vos en bont lelijk op wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

vos en bont lelijk op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-02 07:28

N.a.v. dit topic
[FA] Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

'ze willen geen vos met witte benen en een witte kop' staat in dit topic.
Ik heb nu werkelijk nog nooit gemerkt dat een jurylid de kleur vos lelijk vindt (of ze hebben het niet laten merken).

Met bonten heb ik dat al wel meegemaakt:' het is dat er geen horens op zitten, maar anders is het net een koe' Dit werd gezegd over de bonte pony in m'n profiel

Hoe denken jullie over de kleur van een dressuurpaard?

Mij maakt het om eerlijk te zijn niet veel uit, ik ga voor beweging en karakter. Verder moet het paard goed kunnen springen bij mij.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:36

als ze maar kunnen bewegen.....!!!
persoonlijk ben ik een aparte kleuren liefhebber, maar het blijft persoonlijk. Maar als een paard gewoon goed kan lopen, wat doet z'n kleur er dan toe? Wat een onbeschofte opmerking zeg!!!!!!!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:41

Vos en andere 'effen' kleuren geen verschil
Bont vind ik erg leuk als het bij het ras hoort.
Een bonte KWPN-er vind ik persoonlijk niet zo.

Ik heb ook van een jurylid eens de motivatie gehoord waarom het niet zo mooi zou tonen. Als een bonte verschillende kleuren benen heeft, in het 'ergste' geval 3 witte en 1 zwarte lijkt het heel snel (gezichtsbedrog) of zo'n paard onregelmatig loopt en daar ga je dan op zitten letten.
Maar dat zelfde vraag ik me af bij een paard met 3 witte benen en 1 bruin been.

Ach nou ja, 't gaat om 't karakter en de bewegingen toch?? Als jij maar plezier hebt met je paard.

:evaw:

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:48

Toevallig is op de laatste wedstrijd op de manege een meisje eerste geworden met een bont paard. De jury gaf hiervoor de uitleg omdat zij simpelweg geen foutje kon ontdekken en ze een nette proef neerzetten. Zulke juryleden die moeten we meer hebben!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:56

'Een goed paard heeft toch geen kleur?' Waarom zou die uitspraak wel opgaan bij aankoop en niet in de ring?

Een goed jurylid kijkt naar hoe er gereden wordt, niet naar kleur of aftekeningen. Een goed jurylid heeft IMO ook geen moeite met het beoordelen van de gangen van een bonte, die smoes van die drie witte benen slaat echt alles. Als je een goed jurylid bent, dan bezit je het vermogen om daar doorheen te kijken, maar goed, dat is mijn mening.

Met bont is het volgens mij: je houdt ervan of je houdt er niet van. Maar het onterecht lager jureren van een bonte staat voor mij gelijk aan het onterecht lager jureren van een pony tussen de paarden 'omdat een pony niets tussen de paarden te zoeken heeft'.

Ach ja, een jurylid is ook maar een mens. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:15

Karin schreef:
Een goed jurylid kijkt naar hoe er gereden wordt, niet naar kleur of aftekeningen. Een goed jurylid heeft IMO ook geen moeite met het beoordelen van de gangen van een bonte, die smoes van die drie witte benen slaat echt alles. Als je een goed jurylid bent, dan bezit je het vermogen om daar doorheen te kijken, maar goed, dat is mijn mening.


Klopt maar gaat in de praktijk helaas niet altijd op. Trammelant heeft een smalle bles, die een beetje scheef loopt. Hoe vaak me dat niet het commentaar 'kantelt' heeft opgeleverd!

En persoonlijk vind ik bont of veel wit niet mooi, het leidt wel af van de bouw van het paard. Vos maakt me niet uit, een goudvos vind ik schitterend.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:51

Onzin! Ik ga helemaal met Karin mee.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur juist uit naar paarden met aftekeningen. Even terug had ik een wedstrijd, en echt alle voorgaande merries waren gewoon bruin. Toen kwam ik met een pikzwart paard met witte bles en 2 wittje sokjes achter. Dat trok de aandacht en maakte het in slaap gevallen publiek weer wakker. Het heeft dus ook zo zijn voordelen, maar het blijft (gelukkig) altijd om de prestatie zelf gaan.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:02

Mirage die 'onbeschofte opmerking' betrof mijn eigen vos, met grote witte snuit en 3 witte benen......zie mijn profiel of mijn site (Terra).......en ik had het niet over jury's maar over kopers die zoiets niet willen kopen

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:24

Ik heb bijv. een vos met 3 hoge witte benen en het andere been heeft alleen een witte pees. (dus de achterkant v/h been) Dus ik zal vast wel eens te horen krijgen 'onregelmatig' in bijv. de middendraf. Dat heb ik vaker gehoord.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 13:12

Bij het kopen ga ik in eerste instantie voor karakter.
Dan gangen en model.
En pas op de laatste plaats staat kleur.
Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat als ik een schimmel zie staan die aan de eisen voldoet en een vos met precies dezelfde kwaliteiten (beetje lastig in de praktijk, maar het gaat even om het voorbeeld) dat ik dan toch voor de schimmel ga.
Op een of andere manier heb ik iets met schimmels, da's een kwestie van smaak.

Voor een jury zou het absoluut niet uit mogen maken met welke kleur men van doen heeft.
Maar misschien heeft een jury onbewust ook een voorkeur, dat hoeft niet eens opzet te zijn.
Toch denk ik niet dat het over het algemeen gezien niets uitmaakt.
Ook al zou je dan een jury hebben die een bonte of vos "benadeeld", de volgende keer tref je misschien een jury die er juist een voorkeur voor heeft.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 13:55

goh, dat vossen benadeelt zouden worden heb ik werkelijk nog nooit van gehoord
van bonten daarentegen hoor je het wel vaker
paarden met veel wit op het hoofd vind ik persoonlijk vaak ook niet echt mooi, maar dat moet niet uit maken
maar waarom vossen benadeelt zouden worden??
ik heb werkelijk geen idee, bonten kan ik wel inkomen (al zou het niet zo moeten!) maar vossen?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 13:56

dit zeg ik niet om dat ik zelf een vos heb, maar omdat ik hier echt nog nooit van had gehoord

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 14:24

Dat heb ik nog nooit gemerkt, maar zou best kunnen. Zo is het ook met vlechten of wintervacht.
Iemand van onze club had ooit een matje gemaakt, ze heeft een vos een halfoarabier maar dan dichter bij arabier dan haflinger. Zij kreeg ooit in 1 proef een 9 en een 6 voor de verzorging. De ene gaf als commetaar dat hij het erg mooi vond, bij de ander stond nix.
En met wintervacht, ik heb ooit moeten schrijven bij een jury die flink afkraakte. Het was bij de B-B rayonselectie, en een meisje van onze club reed ook mee. Ze was al 3 keer 1ste geworden en reed netjes haar proef. Zat de jury aan een stuk door te zeiken dat de pony wel eens een deken mocht hebben, hij zag er volgens de jury niet uit. De pony stond gewoon de hele winter buiten, zonder deken maar dat stond ie al jaren. Komt er later een meisje met een schitterend beesie, maar voor geen meter rijd, vind de jury dat helemaal geweldig. Dat beesie had tenminste een deken op gehad, vond de jury, maar stond waarschijnlijkl ook de hele winter binnen.
Nou, das och ook niet leuk??

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-02 14:42

Ik heb ook al commentaar gehad dat ik moest scheren. Dit was in januari ofzo. Het paard zou te veel zweten en dat zou voor mij te lastig zijn om het paard droog te krijgen Verward Ik bepaal toch zelf of ik het te lastig vind? Scheren was gewoon geen optie, en het paard had tot half nov dag en nacht buiten gestaan. Op stal kreeg ze een deken op, maar de haren waren er al. Met wedstrijden en trainen had ik een extra deken die dan het vocht op kon nemen. Thuis haalde ik die er weer onderweg.

Mijn ervaring is dus dat er soms negatief over bonte paarden wordt gedacht. Ik heb dus al commentaar g ehad dat de pony nog net geen koe was. Dit is natuurlijk ook belachelijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:01

BELACHELIJK!!! Ik vind dat het om de kwaliteit gaat en als je paard er op wedstrijd gewoon goed verzorgd uitziet en goed en netjes loopt maakt het toch niet uit wat voor kleur hij heeft.

Mijn paard is een goudvos... met slechts een kolletje en verder geen aftekeningen en schitterende lange blonde manen en staard. In de zon is hij net van goud en ik vind hem schitterend want het is mijn mooie vent. Persoonlijk zou ik zelf nooit voor een bont paard kiezen maar ik vind die opmerkingen over dat hij op een koe zou lijken echt niet kunnen! Ik vind dat ieder paard op zijn eigen manier mooi is en iedere eigenaar vindt zijn eigen paard het mooiste paard ter wereld en die opmerkingen kwetsen dan gewoon Lips are sealed .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:16

Zag toevallig in Oldenbroek een heel erg leuk bonte paardje.
Grijsbont, dus niet overdreven contrast kleuren... en gaan dat ie kon...
als ie niet kon gaan had ik hem niet leuk gevonden, maar dat geld ook voor de andere gekleurde paarden Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:23

Lielle schreef:
Klopt maar gaat in de praktijk helaas niet altijd op. Trammelant heeft een smalle bles, die een beetje scheef loopt. Hoe vaak me dat niet het commentaar 'kantelt' heeft opgeleverd!


nou dat vind ik dan dom van de jury dat ze daar niet doorheen kunnen kijken! Frusty

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:19

Je ziet vos steeds minder in de dressuurring dus eigenlijk heb je iets unieks dan Haha!

De mijne heeft 2 witte hoge achterbenen, voor 2 witte voeten waarvan 1 oplopend en een gelijkmatige bles.

Ik hoef tenminste niet te bandageren Tong uitsteken

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:20

Hallo allemaal..........ik heb niet gezegd dat de jury iets tegen vossen heeft, maar KOPERS............

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:48

Tuurlijk, een goed paard heeft geen kleur. Een groot nadeel aan bont is alleen dat bonte paarden veel moeilijker te bekijken zijn op exterieur en beweging. Bonte paarden misleiden de ogen daar gewoon heel erg in.
Ik zie dan ook liever geen bont, maar ja, als ie goed loopt, mag een jury hem daar officieel niet op afstraffen.

Vossen vind ik niet lelijk. Alleen kan ik me wel voorstellen dat die karrepaarden met voskleur en hoge witte benen niet zulke hoge ogen gooien op dr. wedstrijden. Maar dat ligt volgens mij dan niet aan de kleur, maar wel aan de bouw en dús aan de manier van lopen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:30

Toen ik met mijn roan-vos merrie op een wedstrijd kwam keken de mensen mij ook heel raar aan. Werd ook nog commentaar gegeven of ik niet een paard met een gewone kleur had kunnen kopen. Echt ronduit belachelijk is het!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 21:32

Vossen kunnen echt geweldig zijn, er zijn genoeg vossen die toch erg leuke paarden zijn.
Bont is daarentegen absoluut niet mijn smaak.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:58

Ik ben persoonlijk geen voorstander van vossen en bonten, maar dat maakt voor de beoordeling echt niets uit.
Het gaat erom dat mensen een goede proef neerzetten en wat voor merk Haha!, kleur of maat daarbij hoort doet niet terzake.

Btw Germie, in het wedstrijdreglement staat dat je paard in wedstrijdconditie hoort te zijn. Hieronder wordt geen teddybeer verstaan als je me goed begrijpt Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 07:25

Jullie zouden de jury's wat meer krediet mogen geven. Die zitten daar niet om je paard af te keuren, maar om je proef te beoordelen.
Bovendien ziet een beetje jury heus wl het verschil tussen een scheve bles en een gekanteld hoofd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, Eefje_Sammy, ingvdh, Mariett, Petunia27, Sasqiua en 7 bezoekers