Droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:29

Wat is droes precies, wat kan je eraan doen en hoe herken je het?

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:51

het paard wordt verkouden, en klieren onder de kaak zwellen op, paard krijgt koorts, en eet /drinkt minder, lijkt of het paard nergens zin in heeft.
de klieren zwellen nar verloop van tijd verder op, en gaan open, er zit een vieze ontstoken etterige massa in die eruit moet.
lijkt me geen pretje om te zien, bij ons op stal was rrynophneumonie, 2 pony's hadden het, en nu is de 3e, een jaarling, ineens ook ziek, maar deze heeft een dikke opgezwollen klier onder haar kaak, die is heel gevoelig en pijnlijk. ik hoop dan maart dat het geen droes is, maar ik denk rhino-virus want dat hadden die andere 2 ook, en de pony is nergens geweest dus kan ze volgens mij ook niet zomaar aan droes komen.
dat zal ook wel een bijwerking zijn van rhino-virus die klieren........

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:10

Hoho... ze hoeven niet altijd koorts te krijgen.
Bij ons op stal (in delft) had het paard geen koorts, dus ze dachten eerst niet aan droes.

Het heerst daar in de buurt dus let goed op..

prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 17:14

ik weet wel dat het besmetelijk is dus wel uitkijken geblazen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:23

Droes is zeer besmettelijk.

Ze minder tot slecht en drinken ook weinig, zere keel.

Bij erge droes kunnen zelfs de klieren achter de oren opzwellen en "openbarsten" Bij verminderde eetlust en s;echt drinken altijd de dierenarts waarschuwen.

Ik heb het ooit eens gezien op een handelsstal, 18 paarden besmet, 1 laten inslapen, 5 gestorven (waaronder een pasgeboren veulen, moeder was besmet geraakt vlak voor het einde van de dracht). (Is nu onderhand 17 jaar geleden, oorzaak van de uitbraak onbekend, nieuwe paarden werden altijd apaprt gehouden, onderzocht door een dierenarts, vermoeden was besmetting door aspirant (ver)kopers.
Ze zijn allemaal bij elkaar gezet, ontsmettingsbak voor de deur, wegwerp overalls en handschoenen, werden apart gevoerd en de stallen werden uitgemest door dezelfde persoon, om het binnen de "perken" te houden.

Het eten (geweekt en vrij dunne brei) werd gegeven (eigenlijk aangeboden) in lage bakken, op hoogte zodat ze hun hoofd niet naar beneden hoefden te doen.

Trekzalf moest helpen voor het doorbreken van de zwellingen, en bij sommige werd het gedaan dmv opensnijden, de wonden werden schoongemaakt met detol.

Verder werden ze behandeld met antibiotica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:14

Kleintje, mijn paard staat ook op een stal in Delft en ik had gehoort dat er ergens droes heerste. Waar sta jij? Het is erg besmettelijk dus voorlopig elke keer schone kleren als je naar een andere stal gaat/ moet je je soms ook wassen?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:37

Er heerst hier in de omgeving ook droes, vandaar dat ik nu zocht naar meer info erover. Ik vermoed dat mijn veulen het heeft, vandaar. Morgen laat ik de dierenarts komen om te bepalen of het echt droes is en of we dus aangewezen zijn op onze stal..... Weet wel dat het bij ons in de buurt erg veel zit..... *baal*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:58

oh, balen zeg... Waarschijnlijk is bij ons het gevaar geweken, de paarden zijn weg. Nog altijd oppassen natuurlijk! Laat je me weten hoe het af is gelopen?

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:06

Angelique en Kleintje.........Mag ik vragen waar jullie staan?
Bij mij op stal is er droes..pb me dan weten jullie of jullie er vlak bij staan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:44

Bij ons in het dorp staat er 1 pony die het ook heeft, die heeft het waarschijnlijk uit Drenthe...

Wel vreemd want vaak hoor je dit soort 'epidemieën' alleen in de winter...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 11:54

op mijn stage is het allemaal net over, ongeveer bijna alle pony's hebben het gehad, droes is niet te genezen, dit moet vanzelf over gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:47

Er was droes op de Hooipolder, maar die paarden met droes zijn naar abtswoudse park gegaan. waar sta jij?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:15

Sjuim onze veearts noemde het zomerdroes, en volgens hem is het een wat mildere vorm van droes Verward

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:27

Hoi Angelique, Klopt dat die paarden naar abtswoude zijn gegaan, maar nu zijn er ook paarden op stal die het nog hebben. Ze kunnen niet meer naar abtswoude, want daar staat het nu helemaal vol! Ik sta nl op de hooipolder. Mijn pony heeft er als een van de weinige gelukkig nog geen last van..Nu maar hopen dat hij gezond blijft!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 11:28

waar aan de abtswoude staan die paarden die nu droes hebben? kan dat ook makkelijk bij ons op stal komen dan!?

(Anique je moet het niet overbrengen naar stal he? Haha! )
Evita had trouwens ook een beetje dikke klieren vorige week Scheve mond maar volgens Ingrid kwam dat misschien ook wel omdat ze een tijdje niet echt heeft gewerkt.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 14:28

Ze staan aan het weggetje in een stal..Vlak na de polder zeg maar...Het is die stal waar Iris die pony's wel eens heeft verzorgt..
Als ik jou was zou ik niet de polder richting die stal ingaan. .Je weet maar nooit, want het is echt heel erg besmettelijk.
Het heerst hier in de buurt op meerderen stallen. Wij hebben het ook weer van een andere stal (via een meisje dat daar vaak kwam en ook bij ons)Dus ik zou Evita maar goed in de gaten houden, vooral met die dikke klieren..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 18:39

ooh daarzo.. waar eerst dat leuke jonge haflingertje stond!
Ik zal Nasty ook in de gaten houden.. Eva rijd daar altijd als ze de polder ingaat! Nasty liep wel wat te hoesten en snotteren de laatste tijd maar ik had foenegriek over van Evita en ik geloof dat ie nu weer wat beter is.

Verder heb ik aan Evita nog niks gemerkt eigenlijk... behalve dan die dikke klieren want ze had het vandaag nog steeds.. misschien is t beter om maar even niet buiten te rijden in de polder inderdaad, die paarden staan toch best dichtbij!!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 18:42

ja en zeker voor Eva.......Dat haffie is nu ook doodziek

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:02

och.. arm beessie..
vooral jonge paarden zijn er vatbaar voor toch?

Ik weet niet of Jan hier al van weet, ik zal het zo even gaan zeggen.. Dan moet Eva maar niet meer de polder ingaan.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:24

Ja jonge paarden vooral en paarden die het nog niet hebben gehad....Doe jan de groeten van me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:30

Ik ga idd niet meer naar Hooipolder Ireentjuh! Ik kijk wel uit! Ga er als ik er dan toch heenmoet met een grote boog omheen. Denk dat ik dat paardje voorlopig dan even afzeg...

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:19

hoi angelique, verzorg jij daar een paardje dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 19:45

Nee, erachter bij ada!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:21

hmm.. een jarling van ons heeft droes, pas achtergekomen, leek eerst zeer veel op rhinopneumonie, zeiden de dierenartsen ook. maar nu brak het dus open onder de keel, e da is he wel degelijk droes, en er is net een nieuw paard op stal, net toen we dachten alles is weer beter.(maar niet dus, veel later werd de jaarling ziek) maar dan moet hij helaas ook maar ziek worden, want als ze het eenmaal gehad hebben krijgen ze het zomaar niet weer.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:23

Voiceje heeft dus geen droes gelukkig! Het kunnen bij veulens ook de doorbrekende kiezen of een beginnende keelontsteking zijn waardoor de lymfeklieren zo opzetten.... Maar goed, gelukkig was het vals alarm.