Richtlijnen Kür? Lekker duidelijk!!!(not).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Richtlijnen Kür? Lekker duidelijk!!!(not).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-02 16:00

Gisteren met diverse kürjuryleden nogal wat lange gesprekken gevoerd.
Reden?
Afgelopen zondag was er kür op muziek in Heemstede. Leuke bijkomstigheid voor mij was dat een kür van mij heeft gewonnen maar waar ik mijn vraagtekens bij zette was dat één van de deelnemers (Tommy Visser) bij de jury werd geroepen met de mededeling dat er teveel zang in de kür voor kwam. Nou had hij een oude kür van Edward Gal gebruikt die enige jaren hiervoor door 3 andere juryleden winnend was beoordeeld waaronder het desbetreffende jurylid (Lees Haarlems Dagblad).
Ik begon het toch wel een beetje benauwd te krijgen want Anouk Hansen heeft bij mij een nieuwe kür besteld voor de Hippiade en die had ik al klaar en daar komt incidenteel een ondersteunend koor in voor. Die stemmen had ik absoluut nodig om bepaalde stukken te ondersteunen en die kür is zo superspectaculair dat zij hiermee (mits geen techn. fouten gereden worden) absoluut een kanshebber was.

De oude richtlijnen vertellen; Zang is niet gebruikelijk maar kan ,indien juist toegepast, ondersteunend werken.
Nou verwerk ik in principe geen zang maar in sommige küren verwerk ik het idd incidenteel ondersteunend. Nooit een probleem geweest.

KNHS gebeld mbt reglement, zoeken zoeken zoeken en ja hoor. Niet gebruikelijk maar niet verboden.

Kür jurylid gebeld die in Heemstede jureerde:
Nee hoor. Niet toegestaan. Tijdens de laatste bijscholing is door dhr. Peeters (de grote baas) duidelijk gesteld, Geen zang!!! Hooguit alleen toegestaan in de intro maar verder niet. Hier kan ik mensen op diskwalificeren. Wellicht wordt het in januari 2003 incidenteel toegestaan maar nu nog niet. Ja, maar de diverse küren van Anky en Tineke dan? Dat is wat anders. Dat valt onder de FEI. In de basis mag je toch ook geen passage laten zien? Verward Maar is het dan niet vreemd dat je regels in regels hanteert? Nee hoor, is afhankelijk van het nivo. En als een combinatie een protest aantekent dan staan ze altijd zwak want het staat nergens vast omschreven. Maar is dat omgekeerd dan ook niet zo?

Harro Goudsmit:
Nee hoor, je kan er nooit op gediskwalificeerd worden. Het is niet wenselijk maar indien juist toegepast en uitgevoerd kan het mooi accentueren. Indien niet dan gaan er punten vanaf en dit genomen met de factor 6 kan heel wat kosten. Het ligt er maar net aan hoe de jury dat interpreteert.

Claartje van Andel:
Ach, het is niet gebruikelijk maar in de küren van Anky en Tineke is het juist heel mooi. Indien goed getimed kan het zeker bijdragen. Als jij vindt dat het niet op de voorgrond verwerkt is en ter ondersteuning zou ik het zeker niet laten . Gewoon doen.

De heer Peeters:
We hebben idd op FEI-nivo overleg gevoerd en daar bepaalde richtlijnen afgesproken. Er zijn geen sanctionele maatregelen omdat het ook nog niet gereglementeerd is. Daar zijn we wel mee bezig maar dat kan nog een hele tijd duren. Maar mijn advies is: Liever niet! Wat betreft Anky en Tineke, dat zijn oude küren (maar in de nieuwe zijn ze ook verwerkt Verward )

Tijdens deze gesprekken, die overigens in een heel prettige sfeer verliepen, waren de juryleden dus duidelijk niet op één lijn. Sterker nog, ze bekritiseerden zelfs elkanders interpretaties.

Lekker duidelijk dat je als kürproducent precies weet waar je aan toe bent!

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:10

Altijd fijn jurysport.
Gaat er nog wel een reglement komen?
of blijft het bij onbepaalde richtlijnen die door verschillende personen anders uitgelegd word, met nodige kritiek?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:24

Ik krijg het idee dat het negatief beoordeeld wordt wanneer er zang is omdat iemand gewoon een stukje muziek met zang heeft gebruikt terwijl het niets extra's toevoegt, als het zoals jij aangeeft een extra ondersteuning geeft dan zou het juist extra punten moeten geven. Hoe was dat in de kur van tommy visser?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:39

Dat is inderdaad erg fijn geregeld!!!
Wat ga je nu doen met die kür van Anouk Hanssen? Zou vreselijk jammer zijn als hij niet op deze muziek gereden zou kunnen worden.

Hoog tijd om de neuzen in kürland eindelijk eens 1 kant op te krijgen zeg.

Ik vond zelf de zang in de kür van Tommie Visser wel erg nadrukkelijk en vooral luid aanwezig, maar ja, dat is toch een kwestie van smaak.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:51

Ik ben vorige maand gaan kijken naar mijn oude paardje. Zijn nieuwe baasje rijdt hem in het Z2 en op die dag reed ze er ook een kür mee. Ik dus heel benieuwd.

Toen ze binnenkwam, hoorde ik eerst Frank Sinatra zingen. Heel spectaculair! Verder was de muziek voor de draf met zang (spaanse zang) maar heel swingend. Ze had de kür net uitgereden toen ze bij de jury geroepen werd.

Ze was dus gediskwalificeerd omdat ze zang in haar kür had!!! En dat terwijl ze deze kür al 2 x eerder had gereden en toen heeft NIEMAND er wat over gezegd!! Ook staat er niets over in het boekje, en zoals ik nu ook al zie is er dus absoluut geen duidelijke richtlijn in!!

Dressuur, lang leve de JURYsport,.... Sorry, maar als ze het zelf onderling ook al niet meer weten,..... Verward Verward

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:53

Jij werkt toch graag, Eyes Haha! ?

Dan maak je 's nachts toch gewoon een kürtje extra?
Nee hoor, ik snap wel dat je behoorlijk de pest in hebt als je al die uren voor niets hebt zitten werken.

Ik vond zelf die kürmuziek van Tommie Visser niet echt fraai en behoorlijk hard.
Ach, de betreffende jury is weer even op zijn strepen gaan staan, hij houdt zich graag aan de regels.

Ik had dat verhaal over 1 januari 2003 al eerder gehoord, volgens mij van Nico Verwer, jou vast ook wel bekend.
Nico vertelde toen ook dat zang in een kür niet is toegestaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:24

Lovely schreef:
Jasmijn, voor Anouk H. ligt er andere muziek klaar. Hele mooie muziek trouwens Lips are sealed , zou mijn keuze wel zijn hoor Tong uitsteken Schijnheilig .


Klinkt goed, maar toch vind ik het doodzonde als de eerste keuze niet doorgaat.
Ach ja, dan offer ik me wel op om het risico te nemen Schijnheilig Schijnheilig

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:36

Ik twijfel er geen moment aan of het goed geworden is of niet, maar meen serieus dat ik best als proefkonijn op de andere muziek wil binnenrijden.
Ben benieuwd of er idd diskwalifatie volgt, kom maar op, laat maar eens zien dat het niet mag!! *Jasmijn krijgt felle blik in ogen, is gek op dit soort situaties* Knipoog

Maar dat je dat risico niet op de Hippiade neemt lijkt me logisch. Ik ga niet naar Ermelo denk ik, maar krijg hem toch vast wel een keer te zien, ik moet zeggen, ik ben benieuwd.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:50

Ik ken het gevoel dat je als jury hebt als je denkt dat iets niet mag, maar je het in het reglementenboekje niet terug kunt vinden Haha! Knipoog Gelukkig altijd op tijd gevonden, of er niets van gezegd, maar laat ze maar eens aantonen waar het staat dan. Ja toch? *begint er steeds meer lol in te krijgen *LOL* )
Altijd geleerd op cursus, als het niet in het befaamde blauwe boekje staat, is het voordeel van de twijfel altijd voor de ruiter/amazone.
Of ben ik nou de enige die het zo geleerd heeft????
Kijk natuurlijk kunnen ze je dwars zitten en een forse onvoldoende geven voor de muziek, dat zal dan ook zeker gebeuren (oeps nu wil Eyes vast niet meer aan het plan meewerken Scheve mond ) maar eruit sturen? Kom maar op!
Laatst bijgewerkt door Jasmijn op 06-09-02 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:53

Oke, dan begin jij een proefproces, en houd ik me bij mijn 'eigen'muziek waarin overigens ook wat zang voorkomt!!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 00:17

Jasmijn, in het wedstrijdreglement staat idd niets behalve dat "Levende" muziek niet is toegestaan.
Dus je plan om met de fanfare te gaan rijden, wat Jesper ongetwijfeld een goed idee had gevonden Knipoog , gaat helaas niet door Haha!

Het blauwe boekje zegt dus niets, misschien heeft er ooit nog een aanvulling in de P&S gestaan?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 00:27

Ach, iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik een onvoldende x factor 6 voor mijn muziek over heb om de discussie een beetje op gang te helpen.
Bovendien scoor ik toch nog niet zo hoog dat ik bij de kanshebbers hoor, so what is there to loose?
Ik heb in de P&S ook niets gelezen, en geen van de aangesproken jury's heeft het daar ook over, dus ik denk niet dat het daar ingestaan heeft.
Wat inderdaad wel een punt is, is wanneer is het zang en wanneer gezongen elementen, nou dat maakt de discussie alleen maar leuker toch Cool

Navragen is beter dan afvragen.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 02:15

Astridh
Citaat:
Ik krijg het idee dat het negatief beoordeeld wordt wanneer er zang is omdat iemand gewoon een stukje muziek met zang heeft gebruikt terwijl het niets extra's toevoegt, als het zoals jij aangeeft een extra ondersteuning geeft dan zou het juist extra punten moeten geven. Hoe was dat in de kur van tommy visser?


Het was bij Tommy Visser niet storend aanwezig en slechts incidenteel toegepast. Toen ik dit punt met een jurylid besprak (ik noem expres geen namen ivm discretie) werd ook gezegd "Ja, maar als Edward Gal eerst deze kür reed kan dat een heel andere uitstraling hebben als dat Tommy Visser hem rijdt".
Daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom hoe het kan dat deze kür eerst als winnend wordt gejureerd onder EG en naderhand op kritiek stuit bij TV en wel door hetzelfde jurylid (volgens TV) wat overigens weer door het desbetreffende jurylid ontkend wordt.

Jasmijn
Citaat:
Ik vond zelf de zang in de kür van Tommie Visser wel erg nadrukkelijk en vooral luid aanwezig, maar ja, dat is toch een kwestie van smaak.

Fitzroy
Citaat:
Ik vond zelf die kürmuziek van Tommie Visser niet echt fraai en behoorlijk hard.


Dit zijn kwesties van smaak. Het gaat er niet om of het mooi is of niet, het gaat om het principe. Trouwens als het met Edward Gal wel mooi is dan is dezelfde muziek, als muziek genomen, met Tommy Visser ook net zo mooi. Of de uitvoering hetzelfde is,....dat is een andere zaak.

En nee....ik werk absoluut niet mee aan een proefproces oid. Ik ga na Jerez met de diverse mensen rond de tafel zitten om in ieder geval toch een duidelijke beleidslijn naar boven te krijgen en dat je niet aan de persoonlijke interpretaties bent overgeleverd.
Ik denk dat dat de juiste weg is om te bewandelen voordat er direct geprovoceerd wordt. Eerst als volwassenen het probleem proberen op te lossen.
Trouwens, mijn positie in kürenland is daar veels te kwetsbaar voor. ik hoef maar te verwijzen naar een jurylid die in een persoonlijk conflict met mij de küren waarvan hij wist dat die van mijn hand kwamen laag kwalificeerde, terwijl hij de küren die ik ook had gemaakt maar waarvan de herkomst hem niet duidelijk was direct dik in de winst bejureerde met spectaculaire beoordelingen qua muziekkeuze.
Laatst bijgewerkt door Eyes op 07-09-02 03:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 02:37

Ik zei al dat de muziek van Tommie Visser een kwestie van smaak was. Ik vond het niet mooi, maar dat zegt niets.
En dat jij je vingers niet wil branden aan een expiriment snap ik ook wel en had ik ook niet verwacht (had ik al laten doorschemeren) maar ik zou het wel leuk vinden. Ik vind het alleen maar logisch dat jij hier niet in meegaat, maar wij mogen toch wel een beetje fantaseren? Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 02:41

Tuuuuuuuuurlijk Knipoog

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 02:51

Jasmijn schreef:
(oeps nu wil Eyes vast niet meer aan het plan meewerken Scheve mond )


Ohhhh, je gelooft me niet!!
Zie je eigen quote en deze, dat zegt toch wel genoeg of niet soms?
Hoewel ik wel moet toegeven dat het mij wel kicken leek.

Maar ik weet als geen ander hoe juryleden zijn Schijnheilig (er zijn natuurlijk wel een paar goede, he bokt jury's onder ons Schijnheilig ) dus snap jouw redenatie heel erg goed.
Ik ga ook geen namen noemen, maar heb een vaag idee over wie je het hebt.

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 06:55

De kür van Edward Gal had ik dan 3 jaar geleden ook niet mooi gevonden, maar die heb ik nooit gezien/gehoord.

Btw, vind je het niet nadrukkelijk aanwezig als er iemand de hele tijd in die kür 'Equador' roept. Dan heb ik het nog niet over het gezang van de Carmina Burale ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:54

Carmina Burana.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 13:04

Fitzroy schreef:
De kür van Edward Gal had ik dan 3 jaar geleden ook niet mooi gevonden, maar die heb ik nooit gezien/gehoord.

Btw, vind je het niet nadrukkelijk aanwezig als er iemand de hele tijd in die kür 'Equador' roept. Dan heb ik het nog niet over het gezang van de Carmina Burale ...



Zie mijn eerdere antwoord. Het gaat er niet om of jij het mooi vindt. Het gaat er niet om of ik het mooi vind, of dat wie dan ook het mooi vindt. Het gaat om het principe.
Niet eerst wel en daarna niet.

En als antwoord op Btw; Equador wordt zegge en schrijve 4x geroepen in de kür. Dat is op een kür van 4.30-05.00 min zeker niet de hele tijd en dus ter ondersteuning van het karakter van het muziekstuk.
Wat Carmina Burana betreft; Dat is een samenhang in de muziek. Het is een duidelijk onderdeel van een geheel waarin de emotie wordt bekrachtigd die op zijn beurt weer het onderdeel van de uitvoering in de kür accentueert. Een gezongen element dus. In de presentatie van desbetreffende kür (waarnin Carmina Burana verwerkt is) vind ik het persoonlijk heel erg mooi. Toen ik hem voor het eerst zag trok het zeker mijn aandacht in positieve zin.
Maar nogmaals, het gaat er niet om wat ik er van vind, het gaat om het principe.

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:04

Eyes schreef:
Trouwens als het met Edward Gal wel mooi is dan is dezelfde muziek, als muziek genomen, met Tommy Visser ook net zo mooi.


Ik doelde op dit zinnetje, Eyes.

En wat Equador betreft, het feit dat ik het me nu nog herinner, betekent wel dat het nadrukkelijk aanwezig was, of het nu 4 of 10 x is geroepen!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 23:26

Equador als uitspraak is geen zingen. Net zoiets als 'Olé 'of 'Viva'.

Citaat:
En wat Equador betreft, het feit dat ik het me nu nog herinner, betekent wel dat het nadrukkelijk aanwezig was, of het nu 4 of 10 x is geroepen!

Und?? Wat wil je daarmee zeggen? Omdat jij het je kan herinneren is het een maatstaaf voor goed of fout? Of ga ook jij uit van een eigen interpretatie? Nogmaals, het gaat er niet om of je het mooi of lelijk vindt, ieder zijn/haar eigen smaak. Waar het mij om gaat is dat het de ene keer wel wordt gewaardeerd en winnend wordt beoordeeld en de andere keer wordt bekritiseerd. En dan maakt het mij geen ruk uit wie hem rijdt, het gaat om het principe, het puur inhoudelijke.

Maar de discussie ditaangaande is precies het punt waarover ik begon.
Verschillende mensen, verschillende meningen, verschillende interpretaties.
Wat jij storend of nadrukkelijk aanwezig vindt kan ik weer heel anders zien.
Dat gebeurt irl dus ook en door het ontbreken van een onderbouwde, uiteengezette regelgeving kan een ieder dus naar hartelust interpreteren, concluderen, en in sommige gevallen sanctioneren.
Laatst bijgewerkt door Eyes op 07-09-02 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 01:49

Het gaat er inderdaad niet om of iemand eens op zijn strepen gaat staat, alleen over welke strepen het dan zijn.
Als het in de reglementen is toegestaan, kan een jury je niet zomaar diskwalificeren, ook al zou hij dat nog zo graag willen.
Heeft hij ook trouwens niet gedaan, want Tommie Visser zat nog wel in de prijzen (of net niet, maar volgens mij wel)
Maar het blijft natuurlijk te gek dat een al 'bekende' kür zoveel stof doet opwaaien.
Snel om de tafel dus maar met zijn allen (juryleden en kürproducers) voor er een smet op het kür rijden komt, daar is het namelijk veel te leuk voor!!
En dan heb ik het nog niet eens over het geld wat erin omgaat, zoals het prijzengeld.

Navragen is beter dan afvragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 10:05

In het blauwe boekje staat op bladzijde D48 (uitgave april 2001) staat als laatste regel van artikel 127 lid 1.3: De muziekkeuze is in principe volkomen vrij.. De enige beperking is dat de muziek niet live mag zijn!
De jury die dus deelnemers uitsluit omdat er zang in de kur wordt gebruikt gaat pertinent buiten zijn boekje, maar ook buiten het blauwe boekje. Zolang het algemene reglement niet aangepast is, mag de jury hier evenmin vanaf wijken!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 12:35

De jury is het niet toegestaan een eigen interpretatie te geven aan de regles die voor iedereen vastgelegd zijn. Ook zij moeten zich aan het reglement houden en als iets in het reglement niet expliciet wordt uitgesloten is het DUS niet verboden en is het geen rechtmatige reden voor diskwalificatie.
Ik ben het niet met je eens dat de regels niet duidelijk zijn. Het staat duidelijk omschreven: De muziekkeuze is in principe volkomen vrij!!!!!!!!
Het probleem is meer dat sommige juryleden denken zich hieraan te kunnen onttrekken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rubio en 10 bezoekers