Bandageren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 09:00

Ik heb een vraag. Bij ons op stal zie ik regelmatig dat dressuuramazones hun paarden bandageren. Ik zie er ook (de ervarenen) die het niet doen.

Zelf bandageer ik nooit. Simpel omdat ik geleerd heb dat als je de mogelijkheid hebt om de benen zelf sterk te laten worden je dat moet doen. Wanneer je bandageert maak je bij voorbaat al dat de benen niet op eigen kracht sterk worden en zal na lange periode bandageren altijd nodig zijn.

Peesbeschermers gebruik ik wel simpel omdat Raak aantikt en zo zijn voeten kapotmaakt. Ook omdatwij nogal vaak in ruig terrrein rijden is het fijn igv uitstekende takken enzo.

Goed terug naar het bandageren. Ik ben ook eenkleur liefhebber. Ik zie de prachtigste kleuren in de bandages maar het maakt wel dat ik denk dat het voor de mooiigheidgedaan wordt en niet ten behoeve van het paard.

Dus, help mij van mijn vooroordeel af. Of heb ik juist gelijk en wordt het alleen maar voor de mooiigheid gedaan?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 09:44

Ik zelf heb weinig ervaring met bandageren, maar op de manege waar ik werkte zag ik inderdaad dat het vooral om de mooiigheid werd gedaan. Blauw dekje, dan ook blauwe bandages. Ziet er inderdaad wel sjiek uit, maar of het nodig is????

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 09:56

Gaaaap gebruik voor de gein de zoekfunctie is, hier is al zoveel over gesproken!!

Zijn gewoon sprookjes pezen zouden niet uitharden als je altijd met bandages rijd!! zwaar onzin voor les en ook heel vaak thuis rondom in de bandages, heeft niets met mooi te maken, je hebt toch ook geen helm op je kop toevallig omdat het mooi staat??

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

van boven naar beneden Jup, Ferro, en Jazz vierkant in de bandages tijdens een training... denk niet echt dat ze ze om hebben omdat het zo leuk staat??

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:17

ik denk dat zeker in de hogere oefeningen je paard extra steun kan gebruiken. maar zeker bij de minder sportgerichte ruiters, hebben bandages weinig nut (of steunen ze juist teveel zodat de benen nooit sterk genoeg worden)en denk ik dat peesbeschermers een stuk makkelijker zouden zijn.
dus ikd enk dat t bij het gros van de rutiers gewoon voor de sier is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:19

Of het nu juist goed of slecht voor de benen zou zijn daar zijn de geleerden het nog niet eens over eens.
Feit is wel dat er op alle professionele dressuur stallen gebandageerd wordt, en dat zal vast niet voor de show zijn.
Mijn ervaring met bandageren is dat het je bergen met wasgoed opleverd, al sie bandages met onderlappen. Het handen vol met geld kost omdat bandages veel sneller slijten dan peesbeschermers. En tot slot kost het je veel tijd want je hebt een paard sneller in de klittenband beschermers zitten dan in de bandages.
Maar,....... ik heb ook gezien dat wanneer ik mijn paard in de bandages hard aan het werk zet zijn benen helemaal gaaf en zonder gallen blijven. En wanneer ik neopreen beschermers gebruik en ik laat hem goed werken hij de volgende dag dus wel kleine gallen heeft.
Als we echt gaan trainen gaat hij dus vierkant in de bandages, Lachen

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:40

Haha, als je dan toch bij de zoekfunctie gaat kijken, weet je meteen precies wat mijn mening is! Ik ben zwaar anti-bandages

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 11:19

Het is een bewezen feit dat als je bij jezelf steun gaat aanbrengen voor bijvoorbeeld knieen je knieen daar niet sterker van worden. Sorry kan het niet met je eens zijn. Ik snap best dat in de hogere proeven (als je bezig bent met zware oefeningen als piaffe en dergelijke kan ik het me levendig voorstellen) je bandages gebruikt maar ik ben niet overtuigt van het nut in de lagere proeven. Het is niet voor niets dat die dingen af moeten als je de proef ingaat.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 12:09

In mijn berichtje hierboven had ik het over de gewone manegemensen, dus geen hoog niveau sport... Dat wilde ik even rechtzetten.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 12:56

ik gebruik af en toe bandages, gewoon omdat het wel mooi staat, bij buitenritten gebruik ik meestal bandages omdat apollon z'n benen nogal snel open heeft liggen door al de stronken en takjes.
bij trainingen gebruik ik ze meestal niet omdat ik vind dat de benen uit zichzelf sterk moeten zijn en niet d.m.v bandages.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 13:17

Toch heb ik het idee dat de weefsel in de huid van de benen wat vozer worden als je altijd bandageert. Voor de pezen e.d. maakt het volgens mij niet veel uit. Dat het voor pezen verstevigend zou werken lijkt me een fabeltje. 5 a 600 kilo gewicht laat zich niet ondersteunen door een simpele bandage!