Toevallig is mijn paard van de week ingeënt en heb ik het nog even aan de paardenarts nagevraagd. Volgens hem mag je gewoon rijden ook in het zweet werken, maar wel op een normale manier, dus niet overdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 10:22

Tegenwoordig zijn die entingen van dusdanige kwaliteit, dat je eigenlijk gewoon door kunt rijden. Ze zeggen wel eens niet in het zweet rijden, maar eigenljk is dat allemaal verleden tijd.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 10:48

Wat volgens mijn DA altijd van belang is, is dat je geen stressfactoren gaat opzoeken. Dit betekent bv. geen vervoer, wedstrijden (dit mag toch niet binnen 10 dagen na de enting) of andere dingen die je paard stress aanjagen. Door stress hebben ze nl. altijd een verminderde weerstand, waardoor de enting niet zo goed kan inwerken.
Normale arbeid is geen stress voor je paard en kan dus gewoon.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:30

Die van ons worden ook tegen Rhino geënt, vandaar dat ik er wel rekening mee hou.
Ik rij hem de dag van de enting altijd voor de enting (DA is persoonlijke vriend van staleigenaar, dus komt pas na het avondspreekuur enten, om daarna gezellig een spa'tje Schijnheilig te doen), de dag erna rij ik hem niet, de dag daarna wel maar niet in het zweet en daarna weer gewoon.
Het schijnt inderdaad niet meer hoog nodig te zijn, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Bovendien heeft Fitz gelijk dat stressfactoren meer kwaad kunnen dan trainen.
Houden jullie er ook rekening mee dat sommige paarden ongeveer 2 weken na de enting niet zo fit zijn, omdat dan de entstoffen het hevigst werken zeg maar. Even iets om bij stil te staan als je paard niet fit is, het hoeft dus geen aanstellerij te zijn als hij dan met rijden niet zo lekker gaat.

Navragen is beter dan afvragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 76 bezoekers